Jump to content

Reparatie Mylar Folie

FaasW
 Share

Recommended Posts

Hallo,

heb een tijdje geleden een stel Magnepan MGI improved op de kop getikt. Echter na een tijdje luisteren en vergelijken met andere luidsprekers miste ik toch eea

in het hoog. Ik heb toen eea gelezen op deze site, en besloten de MGI' uit te kleden'. Toen bleek dat er wel wat mis was. De MGI is dan ookl 15-20 jaar oud denk ik. Bij een van de MGI was de tweeter sector vervangen, echter dit was minimaal gebeurd. De draad was slechts 3 x op en neer gelegd en met plakband vastgezet.

Ook liep hij niet echt recht op en neer. In de bassectie waren veel draden los, en de mylar was enorm 'vuil' en bruin uitgeslagen. Ik heb wat rond gekeken op internet en gelezen dat ik de draden dmv aceton kan losmaken en verwijderen. Ik ben met een speaker daar mee begonnen en vond ook enkele gaten in de mylar, zowel grotere als kleinere.

Al doende heb ik alle draad los gemaakt, de 'doppen' die midden op het paneel zaten verwijderd met als resultaat dat ik nu een 'lege magnepan' heb. Het folie heb ik schoon gemaakt, en dat heb ik ook met de basdraden gedaan. Hierbij zag ik dat de draden voorzien waren van een bruine laag, die er bij het schoonmaken op sommige plaatsen is afgegaan. Dat bruin kan ook van de oude lijm komen ??

Ik heb nu dus de volgende vragen/problemen;

- hoe repareer ik de mylar folie ??

op internet vond ik wel mylartape (plakband) is dat wat ??

- hoe bevestig ik de draden weer ??

- waar kan ik aan nieuwe tweeterdraad komen en welke kenmerken moet die hebben.

- die basdraden dat bruin is dat een coating of de oude lijm en kan ik ze zo weer hergebruiken ?

- tot mijn verbazing bestond de filter uit een grote rode spoel en een zwart staafje

( is dat een weerstand??) en verder de draad naar het aansluitingsbord met de

zekering. Kan dit beter, en kan ik bi-wiren )

- wat zou het gevolg zijn als ik de omlijsting veel smaller zou maken en minder

hoog, ik vind de MGI nu wel erg groot. Las ook iets van Erik over het maken van

zijpanelen ??

Zoals je ziet veel vragen :confused: , en waarom al die moeite doen voor de 'oude' MGI, wel

om de simpele reden dat ze in de staat waarin ik ze gekocht heb, ondanks alle

gebreken toch een 'beeld' neerzette waarin ik meer muziek beleefde dan bij elke vorige speaker die ik gehoord heb.

Als laatste de vraag of de MGI's aan te sturen zijn met een buizenversterker ??

Ik hoop dat iemand me met eea kan helpen en ben zeer benieuwd,

alvast bedankt,

Faas

Hai Faas,

Voor reparatie van kleine gaatjes kun je tape overwegen. Als het gaat om grotere scheuren kun je beter het hele membraan vervangen: Twinstatic

Voor het lijmen wordt geadviseerd: 3M 77 spray

Ik meen dat de draden van aluminium zijn. Als ik echter kijk naar de groene "uitslag" op mijn eigen speakers zou dit ook koper kunnen zijn. Voor bijzonderheden moet je even spitten in: MUG

Met het smaller maken verander je de specificaties van de speaker, met name in het basbereik. Op die site van de Maggie User Group vindt je voorbeelden van Maggies met "wings". Misschien een aardig alternatief als je de speakers toch zo grondig onder handen wil nemen.

Succes met repareren...