qwert Posted 3 mei 2004 Report Share Posted 3 mei 2004 Een CD kan niet overstuurd zijn. Nee kan dat niet ?? !! Zekers weten dat ,dat mogelijk is .Wel eens van (soft)clipping gehoord? Heb zelf enkele Cd,s waarbij dat duidelijk te horen is. Bij analoge (tape)opname kun je gerust iets in het rode veld uitsturen .Echter bij digitaal is het rode veld meteen al oversturing. Daar ik met mijn Cd recorder de proef op de som genomen heb ,heb ik eens een test opname gemaakt op analoge line ingang om na te gaan hoever een cd uitgestuurd kan worden. En inderdaad is er duidelijk een soort vervorming te horen als de vu meter in het rode veld komt tijdens de weergave. Daarom heb ik ook een hekel aan geremasterde Cd,s .Want hierbij wordt niks anders gedaan dan (signaal) toevoegen aan het oorspronkeiljke signaal. BTW: Ben ik blij dat de meeste oudere Cd,s die ik heb EERSTE uitgaves, en NIET geremasterde opnames zijn. (Verschenen tussen 1984 en 1988). SACD SBM 24Bit New Mastering DSD (Direct Stream Digital) HDCD Zo moet het: AAD Orginel cover GEEN bonustracks orgineel label Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 3 mei 2004 Report Share Posted 3 mei 2004 Nee kan dat niet ?? !! Zekers weten dat ,dat mogelijk is .Wel eens van (soft)clipping gehoord? Het kan, maar ruimweg alle labels laat het niet gebeuren (dit ontgaat zeker de mensen van het mastering proces niet). En soft-clipping? Is dat niet het schakelaartje achterop de meeste NAD versterkers?? groeten, PD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 mei 2004 Author Report Share Posted 3 mei 2004 Het was dus duidelijk een combinatie van effecten. 1. Kermit heeft gelijk, de CD clipt niet. 2. Kermit heeft ongelijk, omdat er toch ergens voor de opname een soort van softclipping is geweest de uithaalsinussen vertonen een dipje). 3. Ruud heeft gelijk omdat de meeste middentoners dit op een dergelijk niveau niet leuk vinden. 4. Al de digitaalexperts hier op het forum hebben min of meer gelijk. De cd clipt niet, maar zit met een slechte sinustoon wel op de - 1 dB. 5. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
pug 106 driver Posted 3 mei 2004 Report Share Posted 3 mei 2004 En de winkels maar klagen waarom sommige (meeste) mensen maar blijven branden. Waar ik me dus aan erger is die gigantische bassen in sommige cd's, wat daar nou de rede van is???? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 mei 2004 Report Share Posted 3 mei 2004 Toch heb ik CD's gehad waarop het signaal hard vastliep, van Sony nog wel! Dat was geen soft clipping maar hard clipping Soft clipping is idd wat anders. Dat is wat buizenversterkers doen als je ze overstuurt en klinkt toch echt anders dan digitaal clippen, vooral gitaristen zijn vaak dol op het clippen van buizenversterkers. Ook de ouderwetse analoge tape clipt "soft" als je hem overstuurt. Kennelijk lopen er in de studio's idioten rond die dat ook met digitaal materiaal menen te moeten proberen. Het was vanavond trouwens niet in Kassa maar in Radar waar de muziekindustrie zielug mocht doen en vol bleef houden dat copieerbeveiliging noodzakelijk is, voor hun portemonee wel te verstaan. Ze hebben duidelijk lak aan de de consument die niet eens zijn geld terug krijgt in de winkel als zijn dure CD het niet doet, onder het motto: Alleen gesealde CD's kunnen worden geruild. Iemand enig idee hoe je een gesealde CD kunt afspelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 mei 2004 Author Report Share Posted 3 mei 2004 Toch heb ik CD's gehad waarop het signaal hard vastliep, van Sony nog wel! Dat was geen soft clipping maar hard clipping Helemaal waar, ik heb er al verschillende gehoord... Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwert Posted 3 mei 2004 Report Share Posted 3 mei 2004 Iemand enig idee hoe je een gesealde CD kunt afspelen Ja eerst sealing verwijderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 mei 2004 Report Share Posted 3 mei 2004 Iemand enig idee hoe je een gesealde CD kunt afspelen Ja eerst sealing verwijderen. En als ie het dan nog niet doet Met de motorclub zeker terug naar de winkel, dat is ook zo'n gedoe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 mei 2004 Author Report Share Posted 4 mei 2004 Ik heb een plaatje van een stukje van een CD (Boudewijn de Groot, Het eiland in de verte) gemaakt. Hierop is goed te zien hoe het signaal vastloopt. Op de hele CD is dit eigenlijk regelmatig zo. Dit is dan ook goed te horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Posted 4 mei 2004 Report Share Posted 4 mei 2004 Hallo, In het april nummer 1998 van Elektuur stond in postbus 121 al wat te lezen over het clippen van cd's. In latere nummers van Elektuur was er meer over te lezen, ook via postbus 121. Elektuur heeft in oktober 1998 zelfs een schakeling geplubiceerd over het clippen van cd's, de digitale clipping-indicator. Een led geeft aan wanneer een cd clipt. Iemand heeft zelfs software geschreven, die via de elektuur site was down te loaden, maar die kan ik niet meer terugvinden. Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 4 mei 2004 Report Share Posted 4 mei 2004 Ik heb een plaatje van een stukje van een CD (Boudewijn de Groot, Het eiland in de verte) gemaakt. Hierop is goed te zien hoe het signaal vastloopt. Op de hele CD is dit eigenlijk regelmatig zo. Dit is dan ook goed te horen. Eigenlijk valt me dit nog enigszins mee. Doe hetzelfde maar eens met Roger Waters' "Amused to Death" en kijk gelijk ff welk platenlabel dat gedaan heeft , die gasten overdrijven nl bij elk album. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 4 mei 2004 Report Share Posted 4 mei 2004 Ik heb een plaatje van een stukje van een CD (Boudewijn de Groot, Het eiland in de verte) gemaakt. Hierop is goed te zien hoe het signaal vastloopt. Op de hele CD is dit eigenlijk regelmatig zo. Dit is dan ook goed te horen. Als dit het ergste stukje is op de cd dan valt het reuze mee. Die paar clippende piekjes hoor je echt niet. In dit geval is er geen sprake van 'soft clipping' omdat de toppen enigzins afgerond zijn door een limiter. Door een dergelijke vorm van lichte clipping te accepteren word het mooiste gedeelte van het dynamische bereik voor het grootste deel van de tijd benut voor het signaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JazzLuva Posted 4 mei 2004 Report Share Posted 4 mei 2004 Ik heb een plaatje van een stukje van een CD (Boudewijn de Groot, Het eiland in de verte) gemaakt. Hierop is goed te zien hoe het signaal vastloopt. Op de hele CD is dit eigenlijk regelmatig zo. Dit is dan ook goed te horen. Als dit het ergste stukje is op de cd dan valt het reuze mee. Die paar clippende piekjes hoor je echt niet. In dit geval is er geen sprake van 'soft clipping' omdat de toppen enigzins afgerond zijn door een limiter. Door een dergelijke vorm van lichte clipping te accepteren word het mooiste gedeelte van het dynamische bereik voor het grootste deel van de tijd benut voor het signaal. Idd , ik zou dit een top cd noemen Ik heb hier cds van Fela Kuti gehad die ik ripte en je wilt niet weten hoe dat eruit zag !! . Dat was dus 1 dikke streep in de wave editor (dus alles hard geklipt en alle dynamiek naar de klote) !!, daar komt nog bij dat er ook nog bakken met tikken inzaten , dus gewoon een LP rip !. Je vraagt je soms af welke mensen hier verantwoordelijk voor zijn bij een platenmaatschappij, schande!. Het gaat in dit geval om de heruitgaves van MCA en Universal , waarbij ze 2 LP albums op 1 cd gezet hebben. En dan vragen ze zich nog af waarom er zo "weinig" verkocht wordt!. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 4 mei 2004 Report Share Posted 4 mei 2004 Hier een paar mp3's die met een hoop cd's de vloer aanvegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 4 mei 2004 Report Share Posted 4 mei 2004 Hier een paar mp3's die met een hoop cd's de vloer aanvegen. Ik heb er een paar gedraaid, inderdaad heel mooi maar de troep ligt hier nog steeds op de vloer Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 4 mei 2004 Report Share Posted 4 mei 2004 Bij mij is het ook nog steeds een beestenbende. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 mei 2004 Author Report Share Posted 6 mei 2004 Ik heb een plaatje van een stukje van een CD (Boudewijn de Groot, Het eiland in de verte) gemaakt. Hierop is goed te zien hoe het signaal vastloopt. Op de hele CD is dit eigenlijk regelmatig zo. Dit is dan ook goed te horen. Als dit het ergste stukje is op de cd dan valt het reuze mee. Die paar clippende piekjes hoor je echt niet. In dit geval is er geen sprake van 'soft clipping' omdat de toppen enigzins afgerond zijn door een limiter. Door een dergelijke vorm van lichte clipping te accepteren word het mooiste gedeelte van het dynamische bereik voor het grootste deel van de tijd benut voor het signaal. En toch hoor ik dat clippen duidelijk.... Ik denk dat daar overgevoelig voor ben.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbert Posted 9 mei 2004 Report Share Posted 9 mei 2004 Gelukkig ben ik niet de enige die tegen deze ergernis oploopt. Ik heb het al vaker gezegd; het wordt allemaal minder. Het gaat alleen nog maar om het snelle geld, kwaliteit telt niet meer. En de mensen die nu aan de knoppen zitten in de opname-studio's deugen ook niet. Er is ook geen kennis meer. De mensen met verstand van zaken zijn alleen weggevlucht of weggesaneert uit deze jungle. Maar kunnen wij geen gezamenlijke actie opzetten tegen de platenmaatschappijen? B.v. middels een ingezonden brief of via een consumentenprogramma. Het wordt toch de allerhoogste tijd dat wij onze stem eens laten horen? Als niemand iets zegt wordt het alleen maar erger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts