Jump to content

tweak of the trimester?????

Hans Gaulhofer
 Share

Recommended Posts

OP zoek naar een DIY buffer voor mijn CD speler vond ik dit:

http://www.audio-consulting.ch/tweak.htm

The sound of (plastic) silence!

Plastic around electrolytic capacitors has to be removed!

Try to remove it on one or two capacitors in your power supplies.

Do listen before and after removing it. You will be surprised how much impact this simple modification will have on sound: less grain, more air, more life like music.

Als ik het goed begrijp kunnen wij nu zelf onze Black Gates gaan verbeteren.

Komt ons padvindersmes weer van pas bij het maken van een echte High End installatie.

Het doet mij een beetje denken aan de tip die ik ooit van speakerboer kreeg.

HIj radde mij aan om d.m.v. een stans een rond gat in mijn DSN50FFL middentoner te maken. IK aarzel nog steeds.

Wie heeft ervaring met deze tweak.

Ps. vergeet niet de waarde van de condensator op de huls te schrijven.

Hans :)

Beste Hans,

Ze gaan zelfs nog verder. Zagen de blackgates open en plaatsen ze in een bamboo omhulsel en gieten hem vervolgens in.

Ik zeg niet dat het onzin is, maar mij gaat het wel te ver. Een blackgate in een bepaalde applicatie klinkt zo goed, dat het voor mij gewoon klaar is.

Als je eenmaal weet wat de blackgates kosten bedenk je je ook wel twee keer :D

Groeten,

Bas

(...) Het doet mij een beetje denken aan de tip die ik ooit van speakerboer kreeg.

HIj radde mij aan om d.m.v. een stans een rond gat in mijn DSN50FFL middentoner te maken. IK aarzel nog steeds.(...)

Beste Hans,

Goed dat je nog even hebt geaarzeld, want ik heb een manier ontdekt om zonder moeite loepzuivere, rafelloze gaatjes te maken in titanium domes!

Je moet dan de frontplaat demonteren, en de dome & coil assembly uit de magneet halen.

Schiet er, precies in het midden (very, very close range) vanaf de achterzijde een .38 doorheen. (Doe dit niet boven het nieuwe parket!) Succes!

Beste Spidoboer,

Ik moet wel snel zijn want binnenkort mag je je proppenschietertje niet meer mee naar huis nemen. Zou wel eens the final tweak kunnen worden.

Ja, dat zou leuke mogelijkheden voor criminelen bieden.

Stel je voor (ik gok een beetje);

Een schietbanencomplex, 6 verenigingen, gemiddeld 150 leden, gemiddeld 3 wapens.

Leuk bergje ijzer en lood weg te halen dan in

Ja, dat zou leuke mogelijkheden voor criminelen bieden.

Stel je voor (ik gok een beetje);

Een schietbanencomplex, 6 verenigingen, gemiddeld 150 leden, gemiddeld 3 wapens.

Leuk bergje ijzer en lood weg te halen dan in

Oud nieuws Hans, Stefan is er ruim een jaar mee bezig :rolleyes:

de grap is dat het echt werkt, niet alleen stefan maar bij mijn audio note blokken zijn ook alle plastic kapjes eraf.

je kunt natuurlijk de kapjes laten zitten,want dan pas kun je aantonen dat er black gates in je apparatuur zit. (wauw)

maar sommige mensen moeten eerst onze lieve heer tegen het lijf lopen voordat ze geloven van het bestaan.

Beste Rob,

Heb je op de scoop verschillen kunnen zien tussen de prestaties van de C's voor en na de ingreep? Welke verschillen? Is m.n de verliesfactor gewijzigd?

de eenige scoop die ik nog gebruik bij c's zijn mijn oren.

dit zijn factoren die mij niet zo interreseren,wat mij wel interreseerd is de klangk.

dat condensator verhaal over die olie's zit je waarschijnlijk dwars, maar toch wel vreemd want de olie'c doen het juist hardstikke goed en zeker bij de tweeter.(let op mijn meening)

maar heb jij dat al eens geprobeerd en wat waren jouw ervaringen(misschien kan ik hier nog wat van leren).

"Wij zetten vaak twee keer de halve capaciteit parallel, in tegengestelde richting. "Twisted pair" noemden we dat.

Zo elimineerden we de (eigenlijk onmerkbaar kleine) inductie van die condensatoren."

Parallel schakelen halveert de inductie dat is iets anders dan helemaal elimineren.

Die Mundorf constructie die elimineert de inductie door de speciale constructie.

(In weze het principe van een bifilaire wikkeling)

Beste Frank,

In mijn bericht had ik een vergissing staan. Ik schreef "dubbele capaciteit", maar dat moest natuurlijk "halve" zijn. Parallel betekent gewoon: optellen. Die vergissing zit nog in je citaatje.

Eigenlijk was die inductiebestrijding een soort spookgevecht, zoals we zo vaak in kringen van fanaten en freaks zien. Met onze toenmalige LCR meettuigjes (gebaseerd op Wheatstone brugschakelingen, met ingebouwd oscillatortje) konden we dat soort dingen niet betrouwbaar vaststellen. Wanneer je met ijzeren grip eindelijk het metertje tot rust dacht te hebben gebracht, vloog het opeens weer hysterisch van zijn plaats. Leve het digitale LCR-meetapparaatje: zoveel sneller, zoveel betrouwbaarder.