Jump to content

groot verschil

marcelvdk
 Share

Recommended Posts

Gisteren viel de nieuwe homestudio door de bus, en dus weer lezen. 1e artikel ging over de nieuwe wilson watt/puppy 7 speaker. Op gegeven moment komt naar voren, dat speakerplaatsing op de cm. nauwkeurig komt , en dat dealer dit doet bla bla bla. Dit om zo de ideale hotspot te creeren op luisterplek. En het kwam bij de wilsons dus op wel 3 cm nauwkeurig, en het was een wereld van verschil. Oke, dat kan?? Nu lees ik verderop een artikel op de audio physic CRONOS, het top model, 2x zo duur als de wilsons. Hier zegt de schrijver(een andere) echter dat bij topspeakers de plaatsing niet zo nauw komt, zo doen hun werk toch wel. En als je bijv bij een dealer of show, de mensen zie schuiven met speakers ( op de cm nauwkerig?) om zo de ideale hotspot te creeren , dan is het niet goed, en kun je bereffende speaker beter overslaan.

De 1 zegt zus de ander zo :o Hier snap ik dus niks van. T'blijft een rare hobby.

Een speaker van 26.000 euro die op de cm nauwkeurig komt, en 1 die 2x zo duur is, daar maakt het opeens niks meer uit?? <_<

Wie het weet mag het zeggen, wat de waarheid is.......

Een fabrikant heeft het helemaal voor elkaar als hij het volgende weet te bereiken:

- men is er van overtuigd dat de luidspreker fantastisch is.

- De luidspreker heeft de reputatie hij geweldig kritisch is voor plaatsing

- De luidspreker heeft de reputatie enorm kritisch voor de ruimte te zijn

- De luidspreker heeft de reputatie dat hij geweldig moeilijk aan te sturen is

- De luidspreker heeft de reputatie dat niet perfect opgenomen platen genadeloos door de mand vallen en niet meer klinken.

Er is een luidspreker die dat perfect voor elkaar heeft: de Pied Piper. Daarom zijn die dingen enorm veel verkocht terwijl ze niet best klinken. Maar de eigenaren hadden altijd wel een van de bovenstaande argumenten (of een combinatie er van) waarom het nog niet optimaal klonk. Aan de luidspreker lag het nooit, die was boven iedere twijfel verheven. Met een basweergave die moeiteloos veel lager dan 30 Hz ging...

(...) Er is een luidspreker die dat perfect voor elkaar heeft: de Pied Piper. Daarom zijn die dingen enorm veel verkocht terwijl ze niet best klinken. (...)

De huidige versie is inderdaad niet al te best.

Maar de oorspronkelijke uitvoering oogstte veel waardering in muziekvakkringen en in vergelijkende hifi-tests.

Die versie presteerde in elk geval een stuk beter dan de Quad ESL (die niet eens voldoet aan DIN 45.500).

(...) Er is een luidspreker die dat perfect voor elkaar heeft: de Pied Piper. Daarom zijn die dingen enorm veel verkocht terwijl ze niet best klinken. (...)

Maar de oorspronkelijke uitvoering oogstte veel waardering in muziekvakkringen en in vergelijkende hifi-tests.

Die versie presteerde in elk geval een stuk beter dan de Quad ESL (die niet eens voldoet aan DIN 45.500).

Waaruit maar weer blijkt dat die tests ook in het verleden niet veel soeps waren. Al in het begin hadden de Pied Pipers snel de bijnaam "Piepende Piepers", leuk voor de knutselaar maar niet om naar te luisteren.

Waaruit maar weer blijkt dat die tests ook in het verleden niet veel soeps waren. Al in het begin hadden de Pied Pipers snel de bijnaam "Piepende Piepers", leuk voor de knutselaar maar niet om naar te luisteren.

"Poen Poepers" was ook een leuke, alom geaccepteerde, bijnaam :lol:;)

Even geen misverstand: ik heb het bij die PP dus over de eerste versie gehad: met sonics woofers, Philips squaker en multicel supertweeters.

Ik heb ook zo'n vergelijkende test. De PP kwam daarin inderdaad volkomen uniek (slecht) uit.

Die ESL63 is toch een grote frustratie van jou he. Heb je er al eens over gesproken met je goede vriend Prof. Dr. Ds. S.H. Rinck?

(...) Die ESL63 is toch een grote frustratie van jou he. Heb je er al eens over gesproken met je goede vriend Prof. Dr. Ds. S.H. Rinck? (...)

Beste Kermit,

Nou en of! Urenlange consulten, hoor. Hij gaf me tenslotte de raad om het allemaal van me

Beste Spido

Ik ben nooit te beroerd om een medemens in nood te helpen. Wellicht heeft je geestelijke nood je er toe gebracht geen toelichting te geven op de volgende bewering:

De oorspronkelijke Pied Piper was dus beter dan jij kunt weten.

Ik kan echt niets ontdekken in jouw tekstje waarop bovenstaande conclusie gebaseerd zou zijn. Heb je wellicht een alinea weggelaten?

Waarom nu toch zo schelden op de beste man. Hij is de grondlegger geweest van een bedrijf dat allerlei audioprodukten heeft geimporteerd, altijd op een bijzondere manier nazorg en service verleend heeft en dat nog steeds bestaat. Wie kan hem dat nazeggen?

Vraag eens aan S.H. Rinck of schelden niet een uiting van onmacht is. Dat het eigenlijk betekent dat je niet tegen de beste man op kunt...

Ach ik ben in iedergeval blij dat ik van die piepers af ben.

na twee vergelijk sessies bleek het kreng het minst te presteren van al de speakers daar, zelfs slechter als een vlies! :blink:

Nu ik mijn Mordaunts heb staan heb ik spijt dat ik deze niet eerder heb aan geschaft.

Hier hoor ik detail en diepte die ik uit de pieper nooit naar voren kon toveren.

Tuurlijk is wat ik nu bezit niet de top, maar in vergelijk met het vorige wat ik had staan zeker 1000% beter! :lol:

Ik kan echt niets ontdekken in jouw tekstje waarop bovenstaande conclusie gebaseerd zou zijn. Heb je wellicht een alinea weggelaten?

Beste Kermit,

Spido heeft waarschijnlijk nog met de oorspronkelijke rattenvanger van Hamelen in

Beste Spido

Ik ben nooit te beroerd om een medemens in nood te helpen. Wellicht heeft je geestelijke nood je er toe gebracht geen toelichting te geven op de volgende bewering:

Waarom nu toch zo schelden op de beste man. Hij is de grondlegger geweest van een bedrijf dat allerlei audioprodukten heeft geimporteerd, altijd op een bijzondere manier nazorg en service verleend heeft en dat nog steeds bestaat. Wie kan hem dat nazeggen?

Vraag eens aan S.H. Rinck of schelden niet een uiting van onmacht is. Dat het eigenlijk betekent dat je niet tegen de beste man op kunt...

Beste Kermit,

Het is niet goed om teveel in de eigen geest te wroeten, maar het is affreus om dat te doen in de geest van anderen - tenzij je dat met therapeutische bedoelingen doet.

Misschien heb ik dat soort bedoelingen wel.

Misschien niet.

Het is mogelijk dat ik mezelf maar wat wijsmaak: dat gebeurt wel vaker.

Daarom waarschuw ik je maar even, Kermit, voordat ik in je geest ga wroeten.

Dan kun je ophouden met lezen, nu het nog niet te laat is.

Het wroeten duurt maar heel kort, Kermit.

Want gelukkig is jouw geest niet zo erg diep.

Bovendien zal ik veel buiten beschouwing laten.

Wat echter relevant is, in dit geval, is dat jij niet kunt weten hoe goed de oorspronkelijke Pied Pipers waren.

Je beperking was vermoedelijk niet voornamelijk van organische aard - al heeft je ervaring als artillerist mogelijk wel naast transi

De kwats druipt er weer af heren ... met dat gelul over de PP's ... :)

Even reageren op het oorspronkelijke forum van MarcelvdK ... of een speaker kritisch m.b.t. de plaatsing staat volledig los van de prijsklasse. Het is echter verstandiger om met een speaker in zee te gaan die minder kritisch is omdat deze makkelijker tot zijn maximale performance kan komen in minder gunstige luisterruimten. Tevens is de sweetspot bij minder kritische speakers meestal ook wat minder kritisch waardoor het mogelijk wordt met meer dan

De ene speaker is gevoeliger voor plaatsing dan de andere.

Het ligt aan het afstraal gedrag en de karakteristiek van de luidspreker.Bij

een Avalon bijvoorbeeld krijg je het advies om hem recht met de achterwand te plaatsen.

Andere luidsprekers zouden mischien beter ingedraait kunnen worden.

Wilson watt/puppy's zijn zeer moeilijk te plaatsen.De monitor (watt) straalt schuin naar boven.Je kunt dus beter op de luisterplek geen last hebben van de reflexies via het plafond.

Tevens hebben de puppy's een enorm dynamisch laag wat niet in iedere kamer past.

Daarom lees je ook zo veel meningen in de recensies over de wilson's.

Schuif ze een fractie opzij en ze klinken totaal anders.Dit heeft nadelen en dit heeft voordelen,maar het is niet bij iedere speaker zo.

Marc