Jump to content

lage tonen in de huiskamer

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

ik ben benieuwd naar jullie meningen

Mijn mening: full range gaan en staande golven minimaliseren via optimale plaatsing, dan combineren met akoestische maatregelen in de luisterruimte en/of de juiste equalizing om de ergste pieken op te vangen.

Jeroen

In mijn situatie kies ik voor optie-1.

Ik heb in mijn woonkamer (met beroerde akoestiek) diverse speakers mogen proberen, maar zodra een speaker in 't laag lager ging dan een bepaalde frequentie, dan gaf de kamer daar nog een soort van extra bass-boost aan.

Bij wat kleinere speakers had/heb ik daar veel minder/geen last van.

Dan heb ik liever een wat minder diep laag, wat nog voldoende aanwezig en niet storend is, dan dat ik een full-range speakers heb, waarbij ik amper de volumeknop durf aan te raken.

Groeten,

Alco

Buiten het frekwentiebereik van een speaker, lijkt me een ander fenomeen heel erg belangrijk, nl de snelheid van een speaker.

Een snelle speaker - ook de versterker speelt hier een rol - laat een diep laag horen, waar minder energie in gestoken wordt, hierdoor lijkt het laag ook wat dunner.

De problemen die laag teweeg brengt zijn in een dergelijke situatie dus ook kleiner..........

Staat een speaker te grommen in het laag, worden de problemen behoorlijk uitvergroot.

;)

Buiten het frekwentiebereik van een speaker, lijkt me een ander fenomeen heel erg belangrijk, nl de snelheid van een speaker.

Een snelle speaker - ook de versterker speelt hier een rol - laat een diep laag horen, waar minder energie in gestoken wordt, hierdoor lijkt het laag ook wat dunner.

De problemen die laag teweeg brengt zijn in een dergelijke situatie dus ook kleiner..........

Staat een speaker te grommen in het laag, worden de problemen behoorlijk uitvergroot.

;)

Wat een fantasie...

Volgens mij is "de waarheid" simpel:

Muziek is live full-range ... dus moet een goede speaker ook full-range zijn. Anders kun je nooit in de buurt van de realiteitsweergave komen die we allemaal zo goed als mogelijk nastreven.

Hierop moet je in geval van nood dus je huiskamer / luisterruimte aanpassen. Natuurlijk kost dat (veel) extra geld, hetgeen niet leuk is ... maar het installeren van een beveiligingssysteem in de categorie electrisch zwaar en het aanpassen van je kozijnen / hang en sluitwerk naar de categorie bouwkundig normaal of zwaar is dat ook niet. Volgens mij hebben we dat toch ook allemaal voor lief genomen.

Concreet: laat een acoustische meting bepalen welke (bekledings)materialen en afmetingen de voorkeur hebben bij de aanschaf van de nieuwe bank, vloerkleed, gordijnen of salontafel.

Natuurlijk kun je er ook voor kiezen je huiskamer aan te kleden met veel glas, tegels en leer ... ieder zijn smaak ... maar dan klinkt er gewoon helemaal niets meer in, dus kun je meteen voor de Bose Accoustima serie gaan. Even goede vrienden hoor ... maar dan moet je volgens mij ook niet op dit forum gaan zitten!

.... even mijn mening dus ... ;)

P.S. leve de klank van kersenhouten salontafels ... ;)

Muziek is live full-range ... dus moet een goede speaker ook full-range zijn.

Dat hoeft (van mij) niet perse.

Het gaat mij er niet om, om thuis net zo'n geluid te creeren als dat ik live ervaar.

Dat kan denk ik in vrijwel geen enkel normaal geval, of je moet al in huis wonen met een megagrote woonkamer (balzaal), en dan vrijstaand, en waarschijnlijk verplicht vrijgezel. :rolleyes:

Zo fullrange als in een concertzaal zou ik tenminste niet willen en kunnen in m'n 4x5 meter woonkamer/appartementje.

Mvg,

Alco

In mijn situatie kies ik voor optie-1.

Ik heb in mijn woonkamer (met beroerde akoestiek) diverse speakers mogen proberen, maar zodra een speaker in 't laag lager ging dan een bepaalde frequentie, dan gaf de kamer daar nog een soort van extra bass-boost aan.

Bij wat kleinere speakers had/heb ik daar veel minder/geen last van.

Dan heb ik liever een wat minder diep laag, wat nog voldoende aanwezig en niet storend is, dan dat ik een full-range speakers heb, waarbij ik amper de volumeknop durf aan te raken.

Groeten,

Alco

Beste Alco,

Ik wil geen open deur intrappen, maar heb je wel eens aan een goede sub gedacht?

Als je die goed inregeld en inzet onder de "eigentone" van je kamer heb je geen last van de bass-boost

;)

Klopt, basreflexpoorten dus het liefst extreem laag afstemmen, zo rond de 20 tot 25 Hz. Vaak heb je van 40 tot 60 Hz de meeste problemen. Liefst niet afstemmen rond die frequenties dus. Verder gooien hoge orde filters van 60 tot 100 Hz ook roet in het eten. 2-kamer bandpass systemen heb ik uitgebreid geprobeerd maar daar ben ik om deze redenen op terug gekomen.

Groet, Jeroen

Ik wil geen open deur intrappen, maar heb je wel eens aan een goede sub gedacht?

Als je die goed inregeld en inzet onder de "eigentone" van je kamer heb je geen last van de bass-boost

Hai Geerdie,

Pas op want anders gaat Alco het proberen want hij heeft net met veel moeite luidsprekers kunnen vinden.

In alle eerlijkheid zou ik wel eens een soepwoofer in huis willen heben. Sonus faber heeft een mooie (ook klein) die werkt met passieve luidsprekers en hoeft het niet van de vloer te hebben.

Lees ook het artikel van Renee van Es in hifi.nl van deze week voor verdere discussie.

Ja, sommige luidsprekers kunnen een erg vervelende impedantiekarakteristiek hebben (lage waardes in combinatie met veel fasedraaiing) waardoor er soms erg veel blindstroom moet worden geleverd. Maar in de meeste gevallen is dit aspect van minder belang, zeker bij solid state. Moet je maar geen tjoeps gebruiken voor het laag.

Ik ben niet zo'n liefhebber van subwoofers. (hooguit in een HT surround opstelling)

Dat heb ik vaker gehoord, totdat.....

Afgezien daarvan, ik vind 't vaak lelijke bakken, waar ik ook geen ruimte voor heb.

Ach, bij mij staat er een aquarium op. Toch nog handig zo'n bijzettafel(tje). :lol:

(er even vanuit gaande dat ik de sub tussen de speakers zou zetten)

:confused:

Ben je betoeterd.....in de hoek ermee!

Maarreh, Alco; alle gekheid op een stokje. Als je tevreden bent met je huidige set moet je het zo laten. ;)

Een high-end kennis van mij heeft ook ooit eens een REL-sub in huis gehad, maar na amper een half jaar alweer weg gedaan.

Als je een REL subwoofer in huis haalt, ben je zeker niet high-end bezig :o

waar begint high-end

Als je een REL subwoofer in huis haalt, ben je zeker niet high-end bezig

Ok,ok,...'t was meer even om aan te geven, dat de persoon in kwestie high-end als hobby heeft.

(waarbij high-end in dit geval een complete audionote set inhoud)

Ik dacht altijd dat REL een nogal high-enderig merk was,

als 't om subwoofers ging... :unsure::rolleyes:

waar begint high-end

Oef, we gaan toch niet al te analytisch worden heh ?! ;):PB)

Ik denk dat een ieder wel ongeveer een beetje in kan schatten wat onder HiFi of High-end kan worden verstaan. :rolleyes:

Groeten,

Alco

Een high-end kennis van mij heeft ook ooit eens een REL-sub in huis gehad, maar na amper een half jaar alweer weg gedaan.

waar begint high-end

Bij Full-range ;)

waar begint high-end

Bij Full-range ;)

Van 0 tot 100.000 Hz of zo? :blink:

waar begint high-end

Bij Full-range ;)

Van 0 tot 100.000 Hz of zo? :blink:

Ietsje te laag en veel te hoog ;)