WanFie Posted 20 april 2004 Report Share Posted 20 april 2004 Zoals is voorgesteld dus een vergelijkingsdag voor versterkers. Erik stelt voor 4 versterkers (ben ik het wel mee eens als max.) We hebben al twee versterkers..... n.l. de Array voor-eind combinatie van mij, en de MF + pre van Erik. Dus nou nog wat luisteraars, en minimaal een buizenbak(je). Andere versterkers mogen er uiteraard ook worden aangeboden. Samen beslissen we welke versterkers er mee mogen doen. Barst maar los..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 20 april 2004 Report Share Posted 20 april 2004 Goh..zal niet meevallen om er iets naast te zetten wat net zo klinkt Ennuh, welke speakers hebben jullie in gedachten Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 20 april 2004 Report Share Posted 20 april 2004 Ik wil als "nulpunt' ook mijn classic Onkyo receiver er wel naast zitten, kunnen we horen hoeveel vooruitgang er is geboekt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 20 april 2004 Report Share Posted 20 april 2004 Of niet Sommige oude toestellen zijn wel zeer muzikaal wat klank betreft Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 20 april 2004 Report Share Posted 20 april 2004 Goh..zal niet meevallen om er iets naast te zetten wat net zo klinkt Ennuh, welke speakers hebben jullie in gedachten doe je nou een keertje mee ruud ??? altijd grote verhalen maar ik zie je nooit over de speakers gesproken ; we moeten denk ik geen esl,s nemen , als we ook een buizen bak ertussen willen zetten , dat zou niet eerlijk zijn . dus eigenlijk een paar makkelijk aan te sturen conussen . of evt de esl 63 , schijnt ook goed te gaan met buizen . maar dat zien we wel . het gaat dus om de voor/eind combi hans ????? of doen we alleen eind ? en nemen we een goede vv als standaard ? ik hoor het wel . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 20 april 2004 Report Share Posted 20 april 2004 Goh..zal niet meevallen om er iets naast te zetten wat net zo klinkt Ennuh, welke speakers hebben jullie in gedachten doe je nou een keertje mee ruud ??? altijd grote verhalen maar ik zie je nooit Ik grote verhalen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 april 2004 Author Report Share Posted 20 april 2004 Tja... Spiekers....??? en waar....??? en wanneer....??? en wie....??? Ik stel wel voor om de voorversterker ook in het vergelijk mee te nemen, vaak is de aanpassing van de voor en eindversterker wel van belang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 20 april 2004 Report Share Posted 20 april 2004 Ik stel wel voor om de voorversterker ook in het vergelijk mee te nemen, vaak is de aanpassing van de voor en eindversterker wel van belang. De aanpassing van eindversterker naar speaker is van nog veel groter belang. Je kunt je dan ook afvragen wat voor conclusies je uit de resultaten van zo'n sessie kunt trekken (behalve dan dat het natuurlijk leuk en gezellig was naar ik mag hopen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 20 april 2004 Report Share Posted 20 april 2004 De aanpassing van eindversterker naar speaker is van nog veel groter belang. Je kunt je dan ook afvragen wat voor conclusies je uit de resultaten van zo'n sessie kunt trekken (behalve dan dat het natuurlijk leuk en gezellig was naar ik mag hopen). De eerdere luistersessies met verschillende speakers waren toch ook leerzaam en onthullend. Voorwaarde lijkt mij een aantal ruim bemeten versterkers of een set makkelijk aan te sturen speakers... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 20 april 2004 Report Share Posted 20 april 2004 Ik denk dat als de pre een lage uitgangsweerstand heeft, het niet zoveel uitmaakt welke eindtrap er achter zit. De match met de speaker zegt des te meer, dus de speaker mag wel een mooi impedantieverloop hebben, waardoor Infinity al snel af valt Wanneer je behalve naar de klank en detailrijkdom ook let op de dynamiek, dan mag de bron ook wel bekend staan als neutraal en dynamisch Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 20 april 2004 Report Share Posted 20 april 2004 Goh..zal niet meevallen om er iets naast te zetten wat net zo klinkt Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 20 april 2004 Report Share Posted 20 april 2004 Het is veilig op het forum.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 20 april 2004 Report Share Posted 20 april 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 april 2004 Report Share Posted 20 april 2004 Zou je niet juist een wat moeilijkere luidspreker moeten nemen? Dan kun je juist goed merken of een versterker 'm aankan of niet... Ps. Geintegreerde bakken doen niet mee zeker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 20 april 2004 Report Share Posted 20 april 2004 Ik zou zo wie zo aanwezig willen zijn op deze luister sessie. Ik weet niet of er nog interesse is om mijn versterkers mee tenemen? Ik heb als eindversterker een 'Les realations de L'Audiophile Le Classe A' Dit is een klasse A eindversterker van frans makelij met 2 transitoren per kanaal gebouwd eind jaren 80. Als vv heb ik er een van het zelfde die zowel passief als actief te gebruiken is. Ik ben wel benieuwd hoe deze onbekende zich verhoud t.o. de bekendere merken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 april 2004 Author Report Share Posted 20 april 2004 Zou je niet juist een wat moeilijkere luidspreker moeten nemen? Dan kun je juist goed merken of een versterker 'm aankan of niet... Ps. Geintegreerde bakken doen niet mee zeker? Met die stelling van die moeilijker luidsprekers ben ik het wel eens. je moet het bij een versterkervergelijk het die dingen niet te gemakkelijk maken. Een auto test je ook niet door er met 90 mee over de snelweg te rijden.... En wat betreft de versterker, we kunnen em op de lijst zetten. Mischien kunnen we stemmen over welke versterkers er dan mee gaan doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 april 2004 Author Report Share Posted 20 april 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 20 april 2004 Report Share Posted 20 april 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 20 april 2004 Report Share Posted 20 april 2004 Goh..zal niet meevallen om er iets naast te zetten wat net zo klinkt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 20 april 2004 Report Share Posted 20 april 2004 Hier zit nu ook juist het probleem van deze vergelijking. Als je een luidspreker neemt die een makkelijke belasting vormt, dan zul je waarschijnlijk minder verschillen horen. Neem je een hele gecompliceerde belasting, dan zal een hele stabiele versterker het weer beter doen dan de andere. Maar impliceert dat dan meteen dat het daarom een betere versterker is? Een buizenversterker zal het met een grote woofer beslist minder doen dan een torrenbak met een hoge dempingsfactor. Om nog maar te zwijgen van capacitatieve belastingen. Sommige meer dan uitstekende versterkers kunnen daar helemaal niet goed tegen. Eigenlijk kun je een versterker niet los zien van de combinatie met de luidspreker. Meestal kies je toch een versterker bij een luidspreker en aangezien jukkie een zo groot mogelijke diversiteit in versterkers willen, zul je geconfronteerd worden met 3 mismatches. Lastige vergelijjking hoor. En dan hebben we het nog niet gehad over de bekabeling. Als er Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 20 april 2004 Report Share Posted 20 april 2004 Zou je niet juist een wat moeilijkere luidspreker moeten nemen? Dan kun je juist goed merken of een versterker 'm aankan of niet... Ps. Geintegreerde bakken doen niet mee zeker? wat vind jij een moeilijk luidspreker voor vb een buisenbak. denk dat een buisenbak met maar 8 tot 12 watt een luidspreker van 85db niet prettig zal vinden,en dan nog niet over het inpedantie gesproken. en de meeste buisen versterkers zijn geintregeerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 20 april 2004 Report Share Posted 20 april 2004 nou , dan gaan we maar eens kabels vergelijken . of zijn die ook set en speaker en muziekafhankelijk maar idd , het is appels met peren vergelijken . misschien is een muziekopname vergelijking leuk . oftewel , wat is een goede opname . en bestaat ie ook in het echt . of een luidsprekerkabel vergelijking . of een dropveter vs crystal / nou ja , voorlopig zijn we zoet . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 20 april 2004 Report Share Posted 20 april 2004 Is inderdaad wel leuk om te doen. Nu leent eigenlijk alleen klassieke muziek zich voor een echte vergelijking. Je zou ook iedereen een paar favoriete opnames mee kunnen laten brengen en vooraf toe laten lichten waarom hij het zo'n goede opname vindt. Na beluistering kun je er dan eens met elkaar over discusieren. Bij de verschillende luistersessies ben ik muziekvoorbeelden tegengekomen, waarvan ik mij bijna vertwijfeld af heb gevraagd waarom iemand nu juist dat een goede opnama vond. Een discussie na gezamelijke beluistering kan tot een dieper inzicht leiden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 april 2004 Report Share Posted 20 april 2004 Is inderdaad wel leuk om te doen. Nu leent eigenlijk alleen klassieke muziek zich voor een echte vergelijking. Je zou ook iedereen een paar favoriete opnames mee kunnen laten brengen en vooraf toe laten lichten waarom hij het zo'n goede opname vindt. Na beluistering kun je er dan eens met elkaar over discusieren. Bij de verschillende luistersessies ben ik muziekvoorbeelden tegengekomen, waarvan ik mij bijna vertwijfeld af heb gevraagd waarom iemand nu juist dat een goede opnama vond. Een discussie na gezamelijke beluistering kan tot een dieper inzicht leiden. Dit lezende vraag ik me af hoe het met "onze eigen" sampler is Link to comment Share on other sites More sharing options...
potong padi Posted 21 april 2004 Report Share Posted 21 april 2004 Ik denk dat een vergelijk zo als gesteld wordt wel heel erg moeilijk is, wat veel beter is om gewoon bij iemand te gaan luisteren met een bestaande, en dus ook getunede set met een buizenversterker en iemand met een die met een transistorversterker draait, uiteraard in dezelfde prijsklasse.. Hoe een set klinkt is nog altijd combinatie afhankelijk, je kunt niet een luidspreker nemen en daar versterker "A" aanhangen en daarna versterker 'B' en dan een conclusie daaruit trekken.. maar ja dit is dus mijn mening... Mijn voorkeur gaat uit naar een buizenversterker omdat het voor mij meer beleving en ambiance met zich meebrengt maar ik heb uiteraard ook goede sets ghoord in combinatie met een transistor versterker ,maar over het algemeen vind ik een "goede "combinatie met een buizenversterker op sommige vlakken technisch mischien minder dan een transistor maar Qua muzikale beleving toch beter.. Dat klasieke muziek zich alleen leent voor een vergelijking vind ik eigenlijk een onzin verhaal, ik persoonlijk luister voornamelijk Jazz dan ga ga ik toch geen muziek draaien puur alleen voor een vergelijk, waar ik totaal niks mee heb? Draai gewoon de muziek die je dagelijks draait dan heb je een goed beeld van hoe een set klinkt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts