Jump to content

bestaan echte goede speakers wel???

Recommended Posts

Dan is er geen hoop meer Erik. Er zit niets anders meer op dan een midisetje te kopen en lekker van muziek gaan genieten.

:P

of gewoon mijn acoustat esl's . :)

P1010025.JPG

ben ik nog steeds zeer content mee.

maar een beetje knutselen is ook leuk .

dus , we gaan weer met frisse moed verder . :D

eerst een mooie mid/hoog dinges op mijn betonnix.

conus of bandtweeter , of allebei .

we zien wel .

en daarna , ga ik een esl in een behuizing bouwen .

ps: wie weet hoe je de parameters van een esl kan uitrekenen .

want die heb je toch nodig om een behuizing te berekenen ? :unsure:

Hallo Erik,

Hier Jerry.Als ik het goed lees is jou woofer het probleem,en je wilt en moet dat ding dus in harmonie brengen met je electrostatics! Good for you!Ben zelf een fervent en ook eigenwijze speaker bouwer geweest,en af en toe help ik ook soms mede freaks ook een handje.Ik ga niet zeggen wat ik allemaal weet, of kan,maar sinds mijn sota studio tijd (die werd trouwens geopend door Mitch-Cotter en Bev was toen ziek,maar Van den Hul en Henk v/d Mijn en Harry van Rhapsody waren ook die dag aanwezig en nog een paar andere importeurs) heb ik heel wat weergevers gehoord,dus niks verbaast mijmeer.Maar nu over jou woofer.Kijk naar je freq.res. en mail me vanaf welk punt naar onderen toe jou spl afneemt,en met hoeveel db/spl tussen elke 10 hz verschil tot je laagst mogelijke weer te geven freq.Ook een evt. bult ergens,b.v.tussen 200-2000Hz.Misschien denk je:aha weer een filter correctie!,nee dus,dat komt later,na een goed aangepaste woofer .Dan pas is filteren op de juiste manier .Overigens,je rendement v/d woofer gaat omlaag,maar ik den niet dat dit een probleem zou opleveren.Interested ?

Groetjes, S.O.T.A Jerry.

Erik,

Je zou een hele mooie Dynaudio tweeter kunnen gebruiken. Die dingen zijn erg robuust en daarom kun je deze heeeeeel laag inzetten. Als je dan ook nog de Esotar versie neemt heb je iets vergelijkbaars met je electrostaten. Het rendement weet ik niet precies. Iets van 98dB ofzo.

Heb je al eens aan een hoorntweeter gedacht, of heb je daar vooroordelen over?

Klipsch gebruikt ze in de nieuwe serie in combinatie met woofers. Schijnt goed te klinken

Er bestaan ook breedband conus units (met hoog rendement).

Misschien een idee...

manger ? :rolleyes:

twee nadelen , is erg duur en bundeld <_<

En een bandtweeter?

nogmaals, misschien zoiets?:Bandtweeters

dat zijn mooie weergevers cock !

alleen , hoe klinken ze ? :rolleyes:

Beste Erik,

Je hebt toch de Visaton ribbons in de Perfect Performers gehoord? En de Emits in de Infinity? Nou, zo klinken ze dus. Alleen zijn puur aluminium bandjes veel sneller kapot.

P.S. Geen weerstanden voor woofers. Geen correctienetwerkjes voor woofers. Is niet nodig en werkt alleen maar averechts.

Ik weet dat ACR (Fostex) bandtweeters en middentoners heeft met een hoog rendenment. Deze combineren ook goed met konusluidsprekers.

De speakers worden volgens mij alleen (in Nederland) verkocht bij ACR in Tilburg.

Wie weet...???

Wie weet...???, Ik weet,

Maarten van ACR Tilburg is sinds enkele jaren gestopt met ACR.

Hij richt zich nu meer op Rega + Totem.

Met zijn zaak zit hij inmiddels in Oisterwijk (De Opera)

Overigens is ACR (Zwitserland) gestopt met hun bouwkits voor high end huiskamer luidsprekers. Blijkbaar is er meer te verdienen met Car Audio. :huh:

En ja, die ACR's zijn errug goed...

12 jaar geleden laten bouwen, geniet nog elke dag... :D

Die Fostexen zijn vast nog wel aan te komen, alleen niet meer via ACR dus.

Groet...

• 2 weeks later...
zou zo'n manger niet zelf te bouwen zijn .?? (gaan we weer) :D

ik heb wel eens zitten denken , als je nou een esl membraam neemt , en je sloopt de hele statorbende eraf , en je koopt een paar goedkope speakertjes , sloopt daar de conusjes af en lijmt de spreekspoeltjes op het membraam van de esl.

Het werkt.

Ik heb van MDF een frame gezaagd van +/- 30 x 30 cm en daar met wat tape een stuk huishoudfolie op gespannen, van dat PE-folie. In het midden van het frame heb ik een goedkoop breedbandluidsprekertje bevestigd waar het membraan vanaf is gesloopt (de spider laten zitten). Op de spreekspoel heb ik een papieren kokertje gelijmt (calquepapier), welke in het folie klemt.

Waarempel er komt geluid uit en het valt niet tegen. Het is niet erg luid maar goed te horen. Ik heb bij sommige tonen nog wat resonanties langs de randen en het kokertje maar toch werkt het heel aardig. Ik moet nog een manier bedenken om het folie stevig aan het kokertje te bevestigen. Als je erg luid speelt hoor je de spreekspoel tegen de poolplaat tikken maar het breedbandertje is ook erg klein ding met een minuscule magneet..

daarna ga ik een experiment doen met een esl in een behuizing .

kenniet bestaat niet , dus wie weet .

een mega zelfbouw esl in een kast evt basreflex , niks is te gek .. :)

Tuurlijk wel. Naim heeft ooit een prototype gebouwd. Haalde de markt

niet wegens veel te duur en veel te maf. Jaren tachtig, natuurlijk.

Alles wat niet op een Linn Isobarik (Isobark? Isobarf?) leek

was verboden.

941-NAI-FL-1________-P-A01.jpg

... en daar met wat tape een stuk huishoudfolie op gespannen, van dat PE-folie.

Is duidelijk niet geschikt, na verloop van tijd verliest het zijn spanning en gaat dan vreselijk resoneren. Maar eens zoeken naar een ander materiaal dat geschikter is.

Guest C J
Probeer i.p.v. papier eens tyvek.  Te verkrijgen bij de betere vliegerspeciaalzaken.

In de betere modelbouwzaken is 50

Het komt mij voor dat zulke kunststof folies erg "thermisch instabiel" zijn.

Bovendien verouderen kunststof folies vrij snel: de rek gaat eruit (ze gaan slap hangen), ze worden broos door UV-inwerking (de weekmakers ontbinden), enz.

Waarom zou ge