Jump to content

lage tonen in de huiskamer

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Fijn dat je de ;) hebt weggehaald, ik meen het namelijk wel.

Ik zie de ;) nog steeds staan :unsure::rolleyes:

Uiteraard heeft een ieder z'n eigen idee wat High-end is en/of waar 't 'begint', maar ik ken toch diverse sets die ik onder high-end (eigenlijk ook maar een vervelende benaming) zou willen plaatsen, maar die wel bestaan uit kleinere speakers op stands, waarvan ik weet dat ze dus niet full-range zijn.

(hoeft/kan ook niet altijd)

Door de jaren heen heb ik meer sets gehoord met kleinere speakers waar ik als geheel erg over te spreken was, dan sets met grote full-range speakers.

(uiteraard klinkt full-range op 't eerste gehoor wel imposanter!)

Groeten,

Alco

Een high-end kennis van mij heeft ook ooit eens een REL-sub in huis gehad, maar na amper een half jaar alweer weg gedaan.

Als je een REL subwoofer in huis haalt, ben je zeker niet high-end bezig :o

waar begint high-end

Bij Full-range ;)

mee eens :rolleyes:

Moet dat, al dat gekwoot :angry:

:D

Fijn dat je de ;) hebt weggehaald, ik meen het namelijk wel.

Ik zie de ;) nog steeds staan :unsure::rolleyes:

Uiteraard heeft een ieder z'n eigen idee wat High-end is en/of waar 't 'begint', maar ik ken toch diverse sets die ik onder high-end (eigenlijk ook maar een vervelende benaming) zou willen plaatsen, maar die wel bestaan uit kleinere speakers op stands, waarvan ik weet dat ze dus niet full-range zijn.

(hoeft/kan ook niet altijd)

Door de jaren heen heb ik meer sets gehoord met kleinere speakers waar ik als geheel erg over te spreken was, dan sets met grote full-range speakers.

(uiteraard klinkt full-range op 't eerste gehoor wel imposanter!)

Groeten,

Alco

Als je speakers op stands kunt plaatsen kan er op de zelfde plaats ook een vloerstaand model staan. Overigens heb ik niet gezegd dat een vloerstaande speaker altijd beter klinkt dan een monitor model. Daarnaast wil ik ook best aannemen dat er mensen zijn die liever naar monitors luisteren.

Echter dat staat allemaal volledig los van het princiepe full-range weergave; dat betekend namelijk alleen dat alle frequenties in de betreffende luisterruimte waarneembaar zijn. Daarvoor zijn in verschillende situaties dus verschillende speakers nodig. Feit blijft dat je alleen kunt spreken van reproductie als het hele spectrum waarneembaar is. Je hangt ook geen (reproductie) Rembrandt aan de muur waarin een bepaalde kleur of afbeelding achterwege is gelaten om dat te verklaren met "in mijn huiskamer past geen geel". Iemand mag van mij gerust een hekel aan die kleur hebben, maar het betreffende schilderij is dan dus GEEN reproductie meer, maar een slap aftreksel van het orgineel.

Bij muziek reproductie moet een gitaar dus klinken als een gitaar, een viool als een viool en een piano als een piano .... en dus niet als een klein stukje daarvan.

Nogmaals prima als iemand daarvoor kiest om redenen van smaak, de acceptatie factor van zijn vrouw, het formaat van de huiskamer of welk ander argument dan ook ... feit blijft dat je alleen kunt spreken van natuurgetrouwe weergave als het ook daadwerkelijk klinkt als het orginele instrument.

P.S. goed plan van Henk om een vrouw te ritselen die de centen binnen brengt ... dat is pas emancipatie :D

Geheimtip: kijk bij de selectie van een rijke vrouw ook meteen even of haar WAF in orde is ... maakt het full-range gebeuren een stuk haalbaarder !!!

High-end op zich zegt helemaal niets.

High-end van wat of waar.

High-end van Bose?

zou kunnen,het beste wat 'zij' kunnen maken.

Eigenlijk zijn er niet veel merken die echt High-end maken,

een top 'show' model waar ze,eenmalig, alles wat ze in huis hebben in showen.

en Rell is wel top,de meeste weten het niet te gebruiken,dat is wat anders. :P

Als je speakers op stands kunt plaatsen kan er op de zelfde plaats ook een vloerstaand model staan

Da's waar.

Maar 't is maar net waar je de voorkeur aan geeft en hoe groot je kamer is.

Als ik zou mogen kiezen voor pak 'm beet 1000,- euro speakers uitkiezen, dan zou ik waarschijnlijk eerder gaan voor kleine speakers op stands, dan grote speakers.

That's all... :rolleyes:

Als je een kleur weglaat bij een schilderij, blijft er idd weinig meer van over.

Maar om dan maar meteen een vergelijking te gaan trekken met (mini)monitors....

Als je die onderste paar Hz-jes weglaat blijft er genoeg over om van te genieten, en veruit de meeste opnames houden bij 40Hz ook wel een heel eind op.

Ik geef zelf ook de voorkeur aan Full range, maar een goede "kleine" set kan ook echt schitterend klinken. Ik heb zelf een tijd gedraaid met een Sonneteer Campion en Jm-lab pointsource, en dat maakte me toch een partij muziek......

groeten, vibuthi

Als je een kleur weglaat bij een schilderij, blijft er idd weinig meer van over.

Als je die onderste paar Hz-jes weglaat blijft er genoeg over om van te genieten, en veruit de meeste opnames houden bij 40Hz ook wel een heel eind op.

Ik geef zelf ook de voorkeur aan Full range, maar een goede "kleine" set kan ook echt schitterend klinken. Ik heb zelf een tijd gedraaid met een Sonneteer Campion en Jm-lab pointsource, en dat maakte me toch een partij muziek......

groeten, vibuthi

ik denk dat in de popmuziek idd weinig onder de 40hz komt .

maar , neem je akoestische muziek (orkest/orgel/bigband) dan moet je set eigenlijk gewoon tot 16hz gaan , wil je een

Uit eigen ervaring weet ik dat de resonanties ook ruim boven het laagste laag zitten, en het meest irritant zijn de resonanties boven dat laagste laag. Zo tussen de 60 en 150hz... Dat wordt dus veel schuiven met de speakers en de luisterstoel/bank, totdat je uit de "bel" zit. En/of absorbers in de hoeken - maar wel afgestemd op de resonantiefrequentie. Of je schaft een TacT RCS (Rooms Correction System) aan... Die doet ook heel veel goeds bij slechts ;-) Beste is natuurlijk optimale akoestiek, maar die heeft bijna niemand.

Beste Eric,

Dacht je dat nou echt?

De moderne kickdrum's (DW kit's etc.) rijken met de grondtonen tot zo'n 25 a 30 Hz. De grote DW slagwerken gaan nog lager. 5 snarige bassen zijng een uitzondering meer. De lage B van 31 Hz. wordt vaak gebruikt!. Wat te denken van de Minimoog synths uit de jaren 80. Bekijk je de gemiddelde (goede) pop of fusion opname op de analyzer zul je zien dat er tot onder de 20 Hz. vollop leven is.

Groeten,

Bas

Een goede full-range klinkt niet imposanter...maar echter :P

Er is wel wat meer nodig dan een uitgebreid frequentiespectrum om een gevoel van realiteit te scheppen. Er zijn maar bitter weinig luidsprekers die je de illusie geven dat de zanger, zangeres en muziekanten ook werkelijk in je kamer staan.

Guest muziekfreak
Een high-end kennis van mij heeft ook ooit eens een REL-sub in huis gehad, maar na amper een half jaar alweer weg gedaan.

Als je een REL subwoofer in huis haalt, ben je zeker niet high-end bezig :o

Mmmmmm....en waar haal jij die wijsheid vandaan meneer usher.... :)

Ik ben van mening als jij een goede sub hebt [en nee dan heb ik het niet over een eltaxje van de harese smit] maar bv een rel stenor....MET DE JUISTE afstellingen je een heel mooi klankbeeld kunt bereiken zeer zeker wel. Maar dat is het hem nu net..de meeste die een rel kopen of andere soorgelijk product,nemen niet de tijd om hem fatsoenlijk aftestellen....Ik stel subs altijd af op mijn FRONTS ipv mijn KAMER bv....en high-end hahaha...bij een juiste afstelling...net een live concert waarnaar je luistert zo realistisch kan het zijn met een sub....

Zeg dan zeg dan ....heb ik ook :lol::lol:;)

Guest muziekfreak

Als je die onderste paar Hz-jes  weglaat blijft er genoeg over om van te genieten, en veruit de meeste opnames houden bij 40Hz ook wel een heel eind op.

groeten, vibuthi

maar , neem je akoestische muziek (orkest/orgel/bigband) dan moet je set eigenlijk gewoon tot 16hz gaan , wil je een

Guest muziekfreak
KNIP

En om even terug te keren tot de basisvraag: een goede luidspreker klinkt in elke ruimte - ook in de rotste - altijd beter dan een slechtere luidspreker.

Boerenlogica ligt het niet aan hier :lol:;)