Jump to content

Hoogrendement makkelijk aanstuurbare speaker

RobertJean
 Share

Recommended Posts

1.

JK luidsprekers hebben een gemiddeld rendement (90 dB/m) en een erg vriendelijke impedantie.

1.

Een vraagje heb ik hierover John?? Hoe kom je aan die informatie??

Ik heb uit betrouwbare bron dat de Optima VI een rendement heeft van ongeveer 85 a 86 dB en volgens mij zitten de andere speakers daar niet ver vanaf, als ik het goed begrepen heb.

Conqubite

Hoi Conqubite,

Jouw informatie komt waarschijnlijk uit de hand van de maker -en ik moet de website nodig bijwerken....). Je opmerking is terecht. De Optima I en II/IV zitten rond de 85 dB en dat is voor een moderne luidspreker niet zo veel. Waar ik meer van uitging was de Reference 1, die ongeveer 89 dB doet, maar dat is (waarschijnlijk met de Reference Junior) de enige uitschieter naar boven :( , en komt ook de Optima IV daar niet bij, ondanks zijn relatie met de Reference I. Dat maakt dat je daarvoor een versterker nodig hebt met redelijk wat kracht om het potentieel uit zo'n luidspreker te halen. Mogelijk dat de Pathos van Robert daar ook moeite mee zal hebben.

Zoeken naar de goede 'match' dus ;)

Dag RobertJean,

Het lijkt erop dat de Krell apparatuur een hele goede combinatie vormt met de Audio Physic. Dat is bij Zee ook te horen, die nu ook een Krell voortrap heeft opgenomen in zijn set om zijn Krell monoblokken beter te kunnen aansturen. En hij is daar erg enthousiast over.

Maar de Pathos kan de kwaliteiten van de Audio Physik dus kennelijk niet erg

• 4 years later...
Audio-Note speakers, mijn smaak is het dus wel en met mij diverse vrienden we genieten met zijn allen van deze sinaasappelkistjes mits goed aangestuurd bestaat er niets beters.

Jij durft :o:D

...en dat op zaterdagochtend om 5.26 uur. :rolleyes::huh:

(On)betaalbaar spul dat wel, maar dat is ook hun doel: zoveel mogelijk gelovigen hun geld in de arme voortdurend geleegde put van de Audio Note kerk stoppen.

:confused: jammer dat je er zo tegen aan kijkt. Het is nog steeds een wijdverbreid misverstand dat Audio Note alleen maar peperdure apparatuur maakt. De Audio Note Zero set is daar een goed voorbeeld van, deze serie is redelijk recent uitgebracht en is de meest betaalbare lijn van Audio Note.

Wij importeren Audio Note in Nederland dus kennen het erg goed. Wij vinden het natuurlijk erg muzikaal, maar ik begrijp best dat Audio Note niet ieders smaak is hoor :) Tegelijkertijd snap ik net zo goed dat liefhebbers niets anders meer willen (zeker de hoogrendement versies)...

heb laatst de pink faun retro speakers gehoord, klonk erg goed!

<a rel="nofollow" href="http://www.pinkfaun.com/eng/prodsperet.html" target="_blank">http://www.pinkfaun.com/eng/prodsperet.html</a>

volgens mij zijn ze 3000 euro per set, aardige prijs dus.

Wat zou Robbert Jean hebben gekocht?

Ik weet niet wat het rendement is, maar de Masters op de laatste VAD show speelden de sterren van de hemel...

:)

Heb jij zeker andere speakers dan ik beluisterd :o

Ik vond ze niet geweldig klinken, het laag vond ik onvoldoende kwaliteit hebben, geluid bleef wat plakken aan de luidsprekers en het beeld werd mijns insziens niet mooi opgevuld.

Na indraaien van de speakers werd in ieder geval het laag stukken beter (voor mij dan).

De speakers zijn overigens nog in ontwikkeling.

Die nieuwe van mij hebben ook een hoog rendement , ik heb nog een hawk A18 liggen en daar valt goed mee te draaien 2 maal 20 watt.

Wat ze op 300 B s doen weet ik niet , lijkt me wel interessant .

gr :angry: hj :D

Ps ik ben vandaag naar mijn hifi geweest , luisteren naar de Wilson alexandria X2 op alweer ayre , ik had liever levinson gehoord maar ja .

Mooie speaker ,neutraal en met een grote bandbreedte , de afwerking is werkelijk prachtig .

Ook een hoog rendement , 95 db geloof ik was de opgaaf van wilson audio.

En nog even naar de waaghals geweest en een flinke stapel elpees gehaald , er gaat niets boven analoog zelfs geen harddisk(lol)

Zit ik deze hele draad te lezen, kom ik er nu achter dat het ding 5 jaar oud is. :mad2: Ik vond het al zo verdacht, sommige opmerkingen als zou het hear zo druk zijn.

De topic starter is natuurlijk allang vertrokken. Wel jammer. Want een interessant onderwerp.

Ik ben ook altijd op zoek naar hoog rendement-speakers en weet nu wel zo'n beetje wat wel en niet kan. Veel fabrikanten sjoemelen met de cijfers en geven veel te veel dB's op. Veel mensen zoeken naar het onmogelijke (hoog rendement en een romig diep laag o.i.d.) en komen dan uiteindelijk uit bij merken die liegen over de getallen.

Een hoog rendement bas-speaker (bij een fatsoenlijke impedantie van " 8 Ohm" ) wordt in hifi maar zelden ingezet. Zo'n speaker heeft een sterke magneet en een relatief stijve ophanging. Hierdoor vraagt die speaker een grote kastinhoud om nog een beetje laag te produceren. Het rendement bij lage tonen is misschien 92 dB (inclusief het effect dat de driver 360 graden moet rondstralen bij lage frequenties) en loopt dan snel op tot soms over de 100 dB. Die 100 dB is niet bruikbaar, anders klinkt de speaker te dun, zoals we al hebben gelezen bij sommige merken, dus je moet die 8 dB dempen in je filter voor een rechte karakteristiek van 92 dB.

En dan hebben we het over een goede professionele 12of15" speaker van een paar honderd Euro in een kast van bijvoorbeeld 70 liter, en die gaat dan niet veel dieper dan 50 Hz.

Toch heeft zo'n speaker een eigen geluid waar ik wel van hou. Het is een zeer directe en gedefinieerde en dynamische en onvervormde bas die er met het grootste gemak uit komt. Drums klinken zo mooi, en basgitaar idem dito. Je hoort de snaren zingen. Grote Tannoys hebben dat ook (samen met dat afvallend laag).

Ik ben nu bezig het maar zelf te maken, met een kleinere PHL die wel tot 95dB gaat maar in de praktijk uitkomt op zo'n 91 dB in het laag.

Ik denk dat een goede hoog rendement 15 of 18" unit met Fs van rond 35 hz in een goed afgestemde kast (veelal BR, maar gesloten met LR compensatie moet ook kunnen) prettiger klinkt dan menig 12" sub achtige unit met Fs van rond 20hz. Je mist dat inderdaad alles onder de 35 a 40 hz, maar wat er boven uitkomt, komt er met zo'n gemak en autoriteit uit.

Helaas zit ik al vast aan mijn 12" sub achtige unit in 130 liter behuizing, zou ik nu anders gedaan hebben. Nou ja, je kan niet alles hebben. Zo nu en dan 25 hz op 95 db in de kamer is ook wel leuk.

Audio-Note speakers, mijn smaak is het dus wel en met mij diverse vrienden we genieten met zijn allen van deze sinaasappelkistjes mits goed aangestuurd bestaat er niets beters.

Jij durft :o:D

Ik durven natuurlijk Ruud en ik spreek ook nog de waarheid :D;)

Niet gekend maakt onbemind moet je maar denken. :D;)

Ik weet niet wat het rendement is, maar de Masters op de laatste VAD show speelden de sterren van de hemel...

:)

Heb jij zeker andere speakers dan ik beluisterd :o

Ik vond ze niet geweldig klinken, het laag vond ik onvoldoende kwaliteit hebben, geluid bleef wat plakken aan de luidsprekers en het beeld werd mijns insziens niet mooi opgevuld.

Na indraaien van de speakers werd in ieder geval het laag stukken beter (voor mij dan).

De speakers zijn overigens nog in ontwikkeling.

Smaken veschillen Ruud. :D;)

Ik heb die drieweg niet gehoord van hun maar die tweeweg was niets mis mee. Overigens speelt Rick Paap daar zelf met een buizen mee (vertelde hij me).

Ik heb die drieweg niet gehoord van hun maar die tweeweg was niets mis mee. Overigens speelt Rick Paap daar zelf met een buizen mee (vertelde hij me).

Rik is zeker goed bezig hij weet waar hij over praat.(Een liefhebberke) ;)