Jump to content

Schuurpapiertje

leobus
 Share

Recommended Posts

hallo LEOBUS,heb de schuurproef gedaan (een geschuurd en een niet),en het resultaat mocht er zijn .Echter ,beide cd's waren niet behandeld met zwarte stift(hetgeen ik normaal doe).Nadat ik beide cd's met zwarte stift waren behandeld,klonken beide prima.Houdt het dus toch maar op stiften,de beschadigingskans is me bij dat schuren toch te groot.

Trouwens,dat Duitse apparaat waaraan wordt gerefereerd snijdt de cd schuin af,schuurt hem dus niet,tegelijkertijd wordt zwart aangebracht.Met schuren wordt een cd ruw/mat en absorbeert alleen daardoor al licht ,zwart erbij zou dit alleen maar moeten versterken,al hoor ik geen verschil met alleen stift,theoretisch zou schuin geschuurd dus nog beter moeten klinken dan schuin gesneden met dat peperdure Duitse apparaat.

Guest muziekfreak
Hallo,

Iedereen kent de trucjes wel om een CD beter te laten klinken; schoon maken, rand onder een bepaalde hoek slijpen of de rand met een stift groen of rood maken.

Hier is er nog een:

Neem een schuurpapiertje van een een fijnheid van ca 180 en schuur de randen van je CD hiermee mat. Eerst haaks op het CD vlak en daarna nog een onder 45

Beste Paulgastel,

Ondanks dat ik besloten had niet meer te reageren toch maar een reactie op je positieve bericht.

Leuk dat je het er toch op gewaagd hebt. Ik heb nu ca 20 cd"s geschuurd waaronder met zwart, met groen en met rood gemaakte randen en natuurlijk ook met naturel randen zelfs een gold Cd zat erbij. In tegenstelling tot wat jij vond, vind ik in alle gevallen een verbetering. Minder scherpte, meer detail in het hoog en midden en een strakkere bas.

Overigens denk ik dat dat schuinsnijapparaat (leuk voor scrabble!) niet veel meer doet dan het oppervlak van de rand ruw maken met een bijtel; voor licht is een gedraaid oppervlak nog behoorlijk ruw. Deze laatste gedachte heeft mij op het idee gebracht om te schuren.

groet,

Leobus

P.S.

De CD die ik bij Rubo behandelde was trouwens ook groen gestift!

Even een vraagje aan die forumleden die deze tweak met succes hebben geprobeerd. Welke CD spelers gebruiken jullie (merk / type)?

Dan nog even een opmerking over die Duitse snijmachine: dat ding is er in twee uitvoeringen, een van 700 en een van 800 euro .... dat is dus even wat meer als de eerder genoemde 300 euro :unsure:

Even een vraagje aan die forumleden die deze tweak met succes hebben geprobeerd. Welke CD spelers gebruiken jullie (merk / type)?

Dan nog even een opmerking over die Duitse snijmachine: dat ding is er in twee uitvoeringen, een van 700 en een van 800 euro .... dat is dus even wat meer als de eerder genoemde 300 euro :unsure:

Technics SL-PS7 MASH 24 bit.

Hoi CoenR

Ik draai met een TEAC vrds25X die door SAC in Duitsland gemodificeerd is.

De modificatie heeft niets met het loopwerk van doen gehad. Dat loopwerk wordt algemeen als goed genoeg ervaren.

Groet,

Leobus

LEOBUS,nog klein vraagje.Die 45 graden die je afschuurt,krijg je die door de beschreven kant van de cd af te schuren tot 45 graden ,of moet je juist de afleeskant afschuren.Uitgaande van het gegeven dat eea hinderlijke laserlichtreflecties moet tegengaan lijkt me dit wel van belang,het verschil tussen de 2 varianten is nl wel 90 graden,zelfs bij die Duitse producent kan ik er niets over terugvinden. Vr. gr. ,Paul Gastel

Doe mijn cd,s altijd zandstralen voor het afspelen :D Deze tip heb ik van Audiopaul gekregen. :P

O,ja werkt ook bij Lp,s. ;)

Beste Paul,

Ik begin met het schuren van de rand haaks op het oppervlak van de CD.

Daardoor ontstaat een braampje aan de randen; zowel boven als onder.

Dit braampje schuur ik vervolgens weg door aan beide kanten nog even licht onder een hoek van ca 45

Hoi Leo,De klank lijkt idd wat voller na schuren al levert zwart stiftwerk m.i. 80% van het te behalen resultaat,het schuren de resterende 20%,het klinkt hierna wat minder scherp.Is me trouwens opgevallen dat het resultaat met alleen de vertikale vlakken schuren hetzelfde is als met de schuingeschuurde variant,kans op uitschieten over de cd is dan echter veel kleiner.Heb jij eea ook wel eens vergeleken qua klank ? Vr. gr. ,Paul Gastel

Paul,

Na het, voor het eerst, schuren van de randen, vond ik de rafeltjes zo lelijk. Die heb ik er toen maar -heel voorzichtig- schuin afgeschuurd. Dat klonk goed en ik heb niet verder ge

Hoi leo,zoals jij het doet deed ik het nu inderdaad ook al.Maar ik had me wat laten leiden door een foto van dat Duitse apparaat dat duidelijk de cd schuin afsnijdt. dit handmatig proberend beschadig je snel een cd .Kostte me bijna een goeie opname.Nu ik het feitelijk onbewust volgens "jouw methode" doe gaat het prima. Bedankt voor de leuke tip,tesamen met andere tips (netfilter,stift) knapt het geluid geleidelijk aan steeds meer op. Groet, Paul

• 2 weeks later...

Heb nu wat wat proeven gedaan met cd's van het type geweldige uitvoering maar veel te hard opgenomen(Bruckner symfonie no 8 ,Berliner Philharmoniker,EMI. Kenners weten dat bij deze muziek de muizen een goed heenkomen zoeken vanwege het volume ).Wat na het schuren +stiften(zwart ) opvalt is dat het moment van "digitale geluidsirritatie'' veel later of zelfs helemaal niet meer optreedt.Dus nog los van de klankverbetering die is opgetreden,wordt de dynamiek gecomprimeerd tot meer natuurlijke proporties zoals je die van analoog geluid zou mogen verwachten.Vindt ik zelf nog het meest opzienbarend met zo'n supersimpele tweak,wekte zowel bij mijn simpelste en mijn beste cd speler zeer goed uit op het geluid. Ongelovigen zullen vaak zeggen dat het horen van meer detail psychisch zou kunnen zijn ,het opschuiven van voornoemde "geluidsirritatiegrens'' kan iedereen zelf proberen ,juist door niet nauwgezet te luisteren,maar door weinig audiofiel met een krantje op de bank te gaan zitten en pas op de klok te kijken als men de klank zat is. Gr,Paul

Help Cd,s met mazelen. :D:P Zou je dat ook met schuurpapier wegkrijgen? :lol:

3%20Cd,s.JPG

BTW: Aan Audiopaul: Hoeveel gaatjes kun jij tellen als je de Cd van Special Efx ''slice of life'' tegen het licht in houdt? :D

Stuur al je cd's met mazzelen maar naar dokter Audiopaul! :lol:

Dan vraag ik eerst een second opinion bij een andere hifi arts .Anders kan ik straks nog 1500 cd,s naar jou toesturen. (Niet dat jij dat erg zou vinden). :P:D

Behalve je uitgebreide James (over)Last-collectie :blink: ... die mag je meteen weggooien, zijn niet meer te redden!  :P  :D  :lol:

Deze kunnen naar tito ,hij is de James Last deskundige. ;)

BTW: Aan Audiopaul: Hoeveel gaatjes kun jij tellen als je de Cd van Special Efx ''slice of life'' tegen het licht in houdt?