Jump to content

Siltech

Kermit
 Share

Recommended Posts

Guest muziekfreak
:D Beste Muziekfreak,

Leuk om te horen dat je ook in Den Bosch woont. Misschien kunnen we elkaar een keer bij AD v. Hobo-hi-fi ontmoeten. En over die 5Hz,tsja ,om een golflengte van bijna 69m.te reproduceren moet je idd van erg goeie huize komen.Maar ik weet nog steeds niet waarom die goeie man tegen me zei: in de toekomst etc.Los v/h feit bij hem in de studio of thuis :D ,in de studio bij hem had ie wel 6 grote subw.v.18"met een hele lage res.f.als ik me het nog goed herriner 10Hz, maar die Engelsman had de conusmassa extra verzwaard en de frame + ophanging "gemod"en zo kon ie dus nog lager.

Ik denk zelf dat ze waterpas moeten staan,anders kantelt de conus naar voren of naar achteren! :D Vermogen en accel. zat zei die.Nou ja,a.u.b .geen eindeloze discuss. hierover,misschien krijgen we binnen kort cd's op de markt met als titel "the deafening soundless sound ,only in mono".Laat iets van je horen.

Met vr. GR. Jerry.

Ook bossenaar lol....enja misschien komen we elkaar weleens keer tegen...kunnen we eens disscuseren met ad en twan bij hobo een bakkie doen :D is nooit niet verkeerd natuurlijk.

En ja zoals ik het nu lees van die 18" waffers....heb je onderhand een compleet schoolplein voor nodig :blink:....ik geloof dat de rel stenor [ff type kwijt] ook tot zo`n 10hz kan weergeven [zal wel weer zo`n addertje onder het gras zijn] :unsure: ...niettemin altijd fijn een beetje laag in de muziek :D

Vraagje:for the deaf and hearing imperant .....zie je vaak met films....zal ook wel iets met subs temaken hebben ofzo :lol::lol:;)

Men heeft destijds voor CD de ondergrens gelegd bij 20 Hertz, omdat daaronder geen muziekinformatie (grondtonen van muziekklanken) voorkomt.

In de werkelijkheid bestaat er echter wel suprasonisch (oftewel subsonisch) geluid, dat kan bijdragen tot de "live" beleving.

Zelfs wanneer een zaal vol publiek doodstil is, en zelfs wanneer iedereen de adem inhoudt, kun je horen dat de zaal vol mensen zit. Je hoort dan hun hartslag en het zeer lage geluid van het bloed dat door hun aderen stroomt. (Blinden hebben hun vermogen tot zulke waarneming vaak veel beter ontwikkeld dan ziende mensen.)

Maar er is ook gestommel, gedreun, geruis (ook van muziekinstrumenten: de grote trom "gaat" eigenlijk tot onmeetbaar laag door) dat door CD wordt afgekapt, maar wat via vinyl of tape in principe nog wel hoorbaar gemaakt kan worden.

Men heeft destijds voor CD de ondergrens gelegd bij 20 Hertz, omdat daaronder geen muziekinformatie (grondtonen van muziekklanken) voorkomt.

In de werkelijkheid bestaat er echter wel suprasonisch (oftewel subsonisch) geluid, dat kan bijdragen tot de "live" beleving.

Zelfs wanneer een zaal vol publiek doodstil is, en zelfs wanneer iedereen de adem inhoudt, kun je horen dat de zaal vol mensen zit. Je hoort dan hun hartslag en het zeer lage geluid van het bloed dat door hun aderen stroomt. (Blinden hebben hun vermogen tot zulke waarneming vaak veel beter ontwikkeld dan ziende mensen.)

Maar er is ook gestommel, gedreun, geruis (ook van muziekinstrumenten: de grote trom "gaat" eigenlijk tot onmeetbaar laag door) dat door CD wordt afgekapt, maar wat via vinyl of tape in principe nog wel hoorbaar gemaakt kan worden.

Volgens mij gaan dit soort zeer zachte en zeer lage geluiden ten onder in de bijgeluiden die onlosmakelijk met plaatweergave verbonden zijn: sleepruis, groefrumble, om er een paar te noemen. En je komt met 20 Hz al verraderlijk dicht bij de resonantiefrequentie van arm en element. Het was vroeger in ieder geval heel verstandig om een steil rumblefilter te gebruiken. En waar moet je in hemelsnaam die lage frequenties t.b.v. bandopnames vandaan halen? de LP kan het niet, de CD kan het niet en de tuner kan het niet.

:D Juist Kermit !

Bottoming the groove bij platen, l.s.b.,fz-dr.etc bij cd-plys

maken dit soort geluiden bijna zinloos.

Nu heb ik weer in de topic "spot-sound"van onze speurneus "Duck-Twacy"

iets heel interessants gelezen. Zet me weer a/h denken.Net als toen de cd pas verscheen. Misschien was die vent in Waalwijk zo gek nog niet ,al lijkt me in een ruimte van 12m lang en 10 meter breed 69m "zuiver"neer te zetten.Maar goed..

Met vr Gr, Jerry. :blink:

Heren,

Vat mijn uitleg niet op als een pleidooi om suprasoon geluid (inclusief motorgestommel van tussenwielaandrijvingsdraaitafels e.d.) via hifi-installaties in huiskamers weer te geven!

Zo was het niet bedoeld.

Er zou vreselijk veel vermogen voor nodig zijn (aparte vermogensversterker), een heel grote basluidspreker (een gigantische reflexkast) en een luisterruimte ter grootte van een flinke zaal.

Aan de andere kant: ik vind wel dat er veel te weinig aandacht en waardering is voor krachtige, realistische, vervormingsvrije weergave van de onderste octaven van het muziekbereik.

Bezitters van kleine monitor luidsprekers, van electrostaten en magnetostaten, bijvoorbeeld, offeren de onderste

Heren,

Vat mijn uitleg niet op als een pleidooi om suprasoon geluid (inclusief motorgestommel van tussenwielaandrijvingsdraaitafels e.d.) via hifi-installaties in huiskamers weer te geven!

Zo was het niet bedoeld.

Er zou vreselijk veel vermogen voor nodig zijn (aparte vermogensversterker), een heel grote basluidspreker (een gigantische reflexkast) en een luisterruimte ter grootte van een flinke zaal.

Aan de andere kant: ik vind wel dat er veel te weinig aandacht en waardering is voor krachtige, realistische, vervormingsvrije weergave van de onderste octaven van het muziekbereik.

Bezitters van kleine monitor luidsprekers, van electrostaten en magnetostaten, bijvoorbeeld, offeren de onderste

Spido,

Het laag word door de CD niet afgekapt op 20Hz. De cd kan in principe DC tot ca 20kHz weergeven.

Hoe het laag afvalt word achter de DAC bepaalt. Meestal door een koppel condensator en de daarann hangende belasting.

Overigens is een referentie systeem met een onderste grensfrequentie helemaal zo gek nog niet.

Denk eens andersom. Wat heb je liever? Een tweeter die moeiteloos tot 30kHz doorgaat of eentje die net an de 20kHz haalt met vlak erboven al break up verschijnselen..

Een laagsysteem dat tot 5Hz doorloopt zal 20Hz veel beter weergeven dan een systeem dat net die 20Hz haalt.

Frank

Overigens is een referentie systeem met een onderste grensfrequentie helemaal zo gek nog niet.

Denk eens andersom. Wat heb je liever? Een tweeter die moeiteloos tot 30kHz doorgaat of eentje die net an de 20kHz haalt met vlak erboven al break up verschijnselen..

Ik weet wel wat

Hele foute gedachte.

Er is geen technische reden waarom dat ten koste zou gaan van een ander deel van het frequentie bereik.

Zou kunnen.

Maar, weergave van lage tonen stelt toch andere eisen aan een unit dan hoge tonen? Bovendien heb ik nog geen echte breedbander gezien met een mooie vlakke frequentiecurve.

Ik doelde niet op een breedband luidspreker.

Over het algemeen is het zo in de techniek dat een apparaat dat de maximaal benodigde spec overtreft beter presteert op een lager niveau.

Bijvoorbeeld F1 motoren. Eentje die maximaal 19000 toeren kan draaien blijft langer heel op 18000 dan eentje die maximaal 18010 toeren kan draaien.

Een woofersysteem dat doorgaat to 5 Herz geeft 20 Herz met minder problemen weer. Zelfde gaat ook op voor een tweeter bij de onderste grensfrequentie.

Als deze ruim onder de wissel frequentie zit dan zijn er ook minder problemen in het overname gebied.

(...) Het laag word door de CD niet afgekapt op 20Hz. De cd kan in principe DC tot ca 20kHz weergeven.(...)

Beste Frank,

Bedankt voor de correctie. Je hebt gelijk: de CD zelf is maar een domme informatiedrager. Op de CD kan moeiteloos 1 Hz worden weggeschreven.

Ik schreef in de eerste zin al: "Men heeft destijds voor CD de ondergrens gelegd bij 20 Hertz (...)".

Met "(...) gestommel, gedreun, geruis (...) dat door CD wordt afgekapt (...)" bedoelde ik te zeggen dat deze suprasone info door de voor CD ontwikkelde techniek (protocollen) wordt weggesneden.

Overigens ben ik het van harte met je eens, waar je stelt dat een luidspreker wat surplus in huis moet hebben om goed te kunnen presteren in het modale werkingsgebied.

Een (vrijwel) massaloze tweeter kan geluiden weergeven die voor vleermuizen interessant kunnen zijn, maar niet voor ons. Maar dankzij zijn superieure start- en stopvermogen laat hij binnen het hoorbare frequentiebereik meer realistische details en minder vervorming horen dan een zwaardere tweeter.

In het laag ligt enige beperking meer voor de hand. Om 20 Hz redelijk op niveau en bovendien vervormingsvrij weer te geven, zijn met de huidige stand van zaken nog steeds grote baskasten nodig (30 cm woofers of groter, in 130 liter kasten of groter), en er zijn helaas niet veel mensen die zulke kasten in hun huis willen of kunnen toelaten.

Bovendien zijn de meeste huizen er niet eens geschikt voor.

Zo'n studio is soms letterlijk gebouwd als bunker en zitten de woofers gewoon in de muur gemetseld. Daar spelen dat soort zaken als WAF en kleine kamers geen rol.

Ook schroomt men niet om met eq de boel vlak te regelen.

Daar zijn geen audiofiele neuzel argumenten als 'ik hou niet van veel laag dus laagweegave tot 20Hz is onzin.'

Het is hun gereedschap. Een te lichte hamer is ook erg lastig.

Ik doelde niet op een breedband luidspreker.

Over het algemeen is het zo in de techniek dat een apparaat dat de maximaal benodigde spec overtreft beter presteert op een lager niveau.

Bijvoorbeeld F1 motoren. Eentje die maximaal 19000 toeren kan draaien blijft langer heel op 18000 dan eentje die maximaal 18010 toeren kan draaien.

Je haalt nu net een foute vergelijking aan Frank. Motoren van zo'n F1 houden het precies 1 race vol, en niet meer, en worden echt tot aan de grens gereden.

Maar ik ben het met je eens dat zo'n unit niet exact tot aan de inzetbare grens moet lopen, ik bedoelde alleen maar, dat ie er ook niet t

Tijdens duurtests blijkt iets anders :rolleyes:

Ik vind die vergelijking hout snijden <_<

Een race is geen test.. :rolleyes:

In een race gaan ze echt tot aan de grens van het kunnen, en soms erover.

Maar, we dwalen af.

Of wij afdwalen :unsure: M.i. niet. Deze vergelijking geeft m.i. aan dat het beter is om niet tot op de grens een product te maken. 'T is kennelijk beter om "iets over te hebben" :)

Okee, gaan we nog even door..

Die betrouwbaarheid is niet relevant denk ik.

De motor van een racewagen wordt gereden op het toerentalgebied waar het meeste vermogen zit. Dit is altijd bijna bovenin, met een vrij smalle powerband. Hierboven valt het vermogen steil af. Als we nu een motor gaan construeren die meer toeren kan draaien, dan zal het topvermogen ook hoger zitten, en zal dat ook weer gewoon benut worden. Je hebt dus nooit een gebied over met topvermogen wat ze niet zullen gebruiken. Dit in tegenstelling tot standaard personenwagens.

Kijken we naar speakers, dan heb je ook een minimum en maximum frequentiebereik van een unit, waar je vlak boven en onder gaat zitten. Het is onzin om bv. 2 breedbanders te nemen en er eentje in te zetten als tweeter en de ander als woofer. Technisch zijn er wel degelijk verschillen door de eisen die aan de weergave van een frequentiegebied worden gesteld.

Mijn punt is gewoon dat je een unit wil gebruiken voor het gebied waar die voor gemaakt is, en niet daar maar een gedeelte van gebruikt. Het deel dat je over wilt hebben is net dat slechte grensgebied van een unit.

Of wij afdwalen :unsure: M.i. niet. Deze vergelijking geeft m.i. aan dat het beter is om niet tot op de grens een product te maken. 'T is kennelijk beter om "iets over te hebben" :)

Okee, gaan we nog even door..

Die betrouwbaarheid is niet relevant denk ik.

De motor van een racewagen wordt gereden op het toerentalgebied waar het meeste vermogen zit. Dit is altijd bijna bovenin, met een vrij smalle powerband. Hierboven valt het vermogen steil af. Als we nu een motor gaan construeren die meer toeren kan draaien, dan zal het topvermogen ook hoger zitten, en zal dat ook weer gewoon benut worden. Je hebt dus nooit een gebied over met topvermogen wat ze niet zullen gebruiken. Dit in tegenstelling tot standaard personenwagens.

Kijken we naar speakers, dan heb je ook een minimum en maximum frequentiebereik van een unit, waar je vlak boven en onder gaat zitten. Het is onzin om bv. 2 breedbanders te nemen en er eentje in te zetten als tweeter en de ander als woofer. Technisch zijn er wel degelijk verschillen door de eisen die aan de weergave van een frequentiegebied worden gesteld.

Mijn punt is gewoon dat je een unit wil gebruiken voor het gebied waar die voor gemaakt is, en niet daar maar een gedeelte van gebruikt. Het deel dat je over wilt hebben is net dat slechte grensgebied van een unit.

Dat is maar hoe je het bekijkt. Ga je steil filteren dan kun je tot vlak aan de grens gaan, met slappe filters kun je maar beter ver onder het gebied van opbreken blijven. Nu zal Spido wel weer zeggen moet je maar Monacor speakers gebruiken want die breken niet op :D ja mooi dus wel.

Met sommige tweeters kun je best tot aan 1 KHz gaan, maar wil er wat geluidsdruk uit krijgen kun je je beter tot 3 KHz beperken.

De vergelijking met de racerij gaat m.i. mank. Het powerbereik is idd vrij smal, vandaar dat er een flink uitgebreide vesnellingsbak gebruikt wordt. Zou je dat naar speakers doortrekken dan zou je een 12 weg systeem o.i.d. moeten bouwen.

CGM heeft gelijk, als je een racemotor gebruikt boven of onder zijn (smalle) powerband draai je hem zeker aan gort.

B)

. Zou je dat naar speakers doortrekken dan zou je een 12 weg systeem o.i.d. moeten bouwen.

Kom je in elk geval aan veel meer oppervlak. Die contrabas is toch niet voor niets groter dan een piccolo ?

S-M.

Wat wil je nou? Een woofer die net zo groot als het corresponderende instrument? Leuk voor Erik.. :D