Steks Posted 10 april 2004 Report Share Posted 10 april 2004 Ik ben al een tijd op zoek naar de specificatie's van de bas unit's van de B&W 802, en dan de eerste serie, of de eerste matrix. Het belangrijkste is of ze beide 8ohm zijn of niet. Verder wil ik ook ge juiste maat weten, voor zover ik weet zijn ze 18 cm. Kan iemand mij wat info verschaffen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
rosa Posted 10 april 2004 Report Share Posted 10 april 2004 Ik ben al een tijd op zoek naar de specificatie's van de bas unit's van de B&W 802, en dan de eerste serie, of de eerste matrix. Het belangrijkste is of ze beide 8ohm zijn of niet. Verder wil ik ook ge juiste maat weten, voor zover ik weet zijn ze 18 cm. Kan iemand mij wat info verschaffen? Hallo.... Waarom neem je niet even kontakt op met B&W nederland. Zij hebben deze basspeakers op vooraad liggen. Het zijn geen goedkope speakers....249 E per stuk. Ik neem aan dat als ze de speakers in huis hebben , ze ook de specs. hebben. Zover ik mij kan herinneren zijn ze 20 cm en 8 ohm. Op de site van B&W kun je een pdf. bestand downloaden met de nodige gegevens over de 802. Groeten Rosa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 11 april 2004 Author Report Share Posted 11 april 2004 Rosa, bedankt, ik had er niet aangedacht om contact met ze op te nemen. Wel heb ik de pdf-jes gedownload, maar daar staan nogal wat fouten in heb ik gezien. Ik zal ze ff een mailtje sturen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JazzLuva Posted 11 april 2004 Report Share Posted 11 april 2004 Volgens mij zijn de woofers van de verschillende 802's totaal verschillend en niet te vergelijken met elkaar. voor zover ik weet zijn dit de specs 802 series 80 (non matrix) tot 55 hz , 2x 16.5 cm polymer woofers 802 Matrix series 2 tot 25 hz , 2x20 cm polymer woofers [16 ohm voor zover ik weet] 802 Matrix series 3 tot 25 hz , 2x 18 cm Cobex woofers Ik denk dat alleen de series 3 nog te krijgen zijn bij B&W Ik heb de Matrix 802 series 3 en ben zeer tevreden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 11 april 2004 Author Report Share Posted 11 april 2004 Toch wel, dat heb ik ook op de site van B&W kunnen vinden in de pdf-jes, maar in de beschrijving van de 801 series 80 staat dat er 2 maal een 270 mm inzit, dan ben ik niet zosnle geneigd de info over de 802's te geloven. Ik heb zelf de 801's en ben er ook zeer tevreden mee. Jazzluva kan jij me misschien vertellen wat voor weerstand jouw unit's hebben? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JazzLuva Posted 11 april 2004 Report Share Posted 11 april 2004 Jazzluva kan jij me misschien vertellen wat voor weerstand jouw unit's hebben? Nou dat is moeilijk te zeggen , in de ene folder staat 4 ohm en in de andere 8 ohm , ik heb het er wel eens met Bas over gehad en die vertelde dat de 802 zo slingerd in z'n impedantie verloop dat er weinig zinnigs over te zeggen valt . Ik weet wel dat ze als laagste waarde 3.4 ohm hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 11 april 2004 Author Report Share Posted 11 april 2004 Je bedoelt dat de laagste waarde 3,4 ohm is voor de totale luidspreker, of voor de basuinit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JazzLuva Posted 11 april 2004 Report Share Posted 11 april 2004 Je bedoelt dat de laagste waarde 3,4 ohm is voor de totale luidspreker, of voor de basuinit? Voor de totale luidspreker , maar ik denk wel dat het de woofers zijn die het zo naar beneden trekken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 11 april 2004 Author Report Share Posted 11 april 2004 Ok, maar ik vraag me juist af wat impendantie van de van de losse basunit is, dit kan nml 4,8,16 ohm zijn afhankelijk van de manier van aansluiten binnen het schiedingsfilter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JazzLuva Posted 11 april 2004 Report Share Posted 11 april 2004 Ik weet alleen dat de matrix 802 series 2 , 16 ohm zijn. Voor de andere units zul je denk ik toch B&W moeten mailen en hopen dat ze die info nog hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 12 april 2004 Author Report Share Posted 12 april 2004 JazzLuva, nog een vraag aan jou, jij bent in het bezit van 802 series 3, weet jij of je bassunit's serie of parallel geschakeld zijn? Volgens B&W hebben jou luidsprekers een impendantie van 4 ohm. Ik verwacht dus dat ze parallel staan en dat ze zelf 8 ohmig zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JazzLuva Posted 12 april 2004 Report Share Posted 12 april 2004 Ha Steks , nou ik heb de manual er even op nageslagen , maar helaas wordt hier niet vermeld hoe de woofers geschakeld zijn , ik heb dus geen idee. Verder is het zo dat in de manual idd staat dat ze 4 ohm zijn, maar ik heb ook een pdf waarin staat dat ze 8 ohm zijn . Het vreemde is wel dat daar weer totaal andere freq. bereiken etc.. bij staan en ook op het plaatje erbij staat een 802s3 met een ovale plaat rond de baspoort ipv een afgeronde plaat die naar boven tegen de woofer loopt. Ik heb zelf het idee dat die pdf van een eerste serie 802s3 is, waarvan ik wel eens gelezen heb dat ze niet zo goed waren als de latere s3 en de s2 . Ze maken het je niet makkelijk bij B&W . Maar mag ik vragen waarom je die info zoekt, aangezien je zelf een 801 hebt ? . Mocht je al units van een 802 hebben om iets te maken ofzo , denk ik dat je beter B&W kan mailen met de part nummers om zo definitief uitsluitsel te krijgen. mazzel JazzLuva Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 12 april 2004 Author Report Share Posted 12 april 2004 Ja, die onduidelijkheden heb ik ook al gemerkt, alle manuals e.d. die ik kon vinden gedownload, maar echt eenduidig zijn ze niet. Ok, waarom ik deze info zoek, ik hoop niet weer van iedereen gezeik te krijgen. Ik vind dat mijn luidsprekers fantastisch presteren behalve in de wat hoger basregionen. Nu heb ik een tijd geleden mijn luidsprekers laten doormeten, toen kwam naar voren dat ik tussen de 110 en 260 Hz nogal last heb van kastresonanties. Dit had ik eigenlijk wel verwacht. Lange tijd heb ik nagedacht hoe mijn luidsprekers te modificeren om dit probleem te ondervangen. De beste oplossing is in mijn ogen om er een vierde unit bij te plaatsen. Dan zou mijn huidige Bas-unit in een gepoorte kast gaan welke actief wordt aangestuurd en dus nog lager kan dan nu al het geval is. Daarboven moet dan iets van een 18 cm woofer komen in een kast die van hout en beton is gemaakt zodat er, binnen de mogelijkheden, alles aangedaan wordt om kastresonantie te voorkomen en daarbovenop komt dan weer de mid/hoog unit. Ik ben al een tijd aan het zoeken naar een basunit die ik hier geschikt voor acht, totdat ik het idee kreeg om een setje 2de hands 802's te kopen en die te verwerken in de modificatie. Dan zou ik dus in principe 4 identieke 3 weg systemen kunnen bouwen en daar bij 2 actieve subwoofers hebben, dan nog een leuke center maken of kopen, ook iets van dit type en dan heb ik een multichannel opstelling waar denk ik weinig aan te verbeteren valt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vibuthi Posted 13 april 2004 Report Share Posted 13 april 2004 hoi, Ik weet dat je nadrukkelijk hoopte dat niet iedereen begon te "zeiken", maar dat is toch precies wat ik even wil doen. (sorry) Je bent toch niet serieus van plan om een extra waffer in te bouwen in je matrix 801's!!!???? Als het probleem al te maken heeft met kastresonanties , los je dat beslist niet op door een extra gat in je speaker (en de inwendige matrixconstructie) te zagen. Weet je eigenlijk wel zeker dat het door jou geconstateerde mid-bas probleem te maken heeft met kastresonanties, we hebben het tenslotte over B&W matrix. Ik zou als ik jou was eerst eens kijken naar factoren als acoustiek en component-synergie voordat ik gaten ging zagen in een wereldspeaker als de 801. Realiseer je dat je de speakers er hoogstwaarschijnlijk (99.999999999%) volledig mee verkl**t, dat ze onverkoopbaar worden (terwijl ze nu waarschijnlijk rond de 2000 euro waard zijn) en dat je het probleem er waarschijnlijk niet mee oplost, maar alleen maar erger maakt. Als je niet te spreken bent over de weergavekwaliteit van de B&W's, verkoop ze dan gewoon en zoek andere uit die je wel kunnen bekoren. Je koopt toch ook geen Porsche om er vervolgens met je slijptol een gat in te zagen voor een vijfde wiel? Het feit dat je zelf al aangeeft dat je hier eerder "gezeik" over hebt gehad zou je ook aan het denken kunnen zetten : Het is gewoon geen goed idee.... groeten (en nogmaals mijn excuses voor het gezeik) vibuthi Link to comment Share on other sites More sharing options...
JazzLuva Posted 13 april 2004 Report Share Posted 13 april 2004 ha vibuthi , De poster heeft het hier over het modificeren van de orig B&W 801 , dus NIET de matrix versie (begon pas met versie 2). Maargoed ik zou zelfs aan deze ouwe 801 niet gaan klooien maar gewoon naar een Matrix 801/802 s2/s3 gaan zoeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vibuthi Posted 14 april 2004 Report Share Posted 14 april 2004 hoi, Tja in zijn profiel noemt ie ze 801m, ik dacht dat dat voor matrix stond..... Hoe dan ook, het blijft zonde. Als hij ze zou verkopen en wat geld zou bijleggen kan hij idd een series 2 aanschaffen, dan is het met de kastresonanties wel gedaan denk ik...... groeten, vibuthi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 14 april 2004 Report Share Posted 14 april 2004 Misschien een optie kweet nie zeg ook maar wat.....eens een speakerbouwer raadplegen over deze resonantie....wie weet heeft de man wel tips hoe je dat kunt oplossen [door bv scheidingsfilter aanpassingen].....lijkt me gemakkelijker terug zetten....dan een gat dichten in je dure bmw`tjes BTW vibuthi.....misschien niets voor jou?! een xtra gat in je thiels Link to comment Share on other sites More sharing options...
vibuthi Posted 14 april 2004 Report Share Posted 14 april 2004 Misschien een optie kweet nie zeg ook maar wat.....eens een speakerbouwer raadplegen over deze resonantie....wie weet heeft de man wel tips hoe je dat kunt oplossen [door bv scheidingsfilter aanpassingen].....lijkt me gemakkelijker terug zetten....dan een gat dichten in je dure bmw`tjes BTW vibuthi.....misschien niets voor jou?! een xtra gat in je thiels Wel ja, waarom ook niet?, Dan knutsel ik er met mijn 2 linkerhandjes een mooie extra woofer in, en die passieve radiator vind ik ook maar niks, die sloop ik eruit en dan boor ik aan de achterkant een mooie basreflexpijp..... Maar idd, een speakerbouwer raadplegen, geen slecht idee. Zeker omdat het dus geen matrix is, misschien kun je zelf al wel wat versteviging aanbrengen (al plak je ze van binnen maar vol loodbitumen....). Groeten, vibuthi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 18 april 2004 Author Report Share Posted 18 april 2004 Ok, even wat meer uitleg. Ten eerste ga ik niks verzagen, ik ga als het doorgaat voor mijn huidige woofer een gepoorte baskast maken, daarboven op moet dan een extra unit komen in een geloten bertonnenkast. Verder komt er hoogstwaarschijlijk een nieuw filter in, ik pas het huidige liever niet aan. Zo kan ik ze dus altijd nog in ere herstellen. Dan zal nu de vraag wel komen waarom deze luidsprekers aan te passen en niet voor andere te keizen? Wel, ik heb een tijd nagedacht en veel geluisted, maar komplete luidsprekers die in het midden gebied in mijn ogen mooier klinken (en dat zijn er niet zoveel) zijn niet te betalen. Dus is de enige optie om vooruitgang te oeken om mijn huidige aantepassen. Nu zijn er nog wat mogelijkheden door jullie aangedragen, zoals loodbitumen, aanbrengen in mijn huidige kast, daar heb ik ook al over nagedacht en ik denk het toch nog eens te proberen, maar ik zie het effect daarvan somber in. Ik geef toe dat je de massa van de wanden van de kast er mee goed vergroot,(is ook weer een nadeel aangezien ze nu al bijna 50 kilo wegen, daar komt dan nog zeker 40 kilo bij). dit heeft voordelen, de kast resonaties zullen in een hoger frequentie gebied komen te liggen en zullen minder snel zo groot zijn dat ze duidelijk hoorbaar zijn, maar als het eenmal gaat resoneren, dan is er met zo'n gewicht geen houden meer aan. Dus mijn oplossing, een actieve sub maken van mijn huidige woofer, maar hoe voorkom je dan de resonanties? Hij zal tot ca 55 Hz lopen en er is redelijk makkelijk een kast te maken die zijn onderste resonantie freq heeft ronde de 150 Hz. Hier heb ik met mijn sub dus geen last van. Hierboven komt dan (het liefst) een gesloten kast met een basuinit van ca 18 cm. De kast wordt gemaakt van mdf of multiplex met aan de binnenkant ca 2,5 cm beton, net als met lood creeer je zo zware vlakken die hoger en minder makkelijk resoneren, maar beton is ook nog een een materiaal dat het verdand sterk verbeterd in tegenstelling tot lood en dat zal er voor zorgen dat de kast nog minder resoneert. hierboven op komt dan de originele behuizing met midrange en tweeter. Ook nu zal het geheel zo'n 100 kilo wegen, maar is de zwaarste kast, die met beton handzamer dan mijn huidig 100 literkast die na behandeling met lood echt niet meer handig te verplaatsen is. Ik begrijp dat er veel weerstand is om dergelijke luidsprekers aan tepassen, voordat ik ze in mijn bezit had dacht ik ook dat het heiligschennis zou zijn, maar nu ik er een tijd naar heb kunnen luister merk ik toch wel dat ze zo hun tekort komingen hebben. En eerlijk gezegd begrijp ik niet wat het verschil is tussen het wat ik wil gaan doen of vier nieuwe zelfbouw units tekopen en daar mee aandeslage te gaan. Behalve dan dat dat een stuk duurder zou zijn en ook nog eens heel moeilijk om units te zoeken die zo mooi de menselijk stem reproduceren als degene die ik nu bezit. Trouwens nog een leuk vergelijk, luidsprekers en auto's, maar helaas gaat dat niet op, Porsche heeft namelijk zelfs meerdere huis-tuners, net als BMW, Mercedes en noem maar op. Oja, over het raadplegen van een luidsprekerbouwer, dat heb ik gedaan en hij zal ook een groot deel van het werk op zich nemen. Met behulp van zijn meet apperattur is onomstotelijk bewezen dat de huidige kasten in het gebied tussen de 160 en 250 Hz flink wat resonantie vertonen en ook is het frequentie verloop nog te verbeteren. Dus hopelijk zien er nu wat meer mensen in dat het niet een teloorgang is van deze eens als referentie gebruikte luidsprkers, maar juist een poging om er een nog betere luidspreker an te maken. En hopelijk zijn er nog 802 bezitters/kenners die mij info kunnen verschaffen ober de basunits van deze systemen, dit omdat B&W buiten de maat om geen info prijsgeeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 18 april 2004 Report Share Posted 18 april 2004 Ik kan wel eens een foto maken van het filter als je daar blij van wordt? Antwoord op die vragen weet ik ook niet (te ingewikkeld voor mij ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 18 april 2004 Report Share Posted 18 april 2004 Ik ben al een tijd op zoek naar de specificatie's van de bas unit's van de B&W 802, en dan de eerste serie, of de eerste matrix. Het belangrijkste is of ze beide 8ohm zijn of niet. Verder wil ik ook ge juiste maat weten, voor zover ik weet zijn ze 18 cm. Kan iemand mij wat info verschaffen? Hallo.... Waarom neem je niet even kontakt op met B&W nederland. Zij hebben deze basspeakers op vooraad liggen. Het zijn geen goedkope speakers....249 E per stuk. Ik neem aan dat als ze de speakers in huis hebben , ze ook de specs. hebben. Zover ik mij kan herinneren zijn ze 20 cm en 8 ohm. Op de site van B&W kun je een pdf. bestand downloaden met de nodige gegevens over de 802. Groeten Rosa weet je toevallig ook of ze de hi en mid units hebben? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 19 april 2004 Author Report Share Posted 19 april 2004 Dat ligt er aan voor wleke serie je ze zoekt, vanaf de s2/s3 hebben ze ze volgens mij Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts