dumber Posted 20 april 2004 Report Share Posted 20 april 2004 Weer eens een (denk ik) leuke vraag voor dit forum. Hoe stoken jullie de gloeispanning van een buizen voorversterker, wissel of gelijkspanning? Heb zelf mijn ontwerp van triode dick (6072 line) eerst eens gevoed met wisselspanning. Zijn ontwerp met smoorspoelen in de hoogspanning heb ik aangepast naar "RC" afvlakking met brugcel gelijkrichting. Tijdje mee gespeeld en klonk eingelijk best leuk. Toen eens een keer een kompleet andere voeding voor de gloeispanning gemaakt, op basis van gelijkspanning. Werkte ook goed, maar toch meende ik een "vervlakking" in het geluid te horen, het geluidsbeeld was niet meer zo mooi open. Ook weer een tijdje mee gespeeld, totdat ik besloot om de gehele voeding rigoreus te veranderen, andere hoogspanning met middenaftakking, en enkelvoudige gelijkrichting en minder filtering. Ook de gloespanning is weer verandert naar wisselspanning, en heb dat vertrouwde open geluid weer terug. Vreemd is dat ze vaak zeggen dat gelijkgestookte gloeispanning beter is in voorversterkers. Zou ook met bromproblemen te maken hebben??? Heb alleen de gloeispanningsdraden "getwist" en het beestje is bromvrij. Wie heeft hier een mening over? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edo Posted 21 april 2004 Report Share Posted 21 april 2004 Ha Dumber, Ik heb in mijn vorversterker eerst gewerkt met "gewone" wisselspanning, maar had nog (zelfs met goed getwiste kabel en extra afscherming) last van een klein brommetje. Na overstapen op gelijkspanning brommetje weg en geluid naar mijn inzien gelijk gebleven. Ik kon geen verschil horen in iedergeval. De gelijkspanning wordt gemaakt door een eigenlijk simpele schakeling met een brugcel, paar elco's en condensators, een 7805 en twee diodes. Mijn mening is dus in het geval van een voorversterker lekker gelijkspanning gebruiken. Mijn eindversterkers staan trouwens wel op wisselspanning. Edo Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 21 april 2004 Report Share Posted 21 april 2004 Ik heb geen zelfbouw buizen. (X10D en XCanv2) Maar ik zou stroomgestuurde gloeispanning willen. Dan blijft 't mijns inziens langer heel. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guido Tent Posted 21 april 2004 Report Share Posted 21 april 2004 Ik heb geen zelfbouw buizen. (X10D en XCanv2)Maar ik zou stroomgestuurde gloeispanning willen. Dan blijft 't mijns inziens langer heel. Groeten Simon Simon, Ik neem aan dat je doelt op het inschakelen, dan is stroom inderdaad mooier. Nu mijn ervaringen: - Waar toelaatbaar, kies voor indirect verhitte buizen immer wisselspanning. Lijn nivo versterkers kunnen met AC absoluut stil genoeg gemaakt worden. Knoop de heater bij de gevoeligste buis aan aarde, gebruik een 1 k weerstand vanaf een van de beide ff pinenn, en 2 stuks 100nF van beide poten naar ground. - Waar niet toelaatbaar, kies DC. Dit kan het geval zijn bij een mic of phono pre amp. Kies hier op zijn minst Schottky Barier (SB) dioden (bv 2N5822 of SB350), en een regelaar. Dit geheel zo ver mogelijk van de feitelijk versterker weghouden !. Nog fraaier is een choke input filter voor de gloeistroom...... Voor direct verhitte buizen is er een heel ander verhaal. Ik ben daartoe een module aan het ontwikkelen. groetjes Guido Link to comment Share on other sites More sharing options...
dumber Posted 21 april 2004 Author Report Share Posted 21 april 2004 Ik heb geen zelfbouw buizen. (X10D en XCanv2)Maar ik zou stroomgestuurde gloeispanning willen. Dan blijft 't mijns inziens langer heel. Groeten Simon Simon, Ik neem aan dat je doelt op het inschakelen, dan is stroom inderdaad mooier. Nu mijn ervaringen: - Waar toelaatbaar, kies voor indirect verhitte buizen immer wisselspanning. Lijn nivo versterkers kunnen met AC absoluut stil genoeg gemaakt worden. Knoop de heater bij de gevoeligste buis aan aarde, gebruik een 1 k weerstand vanaf een van de beide ff pinenn, en 2 stuks 100nF van beide poten naar ground. - Waar niet toelaatbaar, kies DC. Dit kan het geval zijn bij een mic of phono pre amp. Kies hier op zijn minst Schottky Barier (SB) dioden (bv 2N5822 of SB350), en een regelaar. Dit geheel zo ver mogelijk van de feitelijk versterker weghouden !. Nog fraaier is een choke input filter voor de gloeistroom...... Voor direct verhitte buizen is er een heel ander verhaal. Ik ben daartoe een module aan het ontwikkelen. groetjes Guido Hoi Guido. Inderdaad is een line versterker wel stil te krijgen met wisselspanning, heb het zelf ondervonden... Maar die 100 n condensatoren over de gloeispanning, zouden die het signaal nog kunnen aantasten? Ik weet dat over de gloeispanning geen signaal loopt, maar toch... kathode en gloeidraad zitten niet ver van elkaar af. Mijn inziens kunnen een correct getwiste bedrading en plaatsing, en doordachte (ster)aarding van de versterker al heel goed een bromvrij resultaat geven. Ook zo weinig mogelijk filtering op de hoogspanning met een mkp condensator bij de anode aansluiting lijkt me een goed ding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 april 2004 Report Share Posted 21 april 2004 Ik heb geen zelfbouw buizen. (X10D en XCanv2)Maar ik zou stroomgestuurde gloeispanning willen. Dan blijft 't mijns inziens langer heel. Groeten Simon Simon, Ik neem aan dat je doelt op het inschakelen, dan is stroom inderdaad mooier. Nu mijn ervaringen: - Waar toelaatbaar, kies voor indirect verhitte buizen immer wisselspanning. Lijn nivo versterkers kunnen met AC absoluut stil genoeg gemaakt worden. Knoop de heater bij de gevoeligste buis aan aarde, gebruik een 1 k weerstand vanaf een van de beide ff pinenn, en 2 stuks 100nF van beide poten naar ground. - Waar niet toelaatbaar, kies DC. Dit kan het geval zijn bij een mic of phono pre amp. Kies hier op zijn minst Schottky Barier (SB) dioden (bv 2N5822 of SB350), en een regelaar. Dit geheel zo ver mogelijk van de feitelijk versterker weghouden !. Nog fraaier is een choke input filter voor de gloeistroom...... Voor direct verhitte buizen is er een heel ander verhaal. Ik ben daartoe een module aan het ontwikkelen. groetjes Guido Hoi Guido. Inderdaad is een line versterker wel stil te krijgen met wisselspanning, heb het zelf ondervonden... Maar die 100 n condensatoren over de gloeispanning, zouden die het signaal nog kunnen aantasten? Ik weet dat over de gloeispanning geen signaal loopt, maar toch... kathode en gloeidraad zitten niet ver van elkaar af. Mijn inziens kunnen een correct getwiste bedrading en plaatsing, en doordachte (ster)aarding van de versterker al heel goed een bromvrij resultaat geven. Ook zo weinig mogelijk filtering op de hoogspanning met een mkp condensator bij de anode aansluiting lijkt me een goed ding. En wat dachten wij van een ouderwets "ontbrom" potmetertje over de gloeidraden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 22 april 2004 Report Share Posted 22 april 2004 Voor indirect verhitte buizen is het het beste om ze met wisselspanning te stoken. Direct verhitte buizen hebben met wisselspanning al snel last van brom. Eindbuizen kan je nog met een ontbrommer stil genoeg krijgen, maar als ook je driver en input buis direct verhit zijn dan wordt het bromprobleem erg groot. Na jaren van experimenteren heb ik een DC voeding ontwikkelt die hele goede resultaten geeft: Ik gebruik Shottkey diodes voor de gelijkrichting, dikke afvlakelco 10.000uf Philips, LM317 stabilisator, elna cerafine afvlakelco's 2x 4700uf, LM317 als stroombron geschakeld en last but not least! Black Gate non-polar elcos in Super E-cap geschakeld direct op de buisvoet gemonteerd. Afhankelijk van de stroom die nodig is heb je meer of minder Black Gate's nodig. Wat overigens ook erg belangrijk is bij de gloeispanning van een direct verhitte buis is de hoogte van de spanning. Ik heb gemerkt dat een spanning hoger dan de nominale spanning de buis agressief laat klinken, dit is al hoorbaar bij 0,1-0,2v hogere spanning. Voor mijn versterker is de beste instelling ongeveer 0,05 volt onder nominaal, 3,95V (4V nominaal) bij een Standard 4019A, 3,60V (3,65V nominaal) bij een Siemens CA. Als de spanning te laag is dan gaat de buis omfloerst klinken, bij de 4019A is dit al op 3,85V, dit geeft wel aan dat de juiste gloeispanning erg kritisch is voor de klank van een versterker. Je kan dit effect erg goed gebruiken om een versterkerontwerp te "voicen". Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
dumber Posted 22 april 2004 Author Report Share Posted 22 april 2004 En wat dachten wij van een ouderwets "ontbrom" potmetertje over de gloeidraden? Ja ook al eens aan gedacht. Dit zorgt voor een meer "symetrische"voeding? Wat voor waarde zou je nemen als de gloeispanning 6,3 volt is? Neem ook aan dat je voorzichtig moet zijn met het draaien aan de pot, zodat hij niet een totale kortsluiting op de gloeiwikkeling veroorzaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 april 2004 Report Share Posted 22 april 2004 Hallo Dumber, Zoals Stefan al aangeeft is zo'n ontbrompotmeter niet altijd effectief. Je sluit zo'n ding aan met de beide uiteinden op beide gloeidraadaansluitingen. De loper gaat dan naar de massa. Zijn de gloeidraden verder negens geaard dan kan er geen kortsluiting ontstaan. Met een waarde tussen de 250 ohm en 1K zit je aardig goed denk ik. Ben in oude buizenradio's ook wel exemplaren van 100 ohm tegen gekomen maar die moeten dan wel minstens 1W kunnen hebben. De meeste brom komt trouwens van de gloeispanningsaansluitdraden naar de signaaldraden. Dus die gloeispanningsdraden goed twisten en zo dicht mogelijk tegen het chassis aanleggen. En zoals al eerder vermeld de signaaldraden zoveel mogelijk uit de buurt houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guido Tent Posted 26 april 2004 Report Share Posted 26 april 2004 Hallo Dumber, Zoals Stefan al aangeeft is zo'n ontbrompotmeter niet altijd effectief. Je sluit zo'n ding aan met de beide uiteinden op beide gloeidraadaansluitingen. De loper gaat dan naar de massa. Zijn de gloeidraden verder negens geaard dan kan er geen kortsluiting ontstaan. Met een waarde tussen de 250 ohm en 1K zit je aardig goed denk ik. Ben in oude buizenradio's ook wel exemplaren van 100 ohm tegen gekomen maar die moeten dan wel minstens 1W kunnen hebben. De meeste brom komt trouwens van de gloeispanningsaansluitdraden naar de signaaldraden. Dus die gloeispanningsdraden goed twisten en zo dicht mogelijk tegen het chassis aanleggen. En zoals al eerder vermeld de signaaldraden zoveel mogelijk uit de buurt houden. Hoi En ook graag 2 stuks condensator van beide gloeidraadaansluitingen naar aarde Die zorgen voor een HF "sluiting" naar aarde groet Guido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 4 mei 2004 Report Share Posted 4 mei 2004 Bij direct verhitte buizen zit de ontbrommer in serie met de kathode weerstand, hier mag je geen grote waarde gebruiken (100ohm is een standaard waarde maar ik haal betere resultaten met 50ohm) omdat het de negatieve roosterspanning beinvloed. Bij indirect verhitte buizen heb je dit probleem niet. Wat betreft die c's van de gloeidraden naar de aarde; hoe zit dat? Welke waarde condensator zou je dan toepassen? Ik heb altijd geleerd dat de gloeidraadvoeding moet zweven t.o.v. de aarde. Bij direct verhitte buizen krijg je dan twee extra signaalpaden naar de aarde naast de kathode weerstand met ontkoppel-C, ze staan namelijk parallel aan de kathode weerstand. Dit lijkt me geen wenselijke situatie. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guido Tent Posted 11 mei 2004 Report Share Posted 11 mei 2004 Bij direct verhitte buizen zit de ontbrommer in serie met de kathode weerstand, hier mag je geen grote waarde gebruiken (100ohm is een standaard waarde maar ik haal betere resultaten met 50ohm) omdat het de negatieve roosterspanning beinvloed. Bij indirect verhitte buizen heb je dit probleem niet. Wat betreft die c's van de gloeidraden naar de aarde; hoe zit dat? Welke waarde condensator zou je dan toepassen? Ik heb altijd geleerd dat de gloeidraadvoeding moet zweven t.o.v. de aarde. Bij direct verhitte buizen krijg je dan twee extra signaalpaden naar de aarde naast de kathode weerstand met ontkoppel-C, ze staan namelijk parallel aan de kathode weerstand. Dit lijkt me geen wenselijke situatie. Groeten, Hoi Ik gebruik ook meestal 100 ohm, of hang het geheel met 1 poot aan aarde, bij DC voeding. Inderdaad beinvloed de waarde de stroom. De C's kunenn bv 10nF zijn, en hebben geen invloed op het DC gedrag, enkel op AC. Voor common mode spanningen ligt de gloeidraad dan "hard" aan aarde. Ik vind het subtiel, maar het klinkt iets schomner, en kost niets. groet Guido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 11 mei 2004 Report Share Posted 11 mei 2004 Hoi Ik gebruik ook meestal 100 ohm, of hang het geheel met 1 poot aan aarde, bij DC voeding. Inderdaad beinvloed de waarde de stroom. De C's kunenn bv 10nF zijn, en hebben geen invloed op het DC gedrag, enkel op AC. Voor common mode spanningen ligt de gloeidraad dan "hard" aan aarde. Ik vind het subtiel, maar het klinkt iets schomner, en kost niets. groet Guido Heb je het nu over indirect verhitte buizen? Zo ja, dan lijkt het me een goede oplossing. Als je direct verhitte buizen gebruikt zou ik die C's niet toepassen, AC is namelijk de signaalweg en dan gaat je signaal ook door deze capaciteiten en dat wil ik niet. Ik gebruik Black Gate non-polars in anti parallel voor de kathode-elco en daar wil je geen kleine C naast plakken, dan klinkt het namelijk niet meer. Hoe was het op de AES? Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guido Tent Posted 13 mei 2004 Report Share Posted 13 mei 2004 Hoi Ik gebruik ook meestal 100 ohm, of hang het geheel met 1 poot aan aarde, bij DC voeding. Inderdaad beinvloed de waarde de stroom. De C's kunenn bv 10nF zijn, en hebben geen invloed op het DC gedrag, enkel op AC. Voor common mode spanningen ligt de gloeidraad dan "hard" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now