Kermit Posted 2 mei 2004 Report Share Posted 2 mei 2004 Ik heb overigens die CD in mijn PC gestopt, en met Nero Mediaplayer gespeeld. Je krijgt dan een grafiekje waarin de niveaus van de verschillende frequenties zichtbaar worden (welliswaar heel beperkt). Duidelijk is echter te zien dat de balkjes eerst geel, en daarna zelfs rood worden bij de uithalen van de stem. Ik kan me niet voorstellen dat dit goed is. Dat je installatie dit verdoelzeld is mooi meegenomen, maar niet zoals het moet. Wat een ongelofoelijke zeikreactie. Ik discusieer hier niet meer mee. Bah! Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 mei 2004 Author Report Share Posted 2 mei 2004 Ik heb overigens die CD in mijn PC gestopt, en met Nero Mediaplayer gespeeld. Je krijgt dan een grafiekje waarin de niveaus van de verschillende frequenties zichtbaar worden (welliswaar heel beperkt). Duidelijk is echter te zien dat de balkjes eerst geel, en daarna zelfs rood worden bij de uithalen van de stem. Ik kan me niet voorstellen dat dit goed is. Dat je installatie dit verdoelzeld is mooi meegenomen, maar niet zoals het moet. Zo.... en nu op naar de discussie. Hopelijk vind ik een beter programma om dit beter te kunnen laten zien. Weet iemand iets...?? Wat een ongelofoelijke zeikreactie. Ik discusieer hier niet meer mee. Bah! Je haakt wel erg snel af Kermit... Overigens..ik heb even het bericht kompleet gemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 2 mei 2004 Report Share Posted 2 mei 2004 Dat je installatie dit verdoelzeld is mooi meegenomen, maar niet zoals het moet. Wat een ongelofoelijke zeikreactie. Ik discusieer hier niet meer mee. Bah! Mijne heren toch wel bij de taalles blijven Ik heb helaas de betreffende "aangenaam klassiek" cd niet, had ik de opname Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 2 mei 2004 Report Share Posted 2 mei 2004 Dat je installatie dit verdoelzeld is mooi meegenomen, maar niet zoals het moet. Wat een ongelofoelijke zeikreactie. Ik discusieer hier niet meer mee. Bah! Mijne heren toch wel bij de taalles blijven Ik heb helaas de betreffende "aangenaam klaasiek" cd niet, had ik de opname Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 mei 2004 Author Report Share Posted 2 mei 2004 Ik heb helaas de betreffende "aangenaam klassiek" cd niet, had ik de opname Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 2 mei 2004 Report Share Posted 2 mei 2004 Volgens mij is 2 volt normaal. Wie sluit er in hemelsnaam een CD-speler met 5 volt aan? Wie maakt er eigenlijk zulke spelers? daar kan toch geen voorversterker tegen? Beste Kermit, Een beetje voorversterker kan daar wel tegen hoor. En ik weet zeker, de Array voorversterker ook wel. Oversturing in het geluid kan vele oorzaken hebben. Zeker dus wel de uitgangstrap van een cd speler. Het kan een afrondingsfout van de D/A converter zijn. Als ik op de zaak cd spelers test gaan 9 van de 10 spelers over de zeik als maar 3 dB. over de limiet ga met testtonen. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
CoenR Posted 2 mei 2004 Report Share Posted 2 mei 2004 Hoppa ... je kijkt 24 uur niet op het forum en ze zitten alweer aan pagina 3 van dit onderwerp ... schurken Ook wij vonden het heel gezellig bij Hans en hij had ons prima verzorgt met koffie, fris en zelfs een stukje taart! Bij binnenkomst stond de standaard setup van Hans te draaien: HK760 (zwaar gemod.), Array pre-amp, Array stereo eindtrap 2x100W (aan 4 ohm) en natuurlijk de Infinity R90's. Het hele spul was aan elkaar gemacrameed met zelfbouwkabels die optisch het best te vergelijken zijn met een grof gebreide wintertrui Als eerste ging een STS (Frits de With) CD in de lade van de HK om een algemeen beeld te krijgen. Hieruit bleek een mooi homogeen geluidsbeeld zonder opvallende gebreken. Ik vond wel dat het geluid iets aan de speakers bleef hangen, hetgeen mijns inziens oa. veroorzaakt wordt door de korte afstand tussen de speakers en de achterwand. Dit is overigens niet te wijzigen daar anders de doorgang naar de studeerkamer (met daarin de PC) van Hans geblokkeerd zou raken en hij niet meer aan dit forum zou kunnen deelnemen, hetgeen ook weer niet wenselijk is. Later werd de HK met de Philips 963 SACD speler van Hans vergeleken d.m.v. diverse CD's, waaruit bleek dat de Philips de mindere speler was. Niet dat hierbij grote gebreken of fouten bleken, maar je zat gewoon naar twee spelers uit een andere prijsklasse te luisteren. Met een SACD van Carmen Gomez (weer van STS) kwam de Philips wat meer tot leven en kon de HK (die de normale CD laag mocht lezen) achter zich laten. Hierbij de opmerking dat beide spelers in mijn ogen prima presteren binnen hun prijsklasse, maar wel de zwakste schakels vormen in de set van Hans. Dit bleek ook toen de Northstar loopwerk met losse DAC combi van Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 2 mei 2004 Report Share Posted 2 mei 2004 Prachtig, we hebben nog een heuse schrijver in ons midden Zo te zien zijn de indrukken onderling vergelijkbaar, er was eigenlijk ook geen verkeerd woord gevallen tijdens de sessie, behalve mijn kundige opmerkingen over de muziek dan Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 2 mei 2004 Report Share Posted 2 mei 2004 Volgens mij is 2 volt normaal. Wie sluit er in hemelsnaam een CD-speler met 5 volt aan? Wie maakt er eigenlijk zulke spelers? daar kan toch geen voorversterker tegen? Beste Kermit, Een beetje voorversterker kan daar wel tegen hoor. En ik weet zeker, de Array voorversterker ook wel. Oversturing in het geluid kan vele oorzaken hebben. Zeker dus wel de uitgangstrap van een cd speler. Het kan een afrondingsfout van de D/A converter zijn. Als ik op de zaak cd spelers test gaan 9 van de 10 spelers over de zeik als maar 3 dB. over de limiet ga met testtonen. Groeten, Bas Ook als die het bij verschillende spelers doet? Het merkwaardige gegeven doet zich voor dat noch bij Picoso, noch bij mij er iets van een 'randje' te horen is. Het lijkt er meer op dat er verderop in de keten iets niet helemaal lekker gaat. Ik kan mij van vroeger een recensie herinneren waarbij het Tuba Mirum uit het requiem van Verdi heel hard gezet moest worden om een 40-watt indicator aan het flitsen te krijgen. Marilyn Horne deed het in haar eentje met een paar uithalen. Stemmen blijven toch rare instrumenten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 2 mei 2004 Report Share Posted 2 mei 2004 Daar zit er weer eentje tussen Bij Kraus zaten deze glimmers er ook tussen, allemaal hebben ze dezelfde bouw, de aders strak in een afschermende mantel gepropt en dan een slang er omeen. Gevolg is dat het elektrische veld geen 'ruimte' meer heeft en dat reflecties in de kabel allerlei ongewenste effekten veroorzaken. Dit uit zich in een iel 'geknepen' geluid wanneer je versterkers voedt met zo'n blok, los van het effekt dat het filter heeft. Bij Hans viel dat iele wel mee, maar het randje lijkt aardig op wat ik bij Kraus hoorde. Gelukkig was het maar bij een opname goed hoorbaar Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 2 mei 2004 Report Share Posted 2 mei 2004 Vanavond toch de betreffende cd van Angela Gheorghui nog maar eens opgezet, een mens kan zich tenslotte vergissen...nietwaar , tot mijn spijt moet ik mijn ongelijk bekennen , geen scherp randje te bekennen. Nu zullen er wel enkelen zeggen..ja ja ....nou die moeten het dan maar bij mij thuis komen controleren Heb me waarschijnlijk vergist in de oude situatie met de IMF RSPM Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 2 mei 2004 Report Share Posted 2 mei 2004 Volgens mij is 2 volt normaal. Wie sluit er in hemelsnaam een CD-speler met 5 volt aan? Wie maakt er eigenlijk zulke spelers? daar kan toch geen voorversterker tegen? Beste Kermit, Een beetje voorversterker kan daar wel tegen hoor. En ik weet zeker, de Array voorversterker ook wel. Oversturing in het geluid kan vele oorzaken hebben. Zeker dus wel de uitgangstrap van een cd speler. Het kan een afrondingsfout van de D/A converter zijn. Als ik op de zaak cd spelers test gaan 9 van de 10 spelers over de zeik als maar 3 dB. over de limiet ga met testtonen. Groeten, Bas Ook als die het bij verschillende spelers doet? Het merkwaardige gegeven doet zich voor dat noch bij Picoso, noch bij mij er iets van een 'randje' te horen is. Het lijkt er meer op dat er verderop in de keten iets niet helemaal lekker gaat. Ik kan mij van vroeger een recentie herinneren waarbij het Tuba Mirum uit het requiem van Verdi heel hard gezet moest worden om een 40-watt indicator aan het flitsen te krijgen. Marilyn Horne deed het in haar eentje met een paar uithalen. Stemmen blijven toch rare instrumenten... Beste Kermit, Ja ik wou niet zeggen, en ik zeg dit echt niet om te stoken of mensen te pesten. Maar 9 van de 10 Emit midden units in de Infinity systemen die ik heb gehad vertoonde prolemen. Zowel met kritische (koper en hout) instrumenten als met vocalen. Misschien is dat een oorzaak. Die van Andre zijn dan nog goed. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 mei 2004 Author Report Share Posted 2 mei 2004 Wat zou er aan die Emin kapot moeten zijn, volgens mij is het een folie met koperbanen tussen magneten. Stel dat ze kapot zijn , zijn ze nog te repareren....??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 2 mei 2004 Report Share Posted 2 mei 2004 Ik heb mijn R90's als demo gekocht, ze hadden slechts een paar speeluren achter de kiezen Die van Hans zijn misschien minder goed geworden door jarenlang gebruik. Van Twinstatic weet ik dat hij ook wel emits en misschien emims kan herstellen, wat hem betreft zijn veel magnetostaten een pot nat Aan de andere kant hebben we bij slechts een opname iets afwijkends gehoord en de rest leek probleemloos te klinken. Mijn Emims en Emits zien er zeer glad uit, misschien is er bij Hans een onregelmatigheid zichtbaar, een scheurtje of bobbeltje misschien Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 2 mei 2004 Report Share Posted 2 mei 2004 Beste, Hoe het exact zit met de emit's weet ik niet. Bij mij was het zo: 98% van de muziek ging probleemloos, totdat bij bepaalde harmonische structure een zeer nare vervorming optreedde. De enige EMIT die dit niet had waren van de IRS Omega die ik nieuw had gekocht. Deze hebben dezelfde emit's als de R90's die ik 2e hands had gekocht en wel de problemen hadden. Verder hadden de 2 set's IRS Beta's en IRS1B die ik heb gehad dezelfde problemen maar dan nog erger. Ik weet wel dat die folie's er verkreukeld uitzagen als je er goed naar keer in het licht. Ook de R90's hadden dat. De Omega niet. Gezegd werd dat dit wordt veroorzaakt door versterkers die het uitslingergedrag niet onder controle hebben. Of dit waar is weet ik niet. De IRS Omga's heb ik alleen maar aangestuurd met de Krell KMA 200's. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 mei 2004 Report Share Posted 2 mei 2004 Beste mensen, Als een ribbon gedwongen wordt te grote amplituden te maken dan goed voor 'm is, dan gaat de rek eruit. Hij gaat bobbelen, slap hangen... de stroomgeleider kan zelfs loslaten. De oorzaak kan liggen in het wisselfilter, maar ook in over-enthousiaste aansturing. Meestal in een combinatie van beide factoren. Zo'n verflubberde ribbon kan niet worden gerepareerd. Wel is het mogelijk om hem op de ouderwetse Kelly/London manier in het vervolg wat beter in het gareel te houden (Hans Baan deed dat ook preventief met de uitgeklede Multicels, die hij in zijn Reflexion toepaste): breng dan aan beide zijden van de stroomgeleider op de folie, zowel aan de voorkant als aan de achterkant van het membraan, klein dotjes siliconengel of -pasta aan, die als een flexibele "spacers" dienen tussen membraan (folie) en het frame (frontplaat en magneetplaat), om excessieve amplituden progressief mechanisch te dempen. De dotjes worden aangebracht op 1/3 en 2/3 van de lengte van de stroomgeleider. P.S. Een CD kan niet overstuurd zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CoenR Posted 3 mei 2004 Report Share Posted 3 mei 2004 Ik had toch echt niet het idee dat de vervorming door de tweeters van de R90's veroorzaakt werd. Maar als Hans daar aan mocht twijfelen mag hij ze altijd een keer inladen en bij mij neerzetten. Bij mij treed het probleem namelijk niet op (op IRS Omega's). Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 mei 2004 Author Report Share Posted 3 mei 2004 Ik had toch echt niet het idee dat de vervorming door de tweeters van de R90's veroorzaakt werd. Maar als Hans daar aan mocht twijfelen mag hij ze altijd een keer inladen en bij mij neerzetten. Bij mij treed het probleem namelijk niet op (op IRS Omega's). Kijk... daar heb ik wat aan. Ik stuur je wel een PB-tje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CoenR Posted 3 mei 2004 Report Share Posted 3 mei 2004 Met een mailtje terug ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hififreak Posted 3 mei 2004 Report Share Posted 3 mei 2004 Beste mensen, Het eerste wat me opviel bij het bekijken van de foto's van de tweede luistersessie was dat de units van Hans er wat "verkreukeld" uitzagen. Mijn maatje heeft ook R90, maar die zien er wat beter uit, maar uiteindelijk gaan ze er allemaal naar verloop van tijd er zo uit zien. Mijn IRS 2A's geven hetzelfde te zien, maar m.i. hoeft dit niet ten koste van het geluid te gaan. Bij ontoereikend versterker materiaal gaan de units "puisten" krijgen. De banen van de units laten deels los, gaan vari Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 mei 2004 Author Report Share Posted 3 mei 2004 Beste mensen, Het eerste wat me opviel bij het bekijken van de foto's van de tweede luistersessie was dat de units van Hans er wat "verkreukeld" uitzagen. Mijn maatje heeft ook R90, maar die zien er wat beter uit, maar uiteindelijk gaan ze er allemaal naar verloop van tijd er zo uit zien. Mijn IRS 2A's geven hetzelfde te zien, maar m.i. hoeft dit niet ten koste van het geluid te gaan. Bij ontoereikend versterker materiaal gaan de units "puisten" krijgen. De banen van de units laten deels los, gaan vari Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hififreak Posted 3 mei 2004 Report Share Posted 3 mei 2004 Dag Hans, Kijk eens: http://www.vintage-infinityspeakers.tk/ Daar heb ik de set gisteren bekeken. Groeten, Hififreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 mei 2004 Author Report Share Posted 3 mei 2004 Dag Hans, Kijk eens: http://www.vintage-infinityspeakers.tk/ Daar heb ik de set gisteren bekeken. Groeten, Hififreak Knap dat jij dat kunt zien door het doek heen.... Nou, het is in feite zo gesteld: De Emins mankeren eigelijk helemaal niks, er zitten een paar heel miniscule deukjes (alleen te zien met de reflectie van een lamp) in de folie, maar de draden lopen gewoon rechtdoor. Bij de Emits is het anders, hier is de folie wel wat verfrommeld, of dit de oorzaak is van het overstuurde middengebied weet ik nog niet. De Emits worden n.l. bij 3000 Hz ingezet. A.s. woensdag weet ik meer want dan ga ik met de speakers naar CoenR. Ik houd jullie op de hoogte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
zoveelste Henk Posted 3 mei 2004 Report Share Posted 3 mei 2004 Tja jongens, het wordt misschien saai, maar ik kan me wederom bij veel voorgaande opmerkingen aansluiten. Het is voor mij de tweede keer, dat ik bij Hans zijn set beluister, de vorige keer nog met de Kappa's en een Sony (55 ES ?) CD-speler. Ik vind de set van Hans behoorlijk uitgebalanceerd / homogeen, weinig negatiefs over te melden. Af en toe een scherp randje en de bas mag wat meer op de voorgrond. Die is wat minder vol als de Kappa's, maar ook de R90's neigen in de onderste regionen te blijven hangen. Wat betreft de bronnen valt er inderdaad wel wat te verbeteren. Vanwege drukte en vakantie, stel ik voor de volgende meeting bij mij (Wageningen) op zaterdag 3 juli te houden. Willen de liefhebbers hiervoor even een PB-tje sturen. Als de CD van de "Diva" ook mee kan komen, ik ben benieuwd hoe die hier uit de verf komt. Hans, nogmaals bedankt voor de gezellige middag en tot de volgende sessie. P.S. Andre, ik zal mijn leven beteren, volgende keer heb ik al mijn CD's bij me Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 mei 2004 Author Report Share Posted 3 mei 2004 Net even de bewuste Aria op de PC en de scoop bekeken. De stem wordt inderdaad niet overstuurd. Hij blijft net op - 1 dB hangen. Wel zie je dat er tijdens de opnamen wat mis is gegaan met de microfoon of zo. Wanneer ze zachter zingt zie je een vrijwel perfecte sinus. Als het harder gaat worden het meer kratertjes (een bult met een kleine inzinking op de top). De spanning die uit de CD-speler van Chris kwam was vrijwel twee volt. Hiermee wordt de versterker vol uitgestuurd. De middentoner krijgt dit helemaal op z'n dak. De frequentie ligt op ca 1 kHz, dus de Emin kan met dit vermogen het heel gemakkelijk moeilijk krijgen. De scheidingsfrequentie ligt bij de RS 90 n.l. op 700 Hz. Eigelijk zit je met een sinusgenerator je middentoners heet te stoken. Nog 'n geluk dat de Emins het gehouden hebben. Omdat de plaat zo'n zacht begin heeft ben je bovendien geneigd om het volume wat hoger te zetten. Al met al kan ik dus concluderen dat de middentoners dit geweld niet aankunnen. Op de breedbanders van Kermit gaat dit uiteraard goed, evenals op de twee middentoners (per kast) van Ruud. De Apogee's van Chris hadden er ook aanmerkelijk minder moeite mee. Ik ben benieuwd hoe dit op de Kappa 9 zal gaan. Ik denk dat het een heel gevaarlijke CD is voor dome middentoners. Je bent dus gewaarschuwd. Maar woensdag ga ik horen of dit alles ook bij CoenR zo is. PS 3 juli is voor mij ook OK. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts