Guest hansrijpma Posted 20 december 2000 Report Share Posted 20 december 2000 wat is nou belangerijker een goede versterker of goede luidsprekers ik wil graag een set kopen van ongeveer 5000,- en ik zat te denken aan musical-fidelity de x-ray cd-speler en de x-a2 is dit goed en ik wil later nog een paar goede speakers hebben tot 6000- per paar wie heeft advies alvast bedankt hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 20 december 2000 Report Share Posted 20 december 2000 Beste Hans, Het is belangrijk welke kombinatie je maakt. Je kunt dure componenten aan elkaar knopen met als eind resultaat een mager geluidskwaliteit. Afhankelijk van wat je later wilt, veranderen/verbeteren of zo laten. Hierbij kun je denken aan opbouwen of in 1 keer alles goed. Hobbymatig gezien is het leuk om af en toe wat te veranderen cq verbeteren. Maar dat hangt helemaal van jezelf af. Dus wat wil je in de toekomst, wat heel belangrijk is " DE BRON " als het hier fout gaat krijg je op het eind nooit een goed resultaat. Maar dat wil helemaal niet zeggen dat je hier moet beginnen. Luidsprekers zijn belangrijk voor wat betreft de klank, maar met een slechte versterker die te weinig stroom kan leveren ,gaat het snel mis omdat als je luidsprekers hebt met een laag rendement en een lage impedantie en een hoge capaciteit , dan heb je een hele stabiele versterker nodig en kan de prijs gemakkelijk de pan uit rijzen. Je kunt ook een kombinatie maken met een hoge prijs/kwaliteitsverhouding. " NAD" is wat betreft electronica zo'n merk heel stabiel, veel stroom,vergeet alsjeblieft de watten deze zeggen niets over de geluidskwaliteit. B.V. als je een auto kunt kopen van 150 pk die 230 km / per uur kan en 55.000 gulden kost. En een andere met dezelfde specificaties zou deze dus hetzelfde kunnen zijn, maar hier zitten geen schokbrekers onder ook geen veren en houten wielen , dan weet ik wel welke ik niet wil hebben. Zo is het ook met audio technische gegevens zeggen wel iets maar lang niet alles. Waarom ik NAD noemde is het volgende ik durf te stellen dat ze high-end maken voor een low - end prijs. Luidsprekers van Dynaudio zijn erg goed b.v. de Audience 122 kosten 1400,00 per stuk te goedkoop dus. Weergevers van Final 0.3 b.v. dit zijn electostaten zijn ook heel mooi +/- 2600,00 per stuk ook te goedkoop dus. Tannoy D 500 zijn ook helemaal niet verkeerd en kosten iets van 2800,00 per stuk hou je nog steeds geld over voor mooie kabels. Mogelijkheden te over dus en nog veel meer! Draai je klassiek dan ESL ? Draai je pop dan Tannoy ? Draai je pop en klassiek dan Dynaudio ? Met Vriendelijke Groet, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
bas Posted 20 december 2000 Report Share Posted 20 december 2000 Hoi Hans! Ik ben ook van mening dat je het beste bij de bron kunt beginnen. Daarna de versterker(s) en dan pas de luidsprekers. Wat er niet inkomt, gaat er ook niet uit! Als je mij even je e-mail adres geeft, ik weet een perfecte set te koop (mits interesse natuurlijk). Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcel van mijn hifi Posted 20 december 2000 Report Share Posted 20 december 2000 Hallo Hans, Ik sluit mij aan bij Haudio en Co. dat het samenspel tussen luidspreker en versterker belangrijker is dan de individuele kwaliteiten van beide. En met een slechte bron moet je nooit beginnen, alhoewel het wel zo is dan een redelijke CD-speler minder aan prestatie laat liggen t.o.v. een dure maar hele goede CD-speler dan dat dat geldt voor versterkers. Dus naar mijn mening toch beter een versterker van 2000,- met een cd-speler van 1000,- dan andersom. Jij zoekt in eerste instantie CD en versterker, in latere instantie luidsprekers. Voor al die componenten heb jij zo te zien al bedragen in jouw hoofd, de optelsom daarvan is kennelijk een realistisch totaalbedrag. Wellicht is het verstandig om meteen op zoek te gaan naar een goede drie-eenheid, ik denk dat je dan de maximale prestatie per gulden scoort. Van het gevonden trio schaf je dan eerst zoals beoogd de versterker en de CD-speler aan, de speakers volgen wanneer de spaarpot dat weer toelaat. Met de genoemde Musical Fidelity`s heb ik weinig ervaring, ze hebben een goede reputatie dus zullen ze best goed zijn. Reserveer je ook wat budget voor goede kabels? Kan veel schelen in de prestaties van jouw set. Succes, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts