erik klijnsmit Posted 4 mei 2004 Report Share Posted 4 mei 2004 ik word knetter . waarom is er nou geen mogelijkheid , om een echte goede speaker te bouwen. tis elke keer het Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 mei 2004 Report Share Posted 4 mei 2004 Er bestaan ook breedband conus units (met hoog rendement). Misschien een idee... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 4 mei 2004 Report Share Posted 4 mei 2004 Ik ben vrij snel afgehaakt bij dat "betonnix"-topic. Ik vond het niet bepaald jofele kost. Maar wat ik nu lees, wekt wel mijn interesse. Niet dat ik die betonnixe nu wil hebben, maar het ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 4 mei 2004 Author Report Share Posted 4 mei 2004 Er bestaan ook breedband conus units (met hoog rendement). Misschien een idee... manger ? twee nadelen , is erg duur en bundeld Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 4 mei 2004 Report Share Posted 4 mei 2004 Er bestaan ook breedband conus units (met hoog rendement). Misschien een idee... manger ? twee nadelen , is erg duur en bundelt Maar wel mooi, mits juist aangestuurd (buisjes ). Bovendien heb je voor het echte laag nog altijd een of 2 conus(sen) nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 4 mei 2004 Report Share Posted 4 mei 2004 manger ? twee nadelen , is erg duur en bundeld Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 4 mei 2004 Author Report Share Posted 4 mei 2004 zou zo'n manger niet zelf te bouwen zijn .?? (gaan we weer) ik heb wel eens zitten denken , als je nou een esl membraam neemt , en je sloopt de hele statorbende eraf , en je koopt een paar goedkope speakertjes , sloopt daar de conusjes af en lijmt de spreekspoeltjes op het membraam van de esl. volgens mij heb je dan en hele mooie dikke vette hoogrendement esl. geen geklooi meer met hoogspanning , gewoon maximale membraamuitslag , en als je het membraam zo opspant dat het het kunt stellen met een spanraam , kun je de f res ook regelen . dus bij een stukje orgelwerk stem je hem gewoon laag af (slap membraam) en bij het slagwerk een tikje strakker . (ik geloof dat het bedtijd word ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 4 mei 2004 Report Share Posted 4 mei 2004 zou zo'n manger niet zelf te bouwen zijn .?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 5 mei 2004 Report Share Posted 5 mei 2004 Er bestaan ook breedband conus units (met hoog rendement). Misschien een idee... manger ? twee nadelen , is erg duur en bundeld Kan ook, maar zou ik geen conus noemen Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 5 mei 2004 Report Share Posted 5 mei 2004 Er bestaan ook breedband conus units (met hoog rendement). Misschien een idee... manger ? twee nadelen , is erg duur en bundeld En een bandtweeter? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 5 mei 2004 Report Share Posted 5 mei 2004 ik word knetter . waarom is er nou geen mogelijkheid , om een echte goede speaker te bouwen. tis elke keer het Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 5 mei 2004 Report Share Posted 5 mei 2004 Ik weet dat ACR (Fostex) bandtweeters en middentoners heeft met een hoog rendenment. Deze combineren ook goed met konusluidsprekers. De speakers worden volgens mij alleen (in Nederland) verkocht bij ACR in Tilburg. Wie weet...??? Als je basspeaker echt doorloopt tot 2000 Hz, zou je ook kunnen volstaan met een ringradiator van Vifa of Scanspeak. Die zijn inzetbaar vanaf 1500 Hz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 5 mei 2004 Author Report Share Posted 5 mei 2004 Als je basspeaker echt doorloopt tot 2000 Hz, zou je ook kunnen volstaan met een ringradiator van Vifa of Scanspeak. Die zijn inzetbaar vanaf 1500 Hz. is dat zo???? Link to comment Share on other sites More sharing options...
CoenR Posted 5 mei 2004 Report Share Posted 5 mei 2004 Ik ben er nog steeds van overtuigd dat een hybride-systeem DE weg is om tot een sprankelende en toch zijde zachte hoogweergave te komen met een echte baspunch er onder. Je moet dan wel (in het filter) de mogelijke fasedraaiing en mogelijke looptijdverschillen opvangen, maar dat hou je toch. Eerlijk gezegt ben ik ook niet zo bang dat een onderdeeltje meer of minder in de signaalweg veel degradatie in het eindresultaat (lees geluid) geeft. Terugkomend op het oorspronkelijke probeem van Erik: waarom zet je geen serieweerstand voor de woofer om deze een paar dB te remmen, dan wel neem je een dubbele mid / hoog sectie (parallel geschakeld) om daar een paar extra dB's toe te voegen??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 5 mei 2004 Report Share Posted 5 mei 2004 Als je basspeaker echt doorloopt tot 2000 Hz, zou je ook kunnen volstaan met een ringradiator van Vifa of Scanspeak. Die zijn inzetbaar vanaf 1500 Hz. is dat zo???? Deze tweeter kan je idd laag inzetten, 2e orde is m.i. 2 kHz de ondergrens Ben je bereid om een 8e orde elliptisch filter toe te passen dan is 1,25 kHz haalbaar. Echter idealiter wil je de tweeter >2,5 kHz of het liefst >3 kHz gebruiken daar het oppervlak van het membraam eerder dat van een reguliere 19mm dome-tweeter benaderd dan van een 25 mm dome-tweeter. Maar 2weg is geen optie met de woofer die jij gebruikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superboer Posted 5 mei 2004 Report Share Posted 5 mei 2004 De vervorming is ook erg hoog onder de 2khz van de vifa ringradiator, het is niet echt aan te raden deze te laag in te zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 5 mei 2004 Report Share Posted 5 mei 2004 Misschien zoiets? http://www.partsexpress.com/pe/pshowdetl.c...r=297-413&DID=7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 5 mei 2004 Report Share Posted 5 mei 2004 Er bestaan ook breedband conus units (met hoog rendement). Misschien een idee... manger ? twee nadelen , is erg duur en bundeld En een bandtweeter? nogmaals, misschien zoiets?:Bandtweeters Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 5 mei 2004 Report Share Posted 5 mei 2004 Maar je hebt eigenlijk die RB150 nodig a 599 euro... Er is ook nog een Raven met 2 *12" PHL En deze is nog digitaal gewisseld (waarchijnlijk 4e of 8e orde). Wel koel Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 5 mei 2004 Report Share Posted 5 mei 2004 ik word knetter . waarom is er nou geen mogelijkheid , om een echte goede speaker te bouwen. tis elke keer het Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 5 mei 2004 Author Report Share Posted 5 mei 2004 Ik ben er nog steeds van overtuigd dat een hybride-systeem DE weg is om tot een sprankelende en toch zijde zachte hoogweergave te komen met een echte baspunch er onder. Je moet dan wel (in het filter) de mogelijke fasedraaiing en mogelijke looptijdverschillen opvangen, maar dat hou je toch. Eerlijk gezegt ben ik ook niet zo bang dat een onderdeeltje meer of minder in de signaalweg veel degradatie in het eindresultaat (lees geluid) geeft. Terugkomend op het oorspronkelijke probeem van Erik: waarom zet je geen serieweerstand voor de woofer om deze een paar dB te remmen, dan wel neem je een dubbele mid / hoog sectie (parallel geschakeld) om daar een paar extra dB's toe te voegen??? een serieweerstand voor de woofer is vloeken in de kerk ! dit is het laatste wat ik doe . twee esl,s paralel heeft geen nut . zet je ze boven elkaar krijg je een lijnbron (die had ik eigenlijk al ) zet je ze naast elkaar , krijg een een hele brede hoog weergever die enorm gaat bundelen , en in het horizontae vlak geen puntbron meer is , dus zodoende erg wazig gaat klinken (heb ik wel eens ondervonden toen ik mijn esl's horizontaal neerlegde ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 5 mei 2004 Author Report Share Posted 5 mei 2004 Er bestaan ook breedband conus units (met hoog rendement). Misschien een idee... manger ? twee nadelen , is erg duur en bundeld En een bandtweeter? nogmaals, misschien zoiets?:Bandtweeters dat zijn mooie weergevers cock ! alleen , hoe klinken ze ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 5 mei 2004 Report Share Posted 5 mei 2004 dat zijn mooie weergevers cock ! alleen , hoe klinken ze ? Ik heb ze nog niet gehoord, maar qua specs voldoen ze aardig aan wat jij zoekt lijkt me zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 5 mei 2004 Report Share Posted 5 mei 2004 (en ik vertik het om met twee versterkers te spelen ) (een echte speaker moet het met Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 5 mei 2004 Author Report Share Posted 5 mei 2004 (en ik vertik het om met twee versterkers te spelen ) (een echte speaker moet het met Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts