Jump to content

Super netsnoer?

PD
 Share

Recommended Posts

Kennelijk lees je andermans posts niet Andre want vanaf het begin van je zending, en dat is idd al lang geleden, is al melding gemaakt van de hf storing die de gelijkrichters van je versterker veroorzaken. En die wordt minder uitgestraald door te twisten of te vlechten.

Dat is te horen en ook heel goed te meten.

;)

Kennelijk lees je andermans posts niet Andre want vanaf het begin van je zending, en dat is idd al lang geleden, is al melding gemaakt van de hf storing die de gelijkrichters van je versterker veroorzaken. En die wordt minder uitgestraald door te twisten of te vlechten.

Dat is te horen en ook heel goed te meten.

;)

Ok bedankt voor het geheugensteuntje, dat snijdt hout.

Maar dan, waarom hoor ik ook grote verschillen bij cdpelers, die produceren zelf geen sterke stoorsignalen denk ik, of gaan de pieken de dac produceert het net op?

Je kunt misschien stellen dat de laatste restanten die de versterker via z'n betere netsnoer nog uitzendt door het netsnoer van de cdspeler helemaal weg worden gefilterd?

Ook dat zou dan meetbaar moeten zijn :rolleyes:

Alle topics over netsnoeren doorlezen zou me een paar maanden kosten, dus dat doe ik maar niet ;)

Andr

Je je kan ook niet alles onthouden :D Kort gezegd: Die storing kan instralen op je analoge interlinks en zo direct in je signaalweg komen.

HF storing die via je netsnoer en je voeding in je versterker belandt neem ik met een korrel zout. Wel eens stilgestaan hoeveel carriers tussen de 10 KHz en 200 KHz er al op het lichtnet staan van allerlei babyfoons en niet in de laatste plaats die door het energiebedrijf zelf gebruikt worden? Die filter je echt niet weg met een beter netsnoer.

In A'dam b.v. hangen alle parkeermeters via het lichtnet in een datanetwerk (LonWorks genaamd) t.b.v. fraudebestrijding.

Guest muziekfreak
tja...doordat JIJ geen verschil hoort, zit het bij de rest tussen de oren zeker?

Heb jij wel enig idee wat een (goede) powerchord precies doet....en wat voor factoren er allemaal meespelen? Waarschijnlijk niet, gezien je kortzichte benadering.

heb jijweleens een goed netsnoer erop gehad...ik heb al 4 paren versleten van oww zo mooie merken dusja. Ik ga er verder niet op in :rolleyes:

@speedyandr

heb jijweleens een goed netsnoer erop gehad...ik heb al 4 paren versleten van oww zo mooie merken dusja. Ik ga er verder niet op in  :rolleyes:

Wat doe jij met die netsnoeren dat ze zo hard slijten? :unsure:

En als ze zo hard slijten zijn het zowiezo geen goede snoeren.

Dat storingsverhaal kom ik ook zo vaak tegen op verschillende foras en tweakersites enz. Prachtige stukken staan er geschreven en maar geen een die met keiharde feiten op tafel komen m.b.t. tot metingen enz. Allemaal maar letters en nog meer letters.

Dan heb je niet goed opgelet want ik heb wel eens meetplotjes daarvan on-line gezet (op het oude bifi.nl) Maar of het nou letters of plotjes zijn maakt niet uit. Weet je wat, ga het lekker zelf eens meten, zul je verbaasd staan. Maar ja als je het toch niet hoort maakt het ook allemaal niet uit. Dus waar heb je het dan eigenlijk over?

:ph34r:

heb jijweleens een goed netsnoer erop gehad...ik heb al 4 paren versleten van oww zo mooie merken dusja. Ik ga er verder niet op in :rolleyes:

je moet ze ook niet aan je lasapparaat hangen :D daar zijn ze toch niet voor bedoeld :lol:;)

Marcel

tja...doordat JIJ geen verschil hoort, zit het bij de rest tussen de oren zeker?

Heb jij wel enig idee wat een (goede) powerchord precies doet....en wat voor factoren er allemaal meespelen? Waarschijnlijk niet, gezien je kortzichte benadering.

@speedyandr

Dan heb je niet goed opgelet want ik heb wel eens meetplotjes daarvan on-line gezet (op het oude bifi.nl)

Ik meen ergens te herinneren dat je op dit forum schreef dat je 2 kabels over een lengte van 1 meter parrallel aan elkaar hebt gelegd met een afstand van 10 cm, en vervolgens constateerde dat de spanning van kabel A ongeacht de termination van kabel B, in die kabel met -60 dB zichtbaar is. Aangezien dit omgerekend betekent dat als ik mijn subwoofer aanzet dat ik dan gehoorbeschadiging zou moeten oplopen of mijn versterker zou moeten doorbranden, zou ik toch dolgraag willen weten hoe je deze meting gaat verantwoorden. DBT's ontbreken overigens ook.

He mister nummer, geef er maar weer een draai aan. Kweenie hoor maar als jouw versterker doorbrandt bij -60 dB wat moet ie dan wel niet doen bij 0 dB? Dat wordt wel heel zachtjes spelen voor jou :rolleyes:

Ik heb ook gevoelige oren, ik meen dat ik best wat kan horen. :lol: Maar ik kan gevlochten netkabels niet horen. Gaan we even gezellig rekenen:

Ik heb mijn netkabel over een lengte van 2 meter 1 centimeter naast mijn signaalkabel liggen van mijn subwoofer. Volgens jou meting mag ik er dan vanuit gaan dat wat er dan door die netkabel gaat met -60 dB zichtbaar is in de interlink naar de versterker. Die netkabel is niet gevlochten en de signaalkabel is single ended. Vpp[stopcontact] = 650 V, -60 dB daarvan is 0.65 V (wat dus dan in mijn interlink moet staan tegen een termination van 1 K aan de ene en 10K aan de andere kant). Als mijn subwooferversterker een voltage gain van 29 dB heeft, komt daar dus ongeveer 20 V uit. @ 8 ohm tegen een rendement van 91 dB / 1 W / 1 m in een dode kamer + roomgain van denk ik ongeveer 7 - 8 dB kom ik dan uit op 112 dB aan herrie. Die herrie zou dan een mooi lichnetsinus van 50 Hz moeten zijn (das ongeveer een lage As) + allerlei harmonischen en troep. Toch gek dat ik dat niet hoor als ik mijn subwoofer aanzet.

Ik heb het ook niet over overspraak. Ik heb het over meetresultaten van Pjotr die ik gewoon niet kan bevatten.

Maar je kunt nu niet meer ontkennen dat je het niet hoort :P:lol::lol: Als je DAT niet hoort weet ik het ook niet meer.

;)

Ik kan ook niet ontkennen dat ik niet hoor wat ik zou moeten horen om doof te worden, als ik inmiddels al doof ben van die 112 dB (edit: staan natuurlijk rekenfouten in). In dat geval is het ook geen probleem om netkabels niet te vlechten.

Bij wat ik toen gemeten heb, lag de netkabel en de interlink over een lengte van 1 meter op een afstand van 10 cm uit elkaar. Grappig was wel dat de harmonischen op ca. -60dB tov van 0 dB lagen. En die 0dB was 2,8 V_pp. Komt dus neer op ca. 2,8 mV_pp netherrie in je interlink tgv van de schakelherrie van de gelijkrichtdioden van je versterker. Dit is natuurlijk een extreme situatie, maar het geeft wel aan dat je interlinks en netkabels niet vlak naast elkaar moet leggen.

Excuses mijn fout ik moet even opnieuw rekenen: 2.8mVpp netherrie (in band?) = na versterking ongeveer 85 mVpp = 30 mVrms = 0.1mW = 50 dB bij 90 dB rendement.

k ben erg benieuwd of er mensen zijn die afhankelijk van hoe hun kabels liggen, ze dan wel 50 dB dan weer 20 dB uit de speakers aan ruis kunnen krijgen. Als dit zo is, dan vraag ik met af of diezelfde mensen met een DBT kunnen aantonen wanneer de kabels 'verkeerd" dan wel 'goed' liggen.

Guest muziekfreak
heb jijweleens een goed netsnoer erop gehad...ik heb al 4 paren versleten van oww zo mooie merken dusja. Ik ga er verder niet op in

Hallo MFreak,

Wie zegt er nou dat ik in dure netsnoeren geloof? Geloven doen we in de kerk en verders niets. Gaf in dit draadje eigenlijk alleen antwoord op Andre. Gaan jullie er gelijk weer mee aan de haal tbv eigen gebruik zonder goed te lezen.

@s0000884

Die -60 dB was tov van 0 dB uitsturing van de eindversterker bij 2V piek, kom ik op 2mV piek instraling van uit het netsnoer. Dat is zeer duidelijk meetbaar. Of het hoorbaar is moet ieder voor zichzelf weten. Wat ik iig hoor met gepaste maatregelen zoals vlechten c.q. twisten en het netsnoer uit de buurt houden van interlinks is minder achtergrondonrust om het beestje dan maar een naam te geven.

Bij menigeen is het een ratjetoe aan kabels die doorelkaar liggen. Hier is dus kostenloos best winst te halen.

;)

Guest muziekfreak
Hallo MFreak,

Wie zegt er nou dat ik in dure netsnoeren geloof? Geloven doen we in de kerk en verders niets. Gaf in dit draadje eigenlijk alleen antwoord op Andre. Gaan jullie er gelijk weer mee aan de haal tbv eigen gebruik zonder goed te lezen.

@s0000884

Die -60 dB was tov van 0 dB uitsturing van de eindversterker bij 2V piek, kom ik op 2mV piek instraling van uit het netsnoer. Dat is zeer duidelijk meetbaar. Of het hoorbaar is moet ieder voor zichzelf weten. Wat ik iig hoor met gepaste maatregelen zoals vlechten c.q. twisten en het netsnoer uit de buurt houden van interlinks is minder achtergrondonrust om het beestje dan maar een naam te geven.

Bij menigeen is het een ratjetoe aan kabels die doorelkaar liggen. Hier is dus kostenloos best winst te halen.

;)

dan quote andr

Oude tijden herleven  :D;) Krijg je geen brok in je keel Andre?  :P

;)

De hoofdpijn (van het lachen :D ) komt alweer opzetten ;)

Het blijft een ontastbaar onderwerp, genoeg stof voor discussie dus.

Ik ga maar eens graven in de oude topics, dan kan ik alles van mezelf weer ff quoten :)

Andr

Het nut van goede netsnoeren is eigenlijk alleen de verbeterde afscherming tov dichtbij zijnde audiokabels...

Heb je de kabeltjes keurig uit elkaar gedrapeerd, dan heb je ze niet nodig :lol:

(net zoals je geen extra vitamines nodig hebt als je 2 happen groente per dag neemt, haha!!)

Gelukkig ben ik nog steeds tevreden met m'n zelfgemaakte stroom-dropveters!

Gemaakt van echt rubber!!!