Edo Posted 21 april 2004 Report Share Posted 21 april 2004 Hallo allemaal, In mijn zoektocht naar een leuke zelfbouw sub kom ik div. ontwerpjes tegen, maar heb nog niet echt de knoop doorgehakt wat nu te gaan maken. Ik heb ontwerpen gezien van Seas, Alcone, Visaton, Peerless, Focal, noem maar op, maar tsja...wat nu te kiezen. Misschien dat iemand ideeen/suggesties/ervaring heeft met bepaalde units. Het enige is dat de inhoud geen 100 liter kan worden i.v.m. de ruimte. Ik weet het, niet ideaal, maar rond de 30/40 liter inhoud zou je toch wel wat leuks kunnen bouwen. Waar ik al een tijd naar zit te kijken is de alom bekende Peerless XLS10. Leuk maar al erg vaak gemaakt (misschien omdat ie zo goed is), maar b.v. de nieuwe Visaton TIW 200 XS lijkt me een ook erg leuke kandidaat. Maar goed, laten we eens kijken wat mensen hier vinden van bepaalde DIY subs in de "~30 liter klasse". Wie heeft er ervaringen/ideeen in deze klasse? Edo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claro Que si Posted 21 april 2004 Report Share Posted 21 april 2004 Beste Edo, misschien een HDS 3 weg zuil en een losse subwoofer? Dus een 20cm bas, 13cm mid, scanspeak tweeter.. goed te betalen en erg goed kwa resultaat mits goed gefilterd. Mvgr, Sherwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edo Posted 21 april 2004 Author Report Share Posted 21 april 2004 Tsja, die HDS heb ik gebruikt in mijn Proteus (en verschillende ander modellen) en ben erg tevreden over de prijs/prestatie verhouding van de HDS units. Maar ben nu opzoek naar een losse sub-kast die ik voor m'n 5.1 setje kan gebruiken. Aangezien de Peerless erg hoog in mijn lijstje staat zat ik aan een sub met de XLS10 te denken, maar de nieuwe Visaton TIW 200 XS ziet er ook goed uit en werkt in een kleine kast. Weet nog niet wat het gaat worden, vandaar de vraag op dit forum voor suggestie/ervaring met DIY subs met 30/40 liter inhoud. Dus als er nog mensen zijn met ervaring/suggesties voor een 30/40 liter sub.....graag. Edo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 29 april 2004 Report Share Posted 29 april 2004 Misschien iets met de 9" SS In een 60 liter gesloten kast kom je heel laag (18 Hz f3). Met de bijpassende passieve radiator (en kleinere kast) iets hoger, maar WinISD pro (alfa) kan het niet meer berekenen of zo.. Iets van 28 Hz in een 27 liter kast. Wel een flinke amp gebruiken (200 watt of meer) Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 30 april 2004 Report Share Posted 30 april 2004 Eton 11" in 50 liter reflex geeft -3dB 35 Hz en -6dB 29 Hz en heeft ipv typische 4e orde slechts 2-3 orde akoestische afval in het laag (overgedempt afgestemd). Eigenlijk iets meer voor een fatsoenlijke 3-weg dan een sub. Als het in 30 liter moet, dan kan je alleen forceren met bas-compensatie. Zoals bijna alle subwoofers. Kies dan een woofer met hoge xmax en powerhandling. Als je het mij vraagt dan moet je je aan de wetten van de natuurkunde houden en niet een te klein volume compenseren met overmatig veel versterkvermogen en een klankmatig inferieure driver, die toevallig hoge xmax en powerhandling heeft. Als het iets meer fidelity moet hebben, zoek dan in het assortiment van Focal tussen de kevlars en bij de alu membramen van Seas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 30 april 2004 Report Share Posted 30 april 2004 Edo vroeg expliciet om een HT sub. Maar je hebt wel gelijk, liever een wat grotere kast met een iest normalere woofer. Eton is idd erg mooi, maar hier zie je ze weinig (waarschijnlijk ivm de hoge prijs, in DL zijn ze veel goedkoper). Hier een linkje naar Eton http://www.etongmbh.com/ Ze zitten tegenwoordig meer in car hifi Die Seas excel 26" tamelijk grote kast nodig (rond 100 liter, dacht ik). Trouwens als we dan over kwaliteits units als Eton en Focal gaan hebben, dan mag Flex-unit ook niet onbenoemd blijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edo Posted 30 april 2004 Author Report Share Posted 30 april 2004 Thank, ben al een stuk opgeschoten met al deze info, ben er alleen nog niet uit. En wat Duck-Twacy al schrijft: het is voor 10 keer-per-jaar-een-filmpje-draaien-subje. Mijn eigen "normale" instalatie bestaat uit een klasse A buizenversterker met buizen voorversterker en twee speakers...simpel en kwalitatief erg goed, dus daar heb ik de sub niet voor nodig. Ik kreeg via de mail nog wel een leuk artiekel over die nieuwe sub van Mivoc. Toch ook eens naar kijken want die kwam er redelijke uit (en zeker betaalbaar ten opzichte van de eerger genoemde ScanSpeak...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 30 april 2004 Report Share Posted 30 april 2004 Edo vroeg expliciet om een HT sub. Maar je hebt wel gelijk, liever een wat grotere kast met een iest normalere woofer. Eton is idd erg mooi, maar hier zie je ze weinig (waarschijnlijk ivm de hoge prijs, in DL zijn ze veel goedkoper). Hier een linkje naar Eton http://www.etongmbh.com/ Ze zitten tegenwoordig meer in car hifi Die Seas excel 26" tamelijk grote kast nodig (rond 100 liter, dacht ik). Trouwens als we dan over kwaliteits units als Eton en Focal gaan hebben, dan mag Flex-unit ook niet onbenoemd blijven. Duck: Ik heb het over alu niet over magnesium Edo: De oude W21NAL (intertechnik code oude serie van Seas) is een serieuze kandidaat, alleen met ~110 euro niet echt goedkoop (wel de goedkoopste in zijn klasse). In 30 liter is een f3 van ~35 Hz mogelijk. En door het membraam van alu een hele droge bas. Liefst de behuizing wat opvoeren naar 35-40 liter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 30 april 2004 Report Share Posted 30 april 2004 Kijk eens naar de vervormingsmetingen van woofers op deze site: http://www.mfk-projects.com/woofer_data.htm. Dan weet je waarom de XLS serie van Peerless zo populair is. Jammer dat de Monacor SPH300KE er niet bij staat. Gr. Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts