Jump to content

Overstuurde CD's

Recommended Posts

Naar aanleiding van de tweede ICC bijeenkomst gisteren, ontstaat er langzamerhand een discussie. Om te voorkomen dat daar dat topic wordt volgeschreven over overstuurde CD's even dit topic.

Kennelijk is het zo dat CD maatschapijen er een doel in zien, hun CD's op een zo hoog mogelijk, en vaak overstuurd niveau in de winkel te leggen. Wat de diepere achtergrond hievan is kan ik wel raden (hardere muziek klinkt voor de meeste mensen mooier dan zachtere), maar dat nu zelfs dit fenomeen op SACD's toeslaat is voor mij een raadsel.

Ik bedoel dus de CD Eiland in de verte van Boudewijn de Groot. Jammer is dat.

Ook bij gewone cd's (ook klassieke) lijkt dit steeds vaker aan de orde.

En dan de discussie die ontstaat.....

"Is het beter, als je set dit verdoezeld...??"

:confused:

Sinds wanneer is dit een discussie Hans :rolleyes:

Oud verhaal ...

Het is beter om die SACD's en CD's terug naar de winkel te brengen en je geld terug te vragen.

Van discussieren erover gaan ze geen spat beter klinken.

:rolleyes:

Sinds wanneer is dit een discussie Hans :rolleyes:

Oud verhaal ...

Het is beter om die SACD's en CD's terug naar de winkel te brengen en je geld terug te vragen.

Van discussieren erover gaan ze geen spat beter klinken.

:rolleyes:

Dan kun je vrijwel alle pop CD's wel terug gaan brengen.....

:(

Een CD kan niet overstuurd zijn.

Overstuurt opgenomen is iets anders dan overstuurt zijn. Door de pieken af te knippen (zoiets als bij clippen), en dan op de CD te zetten lijkt het harder te gaan. Voor hogetoners is dat een drama.

Ik ga dan ook proberen om het betreffende stuk grafisch weer te geven. Ik heb daar alleen de juiste software voor nodig. Weet iemand met welk pakket dit kan....??

:)

Ik ga dan ook proberen om het betreffende stuk grafisch weer te geven. Ik heb daar alleen de juiste software voor nodig. Weet iemand met welk pakket dit kan....??

Als het bij het masteren van de CD mis is gegaan dan zou je dat kunnen doen door de CD als .wav op je HD te zetten en de golfvorm te bekijken. Zitten er duidelijk "platte kanten" aan dan is het zeker clipping. Met SACD zal dat lastig worden. Maar vaak is het al vastgelopen in deeltracks van een een mix. Dan is het lastig om dat visueel in de eindmix terug te vinden.

Een aardig shareware programma'tje om .wav files te visualiseren en te editen is Goldwave. Met de demoversie kom je al een heel eind:

http://www.goldwave.com

;)

Guest C J
Naar aanleiding van de tweede ICC bijeenkomst gisteren, ontstaat er langzamerhand een discussie. Om te voorkomen dat daar dat topic wordt volgeschreven over overstuurde CD's even dit topic.

Kennelijk is het zo dat CD maatschapijen er een doel in zien, hun CD's op een zo hoog mogelijk, en vaak overstuurd niveau in de winkel te leggen. Wat de diepere achtergrond hievan is kan ik wel raden (hardere muziek klinkt voor de meeste mensen mooier dan zachtere), maar dat nu zelfs dit fenomeen op SACD's toeslaat is voor mij een raadsel.

Ik bedoel dus de CD Eiland in de verte van Boudewijn de Groot. Jammer is dat.

Ook bij gewone cd's (ook klassieke) lijkt dit steeds vaker aan de orde.

Ook hier wordt het consumenten belang ondergeschikt geacht aan het commerci

Overstuurt opgenomen is iets anders dan overstuurt zijn. Door de pieken af te knippen (zoiets als bij clippen), en dan op de CD te zetten lijkt het harder te gaan. Voor hogetoners is dat een drama.

Heb ik al een keer geprobeerd met cooledit.

Eerst een 50hz sinus laten renderen. 0dB

spectrum 50Hz 0dB

Toen de de wave file versterkt met 4dB

sinus 50Hz 4db overstuurd

Nu valt er duidelijk meer te beluisteren.

Misschien is dat wel de gedachte achter overstuurde cds.

Meer geluid voor je geld ;)

Groeten Simon

spectrum 50Hz 0dB

Groeten Simon

Ik begrijp het bijna.... (niet dus).

Wat staat er precies op de grafieken, bij een sinus verwacht ik een sinus en niet een onregelmatige kartel over het hele frequentiebereik... :confused:

Juist, er wordt gewoon altijd compressie toe gepast. Waardoor de dynamiek afgevlakt wordt. Over sturing zul je niet krijgen, wel dynamiek afvlakking..

groeten, PD :unsure:

Juist, er wordt gewoon altijd compressie toe gepast. Waardoor de dynamiek afgevlakt wordt. Over sturing zul je niet krijgen, wel dynamiek afvlakking..

Toch klinken veel CD's duidelijk overstuurd bij hogere volumes (zoals bij de beluisterde aria).

:(

spectrum 50Hz 0dB

Groeten Simon

Ik begrijp het bijna.... (niet dus).

Wat staat er precies op de grafieken, bij een sinus verwacht ik een sinus en niet een onregelmatige kartel over het hele frequentiebereik... :confused:

Omdat de grote van de sinus niet meer past, worden de toppen afgevlakt.

Hierdoor verliest de sinus z'n vorm.

Dat geeft dus enorme vervorming.

Wat je ziet zijn de harmonischen die onstaan door die afvlakking.

Ik heb de sample door een spectrum analizer gehaald.

De vorm van de sinus is met het blote oog niet zo kritisch te bekijken als met een spectrum analizer.

Groeten Simon

Hier 't verschil tussen +4dB en 0dB (resp. boven en onder)

50hz.gif

Helaas not! Compressie of niet, bij sommige CD's loopt het signaal gewoon knalhard vast en dat is dus duidelijk clipping zoals Hans terecht constateert.

Overigens vanavond even naar Kassa kijken. Daar wordt uit de doeken gedaan dat sommige CD's dusdanig beveiligd zijn dat ze zelfs door normale CD spelers uitgekotst worden. De winkelier weigert ze echter terug te nemen. Hoezo platenmaffia?

;)

Is dit ook met een muziek van 'n Cd te doen...??? De aria waarop we vervorming hoorde (derde nummer, eerste cd van de serie aangenaam klassiek uit 2001). Ik zag hier dat de pieken tijdens het uithalen van de stem duidelijk het rode gebied in schoten.

Nou heb ik dat gezien met nero mediaplayer, wat natuurlijk geen meetinstrument is. Maar het gaf mij toch te denken.

Vergeet in deze discussie ook niet dat er een verschil kan zijn in belevenis:

Wat Hans e.a. als een digitaal randje of vervorming betitelen kan door Kermit en Picoso misschien wel precies zo worden gehoord op hun set, maar zij noemen het geen digitaal randje of vervorming.

Ik acht dit verschijnsel niet onwaarschijnlijk omdat degenen die de vervorming niet op hun set kunnen waarnemen toevallig ook degenen zijn die niet aanwezig waren bij de luistersessie bij Hans.

Wellicht heb je gelijk, maar ik weet het niet. Hans hoort overal digitale vervorming, dus dat zegt me niet zo veel. De anderen hebben het nu kennelijk ook gehoord, dus ik ga er even van uit dat er echt iets aan de hand is.

Met Sound Forge bijvoorbeeld. Je kunt een demo (trial) van versie 7.0 downloaden op www.mediasoftware.sonypictures.com

Hier nog een plaatje van een cd die ik op mijn hd heb staan.

Geript met EAC.

de cd is Now and Them van Adam Freeland.

Niet echt muziek waarbij je je gaat storen aan het fenomeen clipping.

Zonder clipping zou de gitaar nooit in de popmuziek terecht gekomen zijn.

Een viool met met clipping is misschien niet wat iedereen zo appreci

Is dit ook met een muziek van 'n Cd te doen...??? De aria waarop we vervorming hoorde (derde nummer, eerste cd van de serie aangenaam klassiek uit 2001). Ik zag hier dat de pieken tijdens het uithalen van de stem duidelijk het rode gebied in schoten.

Nou heb ik dat gezien met nero mediaplayer, wat natuurlijk geen meetinstrument is. Maar het gaf mij toch te denken.

h

Vervolgens wordt de opnametechniek er bij gehaald, inclusief compressie en weet ik wat nog meer voor malversaties er mogelijk zjn. Ik geloof best dat dit soort zaken bij opnames van populaire muziek zeker een belangrijke rol spelen. Bij klassieke opnames veel minder of helemaal niet. En als dan blijkt dat tijdens de luistersessie bij de populaire opnames geen tekortkomingen ontdekt worden en juist wel bij die ene klassieke opname, dan vind ik de argumentering van compressie op zijn zachtst gezegd nogal merkwaardig en geen hout snijden.

Beste Kermit,

Bij de meeste klassieke opname's word compressie toegepast, geloof het of niet. Dit door dat er bij klassieke muziek ernstige dynamieksprongen mogelijk zijn (denk aan een geluidsdruk rond de 120 dB). Het medium cd zal niet hoger toe laten dan rond de 96dB (veel klassieke labels zijn daarom ook ernstig blij met de komst van SACD met een dynamiek bereik van 120 dB). Dan kan je dus simpelweg het volume terug draaien bij de recording, maar dan mis je veel low-level info en zullen zachte stukken hun overzicht verliezen. Daardoor word er altijd redelijk "hard" opgenomen en een compressie toegepast van 2:1 met een soft-knee. Dit zorgt ervoor dat de opname goed blijft klinken bij zachte en harde passage's en daardoor je opslag medium niet overstuurt wordt. Een foute instelling van de compressor kan een ernstig geknepen hard geluid veroorzaken. Juist bij pop muziek wordt er minder compressie gebruikt (de hardcore scene hier niet bij in gegrepen). Alleen bij het inspelen van percussie en het maken van een typerende sound kan een compressor nog wel eens helpen. Overigens gaan de meeste vocalen als het eerste door de compressor..

De genoemde Aangenaam klassiek 2001 (cd 1, nummer 3) heb ik thuis ook en ook goed onder de loep genomen. De zangeres heeft in mijn oren/set ook een randje dat hoorbaar is (opname apparatuur, iets digitaals? resonanties?), terwijl bij uithalen de stem juist eerder geknepen klinkt. Let wel, heb deze track vandaag op een meerdere sets beluisterd het bleef herkenbaar en duidelijk. Een overduidelijke oversturing kwam nog wel eens voor op een Celine Dion :huh: cd. Te hoge input op de galmbak ingesteld en de output juist te laag (galmbak dus in de stress).. :blink: Dus mevrouw Dion ging uithalen, en ik greep bij de eerste keer horen gelijk naar de volume knop!

groeten, PD Hogeterp B)