Sebastiaan de vries Posted 1 mei 2004 Report Share Posted 1 mei 2004 maar , waarom zit het niet standaard in iedere high-end versterker? die fabrikanten vragen een vermogen voor een versterker , en dan verwacht ik wel een parallel lichtnetfilter in zo,n eindbak . en nog wat : als ik bij mijn MF de stekker uit het stopcontact trek blijft hij nog 45 seconden doorspelen op zijn elco's . hij zou dan beter moeten klinken , omdat hij dan los ligt van het lichtnet . wat betreft de 90% of 95% nagalm , de meeste huiskamers maken daar 200% van Beste Eric, Veel versterkers hebben parrallel een condensator tusen fase en nul. s'ommige versterkers hebben zelfs nog alle diodes in de brug ontstoord met dezelfde condensatoren. Dan zijn er nog de varistors en andere filterschakelingen die gebruikt worden. Veel buizenversterkers hebben ook nog een dikke choke spoel Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 1 mei 2004 Report Share Posted 1 mei 2004 maar , waarom zit het niet standaard in iedere high-end versterker? die fabrikanten vragen een vermogen voor een versterker , en dan verwacht ik wel een parallel lichtnetfilter in zo,n eindbak . en nog wat : als ik bij mijn MF de stekker uit het stopcontact trek blijft hij nog 45 seconden doorspelen op zijn elco's . hij zou dan beter moeten klinken , omdat hij dan los ligt van het lichtnet . wat betreft de 90% of 95% nagalm , de meeste huiskamers maken daar 200% van Beste Eric, Veel versterkers hebben parrallel een condensator tusen fase en nul. s'ommige versterkers hebben zelfs nog alle diodes in de brug ontstoord met dezelfde condensatoren. Dan zijn er nog de varistors en andere filterschakelingen die gebruikt worden. Veel buizenversterkers hebben ook nog een dikke choke spoel Groeten, Bas gelukkig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 1 mei 2004 Report Share Posted 1 mei 2004 Een muzieksignaal bestaat wel deels uit verschil tonen. Een goed bewijs daarvan is de vleugel. Over de parrallele netfilters. Ik zeg niet dat er "letterlijk" hoorbare verschiltonen uit onze weergevers rollen. En al zou dat zo zijn, deze zijn te hoog om met het menselijk oor te kunnen horen. Wel zeg ik dat hoogfrequentie storing op de voedingslijn de prestatie's van apparatuur verminderen en dat er een deel in het muziekspectrum terecht komt. Ook denk ik dat zeer hoge HF frequentie's de uiteindelijke harmonische structuur van het muzieksignaal beinvloeden. Kijk maar eens op een goede FFT analyze wat een versterker gaat doen als je twee verschillende grondtonen in het apparaat stuurt. (bijv. 18 Khz. en 20 Khz.) we zien dan opkomende 2e 4e 6e etc. harmonische die er helemaal niet horen te zijn. De versterker gaat deze grondtonen dus moduleren. dat drukken ze uit in "intermodulatie vervorming" Hoi Bas, Je hebt gelijk wat die verschiltonen in muziek betreft. Is in feite ook het gevolg van intermodulatie door de klankkast en het in trilling brengen van andere snaren van de piano en latent aanwezige resonanties in blaasinstrumenten. Maar eigenlijk doet dit er niet toe. Dit gehele spectrum van grondtonen, harmonischen en verschiltonen dient onvervormd versterkt te worden. Er mogen geen verschiltonen bijkomen. Een hele goede versterker doet hetgeen jij beschrijft over die 18 kHz en 20 kHz niet of althans niet hoorbaar en nauwelijks meetbaar. Intermodulatievervorming is inderdaad een ramp. Harmonische vervorming valt nog mee omdat het gemaskeerd wordt door de eigen harmonischen van het muzieksignaal. Intermodulatievervorming maakt echter nieuwe tonen erbij, de verschiltonen, die er eerst helemaal niet inzaten. En aangezien er ontzettend veel grondtonen, harmonischen en verschiltonen in muziek zitten, ontstaat er door intermodulatievervorming een geheel nieuw spectrum bij. Niet gek dus dat juist dit soort vervorming zo goed hoorbaar is en zo verschrikkelijk ongewenst. Maar ik blijf erbij: zodra een versterker zonder aanwezig muzieksignaal en met de volumeknop ver open geen rotzooi laat horen afkomstig van hoogfrequent ellende, hoor je het ook niet als het muzieksignaal wel aanwezig is. Wel natuurlijk de intermodulatievervorming van het muzieksignaal zelf door de versterker, maar dat is er ook als je met een batterij voedt. Mooi voorbeeld van Erik dat het niet beter klinkt als hij de stekker eruit trekt en alle mogelijke hoogfrequent eraf haalt. Wat ik me wel kan voorstellen is dat een versterker stiekem aan het klippen of oscilleren is in het hoogfrequent, terwijl dit niet hoorbaar is. Maar ook hier ga ik weer met Erik Klijnsmit mee, als een versterker dit doet, ook met aanwezige storing op het lichtnet, dan is het een kloteding. Een goede versterker heeft van zichzelf al maatregelen hiertegen genomen. Groet, Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 2 mei 2004 Report Share Posted 2 mei 2004 maar , waarom zit het niet standaard in iedere high-end versterker? die fabrikanten vragen een vermogen voor een versterker , en dan verwacht ik wel een parallel lichtnetfilter in zo,n eindbak . en nog wat : als ik bij mijn MF de stekker uit het stopcontact trek blijft hij nog 45 seconden doorspelen op zijn elco's . hij zou dan beter moeten klinken , omdat hij dan los ligt van het lichtnet . wat betreft de 90% of 95% nagalm , de meeste huiskamers maken daar 200% van Beste Eric, Natuurlijk zit er standaard een filter in je eindversterker. Deze voldoet waarschijnlijk ook prima voor iedere doorsnee luisteraar. Maar....., wij hebben hier met audiofielen te maken. Zie het zo: Koop een Subaru Impreza die voldoet prima voor de doorsnee sportieve (wannabe) rijder. Maar als je alles uit de Subaru wilt halen zul je ander banden, schokbrekers etc moeten aanschaffen. Zo ook dus voor je audioapparatuur. Prima voor de doorsnee luisteraar, maar wil je er meer uithalen dan kan zul je zoeken naar verbeteringen. Dat kan zijn een duurdere apparatuur, maar ook betere kabels en/of parellelfilters. Theo aka Pietje Bell Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 7 mei 2004 Report Share Posted 7 mei 2004 Hoi Pietje, Allemaal mooi en prachtig al die vragen en antwoorden hear in dit topic, maar nu weet ik nog niet of je zaken hebt kunnen doen met onze vriend Anr Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 8 mei 2004 Report Share Posted 8 mei 2004 Hoi Pietje,Allemaal mooi en prachtig al die vragen en antwoorden hear in dit topic, maar nu weet ik nog niet of je zaken hebt kunnen doen met onze vriend Anr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts