Jump to content

Ultra curve-Sound Evolution

pietje bell
 Share

Recommended Posts

Ik gebruik sinds kort een Behringer UltraCurve deq2496,

gemod. door Bastiaan de Vries.

De Behringer is een ontzettend betaalbare room corrector ,

D/A converter en digitale equalizer.

Er zit nog veel meer op,maar als ik daar ook allemaal op in moet gaan,

dan moet Hear er een server bij zetten.

De uc is geweldig mooi gebouwd,

maar door het segment waar hij het meest gebruikt word is er behoorlijk op componenten bezuinigt.

Bas kennende,kan daar dus veel aan worden veranderd.

Dat betekent dus High-end komponentjes er in,

zo als Bas zegt: "state of the art BurrBrown opamps,Alle DC koppel elco's waar het audiosignaal doorheen gaat zijn vervangen voor audiofiele Elna Starget exemplaren".

Hier endaar nog wat Black-gates.

Op de pagina van Sound Evolution kan je het fijne lezen,over de upgrate.

Room corrector....Equalizer,ik zie de meeste Audiofielen al met de tenen krommen.

Het moet toch allemaal zo puur mogenlijk?

wat is het verschil tussen Audiofiel en een muziek freak?

Ik weet wel dat een Audiofiel ook van muziek houd,

hij wil (denk ik)alleen horen wat en hoe er allemaal gebeurt is bij de opnamen.

Wil dus ook horen wat er eigenlijk niet op het schijfje of bandje staat (bronmatriaal) wat daar niet pers

ja wat is audiofiel

ik gebruik zelf de standaard ultracurve deq2496 en dan is het al een heel mooie

en veelzijdig toepasbare unit, ik gebruik hem als dac en dan via een behringer

super x-pro cx2310 actief filter naar een aura pa100 en een myryad eindtrap

speakers zijn een 2 weg zuil van 30l met een scanspeak 18w8545 en een tc120td5

en voor laag ondersteuning een 11 inch focal kevlar sub met Detonation dt150

en dat klinkt echt audiofiel in mijn oren dan

ik heb ook een piek in de bas rond de 55 hz en heb deze met de ultracurve rechtgetrokken en weg is die veel te zware en benadrukte bas

verder rond de 500-700 hz een notch filter aanpassing en rond de crossover

frequentie van 3000 hz iets liften en rechttrekken

in principe kan je gewoon woofer en tweeter in een goed berekende basreflex

via deze crossover en ultracurve perfect op elkaar afstemmen

ik wil zelf de ultracurve ook laten modificeren bij sound evolution

want het kan altijd beter

Ralf

• 2 weeks later...

Ik zag vandaag een audiogram van een (slecht horende) huisgenoot van mij. Hij moet namelijk nieuwe gehoorapparaatjes hebben, dus is z'n gehoor daarvoor getest. Blijkt dat ie 8000Hz met -90dB hoort!!! Bij 500Hz begint het al flink af te vallen en bij 1000Hz is het iets van -50dB! Schrok ik toch wel ff van. Ik wist dat ie slecht horend was, maar zo slecht... :huh::o:(

Ik zag vandaag een audiogram van een (slecht horende) huisgenoot van mij. Hij moet namelijk nieuwe gehoorapparaatjes hebben, dus is z'n gehoor daarvoor getest. Blijkt dat ie 8000Hz met -90dB hoort!!! Bij 500Hz begint het al flink af te vallen en bij 1000Hz is het iets van -50dB! Schrok ik toch wel ff van. Ik wist dat ie slecht horend was, maar zo slecht... :huh::o:(

Beste Henrie,

Dat is zeer ernstig. Als je nagaat dat de gemiddelde signaal/ruisverhouding van een versterker -90 dB. is kun je nagaan hoe weinig die persoon nog hoort. Dat is heel erg :( Ik vraag me ook af in hoeverre gehoordapparaten je gehoord nog verder beschadigen. Naar mijn inziens sterven er nog veel meer gehoorcellen af als er ineens eeng ehoorapparaat met 90 dB. in je oor staat te tetteren.

Groeten,

Bas

Gisteren voor de grap nog even gespeeld met een simpel toogeneratorretje op mijn koptelefoon (deze ) Moet zeggen boven de 10 khz is toch al akelig hoog. Behalve wat sissers van bekkens en triangles zal daar nog weinig informatie in zitten (oke boventonen enzo).

Mijn gehoor hielt op bij 16 Khz. Weet niet hoe vroeg en steil het afvalt (waarschijnlijk vanaf 12 Khz of zo)

Het schijnt dat gehoorapparaatjes niet alleen versterken maar ook iets met moduleren doen of zo... Kweenie precies, maar je kunt idd niet oneindig blijven versterken. Dan kom je ook ooit ergens een keer tegen de pijngrens, dus dan kan je gewoonweg niet verder versterken. Overigens is het idd moeilijk om met hem te praten. Als je 'm recht aankijkt gaat het prima, maar doe je dat niet, dan wordt het moeilijk. Op een feestje is het bijna ondoenlijk...

• 11 months later...
De site van Bas loopt zwaar achter, wat ik erg jammer vind :(

Onze website loopt zwaar achter en ik beloof u dat er in augsustus een grote update zal komen. Ik voorspel u vast dat er heel veel moois aan gaat komen.

Zeg Bas, belofte maakt schuld h

Zo equalizer is ook erg handig als je wat ouder wordt.

Decibe31.gif

Moet ie wel een regelbereik hebben van +40 dB bij 12 Khz....

Is dit incl,disco bezoek?

Eigenlijk zou je in je jeugd (pak hem beet tot je 25e) een high end installatie moeten bezitten en pas daarna (tot je 80e) op naar de disco. :D

Van de opbrengsten van de verkoop van je installatie kan je dan mooi de drankjes betalen.

• 8 months later...

Wie kan mij (eventueel tegen betaling) helpen met het instellen van mijn Ultracurve?

Ik ben een liefhebber, maar abslouut geen techneut.

In mijn vorige huis klonk alles perfect, maar sinds mijn verhuizing dreunen en galmen de bassen enorm vanwege staande golven (op de luisterpositie).

Deze opstelling is helaas niet echt te veranderen.

Daarom heb ik de Ultracurve aangeschaft.

Echter, het gebruik valt me vies tegen :( , en omdat ik bang ben iets te doen waardoor ik mijn luidprekers beschadig, lijkt het me fijn als iemand die het apparaat al kent, mij wil helpen.

IK woon in het midden van het land.

Holpelijk wil iemand mij een handje helpen.