Jump to content

Zijn jullie muziek- of audioliefhebbers???

-Hunter-
 Share

Recommended Posts

Ik hoor iedereen altijd dolenthousiast hier op het forum over audiobeurzen. Iedereen wil de nieuwste speeltjes zien, en de grote broertjes van zijn eigen componenten (vind ik ook begrijpelijk).

Maar zodra er een grote platenbeurs is (dus muziek), hoor je bijna niemand. Toch koop je al die audio spulletjes om muziek weer te geven. Daarom vraag ik me af of de mensen op de audio fora misschien teveel gefocused zijn op audio en te weinig op muziek. Waar ik dat nog meer uit afleid is dat er vaak dingen door elkaar gehaald worden zoals een goede opname en goede muziek. En ook de eeuwige vraag naar audiofiele uitagaves, en kleine bezetting pingel pangel muziek.

Hoe kijken jullie hier zelf tegen aan?

Een muziekliefhebber is bezig met de kunst van het produceren, een audioliefhebber met de kunst van het reproduceren van muziek.

Er is niets op tegen dat iemand de techniek achter het optimaal reproduceren als hobby heeft. Deze liefhebber luistert op een andere manier dan de muziekliefhebber.

Misschien is het te vergelijken met sportauto's, de een vindt het prachtig om in zo'n auto rond te toeren, de ander sleutelt liever aan optimale prestaties.

Beslist muziek liefhebber, m'n muziekkollektie overtreft beslist de verzameling weergave apparatuur, in omvang en waarde

Ben inderdaad niet naar Utrecht geweest dit weekend, echter de prijzen die hier voor vinyl worden gevraagd zijn te gek voor woorden.

Vorig jaar een plaat van Zappa gekocht voor

Ik beschouw mezelf ook als iemand met een passie voor muziek, en interesse in HiFi.

Als 't zou moeten zou ik ook met veel mindere kwaliteit apparatuur toekunnen.

(hoewel ik wel een grens heb, dus geen minisetje o.i.d, maar dat hoeft gelukkig niet)

Ik moet toegeven dat ik wel een periode heb gekend, waar ik 't liefst van die audiofiele labels/muziek kocht van labels als GRP,DMP,Scheffield Lab,etc.

(in begin van m'n HiFi-hobby, rond 1990)

Van dat technisch hoogstaande, maar vaak nogal steriele muziek.

Nu ik die verhalen weer hoor over o.a. de platenbeurs in Utrecht ben ik wel weer blij dat ik de vinyl hobby voor gezien heb gehouden.

Ik ben gisteren wel in Utrecht geweest, maar dan naar 't Blue Highways Americana festival in Vredenburg.

Daar heb ik voor een prikkie (23,-) 3 mooie CD's gescoord!

(die ik de winkel per stuk al bijna dat bedrag kosten)

Naar HiFi-shows ga ik ook zelden meer toe.

Het lijkt er steeds meer om te gaan wie zo hard mogelijk de concurrent importeur in 't zaaltje ernaast kan overstemmen met allerlei actie surround geweld, en anderzijds heb je van die kamertjes waar steeds weer diezelfde pingel muziek (vaak audiofiel verantwoorde jazz) wordt gedraaid.

Ook koop ik nog zelden HiFi-magazines.

Wel ga ik al jaren vaak naar concerten toe. (maandelijks wel minimaal 2 keer)

Kortom, ik zie mezelf als iemand met een grote interesse in HiFi, en een passie voor muziek.

Groeten,

Alco

Goh, wordt dit onderwerp alweer aangesneden :unsure::D

Ik denk dat er niets mis is het streven om de muziek van je eigen keuze zo weer te geven dat het voor jou het mooist is.

Je legt zo een stukje van jezelf in de techniek met het doel om zoveel mogelijk van de muziek te kunnen genieten :)

Als ik bij de (niet-audiofiele) buren kijk hoeveel cd's ze hebben staan en vervolgens mijn eigen collectie bekijk, dan ben ik toch echt veel met muziek bezig.

Dit uit zich ook in concertbezoeken, al heb ik daar de laatste maanden geen tijd voor gehad :(

Mijn set pak ik bij vlagen aan, waarna ik er zomaar 5 jaar niets meer aan verander en dus alle tijd heb om er van te genieten.

De laatste 2 jaar heb ik 'toevallig' de complete set vervangen met de bedoeling om meer dynamiek en souplesse te verkrijgen.

Ik denk dat de opzet goed geslaagd is, al werkt de akoestiek niet helemaal mee.

Maar goed, binnenkort verhuis ik en dan hoop ik de puntjes op de i te kunnen zetten :)

Intussen verdiep ik mij in muziekstromingen zoals fusion, jazz, Japanse muziek en alles dat de aandacht trekt bij mijn luisterbezoekjes ;)

Het is leuk om te horen dat de set het allemaal aan kan, voor mij geen set die slechts een muziekgenre goed weergeeft, ik wil een alleseter :D

De tingeltangel muziek is vrijwel aan mij voorbij gegaan, ik vind het laag erg belangrijk en dat vind je in mijn muziekcollectie terug :rolleyes:

Andr

Ik ben niet bang om toe te geven dat ik meer een audio dan muziek liefhebber ben. Die opmerking van Richard gaat op voor mij, als ik niks aan mijn systeem ou kunnen veranderen, dan zou voor mij de lol er snel vanaf zijn en zou ik niet meer er echt voor gaan zitten om te luisteren, maar alleen maar muziek draaien als achtergrond muziek.

Misschien is het te vergelijken met sportauto's, de een vindt het prachtig om in zo'n auto rond te toeren, de ander sleutelt liever aan optimale prestaties.

En zo zie ik deze hobby. :)

Muziek is leuk. Het uitvoeren ervan doe ik nog niet(lijkt me wel leuk), maar beluisteren is al mooi genoeg.

En dan maakt het mooier als je weet dat het ook echt mooier kan. Doormiddel van het tweaken/modificeren van je stereo installatie.

Dus ben ik denk meer een audioliefhebber dan een muziekliefhebber. Al vind ik het interessanter om meer over muziek te weten te komen dan audio apparatuur. Alhoewel de techniek van de audio apparatuur soms ook interessant is. ;)

tja ben muziek en apparaten minded

alleen voor muziek vind ik het altijd leuk om over beurzen te struinen,

echter de afgelopen 6 beurzen viel het mij op ,dat het toch allemaal duur is geworden te duur denk ik wel eens

en er zijn er ook erg veel ..............

Audio interesseert me helemaal geen zier.

Ik heb een paar middelmatige zelfbouw-luidsprekers, een huis-tuin en keuken Kenwood versterker,een jan met de pet platenspeler,en een hele gewone degelijke

boerentrien-cd-speler van 1000 piek(guldens) die het goed doet, en ik geniet met volle teugen van de sound. (geloof het of niet: dropveterkabels!)

Heb vrienden met aparatuur van duizenden euro's het nieuwste en beste en weet ik wat al niet meer, maar het doet me niets, ik wil mijn geld er niet aan uitgeven.

Alles gaat op aan de muziek.

Zolang ik zelf van mening ben dat het voor mijn gevoel fantastisch klinkt , wat ook zo is, zal dat zo blijven.

Het is volgens mij vaak mannelijke inbeelding, dat gewouwel over setjes van duizenden euro's waar maar nauwelijks echt veel verschil te horen is met een doorsnee cheap setje zoals de mijne. Althans, niet in verhouding met wat het kost.

Een goede vriend van me heeft een ongelooflijk mooie set, ik weet niet eens welk merk, peperduur, hij is er helemaal mee begaan, boxen zijn onbetaalbaar.

Hele vette kabels erbij voor duizenden guldens.

Klinkt prachtig allemaal, maar als ik zie wat hij heeft betaald en ik, dan denk ik:

Voor dat enorme verschil in prijs wil ik MEER verschil horen.

Dus daarom interesseren me die setjes helemaal niets.

Voor het geld hoef ik het niet te laten, ik kan er zo een aanschaffen als ik zou willen, maar ik voel gewoon die behoefte niet.

Dus ga ik liever 5 weken naar China of zo! :)

Ik kom nooit op LP-CD beurzen, omdat die niet bieden wat ik zoek.

Ik doe het natuurlijk voor de muziek, maar die aparatuur eromheen is natuurlijk ook wel leuk zeker als het een beter resultaat oplevert.

Ik koop nog steeds LP's maar ik koop nooit bij echte handelaren en zeker niet voor veel geld - de kwaliteit valt altijd tegen. Laatst drie LP's van de Talking Heads gekocht die ik duur vond voor 25 euro. Waren nog nooit gedraaid. Ook nieuw koop ik regelmatig.

Carl

Ben net als Packardgoose MEER muziekliefhebber ,dan hifi. Dit is mijn set. :D

(Met ...ja hoor dropveters) Heb ongeveer 1500 Cd,s en iets van 250 Lp,s over (Van de ooit 2200 stuks).

IAkai%20instalatie.JPG

En deze :D

picserver.jpeg

Helaas is de server tijdelijk uit de lucht. :ph34r: