Jump to content

Dikke of dunne kabels ??????????

Klaas
 Share

Recommended Posts

Speakerkabels zijn er in allerlei ontwerpen dikke, dunne, platte enz. enz.

Maar wat zijn nu voordelen en nadelen van sommige ontwerpen en in hoeverre speelt de kwaliteit van het materiaal een rol en in hoeverre speelt de speaker/versterker combinatie daar een rol in.

Bijv. om het eventjes dicht bij huis te houden voor een kabel van rond de +/- fl.150,- per meter krijg je van den Hul een stevige dikke Revolution 2 x mono kabel (verzilverde koperaders) en bij Siltech en dun 2 aderig LS 25 Mxt kabel (koper + zilver aders).

ls25.gif

rvlutn-hS.jpg

Wie kan mij hier een wat duidelijkheid verschaffen. confused.gifeek.gif:rolleyes:

Beste Klaas,

Er zijn meerdere wegen die naar Rome (of Madrid in jouw geval) leiden.

Elke manier van constructie en samenstelling levert bepaalde tonale eigenschappen op. Het is dan net de vraag waar je naar op zoek bent.

Zilverkabel kan dunner zijn dan koperkabel, vanwege de betere geleidende eigenschap van zilver.

Bij hoog vermogen moet de kabel dikker zijn, idem bij grote lengtes.

Hopelijk beantwoord dit je vraag een beetje.

Groet,

Michel cool.gif

Dat zou ik ook wel willen weten, maar ik denk dat kabels voor de HiFi moeilijker uit te zoeken is dan ergens anders voor. Hier gaat het alleen over van het zo goed mogelijk het signaal intakt over te brengen.

Elke mens heeft andere idee

Persoonlijk geloof ik na wat experimenten niet in allerlei exotische kabels. Ik heb zelf een Kimber PBJ en een Qued Knekt 2. Ik heb van vriendjes verschillende duurdere kabels te leen gehad en moet zeggen dat het me allemaal tegen viel (zeker voor het geld).

Voor de zekerheid laat ik altijd mijn vrouw blind luisteren en die kwam altijd met dezelfde conclusies. Wie weet, wat niet is kan nog komen.

Lees op de "site" van Maarten ook eens het kabelartikel van John Dunlevy.

Waarom heeft niemand het hier over Skin-effect en time-smear (andere benaming voor hetzelfde fenomeen?

Vanwege Skin-effect is het altijd beter om een hele dunne ader te gebruiken.

Om een vlak frequentieverloop te krijgen tot 20kHz heb je een draaddikte nodig van 0,47mm. Ik zou kiezen voor een nog kleinere dikte om de bandbreedte verder te vergroten.

Dikker draad zorgt voor looptijdverschillen tussen lage en hoge frequenties. Fonetisch resulteert dit vaak in een opgeblazen en lossere laagweergave. Waarschijnlijk vinden veel mensen dit mooi, het heeft echter niets met neutrale weergave te maken!

Om bij kleine draaddikten hogere vermogens te transporteren kan je het beste folie gebruiken, hierdoor combineer je een groot geleidingsoppervlak met een kleine skin diepte. Fabrikanten die dit gebruiken zijn Nordost en Goertz.

Groeten,

Geplaatst door Stefan:

Waarom heeft niemand het hier over Skin-effect en time-smear (andere benaming voor hetzelfde fenomeen?

Vanwege Skin-effect is het altijd beter om een hele dunne ader te gebruiken.

Om een vlak frequentieverloop te krijgen tot 20kHz heb je een draaddikte nodig van 0,47mm. Ik zou kiezen voor een nog kleinere dikte om de bandbreedte verder te vergroten.

Dikker draad zorgt voor looptijdverschillen tussen lage en hoge frequenties. Fonetisch resulteert dit vaak in een opgeblazen en lossere laagweergave. Waarschijnlijk vinden veel mensen dit mooi, het heeft echter niets met neutrale weergave te maken!

Om bij kleine draaddikten hogere vermogens te transporteren kan je het beste folie gebruiken, hierdoor combineer je een groot geleidingsoppervlak met een kleine skin diepte. Fabrikanten die dit gebruiken zijn Nordost en Goertz.

Is dat de reden dan in luidsprekers zelf ook dunne draden zitten? Of heeft dat een andere reden.

Ik vond dat Nordost ook altijd van die kabels maakten, die lijken op flatcables(die platte grijze datakabels) van computers. :)

Dat klopt wel, maar het probleem is dan dat de raakvlakken van de aders onderling halfgeleiders vormen (de electronen springen van de ene draad naar de andere), en dat heeft volgens veel mensen ook een negatieve invloed op de geluidskwaliteit. Het gevolg zou dan zijn dat de hoge tonen hun definitie en timing verliezen. Bij de lage tonen zou het weinig uitmaken.

Is dat de reden dan in luidsprekers zelf ook dunne draden zitten? Of heeft dat een andere reden

gemiddeld heeft dit de reden vooral bij de iets lagere kwaliteit speakers

is dat het goedkoper is

welk normaal mens maakt nou eigenlijk een luidspreker open

dat zullen er namelijk vast niet veel zijn

ik vind het op zich al leuk als ik bij kennissen kom en dan spelen ze met 2 x 0.75 draad tussen de luidsprekers en versterker en als ze dan het verschil horen tussen strandaard 2x 2.5 das dus die rood zwarte draad

dan zitten ze al heeel erg vreemd te kijken :D:D

Toch wel meegemaakt dat een dikkere kabel het aflegt tegen een dunnere waarover beter ?, in elk geval anders, is nagedacht.

Overigens in dezelfde - ontwerp - lijn is het inderdaad zo dat een dikkere kabel het wint van de dunnere.

Overigens kunnen luidsprekers vreselijk opknappen van een betere - interne - bedrading, heb begrepen dat je hiermee wel voorzichtig moet zijn, bij al te grote veranderingen bestaat de mogelijkheid dat de tuning - door het filter - niet helemaal meer lijkt te passen, waardoor de kuur erger kan worden dan de kwaal.

Groet Jitze confused.gif

• 2 weeks later...