Guest Hubertinus Posted 21 april 2004 Report Share Posted 21 april 2004 Als ik op de verschilende forums kijk en de audioblaadjes lees wordt het me droef te moede. Je wordt ziek van dat gegoochel met die formaten. En er worden steeds meer loopwerken van anderhalve euro gebruikt in spelers die een vermogen kosten, want de "goede" loopwerken zijn op. Ik begin zelfs te denken dat er maar een formaat is dat de tand des tijds heeft doorstaan. Jawel, dat is de LP. Als ik het allemaal zo lees is dat de enige zekerheid waar je op kunt bouwen. Een vraag die ik daar aan wil koppelen is de volgende: welk merk voert nog cd spelers met een degelijk loopwerk? Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
elca29 Posted 21 april 2004 Report Share Posted 21 april 2004 Accuphase? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 21 april 2004 Report Share Posted 21 april 2004 Accuphase? ZoNie-loopwerk??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 21 april 2004 Report Share Posted 21 april 2004 Hoi Huub, Veel merken vinden het niet meer zo belangrijk een degelijk loopwerk te gebruiken/bouwen, omdat de stuur- en uitleeselectronica veel stabieler is dan in het begin van de cd-speler. Toen moest een loopwerk superstabiel zijn om een goeie uitlezing te bereiken. Vandaar ook dat die oudjes het vaak nog prima doen. Aangezien de fabrikanten er niet op zitten te springen dat hun apparartuur het eeuwig blijft doen EN omdat goeie loopwerken duur en zeldzaam zijn, wordt er meestal een low-budget loopwerkje in gezet. Wereldwijd zijn er maar een paar loopwerkfabrikanten. ZoNie en Flips slokken het grootste deel van de markt op. Pioneer bouwt alleen nog voor zichzelf en in de goedkopere spelers zitten nou ook ZoNie's. Teac heeft nog een beperkte VRDS-produktie, omdat de afname minder is geworden juist omdat de DVD-markt zo'n sterke groei heeft gemaakt. Verder bouwt Sanyo nog loopwerken die wel OK zijn, maar ook niet echt uitblinken. De markt vraagt helaas niet meer naar die superloopwerken. BTW: In de ouwe ZoNies en in de topspelers van hun zijn de loopwerken boven gemiddeld goed. Jammer is bijv dat Zonie het loopwerk met stationaire laser niet meer bouwt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 21 april 2004 Report Share Posted 21 april 2004 BTW: In de ouwe ZoNies en in de topspelers van hun zijn de loopwerken boven gemiddeld goed. Jammer is bijv dat Zonie het loopwerk met stationaire laser niet meer bouwt. Dat vraag ik me af. Bij deze 9000ES beweren ze nog steeds in de specs Feststehende Laser-Abtasteinheit Ja http://www.sony.de/PageView.do?site=odw_de...CDXA9000ESB.CEL zo die link is lang... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 21 april 2004 Report Share Posted 21 april 2004 Duck-Twacy, je hebt gelijk. Ook op de Nederlandse site van Sony wordt er bij de 9000 SACD speler gewag gemaakt van de fixed pick up laser, bij de 3000 niet. Sodejuu, dus eigenlijk maakt het loopwerk gebeuren niet meer zo veel uit als ik het goed bergijp? Bij draaitafels zie je echter steeds mooiere dingen, terwijl het op het digitale front achteruit gaat. Nou... die 2 Sony's zien er nog heel degelijk uit. Heeft TEAC eigenlijk nog een actuele VRDS speler? Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 21 april 2004 Report Share Posted 21 april 2004 C.E.C. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 21 april 2004 Report Share Posted 21 april 2004 Kijk, da's positief nieuws dat ZoNie die loopwerken nog bouwt. Ik meen ergens gelezen te hebben dat ze ermee gestopt waren. Ik vind het nog steeds belangrijk dat er een stabiel loopwerk gebruikt wordt. Je hoort het verschil omdat er minder jitter ontstaat en de foutcorrectie minder hoeft te doen. Maar de verschillen worden steeds kleiner en de groep audioenthousiastelingen is erg klein tov het geheel. Produkten als De Mat e.d. kunnen bijdragen tot een "stabielere" weergave, waardoor een "goedkoop loopwerk" wel weer op een hoger niveau getilt wordt. Dat platenspelers steeds exotischer gaan uitzien ligt ook aan de markt. Natuurlijk lijkt het dan ook een beter loopwerk te zijn. Dat zal ook wel, gezien dat de productietechnieken er beter en goedkoper op zijn geworden. Je kan nu sneller en goedkoper een precizielager maken dan 30 jaar geleden, met bovendien kleinere toleranties. De tijd van de houten kastjes met een plateau en een arm ligt ver achter ons. En enkele fabrikant houdt nog vast aan deze bouwwijze, maar het aantal slinkt. De klant wil ook meestal geen houten kastje meer, maar een gestroomlijnd ontwerp, liefst van doorzichtig kunststof of iets blinkends (ik maak me daar ook schuldig aan , hoewel mijn FB S echt wel gezandstraalt zou mogen zijn ) De groep LP-liefhebbers is ook gering, maar deze groep is procentueel gezien veeleisender dan de gemiddelde cd-spelerkoper en stelt daarom ook wat hogere eisen. Een fabrikant die er zich met een Jantje van Leiden vanaf maakt, zoals dat bij de cd-spelers gebeurd, heeft geen lang leven. Vandaar dat ook de nieuwe platenspelers toch wel een stuk degelijkheid uitstralen (en hebben). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 21 april 2004 Report Share Posted 21 april 2004 In de prijzige segement zijn natuurlijk nog best mooie loopwerken te vinden. Bv dat franse Audiomeca (of hou schrijf je dat), 47 Lab, of het Philips Pro dinges loopwerk. En CEC natuurlijk. Teac maak nog steeds mooie loopwerken, bv de DV50 of de D/P90 (als ik de namen goed heb). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 21 april 2004 Report Share Posted 21 april 2004 In de prijzige segement zijn natuurlijk nog best mooie loopwerken te vinden. Bv dat franse Audiomeca (of hou schrijf je dat), 47 Lab, of het Philips Pro dinges loopwerk. En CEC natuurlijk. Teac maak nog steeds mooie loopwerken, bv de DV50 of de D/P90 (als ik de namen goed heb). Het Flips CDM-Pro loopwerk is naar mijn weten een gemod CDM12 loopwerk. Het is iig een lineair loopwerk. Niks bijzonders dus. Die zit zover ik weet ook in de 47Labs en C.E.C.. De ouwe Flips draaiarmloopwerken waren echt top, met als uitschieters de CDM-2 en CDM9-Pro. Die worden niet meer gebouwd. Ik weet wel dat Burmester nog steeds een lading CDM9-Pro loopwerken heeft liggen voor hun cd-spelers. Echt een van de beste loopwerken dat ik ken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 21 april 2004 Report Share Posted 21 april 2004 En dat stable platter loopwerk van Pioneer. Gebruikt iemand dat nog? Vroeger oa ingezet bij Wadia. En Linn? Hebben die een eigen loopwerk? Ik bedoel dan vanaf de Genki cd speler. Die draaitafels worden toch allemaal met de CNC techniek gemaakt. Heb ik laatst eens op Discovery gezien hoe ze daarmee een velg voor een motor uitfreesden. Je kunt de patronen zo gek niet bedenken of dat apparaat freest het exact uit. Geweldig. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 21 april 2004 Report Share Posted 21 april 2004 Ik weet wel dat Burmester nog steeds een lading CDM9-Pro loopwerken heeft liggen voor hun cd-spelers. Echt een van de beste loopwerken dat ik ken. Nou ik zou zeggen heren, sla uw slag of liever deze? O nee, die heeft slechts een Teac loopwerk lees ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 21 april 2004 Report Share Posted 21 april 2004 C.E.C. Die heeft toch ook een gemodificeerd Sanyo loopwerk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts