Jump to content

Arcam A90 of NAD C-370

gruiter
 Share

Recommended Posts

Hoi.

Ik ben sinds twee jaar in het bezit van de set die onder beschreven staat. Op zich ben ik best tevreden met hoe alles nu klinkt, maar ben er van overtuigd dat het allemaal nog beter kan. Mijn muzieksmaak is vrij breed en ik merk dat muziek van bijv. Alison Kraus (vooral de Live CD; bedankt voor de tip Alco) of Nils Lofgren een stuk beter tot uitdrukking komt, dan bijvoorbeeld Radiohead, Muse of Macy Gray. Bij de laatste drie klinkt het dan vrij druk en minder gedefinieerd.

Vanmiddig ben ik even bij HOBO-HIFI in Amsterdam binnengelopen en mijn "probleem" voorgelegd. Volgens hen zou dit kunnen liggen aan het vermogen van mijn versterker. Ik overweeg daarom nu om een zwaardere versterker te nemen. Mijn budget is 1500 euro en volgens Hobo zou een Arcam A90 een erg goede versterker zijn voor dit bedrag. Ik kon daar meteen luisteren (onder het genot van een kopje koffie). Eerst als referentie geluisterd naar een NAD C352 (de opvolger van mijn NAD C350) icm met een NAD521BEE CD speler en B&W speakers (type weet ik niet). Het viel mij meteen op dat de C352 veel minder klonk dan de C350 bij mij thuis. Wat ik dus thuis meer hoor is grotendeels het effect van de betere NAD C541i CD speler en de Klipsch RF3 speaker. Daarnaast zullen de bekabeling en de acoustiek ook wel een rol spelen.

Enfin, daarna werd als vergelijk de NAD C372 aangesloten. Dit was al een stuk beter: meer detail, een strakkere bas en beter gecontroleerd.

Vevolgens werd de Arcam A90 aangesloten en ik vond de Arcam wel beter klinken dan de NAD C352, maar het klonk wat vlakker dan de NAD C372, terwijl deze wel 1.5x duurder is dan de C372. Ik mag zowieso de versterkers om de beurt een weekendje thuis uitproberen, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met bovengenoemde versterkers. Ik ben ook erg benieuwd hoe ze in combinatie met de Klipsch Rf3 (deze geven veel detail weer) en/of de NAD C541i.

Btw. Ik zag de Masterbase plaatjes (waar ik in dit forum ook al een aantal keer over had gelezen) daar ook liggen en dacht laat ik deze uitproberen. Ik heb ze thuisgekomen onder de CD speler geplaatst. Ik moet zeggen dat het inderdaad (hoewel subtiel) een verbetering (het klinkt allemaal net even wat sprankelender) van het geluid geeft en ik vond het de investering van 46 euro meer dan waard. Ik doe ze nooit meer weg!

Ten slotte: Ik vond service van Hobo echt goed. Ze namen de tijd voor mij, de koffie was goed en ik kreeg ook nog gratis een HVT magazine mee.

Ik ben benieuwd naar de reakties.

Gerald

--------------------

NAD C-350 versterker

NAD C-541i CD speler

NAD PP-1 phono pre-amp

Black Ultimate XTC interlink (van Henno Appel)

Klipsch RF-3 speakers biwired met Monster MCX-1S

Thorens TD-146 met TP-11-mkIII arm en Denon DL-160

Mijn muzieksmaak is vrij breed en ik merk dat muziek van bijv. Alison Kraus (vooral de Live CD; bedankt voor de tip Alco) of Nils Lofgren een stuk beter tot uitdrukking komt, dan bijvoorbeeld Radiohead, Muse of Macy Gray

You're welcome Gerald :)

Ik denk dat op veel/de meeste sets CD's als die van Alison Krauss of Nils Lofgren al gauw beter klinkt, vanwege 't feit dat de muziek op zich minder druk/heavy is, en daardoor makkelijk is weer te geven voor een set.

Daarom zul je zelden stevige rock/pop horen op HiFi-shows.

De 2 genoemde CD's van Alison Krauss en Nils Lofgren zijn schitterend qua opname, maar even afgezien of 't iemands muzikale smaak is klinkt een akoestische gitaar vaak zowieso al 'mooier' dan een scheurende electrische gitaar.

(wat dus niet weg neemt dat een scheurende gitaar ook erg lekker kan zijn)

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je NAD C350 vermogen te kort zou komen om je Klipsch speakers goed aan te kunnen sturen.

De Klipschen zijn niet echt lastig om aan te sturen, met hun hoge rendement.

Voor een budget van 1500,- euro zijn zondermeer erg goede geintegreerde versterkers te bemachtigen.

Ik zou echter niet te snel beslissen, en de tijd nemen om naast weer NAD en Arcam ook enkele andere merken te beluisteren.

Ik heb zelf ook masterbase, onder m'n CD-speler.

Het ziet er niet uit, maar heb de blokjes in mat zwart geverfd (klein potje dunne hobbyverf of waterbasis a 1,95). Hierdoor vallen ze al wat minder op.

Zou niet graag meer zonder willen. Wellicht probeer ik 't ook nog eens onder de versterker.

Ik vraag me trouwens af of 't alleen zin heeft wanneer je de blokjes onder de voetjes van 't apparaat plaatst, of dat 't ook direcht onder de metalen kast van 't apparaat z'n werk goed doet. (dan valt 't namelijk minder op)

Mvg,

Alco

Hoi Alco,

Dank je wel voor de reaktie. Ik wil geen overhaaste beslissing nemen. Wat ik tot nu toe in de winkel heb gehoord klinkt verreweg minder, dan hoe het bij me thuis klinkt. Dit maakt de keuze lastiger dan 2 jaar geleden: toen had ik een Philips versterker met Jamo boxen. Toen ik de NAD's met de Klipsch hoorde was ik meteen verkocht. Daarna ben ik gaan tweaken met andere interlinks, speakerkabels en een echt audiorek waardoor het geluid iedere keer met kleine stapjes nog beter werd, dwz er werd steeds meer detail hoorbaar.

Omdat ik ervan overtuigd ben dat het allemaal nog mooier kan klinken en mijn budget een upgrade toelaat, ben ik toch erg niewsgierig naar een nieuwe versterker. Omdat wat ik tot nu in de winkel heb gehoord als als een beetje "saai" ervaar begin ik ook steeds meer te twijfelen of mijn huidige combinatie niet te "druk" klinkt. Misschien zijn mijn oren daar nu zo aan gewend dat ik een "rustige" combinatie nog niet waardeer. Toch wil ik een aantal versterkers uitproberen tot 1500 euro. Suggesties zijn welkom.

Gerald

Toch wil ik een aantal versterkers uitproberen tot 1500 euro. Suggesties zijn welkom.

Okidoki, coming right up...

Wat wellicht heel goed zou kunnen combineren met Klipsch is:

Audio-Analoque Puccini (SE): Deze klinkt erg verfijnd (mij net iets te,maar ok) in 't hoog, wat welleens erg goed zou kunnen matchen met de heldere klank van Klipsch.

(heb die combinatie een keer mogen beluisteren bij Audio-Selectief in Sneek, en was daar zeer van onder de indruk!)

Zie foto:

as_grote_ruimte.jpg

De populaire Unison Research 'Unico' (1250,- )

Krachtige, rustig klinkende versterker met een buizenkarakter.

Sonneteer 'Campion' (1350,-)

Mijn personal favorite!

Ik citeer even een stukje van de site www.audio-cube.nl, wat ook precies mijn ervaring met deze versterker verwoord:

"Hun versterkers worden geliefd om hun warme, zoete maar toch heldere en gedetailleerde klank, rust en natuurlijkheid. De betaalbare 'Campion' versterker was eigenlijk een afstudeerproject en is wegens het succesvolle resultaat in productie genomen"

De eerste 2 merken zijn wel wat makkelijk te vinden, omdat er meer dealers van zijn.

Groeten,

Alco

Hoi Alco,

Dank voor je tips. Ik heb hele goede ervaringen met Henk van Audioselectief uit Sneek. Zo ben ik ooit met mijn oude Thorens platenspeler met de bus van Almere naar Sneek gereisd (duurde 3 uur!), waar Henk met veel zorg een nieuw element erin heeft gezet en de hele platenspeler opniew heeft afgesteld. Daarna zijn we met zijn vrouw en een vaste klant van hem naar een indonesisch restaurant geweest, waarna Henk mij met zijn auto weer naar Almere heeft gebracht. Dit noem ik pas service. Ik denk dat ik hem een dezer dagen even opbel om te vragen of hij nog Audio-Analoque Puccini heeft staan die we mogen beluisteren. Wat kost de Puccini?

Ik zal van alle 3 suggesties nog wat meer informatie proberen te zoeken en kijken of er in de regio dealers van zijn.

Btw. Ik ben na de luistersessie bij HOBO gisteren heel anders naar mijn set gaan luisteren en wat met name steeds beter gaat opvallen is het hoog dat erg nadrukkelijk aanwezig is. Vreemd dat ik daar nooit eerder over ben gevallen.

Groeten,

Gerald

Wat kost de Puccini ?

Weet niet meer precies wat ie kost (vandaar dat ik de prijs niet had vermeld)

Volgens mij kost de standaard Puccini ergens tussen 750,- en 900,- euro, en de SE versie iets van 1100,- euro.

Klik >hier< voor een testverslag van de Puccini.

(waarbij zelfs even de Klipsch RF3 ter sprake komt! :rolleyes: )

Of klik >hier< voor een link naar meerder testverslagen van de AA Puccini.

Groeten,

Alco

Hoi Gerald, ook ik heb zeer goede ervaringen met Henk uit Sneek.

Ik heb er mijn TD 160 MKII laten voorzien van een nieuw element en de speler volledig af laten stellen. Daar aanwezig viel mijn oog op een PM 17 MKII van Marantz. Ikzelf heb een kleine 3 jaar met de MKI gedraaid op Nautilus 804. Dit tot volle tevredenheid. Een detailrijk en bijzonder krachtige versterker die echt heel mooi klinkt, maar toch een beetje onderschat wordt. De klipsch luidsprekers hebben een iets hoger rendement dus dat zal geen problemen opleveren. Ook de Audio Analogue heb ik er beluisterd. Klinkt ook warm en detailrijk. Maakt het jou weer iets moeilijker?Nog even terugkomend op de opmerking van Alco, dat heavy/ rockmuziek minder detailrijk zou klinken ben ik het maar gedeeltelijk eens. Metallica bijv. vind ik ik zeker niet verkeerd klinken op een mooie set. Ik ben het wel met jouw eens dat de meeste rockmuziek al gauw minder verfijnd klinkt, maar er zijn uitzonderingen.

Veel succes met de zoektocht.

Frank. :rolleyes:

Houd ons op de hoogte. Ben wel benieuwd wat jouw uiteindelijke keuze zal gaan worden. Maar probeer de versterker(s) van jouw keuze eerst thuis te beluisteren, en dan niet voor een dag, maar minimaal een week. Voorkomt teleurstellingen. De eerste paar uur klinkt ie altijd "beter", maar na goed luisteren ga je pas de verschillen horen.Positief en/of negatief.

Geniet en succes: Frank

Hoi,

Ik heb net email contact gehad met Henk van Audioselectief. Hij noemde de volgende merken Unison Research S2, Unico ,Unico P, Van Medevoort, Audio Analoque Puccini SE, Exposure. De Unico is een hybride (met buizen) en zou ook erg goed met de Klipschen kunnen combineren. Hij raadde me de Arcam af: op zich niets mis mee volgens hem, maar klinkt niet zo dynamsich.

Gelukkig heeft Henk alle bovengoemde merken op voorraad, dus als het meezit wordt het volgende week zaterdag een tripje naar Sneek om te luisteren. Ik weet alleen nog niet wat hun policy is wbt het thuis uitproberen. Veel winkels hanteren zaterdagmiddag kun je het demomodel meenemen (na betaling van het aankoopbedrag als borg) en na het weekend moet het weer ingeleverd worden. Ik woon zelf in Almere en heb geen auto zodat ik even snel op en neer kan, dus het zou mooi zijn als ik de versterker een weekje thuis kan uitproberen, maar ik denk dat dit geen probleem hoeft te zijn.

Ik houd jullie op de hoogte. Ik kan niet wachten tot ik ga luisteren :-)

Groet,

Gerald

Een dagje Sneek!!! Een leuk vooruitzicht is dat zeg.

Doe Henk de groeten van mij. Frank uit het Oosten.

Heel veel luisterplezier en succes met de keuze.

Frank. :D

Hoi,

Ik had nog beloofd om jullie op de hoogte te houden. Na een gezellig dagje Sneek is de keuze gevallen op een Unison Research Unico P. We hebben hem kunnen vergelijken met een Audio Analogue Puccini. Deze klonk ook al goed, maar de Unico P was voor duidelijk de winnaar. Hij staat nu thuis te spelen. De eerste indrukken zijn positief. Er is veel detail hoorbaar, zonder dat het opdringerig klinkt. Alleen de bassen zijn wat nadrukkelijker aanwezig en ervaar ik als enigzins bonkerig. Dit ligt niet aan de versterker zelf, want in Sneek klonk het allemaal erg goed. Ik hoop dat we dit met een eenvoudige ingreep kunnen verbeteren. In ieder geval zal ik het nog wat meer luistertijd moeten geven alvorens tot een definitief oordeel te komen.

Groet,

Gerald