Jump to content

Matth

Theo
 Share

Recommended Posts

Kermit, zo merkwaardig is die stelling niet. Ik verzin hem ook niet zelf, maar baseer mij op diverse publicaties in muziektijdschriften en polls onder muziekjournalisten en luisteraars.

Ik kan me er overigens zelf wel in vinden, maar het blijft natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak. Daarnaast speelt de stemming van het moment en het jaargetijde natuurlijk een rol. Hoog zomer draai ik geen MP.

Ik bezit zelf 1 uitvoering van dit werk: DEZE

Qua opname in elk geval erg fraai en ik heb het de afgelopen week 2x gedraaid.

Ik vind het een schitterend werk, maar vind het toch te weinig variatie in zich hebben om dit het beste klassieke werk te noemen. Na het intro (prachtig koorwerk) is de rest van het stuk vrij veel van het zelfde (maar wel mooi, dus begrijp me niet verkeerd).

Voor mij persoonlijk komt Beethoven 9 eerder in aanmerking voor het beste klassiek werk, maar ook dit is weer afhankelijk van mijn stemming. Het label 'beste' wil ik dus maar nergens op drukken.

Je mag er van uit gaan dat dat soort artikelen geschreven wordt door mensen die een grote belangstelling voor het werk hebben. En die vinden het wellicht het beste muziekstuk ooit geschreven. Maar dat mag je dan nooit in absolute zin zo stellen en generaal van toepassing verklaren. De MP is een prachtig werk, wat zeker thuishoort in het rijtje grote meesterwerken, maar dergelijke superlatieven passen niet bij muziek. Hooguit bij liefhebbers er van....

Theo,

Ik heb zelf geen uitvoeringen op cd ter vergelijking. Maar t.o.v. de uitvoeringen die ik via de radio ken beoordeel ik de Harnoncourt uitvoering als zeer mooi. Veel recenties onderschrijven dit, maar zowiezo kan ik de meeste uitvoeringen van Harnoncourt erg waarderen. Zo heb ik een maand of 2 geleden de volledige Beethoven cyclus van hem met de Chamber orchestra of Europe gekocht.

Misschien is deze Matth

Zee,

Ja, dat is een leuk idee! Ik heb overigens vanavond nog even in de muziekbibliotheek gekeken naar de uitvoering van Harnoncourt, maar die stond in een ander filiaal hier in Nijmegen.

Misschien zijn er nog meer belangstellenden voor een luistersessie? Het zou bij mij kunnen. Ik heb weliswaar niet zo'n hele ruime kamer, maar wel een hele verantwoorde installatie met o.a. Mark Levinson, Avalon en een nieuwe Meridian G08 CD-speler.

Groet,

Theo

Voor mij persoonlijk komt Beethoven 9 eerder in aanmerking voor het beste klassiek werk, maar ook dit is weer afhankelijk van mijn stemming.

Ja, en dat voor een dove.

De muziek van Bach is heel erg knap gemaakt, maar de emotie van Beethoven spreekt mij ook meer aan.

Ben ook nogal een fan van Harnoncourt. Hij is een perfectionist maar dan wel in de zin om de muziek zo puur en eerlijk mogelijk tot leven te laten komen. Ook de uitvoering o.l.v. hem van de Brandenburgse Concerten (al een vrij oude uitvoering) vind ik een van de besten die er zijn.

Idd de MP tot beste muziek te verklaren vind ik eigenlijk ook een beetje genant. Daar was van de week een discussie over op de radio. Het is eigenlijk nog niet zo lang, eigenlijk sinds de uitvoeringen in de kerk van Naarden begonnen. En die op zich wel erg goed zijn. Het heeft m.i. een beetje een hoog "snob" gehalte.

De uitvoering van de Laurens cantorij in de Laurenskerk in R'dam doet er wat mij betreft zeker niet voor onder.

;)

Ik ken het werk erg goed van CD, heb het vaak beluisterd in diverse uitvoeringen, maar dit was mijn eerste live ervaring met de MP. Ik moet zeggen dat dit een indrukwekkende ervaring was. De zit van bijna 3 uur op een plastic stoeltje neem je graag op de koop toe...

3 uur MP? MP3?

Muziek moet je voelen inderdaad. En 3 uur op een plastic stoeltje blijft je nog lang heugen. Kermit heeft gelijk, er bestaat geen consensus over "het beste werk". Waarschijnlijk worden recensenten, net als Erik, vooral gegrepen door het verhaal achter de Mattheus Passion...

.....Het is eigenlijk nog niet zo lang, eigenlijk sinds de uitvoeringen in de kerk van Naarden begonnen. En die op zich wel erg goed zijn. Het heeft m.i. een beetje een hoog "snob" gehalte.......

laat dat snob gehalte maar voor wat het is .

ook ik erger me er aan, deze muziek is nl niet gemaakt om de mensen ervoor te laten betalen , en al helemaal niet tot een welstands verheven cultureel avondje .

bach schreef niet voor niets onder zijn stukken S.D.G : Soli Deo Gloria .

vroeger werden deze stukken uitgevoerd onder de kerkdienst , waarbij het orkest en het koor boven op de gallery uit het zicht van de gemeente werden geplaatst .

het ging er nl helemaal niet om de uitvoerende personen , maar om de gelovigen in en bepaalde eerbiedige vervoering, en betere emotionele beleving te geven van het geen de dominee vekondigde op de kansel .

Tja, Erik, het is de vraag of "de welstand" niet zo mogen genieten van deze fraaie muziek. Inderdaad zie je veel bekende nederlanders in de Grote Kerk tijdens de MP: politici, mensen uit de omroepwereld etc. Maar als je een bekend gezicht hebt, moet je er dan thuis achter de geraniums mee blijven zitten?

Zelf had ik niet de indruk dat de BN'ers er blas

Ach Theo, de kwaliteit van Bachs creativiteit en de hedendaagse uitvoeringen daarvan staan hier denk ik helemaal niet ter discussie. Wat mij betreft is het geschreven voor iedereen, rijk of arm.

Ik denk eerder dat de uitvoering in Naarden zo langzamerhand een hype geworden is en alleen voorbehouden aan diegenen die een kaartje hebben kunnen bemachtigen. Dan is het dus niet meer bereikbaar voor iedereen. Daarin heeft Erik denk ik gelijk, dat gaat wel in tegen de bedoeling van Bach en eigenlijk het hele lijdensverhaal.

Aan de andere kant kun je natuurlijk ook stellen dat ten tijde van Bach de meeste muziek in opdracht van en voor de, al dan niet kerkelijke, welstand is geschreven. Toendertijd was muziek ook alleen bereikbaar voor de betere stand.

;)

Muziek moet je voelen inderdaad. En 3 uur op een plastic stoeltje blijft je nog lang heugen. Kermit heeft gelijk, er bestaat geen consensus over "het beste werk". Waarschijnlijk worden recensenten, net als Erik, vooral gegrepen door het verhaal achter de Mattheus Passion...

Wie geen ziel heeft, zal nooit de soloviool in "Erbarme Dich" daar doorheen voelen snijden...

En wie een scheiding meent te kunnen maken tussen "het verhaal achter de Matth

(...) Het is net als Kerstmis. Als het deel van het publiek dat in het centrum van de macht zit, alle overige dagen van het jaar zou praktiseren hetgeen het op die ene dag belijdt was het een stuk geloofwaardiger en was ook nog eens bewezen dat men iets had geleerd.(...)

Waarde jongeman,

Je haalt politiek en muziek door elkaar, en dan ook nog als stuurman aan de wal... Foei, toch.

Gelukkig weet je inmiddels wel hoe je "Matth

zo'n 3 uur op een stoeltje naar een uitvoering luisteren heb ik nog niet kunnen opbrengen, net als Dick val ik dan beslist in slaap, waar ik wel zeer regelmatig naar luister is een CD - op Sony SK 64542 - welke is opgedragen aan Albert Schweitzer een Bach fanaat die in Afrika is terechtgekomen.

Deze CD Lambarena - Bach to Africa genaamd is een mix van - religieuze - werken van Bach en traditionele / religieuze Afrikaanse muziek, werkelijk indrukwekkend hoe twee werelden elkaar muzikaal kunnen vinden.

;)

Spido,

Ik heb toch de indruk gekregen uit jouw reactie dat je de wat ironische reactie van Dick niet op de juiste waarde weet te schatten. In andere en eerdere postings kwam Dick toch meestal op mij over als een echte liefhebber en kenner van klassieke muziek. De vergelijking die je trekt met de 2 door jou genoemde historische figuren vind ik weinig gepast.

Overigens heb ik zelf in de laatste 2 weken de Matth

(...) Ik heb toch de indruk gekregen uit jouw reactie dat je de wat ironische reactie van Dick niet op de juiste waarde weet te schatten. In andere en eerdere postings kwam Dick toch meestal op mij over als een echte liefhebber en kenner van klassieke muziek. De vergelijking die je trekt met de 2 door jou genoemde historische figuren vind ik weinig gepast.(...)

Beste Theosofilus,

Ongetwijfeld is Dick een kenner en liefhebber van klassieke muziek.

Daarom is het juist zo sneu, dat hij bij de mooiste klassieke muziek (en bij de mooiste overige oude muziek, want Bach is niet eens "klassiek" in de strikte zin des woords) niet verder komt dan de verpakking.

Hij ziet alleen de vorm: hij bereikt niet de inhoud.

Hij heeft geen boodschap heeft aan de Boodschap van Bach of andere religieus ge

Waarde Spido,

Zit toch niet zo aan de azijn te lurken, is niet goed voor je. Je kunt beter een glaasje vers geperst sinasappelsap nemen.

Dick maakt denk ik een vrij scherpe analyse wat betreft de hypocrisie van de hedendaagse mens c.q. politici. Zijn verhaal doet mij terug denken aan een kerstnachtdienst lang geleden in de Grote of st. Laurenskerk in R'dam. Ja ook ene Ruud Lubbers zat toen in de kerk. De kerk zat bomvol, zo'n 5000 mensen.

De predikant verkondigde die avond woorden van vrijwel dezelfde strekking van de kansel als Dick hierboven heeft geschreven. Hij deed dat zelfs nog wat scherper en vroeg de mensen ook waarom zij zich op kerstavond zwijmelend over hun bolletje lieten strijken met vrede op aarde en de rest van het jaar zich niet lieten zien. De dienst verliep verder overigens geheel volgens het boekje compleet met Laurenscantorij o.l.v. de toen nog jonge Barend Schuurman en organist Johan Lemkert (Erik's helden ;) ) Velen keerden die avond in verwarring huiswaarts.

Kenmerkte die predikant zich daarbij ook door een uitgesproken athe