Jump to content

Werkelijk ?

Jitze
 Share

Recommended Posts

Luisteren...........

We streven met onze audio hobby allemaal naar een zo realistisch mogelijke weergave, op zich lijkt dit een geweldig uitgangspunt, allleen blijkt nu dat er op heel verschillende wijzen naar muziek en stereoinstallaties geluisterd kan worden.

Het gevaar is heel erg groot, mede onder invloed van artikelen in de audiopers, recensies en reclame uitingen van fabrikanten, dat we vergeten naar de muziek te luisteren en ons concentreren op de wijze waarop de weergaveketen met de muziek omgaat.

Bij deze wijze van luisteren wordt elk detail afzonderlijk beluisterd, wordt een installatie zo gekozen en opgesteld, dat alle afzonderlijke elementen uit de muziek als een op zichzelf staand fenomeen worden weergegeven.

Er wordt een

Ik ben het niet zo eens over het 'feit' dat de hotspot zo klein is, bij mij kun je zelfs vanaf de zijkant prima het 'podium' en de diepte ervaren. <_<

Wel eens ben ik het met het feit dat de speakers en de akoestiek in belangrijke mate bepalen hoe de muziek klinkt, wat tevens de mogelijkheid biedt voor 'maatwerk', want je kunt speakers kiezen die voor jou het mooist klinken.

De akoestiek is wat minder vergevend, ik had 2 maanden :o nodig om de speakers zonder al te grote problemen te plaatsen.

Nadat ik dacht klaar te zijn kwamen een paar andere audiofielen met een hele rits 'problemen' aan zetten, die ik uiteindelijk zelf niet als probleem zag.

Je moet wel sterk in je schoenen staan om dit zo te houden, want een 'expert' spreekt natuurlijk wel de (of zijn) waarheid :rolleyes:

Andr

Of,

Vertel me wie je vrienden zijn en ik vertel je wie jij bent!

O ja, je wilt zeker ook weten wie mijn vrienden zijn?

onze_jongens_dichterbij.jpg

Ze gedragen zich honds, kunnen goed horen maar luisteren doen ze niet.

Groeten,

Hififreak

Of,

Vertel me wie je vrienden zijn en ik vertel je wie jij bent!

O ja, je wilt zeker ook weten wie mijn vrienden zijn?

onze_jongens_dichterbij.jpg

Ze gedragen zich honds, kunnen goed horen maar luisteren doen ze niet.

Groeten,

Hififreak

Sluikreclame voor een alcoholische versnapering? :D

Guest Hubertinus

Ik vind het een mooi verhaal, Jitze. Of ik de muziek zo realistisch mogelijk wil weet ik niet. Ik wil gewoon een prettig geluid hebben. Vaak is het geluid bij concerten zwaar kl*te. Moet ik dat dan toch als het realistisch geluid zien?

Dat je inderdaad vaak met luidsprekerschuiven bezig bent voordat je tevreden bent kan ik onderschrijven.

Erik, ik vraag me inderdaad af of een hoop muziekliefhebbers eigenlijk wel weten hoe een bepaald instrument echt klinkt.

Hubertinus

het gaat erom , dat als we onze set willen kunnen beoordelen , dat we moeten weten hoe de muziek in het echt klinkt .

gisteren heb ik eindelijk een opname te pakken gekregen van het transeptorgel in de laurenskerk .

dat is dat kleine orgel wat aan de wand hangt in het transept .

ik vond dat altijd een heel mooi klinkend orgel en heb het menigmaal kunen beluisteren tijdens concerten .

nu heb ik een hele mooie opname (aad van der waal) van dit orgel .

dus kan ik hiermee mooi mijn set bekritiseren .

zo pak ik iedere maand wel een concertje (orgel en soms symphonie of blaasorkest) en weet zodoende al een klein beetje hoe diverse instrumenten klinken . ;)

aan de hand van die kennis , en een paar goede opnames van orgel symphonie , kan ik mijn set beoordelen .

en dan kom je erachter dat je met kabels geen stap dichterbij komt ,

alleen met een paar hele goede weergevers aangestuurd door een stevige versterker kom je enigzins in de buurt .

de rest doet er niet zo veel toe :)

Ik toets het geluid graag aan 'live' muziek, dat hoeft geen superdeluxe concert te zijn, een showband in een winkelstraat kan ook erg onthullend zijn :)

Met concerten is de variatie in kwaliteit enorm groot en vaak ben je met een akoestiek verbonden, tenzij het in de open lucht is natuurlijk :rolleyes:

Het geluid van de Heineken music Hall zou ik graag in m'n huiskamer reproduceren, maar of dit realistisch is :unsure:

Ik vermoed van niet, kijk alleen maar naar de stapel woofers voor het podium, de andere zuilen en het feit dat het geluid ter plekke gemixt en geregeld wordt, de optelsom van

Zullen we dan maar vaststellen dat " live " ophoudt op het moment dat het membraam van de microfoon in beweging wordt gebracht ?

:blink:

Zullen we dan maar vaststellen dat " live " ophoudt op het moment dat het membraam van de microfoon in beweging wordt gebracht ?

Nee hoor dat hoeft niet :)

De microfoon heeft nl. geen eigen perceptie en een mens wel :D

Toch geeft het te denken welk pad wordt afgelegd voordat een opname op een geluidsdrager terecht komt :blink:

Wat mij betreft mag het weer zo eenvoudig als de Sheffield Lab opnames worden, of met een goede intentie cq lokatie, zoals bijv. Chesky doet.

Overigens doet de opname mij een stuk minder als de muziek me aanspreekt, wel hoop ik natuurlijk op een goede kwaliteit als bonus :)

Andr

Guest C J

Yes. <_<:(

Beste,

Misschien zouden we allemaal eens bij de opname van een orkest moeten zijn.. Van de mic's plaatsing en kabels gebruik tot het mastering process! Eens kijken hoeveel van jullie daarna nog wil praten over de werkelijkheid in huis halen.. :D

groeten, PD Hogeterp <_<

Beste,

Misschien zouden we allemaal eens bij de opname van een orkest moeten zijn.. Van de mic's plaatsing en kabels gebruik tot het mastering process! Eens kijken hoeveel van jullie daarna nog wil praten over de werkelijkheid in huis halen..  :D

groeten, PD Hogeterp  <_<

Spelbreker,

Ontneem de entoesiastelingen nou niet hun illusies :D

Kijk iedereen schijnt de wereld te willen imiteren, de een speelt met treintjes op zolder, de ander verzamelt postzegels en weer anderen willen een heel orkest in de huiskamer op zo'n manier dat ze het het hele orkest koffie zouden kunnen geven.

;)

Spelbreker,

Ontneem de entoesiastelingen nou niet hun illusies :D

Kijk iedereen schijnt de wereld te willen imiteren, de een speelt met treintjes op zolder, de ander verzamelt postzegels en weer anderen willen een heel orkest in de huiskamer op zo'n manier dat ze het liefst het hele orkest koffie willen geven.

;)

whahahahahah :D;):lol:

Kan ik me helemaal in vinden ;)

Dat is je enige referentie :rolleyes: onversterkt :o

We streven met onze audio hobby allemaal naar een zo realistisch mogelijke weergave

ahum, wie is 'allemaal' ? :rolleyes:

Ik hoor daar dan niet bij.

Mijn streven is om een set te creeren, die naar mijn smaak (want het draait meer om smaak dan menigeen denkt/doorheeft) goed/muzikaal klinkt, en mij dusdanig bij de muziek betrekt dat ik er in opga, me kippenvel bezorgd, en dat ik van zowel de muziek als de klank geniet.

Ik heb ook weleens sets mogen beluisteren die veel meer live/realistisch klonken dan de mijne, (ging om Wilson Grand Slamm speakers op Krell set) maar die me niet echt kon boeien.

Ik vind persoonlijk niet dat iemand exact dient te weten hoe een instrument unplugged klinkt, om een voor hem goede HiFi-set samen te stellen.

(niet iedereen luisterd alleen maar naar klassiek of kerkorgel)

Ik denk dat veel mensen die HiFi als hobby hebben, gewoon een set willen opbouwen die in hun beleving zo goed/prettig mogelijk klinkt.

Niet meer, niet minder :)

Mvg,

Alco

Een leuk voorbeeld van de omgekeerde wereld is een concert van Alan Parson's (in Ahoy).

Veel fans vinden de cd's mooier, omdat Alan live nu eenmaal niet zo goed performt :)

Andr

Beste,

Misschien zouden we allemaal eens bij de opname van een orkest moeten zijn.. Van de mic's plaatsing en kabels gebruik tot het mastering process! Eens kijken hoeveel van jullie daarna nog wil praten over de werkelijkheid in huis halen.. :D

groeten, PD Hogeterp <_<

ik heb wel eens staan kijken hoor , bij een opname van een orgelconcert door Aad van der Waal.

heel simpel : twee microfoons (links en rechts op een meter afstand uitelkaar) direkt op een kleine mengtafel en daarna zo de cdrecorder in (met als backup een DAT en harddisk recorder )

en dit zijn echt de beste orgelopname die ik ken .

al zijn die van steven wielink ook erg mooi , maar van hem weet ik niet hoe hij het aanpakt .

We streven met onze audio hobby allemaal naar een zo realistisch mogelijke weergave

Mijn streven is om een set te creeren, die naar mijn smaak (want het draait meer om smaak dan menigeen denkt/doorheeft) goed/muzikaal klinkt, en mij dusdanig bij de muziek betrekt dat ik er in opga, me kippenvel bezorgd, en dat ik van zowel de muziek als de klank geniet.

Ik heb ook weleens sets mogen beluisteren die veel meer live/realistisch klonken dan de mijne, (ging om Wilson Grand Slamm speakers op Krell set) maar die me niet echt kon boeien.

Ik vind persoonlijk niet dat iemand exact dient te weten hoe een instrument unplugged klinkt, om een voor hem goede HiFi-set samen te stellen.

Ik denk dat veel mensen die HiFi als hobby hebben, gewoon een set willen opbouwen die in hun beleving zo goed/prettig mogelijk klinkt.

Mvg,

Alco

bste alco ,

als je idd van muziek houd die niet in het echt bestaat , dan moet je zeker je set naar je eigen smaak aanpassen.

het heeft dan toch niks meer met de werkelijkheid te maken omdat in dat geval de werkelijkheid niet bestaat.

maar ik hou van muziek die wel

Mvg,

Alco

Beste Alco,

Natuurlijk dat is je goed recht, een set afstemmen op je eigen smaak, maar voor mij persoonlijk zou dat niet de goede weg zijn :(

Ik streef ernaar om de realiteit zo dicht mogelijk te benaderen <_< daarbij horen echter w

Als veel opgenomen muziek beter wordt weergegeven, gaat het slechter klinken..... :(

Er zitten zoveel fouten in de opnamen, dat je veel van die fouten beter maar niet kunt horen.

Dus.... slechte set aanschaffen..... :rolleyes:

:)