Pjotr Posted 8 mei 2004 Report Share Posted 8 mei 2004 We streven met onze audio hobby allemaal naar een zo realistisch mogelijke weergave ahum, wie is 'allemaal' ? Ik hoor daar dan niet bij. Mijn streven is om een set te creeren, die naar mijn smaak (want het draait meer om smaak dan menigeen denkt/doorheeft) goed/muzikaal klinkt, en mij dusdanig bij de muziek betrekt dat ik er in opga, me kippenvel bezorgd, en dat ik van zowel de muziek als de klank geniet. Ik vind persoonlijk niet dat iemand exact dient te weten hoe een instrument unplugged klinkt, om een voor hem goede HiFi-set samen te stellen. (niet iedereen luisterd alleen maar naar klassiek of kerkorgel) Ik denk dat veel mensen die HiFi als hobby hebben, gewoon een set willen opbouwen die in hun beleving zo goed/prettig mogelijk klinkt. Niet meer, niet minder Mvg, Alco Beste Alco, Natuurlijk dat is je goed recht, een set afstemmen op je eigen smaak, maar voor mij persoonlijk zou dat niet de goede weg zijn Ik streef ernaar om de realiteit zo dicht mogelijk te benaderen daarbij horen echter w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 8 mei 2004 Report Share Posted 8 mei 2004 Natuurlijk dat is je goed recht, een set afstemmen op je eigen smaak, maar voor mij persoonlijk zou dat niet de goede weg zijn Beste Ruud, Ik stem m'n set niet af op m'n eigen smaak, zodat bijvoorbeeld een viool die in 't echt nogal fel/hard zou klinken, op mijn set opeens fluweelzacht klinkt, zodat 't prettiger luistert. Dat zou voor mij ook niet de goede weg zijn! Ik bedoelde eigenlijk meer te zeggen, dat 't voor mij niet dusdanig realistisch hoeft te klinken dat 't bijvoorbeeld 't laag net zo diep zou gaan als dat je 't live ervaart/voelt, en ook niet zo dynamisch en op oorlogsterkte. Aangezien ik over 't algemeen niet zo hard draai, zijn die factoren voor mij minder van belang. Instrumenten moeten echter wel zoveel mogelijk klinken zoals ik ze live ervaar. (ik hoop da'k 't een beetje duidelijk uitleg ) bste alco , als je idd van muziek houd die niet in het echt bestaat , dan moet je zeker je set naar je eigen smaak aanpassen. het heeft dan toch niks meer met de werkelijkheid te maken omdat in dat geval de werkelijkheid niet bestaat. maar ik hou van muziek die wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 mei 2004 Report Share Posted 8 mei 2004 Muziek die "niet bestaat" vind ik dan bijvoorbeeld dance/house, aangezien dat voornamelijk uit PC's/electronica komt. Groeten, Alco Dat is ook weer "smaak". Computers zijn gemaakt en geprogrammeerd door echte mensen. De muziek die er uit komt is het resultaat van de creativiteit van echte mensen. Als zodanig is een computer als een "muziekinstrument" te beschouwen. Sch Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 9 mei 2004 Report Share Posted 9 mei 2004 Ehhh.... dat is dan toch jouw smaak en dan stem je jouw set toch ook op jouw smaak af? Trouwens je set op iemand anders zijn smaak afstemmen lijkt mij zoiezo niet zo'n goed idee. Beste Peter, Dit antwoord c.q. deze vraag had ik al verwacht, dacht er nog aan om hem in mijn antwoord te verwerken Mijn smaak (denk ik zelf) staat in z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hififreak Posted 9 mei 2004 Report Share Posted 9 mei 2004 http://members.lycos.nl/hififreak/muziek.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 9 mei 2004 Report Share Posted 9 mei 2004 Beste, Misschien zouden we allemaal eens bij de opname van een orkest moeten zijn.. Van de mic's plaatsing en kabels gebruik tot het mastering process! Eens kijken hoeveel van jullie daarna nog wil praten over de werkelijkheid in huis halen.. groeten, PD Hogeterp ik heb wel eens staan kijken hoor , bij een opname van een orgelconcert door Aad van der Waal. heel simpel : twee microfoons (links en rechts op een meter afstand uitelkaar) direkt op een kleine mengtafel en daarna zo de cdrecorder in (met als backup een DAT en harddisk recorder ) en dit zijn echt de beste orgelopname die ik ken . al zijn die van steven wielink ook erg mooi , maar van hem weet ik niet hoe hij het aanpakt . Jij, en anderen hebben het vaak over orgelmuziek. Het schijnt, dat de (goede) weergave van een orgel wel zo'n beetje het moeilijkste is wat je van een luidspreker kunt vragen. Toch heb ik, als ik naar orgelmuziek luister en ik draai de volumeknop een beetje open steeds weer het idee dat ik in de kerk zit te luisteren. Bij de Fantasie en fa mineur, K. 608 van Mozart, op het grote orgel in de Notre-Dame, hoor je zelfs ook alle bijgeluiden die je altijd hebt in zo'n enorm gebouw. Het fenominale Toccata & Fuga van Bach, laat mij zelfs het blazen van de lucht door de pijpen horen. Zelfs het geluid wat het bedienen van de voetpedalen veroorzaakt is te horen. Je hoort al die geluiden ook als je in de kerk aanwezig bent. Dus ja, ik ben redelijk tevreden. Voor de rest ben ik het redelijk met Alco eens, als je set in jouw huiskamer de muziek dusdanig mooi weergeeft, dat je er kippenvel van krijgt, is het gewoon goed. Wat een ander er van vindt, is niet relevant, het is jouw set, hij staat bij jou in de kamer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 9 mei 2004 Report Share Posted 9 mei 2004 Ik kan me trouwens ook best voorstellen dat wanneer iemand voornamelijk of uitsluitend (kerk)orgelmuziek of klassiek draait, dat men dan ook meer waarde hecht aan dat 't zo groots en realistisch mogelijk moet klinken. Deze muziek speelt zich tenslotte meestal in grote ruimten af, en gaat af en toe gepaard met flink dynamisch geweld. Dan wil je dat als HiFi-liefhebber denk ik niet graag uit een paar kleine monitor speakertjes horen. Ik hou meer van stijlen als singer/songwriter, blues, americana, de 'betere' pop. Dat verklaart voor een groot deel de voorkeur qua weergave. Het gaat mij er puur om of een bepaalde set 'muziek maakt' of HiFi. ('k weet 't, wellicht een vaag begrip, maar ik denk dat menigeen wel begrijpt wat ik bedoel.) Mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 mei 2004 Report Share Posted 9 mei 2004 Thuis luister je altijd naar een afbeelding van de werkelijkheid en nooit naar de werkelijkheid zelf. Die is dan immers allang vervlogen. Veel aspecten van de toenmalige werkelijkheid zijn simpelweg niet eens te registreren, laat staan later te reproduceren. Kortom je creeert later een illusie waarvan je geniet. I.p.v. die illusie van de toenmalige werkelijkheid perfect te re-creeeren ben je eigenlijk bezig om er voor te zorgen dat er zo min mogelijk factoren zijn die jouw illusie verstoren. Voor de een is een oude buizenradio voldoende om die illusie voldoende op te wekken, voor de ander is het nooit genoeg. Maar het blijft illusie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 9 mei 2004 Author Report Share Posted 9 mei 2004 Ik kan me trouwens ook best voorstellen dat wanneer iemand voornamelijk of uitsluitend (kerk)orgelmuziek of klassiek draait, dat men dan ook meer waarde hecht aan dat 't zo groots en realistisch mogelijk moet klinken.Deze muziek speelt zich tenslotte meestal in grote ruimten af, en gaat af en toe gepaard met flink dynamisch geweld. Dan wil je dat als HiFi-liefhebber denk ik niet graag uit een paar kleine monitor speakertjes horen. Ik hou meer van stijlen als singer/songwriter, blues, americana, de 'betere' pop. Dat verklaart voor een groot deel de voorkeur qua weergave. Het gaat mij er puur om of een bepaalde set 'muziek maakt' of HiFi. ('k weet 't, wellicht een vaag begrip, maar ik denk dat menigeen wel begrijpt wat ik bedoel.) Mvg, Alco Ik denk het hierin niet geheel met je eens te zijn, dezelfde eigenschappen die het mogelijk maken een orgel enorm groot en dynamisch neer te zetten, zullen ook bij andere soorten muziek leiden tot een completere weergave. Wel zal het zo zijn dat een orgelliefhebben sneller een grotere speaker zal neer zetten, om de enorm grote pijpen meer tot hun recht te laten komen. Zelf speel ik ook met monitoren, wel wat groter dan de jouwe, het uitgangspunt is toch ongeveer gelijk, luister regelmatig naar muziekstukken waarin ook diverse orgels een rol spelen, om nu de ruimtelijke effecten waar te kunnen nemen gaat het beslist niet om het hanteren van een enorm diep laag of enorme geluidsdruk, maar om de mogelijkheid detaillering, nuances zowel tonaal als dynamisch, goed uit de verf te laten komen. Dit maakt ook de weergave van minder imposante muziekstukken completer, prettiger om naar te luisteren, de illusie van werkelijkheid wordt meer tastbaar. Wat dat betreft denk ik dat de aan een speaker te stellen eisen gewoon dezelfde zijn. Waarbij inderdaad vastgesteld moet worden dat een echte orgelfanaat niet heel erg snel een kleine monitor zal uitroepen tot de meest ideale speaker. Hans zet je Array's maar op de stoep, de phonotrap kom ik met plezier ophalen................. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 9 mei 2004 Report Share Posted 9 mei 2004 wat een oeverloos gezwets a llemaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 10 mei 2004 Report Share Posted 10 mei 2004 wat een oeverloos gezwets a llemaal. Vindt je? Zeg jij eens wat zinnigs dan. Ik zou niet weten hoe dat moet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 mei 2004 Report Share Posted 10 mei 2004 wat een oeverloos gezwets a llemaal. Vindt je? Zeg jij eens wat zinnigs dan. Ik zou niet weten hoe dat moet. Ach Joopie kan het ook niet laten om niets te zeggen Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 10 mei 2004 Report Share Posted 10 mei 2004 Waarde vrienden, We raken er nooit over uitgepraat, en dat moeten we zo houden. Feit is en blijft dat je in de huiskamer nooit de werkelijkheid kunt evenaren. Vergelijk het met kijken naar een film. Je kunt meeleven met het verhaal of je met iemand identificeren, genieten van landschappen, weet ik veel, maar je mist alttijd een dimensie; in dit geval "diepte". En zo ook met muziek in je huiskamer. Je mist de "ruimte". Dit gemis valt te compenseren door de ogen te sluiten en je in een zaal of kerk te wanen. Maar ja, dan mis je soms een deel van de film Kortom, het blijft tobben. En dat is maar goed ook. Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 10 mei 2004 Report Share Posted 10 mei 2004 Waarom is tobben goed? Ik wordt daar alleen maar deprie van, is niet leuk. En tobben met gesloten ogen al helemaal niet. Wordt je deprie terwijl ook nog eens geen barst ziet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 mei 2004 Report Share Posted 10 mei 2004 Hans zet je Array's maar op de stoep, de phonotrap kom ik met plezier ophalen................. Er is ook nog mooi opgenomen muziek Jitze, vooral onder het "zwarte goud". Maar de spreuk van Ome Henk komt zo wel heel dichtbij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 12 mei 2004 Report Share Posted 12 mei 2004 ik vraag me af of een hoop muziekliefhebbers eigenlijk wel weten hoe een bepaald instrument echt klinkt. Wij hebben het bijvoorbeeld over een saxofoon in 't geheel, terwijl een echte muziekant het ook nog eens over het verschil tussen een Yamaha of Selmer heeft.. Geen audiofiel die het verschil ook maar boeit! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 mei 2004 Report Share Posted 12 mei 2004 Geen audiofiel die het verschil ook maar boeit! En terecht! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 12 mei 2004 Author Report Share Posted 12 mei 2004 Geen audiofiel die het verschil ook maar boeit! En terecht! Dat denk ik niet, als een installatie meer kan dan alleen maar een soort instrument laten horen, dus ook het onderscheid tussen een goedkope Yamaha en een echt instrument - kan ook Yamaha zijn - betekent dit dat meer tonale/dynamische nuances hoorbaar worden. Als gevolg hiervan is de weergave in het algemeen een stuk aangenamer en natuurlijker, ook al boeit het verschil in klank tussen diverse instrumenten niet echt, je kunt - als je van muziek wilt genieten - niet zonder............................ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 12 mei 2004 Author Report Share Posted 12 mei 2004 Er is ook nog mooi opgenomen muziek Jitze, vooral onder het "zwarte goud". Moet ik een aanhangwagen huren ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 mei 2004 Report Share Posted 12 mei 2004 Er is ook nog mooi opgenomen muziek Jitze, vooral onder het "zwarte goud". Moet ik een aanhangwagen huren ? Ja en een pikhouweel en mijnhelm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 12 mei 2004 Report Share Posted 12 mei 2004 ik vraag me af of een hoop muziekliefhebbers eigenlijk wel weten hoe een bepaald instrument echt klinkt. Wij hebben het bijvoorbeeld over een saxofoon in 't geheel, terwijl een echte muziekant het ook nog eens over het verschil tussen een Yamaha of Selmer heeft.. Geen audiofiel die het verschil ook maar boeit! Ben nu wel heel erg nieuwsgierig waar je dan wel naar zit te luisteren. S-M. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 12 mei 2004 Report Share Posted 12 mei 2004 PD, Als je zelf een instrument bespeelt, zal het verschil in klank van een instrument je zeker interesseren. Ook als het een opgenomen stuk betreft. Omdat je de klank van bepaalde instrumenten van nabij meemaakt, ken je ook de nuances die een instrument heeft en vaak maken die de klank zo bijzonder. Dat is hetzelfde met stemmen. Maar als ik het goed begrijp boeit jou dat niet? Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 12 mei 2004 Report Share Posted 12 mei 2004 Ik denk juist dat als je zelf een instrument bespeelt je een fout beeld hebt van hoe dat instrument klinkt, je hoort het geluid dan namlelijk anders dan dan de luisteraar die verder vanhet instrument af zit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 12 mei 2004 Report Share Posted 12 mei 2004 Nou, ik bedoel het iets anders Steks. Ik begrijp wat jij bedoelt, maar ik bedoel dat je dan vaker naar dat type instrumenten hebt geluisterd en zo ook de verschillende nuances hoort. Als ik even bij de dwarsfluit blijf. Ik had 2 dwarsfluiten en die klonken allebei verschillend en dan speel ik er niet alleen op maar ook andere bespelers van dwarsfluiten heb ik er op horen spelen. Als je een bepaalt instrument bespeelt hoor je ook vaker anderen die datzelfde instrument bespelen, dan wel hun eigen instrument. Ik heb fluiten van zilver, verzilverd en goud gehoord en allemaal met hun eigen typeringen. Stemmen idem dito. Nee, anderen hebben niet met mijn stem gezongen hoor! Wat ik bedoel te zeggen is het volgende: verkeer je in de wereld van de muziek dan ervaar je hoe een instrument in werkelijkheid klinkt en niet weergegeven via een installatie. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 mei 2004 Report Share Posted 12 mei 2004 Als er ook maar iets van een muziekliefhebber of audiofiel in je zit, moet het je dus wel boeien Oh ja? Een muziekliefhebber heeft zijn spulletjes om naar muziek te luisteren en een audiofiel heeft muziek (liefst met veel effecten) om naar zijn spulletjes te luisteren, toch? Overigens zijn goede muzikanten die een acoustisch instrument bespelen meestal getrouwd met hun instrument. Die twee kun je niet los van elkaar zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts