Ruud Posted 9 april 2004 Report Share Posted 9 april 2004 Ook nog ff wat specs van de JBL van hierboven: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 april 2004 Report Share Posted 9 april 2004 Ook nog ff wat specs van de JBL van hierboven: Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 9 april 2004 Report Share Posted 9 april 2004 Ook nog ff wat specs van de JBL van hierboven: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 april 2004 Report Share Posted 9 april 2004 Persoonlijk ben ik van mening dat wil je het maximale uit je SE versterker halen je moet kiezen voor een luidspreker waarvan de impedantie vlak loopt EN de elektrische fase hoek +/- 5 graden loopt. Mee eens, maar een vlak verloop van de impedantie en een vlak faseverloop ervan gaat doorgaans samen bij een speaker. Onderstaand figuurtje van de SF cremona laat een dip zien van ruim 50 graden icm met een impedantie sprong. Dat frituurt je eindbak Valt eigenlijk nogal mee. Die pieken onder de 100 Hz doe je niets aan maar de bultjes bij 350 Hz en 4,5 kHz zijn eigenlijk nog heel netjes. Bovendien zijn die goed weg te werken met zobel netwerkjes als je dat al zou willen. Dat frituren van de eindbak zal ook wel erg meevallen bij een SE klasse-A bak. Zo'n versterker kan enorme fasedraaing zonder problemen aan. Bovendien gaat de impedantie bij fasedraaingen meestal behoorlijk omhoog zodat er tegelijk veel minder stroom gevraagd wordt. Overigens zou ik een speaker met een dergelijk verloop in het laag niet graag op een SE klasse-A versterker aansluiten, maar dan vanwege klankmatige aspecten. Zo'n speaker vraagt toch wel een ijzeren grip van de versterker vwb het laag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertJean Posted 9 april 2004 Author Report Share Posted 9 april 2004 Wow, ik krijg het druk. Jullie maken me een beetje verlegen. Ik heb nog nooit in zo'n korte tijd zoveel respons op een forum gehad. Ik zit zelf veel op een muziekforum waar ik jullie op wil wijzen. Ik ben er zelf moderator en medeoprichter van. Het is hoofdzakelijk gericht op klassieke muziek, maar ook op Jazz en Blues en zijdelings alle andere muziek. Ik moet erbij zeggen dat deze doorverwijzing absoluut niet mijn doel was met dit topic maar dat ik zo veel enthousiasme tegenkom dat jullie zeer gewenst zijn op Forum Klassieke muziek Goed nu verder met dit voor mij zo langzamerhand prachtige topic. Die zoektocht is helemaal niet zo leuk hoor. Het is veeleer frustrerend. Die PATHOS staat er maar werkloos te zijn en die schoonheid is echt niet goedkoop. Ik hoorde de PATHOS TT voor het eerst in combinatie met een Meridean 508.24 met Nord Ost topbekabeling en twee TOTEM STAFF's. Het was een opstelling bij Multifoon in R'dam bij de Doelen in hun grote luisterkamer, waarbij de Totem's op eenderde in de ruimte bijna tegen de zijwanden aan stond. Ik draaide een voor mij zeer bekende twee microfoons opname (RAVEL p.c. in G door Tzimon Barto op EMI ). nog nooit had ik zo'n gevoel dat ik echt in de concertzaal zat. Die extreem nauwkeurige details, die rust die extreem grote ruimtelijkheid dat gemak, die dynamiek en dat alles perfect natuurlijk gedefinieert. Niet te helder niet te donker gewoon echt! Ongelooflijk! Zelden maak ik een goede demonstratie bij een dealer mee, maar deze was en is nog steeds de allermooiste. Ik moest echter de volumeknop open daraaien bij het adagio assai deel waar plotseling een engelse hoorn doorheen toetert en PUtsssssssssssssh daar ging de tweeter van de linkerspeaker naar de kloten. Ik had niet door dat de versterker klipte of zo en de dealer verzekerde me dat het geen klipping was. Later toen ik de versterker zelf had heb ik wel 'eventjes' gehoord hoe het klippen van een PATHOS klinkt. Ik zal je dat precies vertellen: Het kostte een hoogunit en een midlaagunit van de Flinda Archon die een rendement van 87 dB heeft. Te laag dus voor mijn redelijk stevige manier van luisteren! Ik doe de PATHOS dus absoluut niet graag weg temeer omdat ik later in verschillende tests meemaakte dat deze versterker de allermooiste is waarmee ik de JM Lab Mini Utopia heb kunnen beluisteren. Met die JM lab kon de Pathos heel hard spelen en puntgaaf. een kennis zei daarbij dat deze versterker een meter meer klonk links en rechts naast de speakers. Alleen is die JM Lab niet mijn speaker helaas. Vanochtend heb ik zitten luisteren naar een onooglijk maar toch wel fraai klinkende PERSPECTIVE op een Unisson Research S 8. Die speaker klonk aardig goed maar (nog inspelen) niet zoals de Flinda Archon kan klinken. Ook de Usher S .. een kleiner model klonk redelijk mooi en had voldoende rendement en was makkelijk aanstuurbaar. Wat een waanzinnig mooie speaker die Usher zeg! Wauw (Ik zoek nog even modeltype en foto op). Die von Schweikert wil ik heel graag eens beluisteren en vind ik een heel mooi uitziende hoogrendementspeaker. Het (verkoop)verhaal wat op de site erbij staat belooft veel. DE USHER S2 is zo groot dat jezelf met 2 kinderen erbij inpast, maar is heel fraai afgewerkt en weegt 24o kg per box, is in drie losse delen opgebouwd, en heeft dezelfde d'appolito opstelling als de JBL. Die andere USHER de S .. (?) die is zo ontzettend mooi, ik wil hem jullie graag laten zien maar ik moet nog een plaatje vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertJean Posted 9 april 2004 Author Report Share Posted 9 april 2004 Die mooie USHER is de S 6378 (?) onmogenlijk typenummer. Zie echter: http://www.usheraudio.com/speaker-cp6371.html In het zwart pianolak zoals ik hem zag is ie nog veel fraaier!! Ik ga er zelf plaatjes van maken! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertJean Posted 9 april 2004 Author Report Share Posted 9 april 2004 Zo'n Pathos versterker lijkt kennelijk nogal op een Passlabs Aleph. Ook deze lusten liefst alleen speaker boven de 5 a 6 ohm (maar kunnen daarmee de sterren van de hemel spelen). Lage impedanties geeft meer vervorming (en het vermogen klapt op een gegeven moment in). Ikzelf ga zo'n Aleph alleen > 150 Hz inzetten met iets anders voor het laag. Het mooiste van de PATHOS is de laagweergave. Nog nooit zo snel en strak en volumineus correct laag gehoord van de PATHOS in combinatie met de CABASSE Iroise 500. Dat hoorde ik bij POL audio in Baarn met muziek van Yuri Honing Trio (CD: Sequel). Maar het midhoog ven de CABASSE Iroise 500 is gewoon vreselijk dun en fel. Ik had daarom mijn hoop op de Iroise II gesteld, maar die heeft ineens een vreselijk versmeerd laag en is extreem laid back van karakter. Veel te rustig in dynamische muziek daar hou ik totaal niet van. DE CABASSE BALTIK gaat mooi op de PATHOS maar de buitenste unit van de bolweergevers van de Baltik zijn te stug qua ophanging en kunnen niet voldoende door de PATHOS in beweging worden gezet, m.a.g. dun midlaag. Het zou jammer zijn de PATHOS alleen boven de 150 Hz te moeten inzetten, daarom is die oplossing van von SCHWEIKERT zo fraai alleen is het rendement erg hoog en moet er een grotere ingangsweerstand voor de relaisschakeling geplaatst worden. Je begrijpt ik werd na verloop van tijd knap Pathetisch van al dat testen en gesleep met die 56 kg zware versterker. Ik til liever mijn vriendin de trap op! Een andere eventuele optie die me nog te binnen schiet is de Voce Divina tenore. ik zal er wel een actieve subwoofer bij moeten plaatsen. Die site van jullie werkt lekker soepel trouwens is alleen een beetje druk. Verdere antwoorden op jullie reacties volgen later. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 april 2004 Report Share Posted 9 april 2004 Ik denk dat iedereen het wel leuk een topic vind. Het clubje Hear forum leden is vrij klein en op een gegeven moment weet iedereen wel wat ie kan verwachten kwa reacties (bovendien zijn de meeste sets vrij stabliel). Ik hoop wel dat je door hebt dat die VS DB99 het laag met een aparte versterker aanstuurt. Ik neem aan dat die met een high level input op een versterker wordt aangesloten (ala Rel subs). Iig succes met de verdere zoektocht. PS ik zou de Pathos ook niet te lang ongebruikt laten staan, desnoods op een paar kleine speakers aansluiten. Is toch zonde (en misschien ook niet goed...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 9 april 2004 Report Share Posted 9 april 2004 Ongeveer net zo groot als de Usher: Luidsprekers uit de 'Tower'-serie van Westlake, erg Amerikaans. Maar qua naam passen ze in ieder geval wel bij jouw Twin Towers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertJean Posted 9 april 2004 Author Report Share Posted 9 april 2004 Luidsprekers uit de 'Tower'-serie van Westlake, erg Amerikaans. Maar qua naam passen ze in ieder geval wel bij jouw Twin Towers. Laat je (model)sportvliegtuigje (volgeproopt met semtec) maar thuis als je bij mij op bezoek komt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 april 2004 Report Share Posted 9 april 2004 Hai Robert Jan, Als je al die luidsprekers bij de dealer beluistert weet je niet hoe die thuis klinken. Dat tekort aan bas zou wel een vies tegen kunnen vallen thuis. Overigens heb ik die Nordost een paar keer Veldhoven gehoord en die kabels hebben volgens mij niet het klankkarakter wat je zoekt. Hoe moet ik die grafiek overigens lezen? Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 9 april 2004 Report Share Posted 9 april 2004 Ook nog ff wat specs van de JBL van hierboven: Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 10 april 2004 Report Share Posted 10 april 2004 Webpage Kijk op deze site even naar de spec Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Theo H. Posted 13 april 2004 Report Share Posted 13 april 2004 Hallo, Misschien als mosterd na de maaltijd: MC? http://www.mc-systems.com/speakers-m.html Ooit wel een mooie test van gelezen, in HomeStudio. De M1.3 heeft een rende ment van 94 db. Groet, Theo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
turtlespeed Posted 13 april 2004 Report Share Posted 13 april 2004 Hallo, Ik mis zeker de volgende speaker (ik heb hem zelf ook !!) De VIENNA ACOUSTICS MAHLER !!! Zie: http://www.stereophile.com/loudspeakerreviews/296/ De opgegeven gevoeligheid is 90 DB, maar de werkelijke waarde is eerder 96 DB. Zeker het luisteren waard (wel iets boven je budget). Groet, Turtle Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 april 2004 Report Share Posted 13 april 2004 Ooit wel een mooie test van gelezen, in HomeStudio.De M1.3 heeft een rende ment van 94 db. Groet, Theo. Maar wel 4 ohm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 april 2004 Report Share Posted 13 april 2004 Ooit wel een mooie test van gelezen, in HomeStudio.De M1.3 heeft een rende ment van 94 db. Groet, Theo. Maar wel 4 ohm Dus genormeerd naar 8 ohm 88 dB Niet bijster hoog... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 april 2004 Report Share Posted 13 april 2004 Hallo allemaal, Zo'n Fenix geloof ik niet in als systeem. Overigens hoop ik nog wat van Robbert Jeans ervaringen te horen. C. Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Picoso Posted 15 april 2004 Report Share Posted 15 april 2004 Hallo,Misschien als mosterd na de maaltijd: MC? http://www.mc-systems.com/speakers-m.html Ooit wel een mooie test van gelezen, in HomeStudio. De M1.3 heeft een rende ment van 94 db. Groet, Theo. Zit die tandarts nog in MC of heeft ie de boel verkocht Ja, het schijnt wel zo te zijn. Al was hij laatst failliet. Maar hij heeft wel weer een nieuwe financier gevonden. Dus het zaakje draait weer On-topic maar weer: Robert, Je levert een fraaie bijdrage aan dit forum. Je zoektocht is heel duidelijk omschreven. Je weet wat je wilt omdat je -naar ik vermoed- gericht bent op een realistische klankreproduktie op grond van ervaringen van concerten. Je levert mooie beschrijvingen van ervaringen van klankreprodukties die uit de bocht vliegen (een goede pianoweergave is en blijft moeilijk - maar wat een genoegen als die goed is). Je hebt niet bepaald de minste luidsprekers beluisterd. Je ervaringen die je ermee opgedaan hebt zijn heel herkenbaar. De Totem Mani Two heb ik twee jaar geleden eens beluisterd op de Doelen Lenteshow en vond ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Picoso Posted 15 april 2004 Report Share Posted 15 april 2004 Robert, Hebben we het over deze versterker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
michiel Posted 15 april 2004 Report Share Posted 15 april 2004 Hoi, Ik heb het topic niet helemaal door gelezen. Alleen een stukje van het begin en hier en daar een berichtje tussendoor. Ik begreep dat je slechte ervring met hoorns hebt, dus misschien wil je mijn advies helemaal niet horen. Als het nog niet is aangekaart wil ik je even naar deze site verwijzen. De oris hoorn schijnt een zeer goed klinkende hoorn te zijn. Als je kijkt naar de exotische drivers, en de ronde tractrix hoorns dan moet dit haast wel de ultime weergever zijn. Ik heb deze systemen nog neit zelf gehoord, maar ik wil in de toekomst zeker een keer een bezoekje brengen aan Bert. Misschien dat je na het horen van een systeem van Bert niet meer anders wil (je zal zeker niet de eerste zijn). Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 15 april 2004 Report Share Posted 15 april 2004 1.JK luidsprekers hebben een gemiddeld rendement (90 dB/m) en een erg vriendelijke impedantie. 2. Maar het is wel de moeite waard het uit te proberen. Ga je in 't Harde luisteren krijg je er in ieder geval wel een ervaring bij van een zeer open, driedimensionale en realistische klank. 1. Een vraagje heb ik hierover John?? Hoe kom je aan die informatie?? Ik heb uit betrouwbare bron dat de Optima VI een rendement heeft van ongeveer 85 a 86 dB en volgens mij zitten de andere speakers daar niet ver vanaf, als ik het goed begrepen heb. 2. Hier kan ik het helemaal mee eens zijn. Laat je verrassen! Conqubite Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertJean Posted 15 april 2004 Author Report Share Posted 15 april 2004 Robert, Je weet wat je wilt omdat je -naar ik vermoed- gericht bent op een realistische klankreproduktie op grond van ervaringen van concerten. Je levert mooie beschrijvingen van ervaringen van klankreprodukties die uit de bocht vliegen (een goede pianoweergave is en blijft moeilijk - maar wat een genoegen als die goed is). Je hebt niet bepaald de minste luidsprekers beluisterd. Je ervaringen die je ermee opgedaan hebt zijn heel herkenbaar. De Totem Mani Two heb ik twee jaar geleden eens beluisterd op de Doelen Lenteshow en vond ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertJean Posted 15 april 2004 Author Report Share Posted 15 april 2004 Robert, Hebben we het over deze versterker? Ja klopt Picoso. Alleen heb ik de Classic variant die geen a.b. heeft en dus ook geen LED schermpje op het front heeft zitten. De metaalplaat aan het front is Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 april 2004 Report Share Posted 16 april 2004 Hai Rober Jean, Ik vraag me toch af waarom je zo'n Pathos gekocht hebt als er kennelijk geen luidspreker (naar jouw smaak) bij past. Overigens en dat heb ik al eerder gezegd kan je een luidspreker pas beoordelen in je luisterruimte. Zo'n Totem zou best ideaal voor je kunnen zijn. Ik zou zeggen maak een afspraak met Mulifoon of je ze een week kan lenen. Liever een paar uur langer in de auto dan een verkeerde koop en dat voortdurend zoeken naar de heilige graal. Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts