carl Posted 13 mei 2004 Report Share Posted 13 mei 2004 Het klonk verschikkelijk na een korte vakantie, schrille stremmen, geen compleet beeld e.d. Mijn dochter was thuisgebleven en had de Kill Bill soundtrack vaak gespeeld. Had ze de zaak verknoeid? Tot ik me herinnerde dat ik de verwarming had uitgezet. Dat was dus het probleem, toen de conussen weer wat op temperatuur waren klonk het weer geweldig. Mijn MA 20SE hebben metalen conussen en die zijn blijkbaar erg gevoelig op dit punt. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 13 mei 2004 Report Share Posted 13 mei 2004 carl said: Het klonk verschikkelijk na een korte vakantie, schrille stremmen, geen compleet beeld e.d. Mijn dochter was thuisgebleven en had de Kill Bill soundtrack vaak gespeeld. Had ze de zaak verknoeid? Tot ik me herinnerde dat ik de verwarming had uitgezet. Dat was dus het probleem, toen de conussen weer wat op temperatuur waren klonk het weer geweldig. Mijn MA 20SE hebben metalen conussen en die zijn blijkbaar erg gevoelig op dit punt. Carl jij laat je dochter dus in de kou zitten Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 mei 2004 Report Share Posted 13 mei 2004 carl said: Het klonk verschikkelijk na een korte vakantie, schrille stremmen, geen compleet beeld e.d. Mijn dochter was thuisgebleven en had de Kill Bill soundtrack vaak gespeeld. Had ze de zaak verknoeid? Tot ik me herinnerde dat ik de verwarming had uitgezet. Dat was dus het probleem, toen de conussen weer wat op temperatuur waren klonk het weer geweldig. Mijn MA 20SE hebben metalen conussen en die zijn blijkbaar erg gevoelig op dit punt. Carl Beste Carl, Nee hoor, vermoedelijk had jij gedurende de vakantie je gehoor verpest door het te laten wennen aan "echt (natuurlijk) geluid"! Helemaal fout! Je moet alleen maar naar je luidsprekers luisteren. En nadat je het referentiekader hebt hersteld - dat wil zeggen: nadat je weer aan het geluid van je luidsprekers bent gewend - moet je niet meer naar echt, natuurlijk geluid luisteren. Dat is vermoedelijk de enige manier om tevreden te blijven met je metalenconusluidsprekers... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 14 mei 2004 Report Share Posted 14 mei 2004 Geen fan van Jordan zo te horen, Spido? Wat zijn je ervaringen met metalen conussen? Ik heb zelf luidsprekers van ALR (Aluminium Loudspeaker Research, de naam zegt het al) met aluminium Jordan drivers voor laag en midden. Hoog is een Scanspeak Revelator. Ik vind het prima luidsprekers, en heb geen speciale karakteristiek ontdekt die ik kan toeschrijven aan het gebruik van aluminium voor de conussen. Let wel, het zal me een zorg zijn wat anderen vinden want ik vind het mooi, maar ik ben wel benieuwd naar uitleg door een expert van de theoretische voor- en nadelen van metalen conussen. Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 mei 2004 Report Share Posted 14 mei 2004 Beste Jelte, Het is niet fair om alle metalen conussen (en domes) over Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 14 mei 2004 Report Share Posted 14 mei 2004 Spido, Bedankt. Met alle respect, maar die "ringing", is die meetbaar? Of zit het tussen de oren? Het is toch een wat metalige klank waar jij op doelt. Vinden we niet luidsprekers in een metalen kast metalig klinken, luidsprekers van graniet koud, en luidsprekers van speksteen vet? Overigens, met stijgend respect, als ik mijn ALR's ergens van kan betichten is het inderdaad een zekere ringing, en dan in een lager gebied dan jij beschrijft. Maar ik wijt dat vooralsnog aan de akoestiek van mijn "harde" kamer. Snelheid en ook dynamiek zijn inderdaad fenomenaal, maar of dat aan het aluminium te danken is weet ik niet (maakt ook niet uit). Ik verwarde deze ringing trouwens eerst met "vollopen" van het geluid, wat het dus absoluut niet is. De definitie is er wel degelijk, maar er zit een schelheid in die versluierd. Ja ja bla bla maar je begrijpt hopelijk wat ik bedoel. We zijn wel aardig off topic geraakt dus nog even: ik denk dat je gelijk hebt en dat je je wel even achter de oren moet krabben (of er in) als je na lange tijd je set weer hoort en het beroerd vindt klinken. De ultieme test. Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 mei 2004 Report Share Posted 14 mei 2004 Beste Jelte, Je kunt die ringing zien in de vorm van een piek in de frequentiekarakteristiek, en als een bergkam in het decay spectrum. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 mei 2004 Author Report Share Posted 14 mei 2004 Hai Spido en anderen, Ik heb die Monitor Audio's 20 SE nu een jaar of 5 en ik vind het prima luidsprekers. Hoewel ik ze uiteindelijk op basis van een sessie thuis gekocht heb, heb ik ze op verschillende plaatsen gehoord. De eerste keer naast Avalons die veel harder speelden maar zeker niet zo natuurlijk (gewoontjes bijna) speelden. De luidsprekers werden in diverse bladen (van Hifi News tot HVT) werkelijk zeer goed getest. De test in de HVT was de meest professionele test die ik in dit blad gelezen heb, de luidsprekers werden bekeken door twee auteurs en in meerdere ruimten. Martin Colloms was ook zeer te spreken over die luidsprekers en hij bracht me op het spoor van die gevoeligheid van temperatuur. In de verklaring van Spido geloof ik niet. Ik heb ze een uur beluisterd en vervolgens de verwarming aangezet en een uurtje naar mijn broer gegaan. Daarna klonk dezelfde opname aanzienlijk beter dan een uur daarvoor en de vorige avond. Ik wil niet zeggen dat mijn volgende luidsprekers weer metalen conussen zullen hebben, in mijn ruimte zullen er echter weinig beter presteren dan de Monitor Audio's anders had ik ze allang gehad. Overigens heb ik wel een andere smaak dan Spido die op laag freakt. Mijn mening is dat je laag makkelijker in je systeem krijgt dan er uit. Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 14 mei 2004 Report Share Posted 14 mei 2004 carl said: Martin Colloms was ook zeer te spreken over die luidsprekers Mmmm. Ik heb het altijd moeilijk als Colloms iets aanprijst. Hij was mede-oprichter van Monitor Audio, consulent voor Naim, en zo heeft hij nog wel wat bindingen. Dit terzijde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 mei 2004 Author Report Share Posted 14 mei 2004 Hai Werner, Dat hij medeoprichter van MA was wist ik. Desondanks gaf hij in zijn artikel het probleem aan dat de 20 SE minder functioneerde in wat koudere temperaturen. Mijn bevinding is hetzelfde. Overigens heb ik zelf voor de 20 SE gekozen op basis van luisterproeven. Het feit dat er allemaal goede testen zijn verschenen is alleen maar een leuk nevenargument. MA was een leuk merk, de nieuwe typen heb ik verder nooit gehoord. Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 mei 2004 Report Share Posted 14 mei 2004 carl said: (...) Overigens heb ik wel een andere smaak dan Spido die op laag freakt. Mijn mening is dat je laag makkelijker in je systeem krijgt dan er uit. (...) Beste Carl, Het is waar dat ik op laag freak. Ik freak ook op midden en hoog. Voor elk deel van het frequentiebereik zet ik dan ook de beste units in die ik kan bemachtigen. Bovendien freak ik op de best mogelijke integratie van de units. Het is waarschijnlijk ook waar dat ik een andere smaak heb dan jij. Jij vindt jouw smaak vast beter dan de mijne. Ik niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 mei 2004 Author Report Share Posted 16 mei 2004 Hai Spido, Over smaak valt niet te twisten, ik vind mijn smaak dus niet vlug beter dan die van een ander en zeker niet van de mensen op dit forum die allemaal serieus bezig zijn. Persoonlijk voel ik me bij te veel bas onbehagelijk. Ik herinner me een concert van de Nits (gratis kaartjes anders was ik er niet naar toe gegaan) waar ik me lichamelijk zeer onprettig begon te voelen en daarnaast vond ik de muziek echt kloten. In de pauze zijn we het dolenthousiaste publiek ontvlucht. Nou denk ik niet dat jij een fan van de Nits bent maar ik begrijp wel dat jij de bas van elektrostaten erg vindt tegenvallen. Nu kan het altijd beter maar met de bas van Quads zou ik kunnen leven als die in mijn kamer pasten. Om die reden heb ik altijd gedacht dat die PP op dat gebied overdreven. Je hebt gelijk dat ik ze een keer zou moeten komen beluisteren om dat zeker te weten. Goed laag is natuurlijk moeilijk. Het valt me op dat bij natuurlijke instrumenten dat laag wel meevalt. Ik heb de indruk dat mensen vaak meer zoeken dan dat. Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 mei 2004 Report Share Posted 16 mei 2004 Beste Carl, Veel mensen nemen bij voorbaat aan dat een grote kast met een grote woofer erin veel meer bas produceert dan een kleinere kast met een kleinere woofer. Maar dat is, bij hifi, niet de opzet. De bedoeling van een grotere woofer in een grotere kast is: de weergave moet dieper en minder vervormd doorlopen - maar niet luider. Opvallend bij goede, grote systemen is het achteloze gemak waarmee ze grote basimpulsen kunnen verwerken. Het klinkt allemaal veel minder "opgesloten" of benauwd". En je kunt basmelodie Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 17 mei 2004 Report Share Posted 17 mei 2004 spido said: Beste Carl, Veel mensen nemen bij voorbaat aan dat een grote kast met een grote woofer erin veel meer bas produceert dan een kleinere kast met een kleinere woofer. Maar dat is, bij hifi, niet de opzet. De bedoeling van een grotere woofer in een grotere kast is: de weergave moet dieper en minder vervormd doorlopen - maar niet luider. Opvallend bij goede, grote systemen is het achteloze gemak waarmee ze grote basimpulsen kunnen verwerken. Het klinkt allemaal veel minder "opgesloten" of benauwd". En je kunt basmelodie Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 17 mei 2004 Report Share Posted 17 mei 2004 conqubite said: spido said: Beste Carl, Veel mensen nemen bij voorbaat aan dat een grote kast met een grote woofer erin veel meer bas produceert dan een kleinere kast met een kleinere woofer. Maar dat is, bij hifi, niet de opzet. De bedoeling van een grotere woofer in een grotere kast is: de weergave moet dieper en minder vervormd doorlopen - maar niet luider. Opvallend bij goede, grote systemen is het achteloze gemak waarmee ze grote basimpulsen kunnen verwerken. Het klinkt allemaal veel minder "opgesloten" of benauwd". En je kunt basmelodie Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 mei 2004 Author Report Share Posted 17 mei 2004 Ik wordt nu echt nieuwsgierig. Het probleem is wel dat de Kings niet echt inpasbaar zijn in een woonkamer. Die dingen van mij zijn ongeveer een meter hoog en 20 cm breed en ik heb al een toegevende vrouw. Overigens vind ik de PP zeer redelijk geprijsd. Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 17 mei 2004 Report Share Posted 17 mei 2004 De prince is ook niet verkeerd Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 17 mei 2004 Report Share Posted 17 mei 2004 Ruud said: De prince is ook niet verkeerd qua prijs zeker niet . tel de bedragen van de units die in de prince ziten eens op .... en kijk dan wat hij kosten moet . Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 17 mei 2004 Report Share Posted 17 mei 2004 carl said: Ik wordt nu echt nieuwsgierig. Het probleem is wel dat de Kings niet echt inpasbaar zijn in een woonkamer. Die dingen van mij zijn ongeveer een meter hoog en 20 cm breed en ik heb al een toegevende vrouw. Groet, Carl Tja altijd weer een factor. Ik moet zeggen dat ik niet verwacht had dat mijn vriendin het niet erg zou vinden om met donker bruine esl-63's in de woonkamer in te stemmen. Ik had zelf al mijn twijfels of het wel om aan te zien is maar ze heeft er geen problemen mee. Moet wel zeggen dat die dingen als een kamer scherm niet zouden misstaan... nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 17 mei 2004 Report Share Posted 17 mei 2004 De tolerantie van de meeste mensen (cq vrouwen) is t.o.v. een bakbeest van een tv meestal groter dan van een stel speakers waar je Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 17 mei 2004 Report Share Posted 17 mei 2004 Ik houd zelf ook niet van groete zwarte bakbeesten in de woonkamer, die donkerbruine Quad is wel op het randje. De Quad stonden aan beide zijden van de tv met slechts 30 cm ertussen wat dus een brede wand waar we tegen aan keken. nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts