SpeedyAndr Posted 22 april 2004 Report Share Posted 22 april 2004 Dat hadden jullie niet (van mij) verwacht denk ik Gisteren zijn Cock en ik bij Kraus vonBentinck geweest om zijn set eens onder de loep te nemen. Kraus heeft na een flink aantal wijzigingen in de set last van een 'slome' weergave, het klinkt z Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 22 april 2004 Report Share Posted 22 april 2004 Ik begin nu toch wel heel nieuwsgierig te worden naar die XA200 modificatie!!!! Bas hoe staat het met die website van jullie? Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 23 april 2004 Report Share Posted 23 april 2004 Dus toch weer "Het nut van GOEDE netsnoeren". Alleen blijkt GOED nu STANDAARD te zijn! Leuk verhaal en goede ervaring om te delen Andre! Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 23 april 2004 Report Share Posted 23 april 2004 Afgelopen woensdag was ik dus ook gevraagd door Kraus om er bij te zijn aangezien we niet zo ver van elkaar wonen, en als ik tijd heb zeg ik daar nooit nee op. Omdat ik nog niet zo lang meeloop in deze audio gekke wereld doe ik nog veel nieuwe ervaringen op. Zo was ik erg benieuwd naar de set waarvan ik nog geen component "live" had meegemaakt, terwijl je het wel hebt over de Fat Bob, de Musical Fidelity monoblikken en Chario monitoren. Allen kende ik van plaatjes en recensies. Ik werd allerhartelijkst ontvangen in zijn "split-level drive-in" woning, op het voormalig terrein van een jeneverfabriek (we zijn in Schiedam h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 23 april 2004 Report Share Posted 23 april 2004 En nou nog eens proberen met GOEDE netsnoeren...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 23 april 2004 Report Share Posted 23 april 2004 Voor mij een heel herkenbaar verhaal.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 23 april 2004 Report Share Posted 23 april 2004 En nou nog eens proberen met GOEDE netsnoeren...... Ja ja, maar mister cable-special, Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 23 april 2004 Report Share Posted 23 april 2004 Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat mijn Siltech netsnoertjes in mijn huidige set ook minder presteerden dan de standaard bij de versterkers geleverde snoertjes Overigens zijn laatstgenoemde verwisseld met zelfbouw gevlochten kabeltjes (met dank aan Hans die mij het vlechten heeft geleerd ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Romijn Posted 23 april 2004 Report Share Posted 23 april 2004 Tja das waar Cock Hulde voor speedy!!!!! Maar dit was niet de eerste keer dat hij toegeeft dat een standaard snoer niet slechter is als een duur exemplaar. Dat had hij hier ook al gedaan tijdens die sessie Groot vs Klein. Toen bracht zijn mee genomen dikkere kabel ook geen verbetering (ook geen slechter resultaat bij de weg) met zich mee. Ik ben in iedergeval blij dat het resultaat beter is geworden, want daar gaat het ons toch om? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 23 april 2004 Report Share Posted 23 april 2004 ik geloof dat we hier een praktijk voorbeeld hebben van het fenomeen "doordraaien" je gaat net zo lang knutselen met snoeren totdat je er gek van word. zo gek dat je op een gegeven moment zelfs een standaard netsnoer tot het beste bestempeld wat er is . beste lieden : wanneer gaan we weer eens lekker aan iets knutselen wat wel een hoorbare verandering geeft ? een rol vloerbedekking tegen je wand of zo , of sloop je speaker eens uitelkaar , of zet ze ondersteboven neer . maar al die verhalen over snoertjes heb ik echt mijn bedenkingen bij . alsof die versterker zich wat aantrekt ,of ie nou zijn 230 volt via gevlochten ,getwiste , of gebalanceerde kabels krijgt . en stel , dat het nou wel iets uit zou maken , dan maakt de trafo in kombinatie met de voedings elco's toch weer gehakt van de evt storingen of spannings fluctuaties die je zou hebben ? ik heb wel een verklaring voor het vermeende verschil tussen de lap snoeren en de standaard . je gaat bij iemand op luistervisite , en het is daar altijd vreemd . vreemde akoestiek, vreemde set , vreemde speakers , vreemd geluid . en wanneer je daar dus een uurtje naar luisterd , vind je het niet echt overtuigend. maar dan gebeurd het : de componentenwissel !!! gebeurd steevast zo halverwege de avond , net wanneer het ijs begint te breken tussen de gast en de gastheer . intussen is de gast wat gewend aan het geluid , men babbeld onder het wisselen nog wat in audiofiele termen , en weldra is de set van de gastheer omgetoverd tot iets anders . en jawel !!!!! oooooo, wat klinkt dat beter . echt super . logisch eigenlijk , je bent intussen gewoon gewend aan de set plus akoestiek van de gastheer , en begint je thuis te voelen . beste mensen : het zit echt tussen de oren . Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 23 april 2004 Author Report Share Posted 23 april 2004 Leuk bedacht Erik, maar je was er niet bij De (goedkope!) Lapp netsnoeren hebben echt een nadelige invloed op het geluid, bovendien was er ook sprake van wel of niet filteren van de netspanning die naar de versterkers gaat. Een verschil dat jij niet kunt/wilt waarnemen zit net zo goed tussen de oortjes Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 23 april 2004 Report Share Posted 23 april 2004 ik geloof dat we hier een praktijk voorbeeld hebben van het fenomeen "doordraaien" je gaat net zo lang knutselen met snoeren totdat je er gek van word. zo gek dat je op een gegeven moment zelfs een standaard netsnoer tot het beste bestempeld wat er is . beste lieden : wanneer gaan we weer eens lekker aan iets knutselen wat wel een hoorbare verandering geeft ? een rol vloerbedekking tegen je wand of zo , of sloop je speaker eens uitelkaar , of zet ze ondersteboven neer . maar al die verhalen over snoertjes heb ik echt mijn bedenkingen bij . alsof die versterker zich wat aantrekt ,of ie nou zijn 230 volt via gevlochten ,getwiste , of gebalanceerde kabels krijgt . en stel , dat het nou wel iets uit zou maken , dan maakt de trafo in kombinatie met de voedings elco's toch weer gehakt van de evt storingen of spannings fluctuaties die je zou hebben ? ik heb wel een verklaring voor het vermeende verschil tussen de lap snoeren en de standaard . je gaat bij iemand op luistervisite , en het is daar altijd vreemd . vreemde akoestiek, vreemde set , vreemde speakers , vreemd geluid . en wanneer je daar dus een uurtje naar luisterd , vind je het niet echt overtuigend. maar dan gebeurd het : de componentenwissel !!! gebeurd steevast zo halverwege de avond , net wanneer het ijs begint te breken tussen de gast en de gastheer . intussen is de gast wat gewend aan het geluid , men babbeld onder het wisselen nog wat in audiofiele termen , en weldra is de set van de gastheer omgetoverd tot iets anders . en jawel !!!!! oooooo, wat klinkt dat beter . echt super . logisch eigenlijk , je bent intussen gewoon gewend aan de set plus akoestiek van de gastheer , en begint je thuis te voelen . beste mensen : het zit echt tussen de oren . erik beste vent............ ik vind het zoooo facinerend dat jij een gelovig mens bent....... tja.????????? gr jopie Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 23 april 2004 Report Share Posted 23 april 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 23 april 2004 Report Share Posted 23 april 2004 Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat mijn Siltech netsnoertjes in mijn huidige set ook minder presteerden dan de standaard bij de versterkers geleverde snoertjes Wat gaan we nou krijgen? Kabelaars komen uit de kast? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 23 april 2004 Report Share Posted 23 april 2004 Ik begin nu toch wel heel nieuwsgierig te worden naar die XA200 modificatie!!!! Bas hoe staat het met die website van jullie? Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 23 april 2004 Report Share Posted 23 april 2004 PS: er is wel meer gebeurd dan alleen maar wat elco's vervangen voor blackgates maar dat zal straks allemaal duidelijk worden Natuurlijk, en daar verwees ik al een beetje naar, maar ik wou de geheimen van de smid niet verklappen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 23 april 2004 Report Share Posted 23 april 2004 En nou nog eens proberen met GOEDE netsnoeren...... Ja ja, maar mister cable-special, Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 23 april 2004 Report Share Posted 23 april 2004 Beste Kraus, Je moet zulke zware eindversterkers ook nooit op een netfilter zetten In dit geval verschillen smaken misschien. Toen ik de MF's in eerste isntantie binnen kreeg hoorde ik een zware on-controle in het laag. Het midden-hoog vond ik harmonisch onjuist. Inderdaad spetterend, maar ik vond blazers geknepen klinken, en miste de natuurlijk harmonsiche gloed en vrijheid waarmee de koperklank zich emt de lucht vermengd. Met de modificatie heb ik getracht het laag veel strakker te maken, en het mid-hoog vrij en harmonisch juist te laten klinken. Het nu verkregen grote en makkelijke klankbeeld, los van enige stress en/of oncontrole vond ik zelf een grote stap voorwaarts. Veel luisterplezier Weltrusten allemaal.... Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 24 april 2004 Report Share Posted 24 april 2004 Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat mijn Siltech netsnoertjes in mijn huidige set ook minder presteerden dan de standaard bij de versterkers geleverde snoertjes Wat gaan we nou krijgen? Kabelaars komen uit de kast? En niet "op de kast" Nou nee, met mijn vorige set (Audio Research LS2/VT 100MK Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe Posted 24 april 2004 Report Share Posted 24 april 2004 Wat ik mij afvraag, is er gen geavanceerde meetapperatuur die met microfoons kan meten of er daadwerkelijk een ander geluidsbeeld is ontstaan. Zo kun je ten ministe ten ene male afrekenen met de 'tussen de oren' variant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 24 april 2004 Author Report Share Posted 24 april 2004 Wat ik mij afvraag, is er gen geavanceerde meetapperatuur die met microfoons kan meten of er daadwerkelijk een ander geluidsbeeld is ontstaan. Zo kun je ten ministe ten ene male afrekenen met de 'tussen de oren' variant. Er zal best zoiets bestaan, maar of het bereikbaar is voor de hobbyist Ik zit er trouwens niet mee dat er discussies ontstaan naar aanleiding van de bevindingen bij een sessie als deze. Erik zegt toch elke keer weer hetzelfde, dus dat zie ik niet eens meer als serieuze kritiek Om toch even in te gaan op zijn opmerking, het storende hoog en het gebrek aan dynamiek verdwenen niet na 5 cd's, daar wen je echt niet aan. Na elke verandering wachtte ik de opmerkingen van de anderen af, al kan ik natuurlijk niet al mijn signalen (gezichtsuitdrukking e.d.) maskeren. Bovendien had ik priv Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 24 april 2004 Report Share Posted 24 april 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 april 2004 Report Share Posted 24 april 2004 Ik had enige tijd terug precies zo'n ervaring. Toen bleek een Netkabels die algemeen bekend staat als erg goed. Toch wel aanzienlijk minder dynamisch klonk dan een standaard netsnoer. Het verhaal van Erik dat dit tussen de oren zit en te maken heeft met sfeer, was in dit geval helemaal niet aan de orde, omdat we toen meteen bij binnenkomst aan het vergelijken zijn gegaan. Het lijkt wel of er in netkabelland twee typen "verbeteraars" zijn. N.l. degene die een rustiger geluid als verbetering ervaren, en degene die juist een feller en dynamischer geluid voorstaan. Typisch is dat een standaard netsnoer hier precies tussen in zit. Het lijkt erop dat je een netkabels dus als dynamiekvergroter en compressor kunt inzetten. Het is dus gewoon weer het oude liedje.... Kies waar je van houd. P.s. Ruud, ik lees hierboven dat je wel tevreden bent met je gevlochten netkabels....???? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 24 april 2004 Report Share Posted 24 april 2004 Beste Kraus, MEe alle respect, maar ik denk dat het verwijderen van het netfilter de grote verbetering terweeg heeft gebracht. Eindtrappen met zulke zware trafo's gaan zwaar aan dynamiek en levendigheid inboeten wanneer er net filters voor komen te hangen. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 25 april 2004 Author Report Share Posted 25 april 2004 Wat de dynamiek betreft zal het filter z'n best hebben gedaan om alles op te slurpen, maar klankmatig denk ik dat de Lapp snoertjes verantwoordelijk waren voor het korrelige hoog en het matige laag, alsmede de kromme verhouding tussen deze 2, vooral vanwege de lengte van de kabel. Het dynamiekverlies in hoog/midden is misschien ook toe te schrijven aan 5m Lapp kabel, vanwege de strakke afscherming. Kraus zou voor de grap de lange Lapp kabel er weer eens tussen kunnen hangen, dan weten we zeker wat ie (verkeerd) doet In ieder geval is Kraus nu tevreden met het behaalde resultaat en daar gaat het uiteindelijk om Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts