Jump to content

Apparatuur aanlaten of uitzetten?

Robbert
 Share

Recommended Posts

Mijn dealer raadt mij aan mijn Unison unico versterker en cd-speler continue aan te laten voor de beste klank. De importeur is van mening dat je de apparatuur het beste kunt uitzetten. Na 15 minuten is hij op klank. Het bespaart stroom en slijtage.

Wat doen jullie?

Beste Robbert,

Elke keer met aanzetten krijgt de electronica kortstonjdig een grote klap te verwerken (piekstroom). Dat is niet goed, zeker niet vaak achter elkaar. Echter bij altijd aan laten staan krijgt (buizen en klasse A versterkers) de electronica veel warmte te verwerken. Eleo's etc. slijten beduidend sneller naar mate het (langdurig) warm is.

Mijn advies dus. een keer per dag aanzetten. Eind van de (luister)dag uitzetten. CD speler kan best permanent aan blijven.

Groeten,

Bas

Mijn (Naim) CD-speler staat altijd aan.

M'n vorige Naim versterker(s) stonden op aanraden, ook altijd aan.

Dat komt (in geval van Naim) de levensduur ten goede.

M'n Sonneteer versterker zet ik een uurtje van te voren aan, en zet 'm weer uit als ik ga pitten.

Groeten,

Alco

Normaliter laat ik alles aan staan, echter bij gebruik van buizenversterkers is dat niet verstandig en kun je beter 1 maal per dag inschakelen en 's nachts uitschakelen. Hetzelfde kun je natuurlijk ook doen met hele zware versterkers die een grote ruststroom verbruiken (elke 220 watt = 1 ampere).

We mogen dan wel zwemmen in het geld, maar 't milieu zou zeker een beweegreden moeten zijn om de apparatuur uit te zetten.

Je laat je auto ook niet stationair draaien!!!

Sneuvelende apparatuur is een slechte smoes.

Het mag wel zijn dat tijdens het inschakelen er situaties onstaan die de ontwerper nauwelijks in de hand heeft.

Maar je laat je auto ook niet stationair draaien vanwege opstart problemen.

Ik val in herhaling. :rolleyes:

Ik heb ook een Unico en mij werd door de dealer aangeraden om deze aan te laten staan. Bij een volledige buizenversterker wordt het dan weer afgeraden. Het zal wel. ZIjn argument was dat vv buisjes minder last hebben van continu aanstaan dan ev buizen.

In ieder geval wordt de Unico niet echt warm als ze aanstaat, slechts boven de buisjes van de vv voel je dat het iets warmer wordt dan de omgevingstemperatuur.

Bovendien heb ik geen zin om een kwartier te wachten want als ik thuiskom na het werk wil ik muziek horen!

Maar volgens mij kost het zo wel veel stroom. En ben je niet bang voor kortsluiting en dat alles in de fik vliegt?

Zou de importeur het niet beter weten dan de dealer? Heb inmiddels een schrijven van de inporteur waarin die vermeldt dat het beter is de Unico uit te zetten.

En ben je niet bang voor kortsluiting en dat alles in de fik vliegt?

Waarom zou er ineens ergens een kortsluiting onstaan? Trouwens, als die al onstaat, is er nog niet veel aan de hand. Een kortsluiting wordt meteen afgeschakeld (door zekeringen in het apparaat zelf of anders door de schakelaar/zekering in de meterkast) en veroorzaakt zelden brand. Lang aan laten staan veroorzaakt wel eens brand, maar dat komt dan doordat de boel warm wordt (wordt je versterker erg warm?) en eventueel stof o.i.d. vlam vat.

Mijn advies is, aanzetten als je wilt luisteren en 's avonds weer uitzetten (doe ik ook :) ). Aan laten staan als je er niet bent, heeft helemaal geen zin. Verbruikt idd alleen maar onnodig veel energie, en slijten doet het toch, of je 'm nou aan laat staan of steeds overnieuw aanzet.

Maar volgens mij kost het zo wel veel stroom. En ben je niet bang voor kortsluiting en dat alles in de fik vliegt?

Zou de importeur het niet beter weten dan de dealer? Heb inmiddels een schrijven van de inporteur waarin die vermeldt dat het beter is de Unico uit te zetten.

als de importeur dit tegen mij zou zeggen , doe ik toch gelijk de versterker weg.

in zo'n product heb ik toch weinig vertrouwen, zo zal je een feestje hebben wat 24 uur duurt of je gaat een weekend weg en je vergeet de apparatuur uit te zetten.

je gaat mij toch niet vertellen dat als je gaat slapen je ook de ijskast uitzet en je wekkerradio.

Mijn Sphinx apparatuur (voorversterker, cd-speler, tuner, phono-equaliser) is ontworpen om na gebruik in stand-by te gaan. Het verbruik in standby is minimaal. Wil je ze volledig uitschakelen dan moet je op zoek naar een schakelaartje aan de achterzijde en da's natuurlijk niet handig. Die apparatuur staat dus bij mij altijd aan.

Bij de eindversterker (ML No.333) zit de Aan/Uit-schakelaar aan de achterzijde en zit op het front een knop waarmee de eindversterker respectievelijk "Aan", "Standby" of "Off" kan worden gezet. In "Off"-positie staat dan alleen de supervisor-module nog onder spanning, maar is het verbruik vrijwel nihil.

Standby verbruikt de eindversterker altijd nog 200 Watt en "idle" (ON) minstens 350 Watt. Doordeweeks staat de eindversterker doorgaans op "Off" en zet ik 'm aan als ik wil luisteren. Omdat ik vooral in het weekend luister, gaat 'ie vrijdagavond op "Standby" en zondagavond weer "Off".

Als ik thuis kom van m'n werk, zet ik altijd m'n versterker alvast aan.

(heeft ongeveer 45 minuten nodig om optimaal te klinken)

Meestal ga ik dan toch eerst eten,e.d.

Dan is ie de hele avond op temperatuur.

45 minuten? Dus dat is thuiskomen, versterker aanzetten, boodschappen doen, wasje draaien, hond/kat voeren, koken, eten, journaal kijken en dan pas luisteren?

Geintje hoor, maar wat is dat voor een apparaat dan?

Ik zet mijn Unico alleen uit als ik een paar dagen weg ga en bovendien heb ik begrepen dat als de volumeknop op 0 staat, de versterker standby is. De aan/uit schakelaar zit op de achterkant en een Italiaan zal toch echt wel de knop op de voorkant zetten als 't de bedoeling is dat je haar uitzet.

Zoals ik al eerder zei, ze wordt nauwelijks warm en dan verbruikt ze dus ook weinig stroom.

We mogen dan wel zwemmen in het geld, maar 't milieu zou zeker een beweegreden moeten zijn om de apparatuur uit te zetten.

Niet lullig bedoeld hoor, maar mijn beweegredenen hier hebben altijd alleen met geluid te maken, anders zou ik wel een radio met een slinger eraan kopen (en misschien op een ander forum gaan zitten.

Als we het milieu als factor mee zouden moeten gaan nemen, zouden we vreemde discussies krijgen vrees ik.. :)

Niet lullig bedoeld hoor, maar mijn beweegredenen hier hebben altijd alleen met geluid te maken, anders zou ik wel een radio met een slinger eraan kopen (en misschien op een ander forum gaan zitten.

Als we het milieu als factor mee zouden moeten gaan nemen, zouden we vreemde discussies krijgen vrees ik.. :)

Ik vind het zeker NIET onredelijk om op zijn minst te PROBEREN een beetje rekening met het milieu te houden. Het draait hier natuurlijk om muziek, maar dat wil niet zeggen dat dat altijd maar ten koste van alles moet........

groeten, vibuthi

Ik heb even gezocht en Alco heeft een Sonneteer waar hij heel lovend over is. Maar dit minpuntje heb ik hem nooit horen noemen.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil Alco noch het apparaat afzeiken want hij levert altijd leuke en nuttige bijdragen. Bovendien woont hij bij mij in de regio ;) De Sonneteer zal best een goede versterker zijn maar 3 kwartier opwarmen is toch wel erg lang en dat elke dag weer.

Ik vind het zeker NIET onredelijk om op zijn minst te PROBEREN een beetje rekening met het milieu te houden. Het draait hier natuurlijk om muziek, maar dat wil niet zeggen dat dat altijd maar ten koste van alles moet........

groeten, vibuthi

Vind ik ook. Apparatuur dat altijd aanstaat verbruikt ongemerkt toch behoorlijk veel energie. Stel dat je versterker 5W verbruikt in 'idle mode' en je hebt 'm 24/7 aan staan, het hele jaar door (we rekenen vakanties voor het gemak ff niet mee).

5W = 5J/s. Een jaar bestaat uit 31536000 seconden. Dus je verbruikt dan per jaar dus 5 * 31536000 = 15768000Ws = 15.768 MJ = 43.8kWh... Is toch nog best wat he...

Waarde vrienden,

Gemiddeld 5 keer in de week (waar doet me dat toch aan denken :rolleyes: ) heb ik de behoefe om naar muziek te luisteren. Pas dan ram ik de stekkers erin, druk op de on/off-knoppen en gooi er een cd in.

Ben ik na pakweg een uur uitgeluisterd, cd eruit, op de on/off-knoppen gedrukt, stekkers eruit rukken, en klaar is Kees.

En dit ritueel volg ik al zeven jaar tot mijn grote genoegen. Toegegeven, ik ben een simpele ziel. Maar waarom zou ik 45 minuten gaan wachten tot de zaak is "opgewarmd" alvorens te gaan luisteren? Grote kans dat ik dan in een boek verdiept ben of de was aan het strijken en glad vergeet dat ik naar muziek wilde luisteren :D

Maar wellicht is het te wijten (of te danken) aan mijn eenvoudige Rotelletjes die puik hun werk doen. Aanzetten, genieten, uitzetten.

Met opgewekte groet,

groeten, vibuthi

Vind ik ook. Apparatuur dat altijd aanstaat verbruikt ongemerkt toch behoorlijk veel energie. Stel dat je versterker 5W verbruikt in 'idle mode' en je hebt 'm 24/7 aan staan, het hele jaar door (we rekenen vakanties voor het gemak ff niet mee).

5W = 5J/s. Een jaar bestaat uit 31536000 seconden. Dus je verbruikt dan per jaar dus 5 * 31536000 = 15768000Ws = 15.768 MJ = 43.8kWh... Is toch nog best wat he...

Reken dan gelijk even uit wat het extra verbruik van een klasse A versterker is t.o.v. een klasse D, een cd-speler met externe DAC t.o.v. ingebouwd, enz..

Ik bedoel, waar hou je op met dit soort redenaties?

Een gemiddeld energieverbruik is 3500 kw. Da's dus voor Otto Normalverbraucher, Joe Sixpack en Jan Modaal. Ik zit op ongeveer 1800 kw.

2.5% gaat dan naar de versterker als ze 24/7 aanstaat. Daar doe ik niet moeilijk over. Wat kost een kw

Een gemiddeld energieverbruik is 3500 kw. Da's dus voor Otto Normalverbraucher, Joe Sixpack en Jan Modaal. Ik zit op ongeveer 1800 kw.

2.5% gaat dan naar de versterker als ze 24/7 aanstaat. Daar doe ik niet moeilijk over. Wat kost een kw

groeten, vibuthi

Reken dan gelijk even uit wat het extra verbruik van een klasse A versterker is t.o.v. een klasse D, een cd-speler met externe DAC t.o.v. ingebouwd, enz..

Daar gaat het niet om. Het gaat er ook niet om wat het nou extra kost (want das idd niet zoveel). Het gaat erom dat je versterker op z'n minst 3/4 van de tijd niks staat te doen. Als iedereen dat zou doen, dan zou dat betekenen dat er heel erg veel energie voor niks wordt opgewekt. Want hoeveel huishoudens zijn er in Nederland? 4 miljoen? 5 miljoen, zoiets? 5.000.000 * 43,8kWh = 219GWh. Aangezien het rendement van de gemiddelde centrale pak 'm beet 40% is, dan zou er dus elk jaar alleen voor het aan laten staan van ieders versterker (of cd-speler, of tuner, maakt niet uit) al 547,5GWh aan energie uit aardgas, olie of kolen verstookt moeten worden. En voor 1 MWh moet er al 11.63 ton aan aardolie of 8,141 ton steenkool moet worden opgefikt...

groeten, vibuthi

Daar gaat het niet om. Het gaat er ook niet om wat het nou extra kost (want das idd niet zoveel). Het gaat erom dat je versterker op z'n minst 3/4 van de tijd niks staat te doen. Als iedereen dat zou doen, dan zou dat betekenen dat er heel erg veel energie voor niks wordt opgewekt. Want hoeveel huishoudens zijn er in Nederland? 4 miljoen? 5 miljoen, zoiets? 5.000.000 * 43,8kWh = 219GWh. Aangezien het rendement van de gemiddelde centrale pak 'm beet 40% is, dan zou er dus elk jaar alleen voor het aan laten staan van ieders versterker (of cd-speler, of tuner, maakt niet uit) al 547,5GWh aan energie uit aardgas, olie of kolen verstookt moeten worden. En voor 1 MWh moet er al 11.63 ton aan aardolie of 8,141 ton steenkool moet worden opgefikt...

Mag ik er op wijzen dat deze krankzinnige bedragen al gelden bij 1 standby apparaat!

En zo hebben we er tientallen in huis!

Bedenk wat de uitkomst zou zijn bij apparaten in normaal bedrijf.

Laten we proberen de verspilling enigzins zinnig houden.

Groeten Simon