Hopsakee & Tralala Posted 12 november 2001 Report Share Posted 12 november 2001 Hallo Ik heb een Sony TC-K 1 cassettedeck dat de laatste tijd voortdurend bandjes opeet. Op een zeker moment tijdens het draaien van een bandje slaat het deck af en kun je de tape tussen de capstan en het rubberen wieltje uittrekken. Als je het bandje eruit haalt en weer oprolt, zit bovendien de tape ondersteboven. Ik heb al een paar gebroken riempjes vervangen her en der in het loopwerk. Heeft iemand een idee wat er mis kan zijn en of dat met een beetje knutselen op te lossen is? Alvast bedankt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 12 november 2001 Report Share Posted 12 november 2001 Hoi, Een cassette-deck met dual-capstan, dus twee pinnetjes (zoals Ome Henk al schrijft) is doorgaans krachtiger dan een aandrijving met een enkele capstan. Je mag er vanuit gaan dat een fabrikant fatsoenlijke motoren in z'n cassettedecks monteert. Helaas is dat vaak in de goedkopere klasse niet het geval. Nou weet ik niet of dat bij jou het geval is/was maar je kunt dat vaak compenseren door cassette-bandjes van fatsoenlijke kwaliteit te gebruiken. Het is dus helemaal niet ondenkbaar dat de bandsalade ontstaat door slechte cassettebandjes. Probeer eens een ander merk? Wat je ook eens kunt proberen is om de bandjes een paar keer op en neer te spoelen, zeker als je de bandjes niet vaak gebruikt! By the way, ligt er niet nog ergens een snaartje uit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 12 november 2001 Report Share Posted 12 november 2001 Geplaatst door Hopsakee & Tralala:Hallo Ik heb een Sony TC-K 1 cassettedeck dat de laatste tijd voortdurend bandjes opeet. Op een zeker moment tijdens het draaien van een bandje slaat het deck af en kun je de tape tussen de capstan en het rubberen wieltje uittrekken. Als je het bandje eruit haalt en weer oprolt, zit bovendien de tape ondersteboven. Ik heb al een paar gebroken riempjes vervangen her en der in het loopwerk. Heeft iemand een idee wat er mis kan zijn en of dat met een beetje knutselen op te lossen is? Alvast bedankt. Bekend probleem van een smerig deck (capstan en aandrukrol). Goed schoonmaken met medicinale alcohol (spiritus ketonatus forte) van 96%, dus geen isopropanol en de oude bandjes wegpleuren. Dat doet vaak al wonderen. Eventueel is de aandrukrol aan vervanging toe (rotwerkje). Voor de rest klopt al het bovenstaande wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hopsakee & Tralala Posted 13 november 2001 Author Report Share Posted 13 november 2001 Bedankt voor de reacties. Ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik het kreng grondig uitmest. BTW, weet iemand meer over dit apparaat? Het is een Sony TC-K1 A, hij ziet er nogal oud uit (70s? Eighties-verantwoord?) maar wel heel mooi, met glimmende zware metalen draaiknoppen en hele sexy verlichte VU-meters. Reden dat ik het ding wil redden is, behalve de looks, dat hij ook een stuk beter klinkt dan het krakende plastic lor (ook van Sony) waar na tien jaar allemaal knopjes vanaf beginnen te flikkeren. Was het ooit een dure of maakten ze twintig jaar geleden alles zo stevig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 13 november 2001 Report Share Posted 13 november 2001 Geplaatst door Hopsakee & Tralala:Bedankt voor de reacties. Ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik het kreng grondig uitmest. BTW, weet iemand meer over dit apparaat? Het is een Sony TC-K1 A, hij ziet er nogal oud uit (70s? Eighties-verantwoord?) maar wel heel mooi, met glimmende zware metalen draaiknoppen en hele sexy verlichte VU-meters. Reden dat ik het ding wil redden is, behalve de looks, dat hij ook een stuk beter klinkt dan het krakende plastic lor (ook van Sony) waar na tien jaar allemaal knopjes vanaf beginnen te flikkeren. Was het ooit een dure of maakten ze twintig jaar geleden alles zo stevig? Hoi, H&T Ik heb eens voor je gekeken in de HVT's uit die tijd en vond een test van de Sony TC-K 81 uit 1981. Meneer Goddijn is er goed over te spreken. Dat apparaat kostte destijds F1199,- Ook de test van de TC-K 65 (F999,-) uit 1979, met metaltapes, kan Hans Goddijn's goedkeuren wegdragen. Van de TC-K1 heb ik nog niks kunnen vinden, ik blader nog even verder! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 13 november 2001 Report Share Posted 13 november 2001 Sorry, de enige Sony TC-K1 is er eentje met Dolby B, C en S en HX-pro en al die andere klimbim. Hier vind je er meer over. Ik denk echter niet dat dit het gezochte dek is daar het een recent exemplaar is. Uitgaande van jou laatste posting, kan ik wel met zekerheid zeggen dat je aandrukrol z'n beste tijd gehad heeft. Deze slijt behoorlijk bij intensief gebruik en droogt in de loop der jaren ook nog uit. Als deze aandrukrol niet meer recht is, maar afgeronde kanten heeft en een duidelijk loopvlak vertoond wordt het echt de hoogste tijd dat ding te vernieuwen. Zeker als die al een jaar of twintig op die plek zit. Vroeger waren trouwens alle decks als een brandkast gebouwd. Fantastisch die degelijke drukknoppen. Je hebt echt het gevoel dat je nog iets moet bedienen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 13 november 2001 Report Share Posted 13 november 2001 Geplaatst door sodejuu:Vroeger waren trouwens alle decks als een brandkast gebouwd. Fantastisch die degelijke drukknoppen. Je hebt echt het gevoel dat je nog iets moet bedienen. Inderdaad, ik heb nog een inmiddels 15 jaar oude Yamaha K1020 staan met Dolby B, C, HX Pro Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hopsakee & Tralala Posted 14 november 2001 Author Report Share Posted 14 november 2001 Bedankt, dat waren goeie tips volgens mij. Ik heb de boel van binnen schoongemaakt en daar kwam een GODVERGETEN hoop prut uit. Allemaal bruine derrie van de capstan en de aandrukrol. De honger van dit Sony-knaagdier voor audiomagnetisch bruinvoer is voorlopig gestild. De aandrukrol ziet er echter wel uit zoals Sodejuu beschrijft: met een duidelijk spoor van waar de tape loopt. Is zo'n ding zelf te vervangen? Waar kan je ze krijgen? Een cassettedeck van een geeltje ga ik nl. niet voor veer geld laten repareren door iemand die er echt verstand van heeft en navenant veel kost (hetgeen m.i. overigens trouwens volledig terecht is). Met vriendelijke groenten Hopsakee & Tralala Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 november 2001 Report Share Posted 15 november 2001 Een aandrukrol kost rond de ƒ15 exclusief montage. Je moet echter wel de juiste hebben. Het beste kun je ff naar Sony Nederland bellen of mailen. Meestal hebben ze ze wel op voorraad. Vervang dan gelijk ook alle riemen en ringen, dat voorkomt een hoop heibel achteraf. Het vervangen kun je zelf doen, mits je een beetje handig in mechanica bent. Je kan namelijk het hele loopwerk uithet apparaat halen zodat je er makkelijker aan kan werken. De aandrukrol zit zonder lager over een as geschoven. Die as zit wel bevestigd met een borgring. Dat is het lastigste die er normaal eraf te krijgen (met een schroevendraaier eraf wippen)en daarna er weer op te zetten (sorry, ontzettend priegelwerk). Het is allemaal wel logisch in elkaar gezet, dus dat mag geen hindernis vormen. Met wat geduld kom je er wel denk ik. Misschien dat ze 'm anders bij de Regenboog wel voor jouwe erin willen zetten (koop dan daar ook je aandrukrol ). I.i.g. veel succes ermee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 november 2001 Report Share Posted 15 november 2001 Geplaatst door Ome Henk: is in verhouding een duur aandrukrolletje! Gewoon schoonmaken en hopen dat ie het nog even vol houdt. Stap daarna maar over op een ander (moderner) opname-medium. Groetnis, Henk Daar heb je wel gelijk in Ome Henk, maar ik denk dat als je een gulden of 30 en wat eigen tijd ertegenaan gooit, je weer 20 jaar plezier zult hebben van dit deck. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts