Jump to content

Hoogrendement makkelijk aanstuurbare speaker

RobertJean
 Share

Recommended Posts

Ik ben al twee jaar op zoek naar een hoogrendement speaker met 91 dB of hoger die tegelijk makkelijk aanstuurbaar is - niet moeilijke impedantie onder 3 Ohm - en makkelijk aan te drijven units die niet al te veel terugkoppeling vereisen.

Ik heb een 35 watt SE mosfet versterker en een brede muzieksmaak met vcooral klassieke muziek - o.a. Mahler symphoni

Hmmmm.......Klipsch????

Of ligt dat teveel voor de hand? Of niet exclusief genoeg. :o:P:D

Het is idd een inkoppertje...

Moet je eens naar Heritige serie kijken, die zijn wel aardig exclusief... De rest valt trouwens ook niet tegen!

Ik ben al twee jaar op zoek naar een hoogrendement speaker met 91 dB of hoger die tegelijk makkelijk aanstuurbaar is - niet moeilijke impedantie onder 3 Ohm - en makkelijk aan te drijven units die niet al te veel terugkoppeling vereisen.

Ik heb een 35 watt SE mosfet versterker en een brede muzieksmaak met vcooral klassieke muziek - o.a. Mahler symphoni

Ik heb zelf buizen en je moet volgens mij speakers hebben die en veel rendement hebben en een makkelijk impededantieverloop. Ik zou zeggen Monitor Audio, Adamates en Living Voice. De laatste heb ik nooit gehoord en ik weet niet of ze in NL te koop zijn. De Engelse pers is overigens zeer lovend.

Tot slot heb je die speakers allemaal in huis gehad en wat miste je eraan?

Groet,

Carl

Zo, dat is niet niks. Bedankt voor jullie adviezen. Hieronder ga ik erop in.

JMlab's zijn speakers die me nog steeds maar weinig kunnen bekoren. Dwz de speakers die makkelijk aanstuurbaar zijn. De wel mooie Mezzo Utopia of de Utopia hebben weer een grotere stroomleverantier nodig. De JM lab Mini Utopia klinkt niet erg mooi in vgl met speakers die mij zeer bekoren zoals de AUDIO PHYSICS CALDERA of voor wat ie doet de SONUS FABER ELECTRA AMATOR (heeft te weinig body naar mijn smaak echter, en is ook niet makkelijk aan te sturen). De caldera heb ik nog nooit op de Pathos uitgeprobeerd, maar volgens mij maakt ie gebruik ban vrijwel dezelfde units als de Sonus Faber Electra Amator

De HORNING is de mooiste consumenten toepassing van de houten Lowther Unit volgens mij. Alleen is deze unit op z'n zachtst gezegd dun in het midlaag en laag. De Pathos heeft wel een enorm ruimtelijk en plastische beeld gecombineerd met de Horning maar het blijft te dun in de grondtonen ook bij de andere instellingen die op de Honing mogelijk zijn. Bovendien heeft de unit een nogal afwijkend klankkarakter. Ik heb de Pathos afgelopen zaterdag met de Horning gehoord maar was hem even in het rijtje vergeten. Ook hoorde ik hem in combi met een prachtige USHER die me overigens deed denken aan een lijkenkist.

Ik heb hem ook nog niet met Zingali's en Klipschen gehoord. Maar van hoorns heb ik tot nu toe alleen maar ellende gehoord. Het toeterd en vervormd en kleurt over het algemeen. Ik heb het nu over de TANNOY Westminster die ik op de Doelen show hoorde in vgl met het model daaronder de Canterbury die veel neutraler klinkt en zeker warmer. Alleen heeft de TANNOY een dun laag en is absoluut niet neutraal. Iets afgedenpt hoog en heel klijn beetje nasaal middengebied en vooral ontbrekend gitzwart vol romig laag. Maar de TANNOY Canterbury projesteerd wel een grote ruimtelijkheid met een fraaie plastische afbeelding en is behoorlijk homogeen van karakter. De speaker kun je aardig goed wegdenken en volledig op de muziek concentreren. De Pathos hamerde er vrolijk op los op deze Canterbury die hem nauwelijks warm kon laten lopen, want de 'potmeter' kwam niet verder dan 9 uur. De TANNOY TD 12 klinkt echt mooier met de PATHOS. Hij is zelfs qua definitie en dynamiek ontzettend fraai. Helaas komen de klanklichamen te weinig los van de speaker. Blijkt dat de TD 12 weer met een krachtige versterker moet worden aangedreven om een mooie ruimtelijkheid te krijgen. Het is gelukkig niet zo erg als met de B&W 802 Nautilus waarvoor geen enkele versterker goed genoeg is. Ik kan de TD 12 aanbevelen als je een relatief krachtige fraai klinkende versterker hebt! B.v. een Sch

Ook hoorde ik hem in combi met een prachtige USHER die me overigens deed denken aan een lijkenkist.

364.gif

Kan ik me iets bij voorstellen

http://www.usheraudio.com/speaker-horn%20series.html

Heeft JBL ook niet van dit soort (semi pro) speakers?

Overigens RobertJean, mijn complimenten voor een van de beste inhoudelijke bijdragen op het forum voor dit jaar (so far). Leuk zon speakerzoektocht, zal wel veel tijd kosten. Kun je meeste speakers thuis beluisteren?'

je budget is 5-6k per paar begrijp ik?

Hai Robert Jean,

De Living Voice is een Engelse speaker, die in diverse Engelse bladen zeer goed getest word. Uitstekend geschikt voor buizen. Hier de Duitse Hear site (voor de liefhebber kijk eens naar de prijzen van VPI).

http://www.h-e-a-r.de/produkte/lister.php?liste=15

Ik heb zelf de Monitor Audio 20 SE die niet meer in produktie is. Kijk eens bij de wat duurdere speakers op www. monitoraudio.nl

Tot slot is volgens mij niet zozeer het hoge rendement belangrijk maar ook het impedantieverloop. Ik sprak iemand die verschillende typen Verities in huis had gehad en niet de duurste had gekocht (Je zou die Verity Fidelio ook kunnen proberen maar die zal wel behoorlijk duur zijn) Toen ik de specificaties opzocht op internet was het al snel duidelijk waarom de een voor hem beter was dan de ander. Volgens mij moet je met impedantie boven de 5 zitten.

Groet,

Carl

Heeft JBL ook niet van dit soort (semi pro) speakers?

Je bedoelt deze waarschijnlijk:

S5800.jpg

De JBL K2 S5800 uit de K2 serie. Schijnen erg goed te zijn en eerlijk gezegd vind ik ze wel mooi. Ze hebben wel iets. De Ushers ook wel. Zijn misschien nog wel mooier...

Die VS DB99 schijnt in de US $5900 te doen, valt ng mee (gezien het semi actieve karakter). Eurogram durft er 10990 euro voor te vragen :(

Wel leuke kleurtjes

http://www.enjoythemusic.com/theexpo2004/thursday/page2.htm

Btw als ik even offtopic mag zijn:

March 2004 - We regret to inform all prospective dealers and customers in the UK that we have terminated our relationship with Von Schweikert Audio due to increasing problems with VSA's business practices and infrastructure.

http://www.theaudiobahn.com/news.shtml

:confused:

Btw als ik even offtopic mag zijn:

March 2004 - We regret to inform all prospective dealers and customers in the UK that we have terminated our relationship with Von Schweikert Audio due to increasing problems with VSA's business practices and infrastructure.

http://www.theaudiobahn.com/news.shtml

:confused:

Hmm, in die link ook:

" ...but production of the VR-1, VR-2, LCR1.5 models is now being handled by a leading contract loudspeaker manufacturer in China. This contract manufacturer builds loudspeakers for numerous other high-end loudspeaker companies around the World"

Zou me niet verbazen als die chinees toevallig Usher heet ...

:ph34r: