Guest C J Posted 15 april 2004 Report Share Posted 15 april 2004 Beste mensen. Vanmiddag bezoek gehad van Pietje Bell. Omdat het zulk mooi weer was, kwam hij op de motor, met onder zijn arm een bos parallelfilters. Nu moeten jullie weten dat ik nog al sceptisch stond ten opzichte van het gebruik van lichtnetfilters. Een bekent gegeven is, dat veel filters vaak niet snel genoeg voldoende stroom kunnen leveren, met als gevolg dat de zaak als het ware wordt afgeknepen, met alle gevolgen van dien. Ook ten opzichte van de filters van onze vriend Pietje had ik mijn scepsis. Echter, na vanmiddag is deze scepsis omgeslagen in regelrecht enthousiasme. Na het opzetten van de CD Screenplaying van Mark Knoppfler, hier en daar filters in stopcontacten geplugd en opnieuw geluisterd. Ik had meteen het gevoel van, ja, en nu? Ik hoor geen verschil. Filters er uit gerukt, 6 stuks wel te verstaan. Wat nu? Toen een filter in het stekkerblok, waar alleen de versterker en de CD speler zitten geplugd en, een in het stekker blok van de tuner en de CD recorder, en Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 15 april 2004 Report Share Posted 15 april 2004 Met DEZE filters heb ik geen ervaring, wel met de SNS-plug, waar Pietje ze volgens mij van heeft afgekeken Mijn indruk is dat ze iets vergelijkbaars doen als bijv. een xtc netsnoer, althans dat blijkt uit je beschrijving. Ik geef de voorkeur aan een netsnoer omdat deze 'toevallig' ook filtert en tevens heel goede stekkers heeft, wat belangrijk is bij zware belastingen. Ook ervaar ik meer 'power' en 'punch' bij goede, dikke netsnoeren, maar daar gaat het hier niet over Zo'n parallelfilter is echter wel makkelijk, je plugt hem gewoon ergens bij en hij werkt, een netsnoer wil nog wel eens aan een apparaat vast zitten .... Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 15 april 2004 Report Share Posted 15 april 2004 CJ, Ben blij dat je nog steeds zo enthousiast bent. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 16 april 2004 Report Share Posted 16 april 2004 Hoi Pietje, Ik ben blij dat jij blij bent. En zo kunnen we eindeloos doorgaan, maar het werkt en daar gaat het om. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 16 april 2004 Report Share Posted 16 april 2004 Ik wil graag eens horen wat jouw filters precies doen Pietje, dit weekend kan ik wel tijd maken voor een test in R'dam Zojuist kwam een cd met live Taiko drumwerk binnen, de drive en impact zijn ongekend, maar ...... misschien mis ik nog iets? Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 16 april 2004 Report Share Posted 16 april 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 16 april 2004 Report Share Posted 16 april 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 23 april 2004 Report Share Posted 23 april 2004 Hoi Pietje en Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 23 april 2004 Report Share Posted 23 april 2004 Ik wacht nog op een mailtje, kennelijk zijn de onderdelen nog niet binnen of de filters zijn nog in de maak, we horen het wel Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 23 april 2004 Report Share Posted 23 april 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 26 april 2004 Report Share Posted 26 april 2004 wat heeft zo'n filter voor nut ? het tegengaan van storingen ? en hoor je die dan door de muziek heen? of laat ik het anders zeggen , waarschijnlijk hoor je ze beter als je de muziek stop zet. dus de cd-speler op pauze. het liefst een cd-speler zonder mute transistors. en dan de volume knop van de versterker open , en met je oor tegen de speaker aan gaan liggen. hoor je niks?? heb je geen storing . hoor je wel wat ? stond de cd-speler waarschijnlijk niet op pauze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 26 april 2004 Report Share Posted 26 april 2004 wat heeft zo'n filter voor nut ? het tegengaan van storingen ? en hoor je die dan door de muziek heen? of laat ik het anders zeggen , waarschijnlijk hoor je ze beter als je de muziek stop zet. dus de cd-speler op pauze. het liefst een cd-speler zonder mute transistors. en dan de volume knop van de versterker open , en met je oor tegen de speaker aan gaan liggen. hoor je niks?? heb je geen storing . hoor je wel wat ? stond de cd-speler waarschijnlijk niet op pauze Beste Erik, Ja die hoor je door je muziek! De netspanning uit je WCD komt uiteindelijk in je muzieksignaal terecht. Bij de torren van je eindversterker komen AC muzieksignaal en afgevlakt DC voedingssignaal bij elkaar. Hoogfrequente netstoring kunnen harmonische verschiltonen toevoegen aan je AC uitgangssignaal. Dit is geen hokus spookus gedoe maar een feit. In principe dienen de voedingselco's al eeng root deel te filteren. Voor wisselspanningen dient de weerstand (naar de nul) zo laag mogelijk te zijn. Zet in je AVM bijv. maar eens hele slechte elco's en let op hoe slecht hij gaat klinken. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 27 april 2004 Report Share Posted 27 april 2004 Heeft Erik een nieuwe amp?? Ik dacht toch werkelijk dat 'ie met een MF speelde. Of word ik nu oud? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 27 april 2004 Report Share Posted 27 april 2004 Heeft Erik een nieuwe amp?? Ik dacht toch werkelijk dat 'ie met een MF speelde. Of word ik nu oud? Hij heeft een AVM pre... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 27 april 2004 Report Share Posted 27 april 2004 Ooh. Ik dacht dat het over de eind ging. Je zal wel gelijk hebben Henrie. D'r komt hiero zoveel nieuws voorbij...... Ik onthou dat allemaal niet meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 27 april 2004 Report Share Posted 27 april 2004 Ooh. Ik dacht dat het over de eind ging. Je zal wel gelijk hebben Henrie. D'r komt hiero zoveel nieuws voorbij...... Ik onthou dat allemaal niet meer. Nou, die AVM staat daar al een tijdje geloof ik... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 27 april 2004 Report Share Posted 27 april 2004 Toe maar......wrijf maar zout in de wonde..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 27 april 2004 Report Share Posted 27 april 2004 Mien god,lag de MSN er uit ofzo? of loopt de kleuterschool uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 28 april 2004 Report Share Posted 28 april 2004 Ja die hoor je door je muziek! De netspanning uit je WCD komt uiteindelijk in je muzieksignaal terecht. Bij de torren van je eindversterker komen AC muzieksignaal en afgevlakt DC voedingssignaal bij elkaar. Hoogfrequente netstoring kunnen harmonische verschiltonen toevoegen aan je AC uitgangssignaal. Dit is geen hokus spookus gedoe maar een feit. Hoi Bas, Kun je dat iets verder uitleggen van die verschiltonen? Hoe hoog dan wel laagfrequent moet de storing dan zijn? Groet, Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 30 april 2004 Report Share Posted 30 april 2004 Ja die hoor je door je muziek! De netspanning uit je WCD komt uiteindelijk in je muzieksignaal terecht. Bij de torren van je eindversterker komen AC muzieksignaal en afgevlakt DC voedingssignaal bij elkaar. Hoogfrequente netstoring kunnen harmonische verschiltonen toevoegen aan je AC uitgangssignaal. Dit is geen hokus spookus gedoe maar een feit. Hoi Bas, Kun je dat iets verder uitleggen van die verschiltonen? Hoe hoog dan wel laagfrequent moet de storing dan zijn? Groet, Jeroen Beste jeroen, Het gaat niet lukken alles over klanksynthese hier te typen, maar zal je kort door de bocht wat informatie geven. Stel we nemen een toon van 100000 Hz. en 90000 Hz. De verschiltoon is dan 10000 Hz. Concreet gezegd bestaat een heel muzieksignaal met al zijn harmonische uit verschiltonen. Vandaar ook mijn claim dat alleen fullrange weergeers in staat zijn muziek natuurgetrouw weer te geven maar dat is weer een andere discussie De stoorfrequentie's in het net kunnen varieren en oplopen tot enkele Ghz. Vandaag de dag wordt ons net vervuild met vele geschakdelde voedignen en zeer hoogfrequente schakelingen met microcontrollers etc. Grote voedignselco's hebben soms niet een laag genoege ESR in het extreem hoge frequentie bereik om hoogfrequente storing af te vloeien naar de nul. Vaak wordt dan een zeer kleine condensator (meestel 100 nano) parrallel over de grote gezet. Deze laatste heeft een veel hoger frequentiebereik, en een goede pulse response. Probleem is dan weer dat we resonantie kringen kunnen veroorzaken. Ook weer een ander punt van discussie Waar een parrallel netfilter op neer komt is als volgt. Tussen fase en nul komt een conensator. Voor lage frequentie's is de weerstand oneindig hoog. Zo maken we dus geen kortsluiting. Voor zeer hoge frequentie's (die we dus niet ona apparaat in willen laten komen) wordt de weerstand steeds lager. Hoogfrequentie storing loopt dus terug naar de nul. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 1 mei 2004 Report Share Posted 1 mei 2004 Ja die hoor je door je muziek! De netspanning uit je WCD komt uiteindelijk in je muzieksignaal terecht. Bij de torren van je eindversterker komen AC muzieksignaal en afgevlakt DC voedingssignaal bij elkaar. Hoogfrequente netstoring kunnen harmonische verschiltonen toevoegen aan je AC uitgangssignaal. Dit is geen hokus spookus gedoe maar een feit. Hoi Bas, Kun je dat iets verder uitleggen van die verschiltonen? Hoe hoog dan wel laagfrequent moet de storing dan zijn? Groet, Jeroen Beste jeroen, Het gaat niet lukken alles over klanksynthese hier te typen, maar zal je kort door de bocht wat informatie geven. Stel we nemen een toon van 100000 Hz. en 90000 Hz. De verschiltoon is dan 10000 Hz. Concreet gezegd bestaat een heel muzieksignaal met al zijn harmonische uit verschiltonen. Vandaar ook mijn claim dat alleen fullrange weergeers in staat zijn muziek natuurgetrouw weer te geven maar dat is weer een andere discussie De stoorfrequentie's in het net kunnen varieren en oplopen tot enkele Ghz. Vandaag de dag wordt ons net vervuild met vele geschakdelde voedignen en zeer hoogfrequente schakelingen met microcontrollers etc. Grote voedignselco's hebben soms niet een laag genoege ESR in het extreem hoge frequentie bereik om hoogfrequente storing af te vloeien naar de nul. Vaak wordt dan een zeer kleine condensator (meestel 100 nano) parrallel over de grote gezet. Deze laatste heeft een veel hoger frequentiebereik, en een goede pulse response. Probleem is dan weer dat we resonantie kringen kunnen veroorzaken. Ook weer een ander punt van discussie Waar een parrallel netfilter op neer komt is als volgt. Tussen fase en nul komt een conensator. Voor lage frequentie's is de weerstand oneindig hoog. Zo maken we dus geen kortsluiting. Voor zeer hoge frequentie's (die we dus niet ona apparaat in willen laten komen) wordt de weerstand steeds lager. Hoogfrequentie storing loopt dus terug naar de nul. Groeten, Bas Bas, benadruk je nog wel even dat dit dus het theoretische principe is. Ik heb complete uitelkaar geklapte kastjes thuis liggen, die voledig tegen het "alleen" maar een condensator theorie ingaan. btw je kan parrallel ook nog overspanningen wegfilteren. gr.Theo aka PietjeBell Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 1 mei 2004 Report Share Posted 1 mei 2004 Stel we nemen een toon van 100000 Hz. en 90000 Hz. De verschiltoon is dan 10000 Hz. Hoi Bas, Ik begrijp het niet. Een muzieksignaal bestaat niet uit verschiltonen, inderdaad wel uit een heleboel grondtonen met hun harmonischen afkomstig van verschillende instrumenten. Verschiltonen ontstaan bij niet lineaire vervorming van uit verschillende frequenties samengestelde signalen. Dus wat jij zegt zou kunnen: zet op de voeding een signaal van 90000 Hz en 100000 Hz en het is dan mogelijk, doordat de eindtransistoren vervormen, dat er op de uitgang een verschiltoon van 10000 Hz ontstaat. Hoe dat precies uitpakt onder invloed van de tegenkoppeling van de versterker is niet helemaal te voorspellen en versterkerafhankelijk. Wat volgens mij wel zo is, is dat je die toon zou moeten horen. Altijd en onafhankelijk of er een bron aangesloten is. Zet je volumeknop open en als je dan alleen een licht geruis hoort, dan zijn er geen verschiltonen. Althans niet hoorbaar. Volgens mij tenminste. Vooralsnog ga ik dus met Erik mee met zijn simpele voorbeeld van CD speler op pauze. Alleen als je ze dan wel hoort heeft filtering zin. Wat zie ik over het hoofd want je klinkt aardig overtuigd Groet, Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 1 mei 2004 Report Share Posted 1 mei 2004 Stel we nemen een toon van 100000 Hz. en 90000 Hz. De verschiltoon is dan 10000 Hz. Hoi Bas, Ik begrijp het niet. Een muzieksignaal bestaat niet uit verschiltonen, inderdaad wel uit een heleboel grondtonen met hun harmonischen afkomstig van verschillende instrumenten. Verschiltonen ontstaan bij niet lineaire vervorming van uit verschillende frequenties samengestelde signalen. Dus wat jij zegt zou kunnen: zet op de voeding een signaal van 90000 Hz en 100000 Hz en het is dan mogelijk, doordat de eindtransistoren vervormen, dat er op de uitgang een verschiltoon van 10000 Hz ontstaat. Hoe dat precies uitpakt onder invloed van de tegenkoppeling van de versterker is niet helemaal te voorspellen en versterkerafhankelijk. Wat volgens mij wel zo is, is dat je die toon zou moeten horen. Altijd en onafhankelijk of er een bron aangesloten is. Zet je volumeknop open en als je dan alleen een licht geruis hoort, dan zijn er geen verschiltonen. Althans niet hoorbaar. Volgens mij tenminste. Vooralsnog ga ik dus met Erik mee met zijn simpele voorbeeld van CD speler op pauze. Alleen als je ze dan wel hoort heeft filtering zin. Wat zie ik over het hoofd want je klinkt aardig overtuigd Groet, Jeroen Beste Jeroen, Een muzieksignaal bestaat wel deels uit verschil tonen. Een goed bewijs daarvan is de vleugel. Je speelt een (reine) kwint. (bijv. op de toonladder D groot: D2 en B2) in eerste instantie horen we dit interval van deze twee tonen (73.4162 Hz. en 123.4709 Hz.) Echter laten we dit interval uitsterverven komt er langzaam een G#1 toon naar boven zweven. De G# is de verschiltoon van de reine kwint op D groot. Althans bijna de verschiltoon (50,055 Hz.)zit eigenlijk net tussen de G en G# in. Dat maakt het ook zo interessant qua klank. Even offtopic, zo zien we dus dat deze G#1 toon onder de grondtoon D2 waar ik mee begon. Vandaar waarom er dus wel degelijk heel veel leven is tussen 20 en 40 Hz. Een trombone bijv. heeft verschiltonen in dit region, al gaat dit isntrument zelf niet laag. Daarom dus waarom fullrange weergevers meer zijn dan alleen maar wat geboom onderin. De frequentie van de verschiltoon is als volgt te berekenen. Binnen een octaaf liggen de twaalf tonen zo dat steeds de verhouding van de frequentie van twee naast elkaar liggende tonen gelijk is. Die verhouding is de twaalfde machts wortel van 2 namelijk dat getal dat twaalf keer met zichzelf vermenigvuldigd 2 oplevert. Dat getal is overigens ongeveer 1.0595. Dus A=440Hz, Bb=4401.0595Hz, B = 440*1.05952Hz, enz. Over de parrallele netfilters. Ik zeg niet dat er "letterlijk" hoorbare verschiltonen uit onze weergevers rollen. En al zou dat zo zijn, deze zijn te hoog om met het menselijk oor te kunnen horen. Wel zeg ik dat hoogfrequentie storing op de voedingslijn de prestatie's van apparatuur verminderen en dat er een deel in het muziekspectrum terecht komt. Ook denk ik dat zeer hoge HF frequentie's de uiteindelijke harmonische structuur van het muzieksignaal beinvloeden. Kijk maar eens op een goede FFT analyze wat een versterker gaat doen als je twee verschillende grondtonen in het apparaat stuurt. (bijv. 18 Khz. en 20 Khz.) we zien dan opkomende 2e 4e 6e etc. harmonische die er helemaal niet horen te zijn. De versterker gaat deze grondtonen dus moduleren. dat drukken ze uit in "intermodulatie vervorming" Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 1 mei 2004 Report Share Posted 1 mei 2004 ................................................ Vooralsnog ga ik dus met Erik mee met zijn simpele voorbeeld van CD speler op pauze. Alleen als je ze dan wel hoort heeft filtering zin. Wat zie ik over het hoofd want je klinkt aardig overtuigd Groet, Jeroen Jeroen, een db tje meer of minder stilte hoor je niet in de pauze stand. maar stel een toon die dus niet 90% maar 95% uit mag sterven,hoor je meer ruimte,vollere toon,zo ook details die iets beter hoorbaar worden dus meer opvallen gewoon omdat zij meer 'ruimte' krijgen,maar het word vooral stiller,ook al denk je nu dat het stil is. vr.gr.Theo aka Pietje Bell Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 1 mei 2004 Report Share Posted 1 mei 2004 maar , waarom zit het niet standaard in iedere high-end versterker? die fabrikanten vragen een vermogen voor een versterker , en dan verwacht ik wel een parallel lichtnetfilter in zo,n eindbak . en nog wat : als ik bij mijn MF de stekker uit het stopcontact trek blijft hij nog 45 seconden doorspelen op zijn elco's . hij zou dan beter moeten klinken , omdat hij dan los ligt van het lichtnet . wat betreft de 90% of 95% nagalm , de meeste huiskamers maken daar 200% van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts