Jump to content

Super netsnoer?

PD
 Share

Recommended Posts

Even iets over aarde en afscherming.

Sinds een aantal weken speel ik met 'n andere eindversterker. Mij pre is aangepast op gebalanceerd, en de eindversterker (hoe raadt je het) heeft ook gebalanceerde ingangen.

Sinds deze wijzifing kreeg ik radiozenders kamerbreed binnen via de versterker combinatie. Niet zacht nee.. op volle sterkte als ik buiten op m'n terras zat hoorde ik het nog.

Nadat er ferietkralen om alle ingangen, uitgangen en netkabels waren gedaan, bleven de radiozenders gewoon binnenkomen. Ferietkralen helpen hier kennelijk niet zo goed als men zou verwachten.

Wat blijkt nu na veel zoeken.... M'n directe aarde (pijp in de grond) werkt niet meer. Na de voorversterker met een aparte kabel op 'n geaard stopcontact aangesloten te hebben waren alles weer stil.

Dit even naar aanleiding van wat wij zoal aan HF op ons dak krijgen.

Nou kan dat HF behalve een radiozender doorgeven ook je signaal behoorlijk verprutsen.

Moraal..... Netkabels, aarde en afscherming zijn belangrijker dan je denkt.

:(

PS... vandaag m'n aarde repareren.

Is jouw 'directe aarde pin' dan wel diep genoeg in de grond geslagen om een echt goede aarde te vormen Hans?

Twee jaar geleden hebben ze bij mij de aarde opnieuw moeten aanleggen. Reden was dat de waterleiding in de straat vervangen werd door kunststof. Elk huis moest toen dus een eigen aardpin laten slaan. Bij mij zitten er twee electrodes in de grond en die gaan elk meer dan 25 meter diep. Hoe diep je moet gaan is afhankelijk van de stand van het grondwater op een locatie, maar een pin van pakweg 2 meter de grond in slaan geeft beslist geen goede aarding!

Sinds deze wijzifing kreeg ik radiozenders kamerbreed binnen via de versterker combinatie. Niet zacht nee.. op volle sterkte als ik buiten op m'n terras zat hoorde ik het nog.

Wat blijkt nu na veel zoeken.... M'n directe aarde (pijp in de grond) werkt niet meer. Na de voorversterker met een aparte kabel op 'n geaard stopcontact aangesloten te hebben waren alles weer stil.

Moraal..... Netkabels, aarde en afscherming zijn belangrijker dan je denkt.

Hoi Hans,

Je verhaal is duidelijk maar het een lijkt niet veel met het andere te maken te hebben. Je aarde werkte ook al niet met je oude versterker, en je kreeg toen geen zenders binnen?

Je neemt een andere versterker met andere aansluitoingen en wat gebeurt er komen zenders binnen..... Misschien is er iets mis met de versterker?

Als jouw aarde inderdaad een pijp in de grond is die niet tot het grondwater zou komen, je kunt aardweerstand trouwens gewoon meten, is veel betrouwbaarder :D dan KAN hij inderdaad wel wat effect hebben op het afvoeren van eventuele stoorsignalen maar als de weerstand te hoog is heb je zeker g

...je kunt aardweerstand trouwens gewoon meten, is veel betrouwbaarder...

Hoe meet je dit :unsure:

Is dat belangrijk?

Bij dit onderwerp krijg altijd weer het idee dat eental posters eerst eens voor zichzelf het contact met de aarde zouden moeten herstellen voor ze aan de aarde van hun set beginnen.

:rolleyes:

Als no-no op technisch gebied is mij verteld dat de aarde voor bescherming is. Als ik dan het verhaal van Hans lees, dan lijkt me dat die bescherming in dat geval niet meer werkt. En dan :unsure:

Mag je hopen dat er een goede aardlek-schakelaar in je meterkast zit :)

Bij dit onderwerp krijg altijd weer het idee dat eental posters eerst eens voor zichzelf het contact met de aarde zouden moeten herstellen voor ze aan de aarde van hun set beginnen.

Ha die Pjotr,

Je stelt het wel erg zwart-wit voor maar het is me al vaker opgevallen dat bij heel veel audiofielen de kennis van zaken over zulke elementaire dingen als hoe ons lichtnet in elkaar steekt vaak ontbreekt of niet juist is.

Dat is natuurlijk geen enkel beletsel om dan toch lekker van mooie muziek en goed geluid te kunnen genieten! Maar het wordt natuurlijk wel anders als dergelijke mensen dan dingen gaan beweren die niet helemaal kloppen, of waarvan ze geen weet hebben. Het is dan altijd moeilijk dat 'even' uit te leggen. Anderzijds is er tegenwoordig voor de serieuze zoeker heel snel en heel goed veel informatie op het net te vinden.

Groeten Fritzzel

Hierbij enkele links, de eerste 2 zijn wat ik 'echte' techniek zou willen noemen zo werkt het en niet anders, ben je ook gauw over uitgesproken....

http://www.radionics.demon.nl/aardlus/aardingslus.html

http://www.et-installateur.nl/vaktechniek/waaromaardlek.html

De volgende is een verkooppraatje voor een apparaatje dat we allemaal al in huis hebben, en dat 3 kwartjes kost een spanningzoeker. Overigens is het verhaal redelijk correct, maar uiteraard gebiased richting de 'eigen' produkten:

http://www.vandenhul.com/other/polchckman-nl.htm

Hoi Ome Henk,

Geeft niks, zoals ik al zei kun je dan nog steeds of misschien zelfs beter van muziek en geluid genieten je wordt niet afgeleid door wat er mis zou kunnen zijn of gaan. Enig nadeel is natuurlijk dat opmerkingen over techniek dan niet meer op z'n plaats zijn, en dan wordt zo'n draadje over netsnoeren voor jou natuurlijk 'off topic' of 'read only' :D

Groeten Fritzzel :D

Inhoudelijke reacties kan ik inderdaad niet/niet juist/niet onderbouwd geven. Luisterervaringen is iets heel anders  ;)

Inderdaad, ook die kun je moeilijk onder woorden brengen :D:o

Maakt niet uit Henk, we lezen het wel tussen de letters door :)

Ik hoop dat je Monster interlink duidelijker maakt wat de Sony cdspeler kan en wat niet :rolleyes:

Andr

Is jouw 'directe aarde pin'  dan wel diep genoeg in de grond geslagen om een echt goede aarde te vormen Hans?

Twee jaar geleden hebben ze bij mij de aarde opnieuw moeten aanleggen. Reden was dat de waterleiding in de straat vervangen werd door kunststof. Elk huis moest toen dus een eigen aardpin laten slaan. Bij mij zitten er twee electrodes in de grond en die gaan elk meer dan 25 meter diep. Hoe diep je moet gaan is afhankelijk van de stand van het grondwater op een locatie, maar een pin van pakweg 2 meter de grond in slaan geeft beslist geen goede aarding!

Ik heb inderdaad een pijp meer dan 3 m de grond in geslagen. Het grondwater staat hier altijd erg hoog, met als gevolg dat de aarde wel zal werken.

Ik gebruik de aarde overigens niet als veiligheidsaarde. Ik heb hem juist aangelegd om als niet vervuilde afleid aarde voor m'n audioset te dienen.

Ik heb wel geprobeerd de weerstand tussen m'n Essent-aarde en mijn aarde te meten. Het resultaat was een Ohmmeter die van -3 Ohm :confused: naar 3 Ohm liep. Dit in een tijdsbestek van ca 5 minuten. Ik weet dus ook absoluut niet wat ik mgemeten heb. Kennelijk een spanning. De twee aardpennen zullen wel als een soort accu werken :confused:.

In mijn woonkamer zit overigens helemaal geen aarde, dit is dan ook niet nodig.

Omdat ik met m'n nieuwe versterker gebalanceerde aansluitingen kreeg kwamen de radiozenders door. In eerste instantie heb ik ook op m'n nieuwe versterker met de cinch aansluitingen gespeeld, maar gebalanceerd klinkt toch wel wat rustiger.

Mijn S-2 eindversterker is in feite niet meer dan een opgedeelde M-2. Door deze constructie zijn gebalanceerde uitgangen mogelijk. Met de S-1 schijnt dit n.l. niet te kunnen.

Gebalanceerde aansluitingen schijnen ook niet goed te kunnen werken zonder aarde.

:)

PS... de draad aan mijn aardpijp lag los. Waarschijnlijk het gevolg van het bijplanten van een Hortensia.... :mad2:

PS... de draad aan mijn aardpijp lag los. Waarschijnlijk het gevolg van het bijplanten van een Hortensia.... :mad2:

Dan hoop ik wel voor je dat je hortensia geen schade ondervindt van het herstellen van je aarde :P:lol:

Overigens wil die aardverbinding ook effectief zijn om HF storing af te leiden dan kun je die het beste van dun (iets van 0,2 mm dik) koperstrip maken naar de geslagen aardpen.

Een apart geslagen aarde voor je set is idd altijd beter. Op de standaard veiligheidsaarde naar de meterkast kan een boel storing staan. Dan is dat middel soms erger dan de kwaal als het om afleiden van storing gaat.

;)

Ik heb tot nu toe nog geen radio gehoord, maar dat kan nog komen..... 's-avonds is het om een of andere reden erger dan overdag.

Op de vraag of de buis wel tot in het grondwater zit, een volmondig ja.

Toen ik n.l. iets in die buis liet vallen hoorde ik een duidelijk plons.

Ik heb tot nu toe nog geen radio gehoord, maar dat kan nog komen..... 's-avonds is het om een of andere reden erger dan overdag.

heb je er niet effe aan gezogen hans ?? :lol:

Tis nog niet wat ik had gehoopt, het is beter maar nog niet weg......

Ik wordt gek van die radio...... is er nou niemand die hier een oplossing voor weet.

Vanavond hoorde ik een franstalige zender, dit betekend dat we het in de kortegolf moeten zoeken.

Er is natuurlijk een simpele manier om er vanaf te komen. N.l. m'n andere eindversterker (S-1) te gebruiken. Deze werkt nog niet gebalanceerd. Alleen ben ik dan toch wel wat kwijt. De S-2 is toch nogal wat beter.

Maar die zenders...... grrr... :mad2:

Niet om het een of ander Hans, maar een versterker die als radio-ontvanger werkt?

Dat getuigt niet van een zindelijk ontwerp. De volgende stap is dan toch maar ferrietringen, of eigenlijk meer ferrietbussen om je interlinks en wel zo dicht mogelijk bij je ingangen.

;)

Ach, misschien loopt het grondwater wel door tot in Frankrijk :D

Ik vrees dat de omzetting van rca naar gebalanceerd niet helemaal geslaagd is :blink:

Het zou kunnen dat je interlink tussen voor en eind toevallig de lengte heeft van een kortgegolf antenne.

Hoor je de radio nog als er geen interlink in de S2 zit :unsure:

Andr

Niet om het een of ander Hans, maar een versterker die als radio-ontvanger werkt?

Dat getuigt niet van een zindelijk ontwerp. De volgende stap is dan toch maar ferrietringen, of eigenlijk meer ferrietbussen om je interlinks en wel zo dicht mogelijk bij je ingangen.

;)

Allemaal geprobeert, maar helpt niet. Ferietkralen aan de netkabels, interlinks en zelfs luidsprekerkabels.

Vergeet niet dat ik met een prototype speel.

Chris verzint zeker een oplossing, maar ik was benieuwt wat jullie weten.

Merkwaardigerwijs was gisteren alle storing weg wanneer ik m'n set op een geaard stopkontact aansloot. Vandaag was dat echter niet zo.

Als ik met de luidsprekerkabels beweeg, verandert er wel wat. Vooral de rechterkant radioot nogal. De linker is vrijwel stil.

:confused:

Gewoon alles goed afgeschermen Hans (inclusief bekabeling) :)

Ik heb vanmorgen de gebalanceerde rechterkabel tussen voor- en eindversterker dubbel afgeschermd.

Ik ben vanavond benieuwd, overdag hoor je niks n.l..

Maar ik zal 'ns een nieuw topic openen voor dit probleempje. Zo vervuilt dit wel erg.

• 6 months later...
Ik heb vanmorgen de gebalanceerde rechterkabel tussen voor- en eindversterker dubbel afgeschermd.

Maar ik zal 'ns een nieuw topic openen voor dit probleempje. Zo vervuilt dit wel erg.

Hoi Hans,

Waar is dit topic dan terecht gekomen? Alvast bedankt voor de link.

Dis is een oude post, maar ik neem aan dat het probleem al is opgelost. Wat was de oorzaak van het "geradioo"?

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Hoi Hans,

Dis is een oude post, maar ik neem aan dat het probleem al is opgelost. Wat was de oorzaak van het "geradioo"?

Met vriendelijke groet,

Erjee.

L I N K

Hoi Hans,

Met vriendelijke groet,

Erjee.

L I N K

Komt dat Array toch nog met een tuner op de markt :unsure:

Hoi Hans,

Met vriendelijke groet,

Erjee.

L I N K

Komt dat Array toch nog met een tuner op de markt :unsure:

Bietje flauw. <_<

Ferrietkernen hoeven niet altijd een positief effect te geven. Vooral wanneer je teveel kabels in je set gebruikt met ferriet. Het kan dan ernstig de dynamiek aantasten. Dit heb ik ondervonden toen ik netkabels aan het testen was. Het grootste effect bleek dit te hebben toen ik de audioquest ( met ferrietkern ) inruilde voor een Cardas. Dit verschil was zo dramatisch, dat het eigenlijk niet aan het prijsverschil kon liggen. Ik was altijd dik tevreden over de audioquest.

Mijn (zelfbouw) stekkerblok maakte ook gebruik van dezelfde audioquest netsnoer. 2 x ferriet dus....De betreffende cd speler ( Wadia 830i ) schijnt ook onderdelen te hebben die bestaan uit ferriet....dus eigenlijk was dit een overkill van ferriet:-) Het moraal van dit verhaal...de combinatie is belangrijk...niet de kabel.

Tijn