erik klijnsmit Posted 15 mei 2004 Report Share Posted 15 mei 2004 beste forum-mensen , leuke middag ! echt waar , en je leert er van . ik hou het kort , want ik heb even geen zin om een lang verhaal te typen . 4 versterkers : de array de MF xa200 de MF a370 klasse A de audionote buizen ik vonde de array en de xa 200 op elkaar lijken qua klank , alleen had ik het idee dat de xa200 iest feller was , maar ook wat rauwer. de audionote buizenbak was top ! echt heel mooi op die infinitys . wel hoorde je af en toe dat hij het niet helemaal trok . de MF a370 was een beetje tussen in . niet top maar ook niet slecht . dat was het dan . hier speedy andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 15 mei 2004 Report Share Posted 15 mei 2004 Ik zie het iets genuanceerder.... Ik wil het effe niet hebben over beter of slechter, dit is duidelijk een smaakkwestie. De buizenversterker van Telefunken is een versterker die bijzonder geschikt is voor klassieke muziek, of als je niet heel hard en met veel basgeweld wil draaien. Deze versterker geeft instrumenten verschikkelijk mooi weer. Als het echter een keer in het laag moet knallen, dan worden de knallen wat gedempt. dat dit de versterker is de de anderen het mooist vinden kan ik me voorstellen. Dan de versterker van Erik. Deze MF laat heel goed dynamiek horen, de klankkleur van instrumenten vindt ik iets minder mooi dan dat van de AudioNote. Ook klinkt hij toch wel rauwer. Hij zit iets vaster in z'n laag, wat de opmerking "een beetje dun" van iemand ontlokte. Voor mij is deze versterker heel geschikt voor popmuziek e.d. Voor klassiek gaat het allemaal bovengemiddeld, maar toch wat minder dan de AN. De kleine MF monoblokjes deden bijzonder goed hun best om de anderen bij te houden. Ik vind deze versterker een aangename klank hebben en zijn in mijn oren allrounders. Wat je wel hoort is dat de versterkers een fraktie rauwer, dan die van Erik klinken. Ook zit het geluid iets dichter. Je kunt de instrumenten als het ware iets minder goed onderscheiden. Toch, gezien het prijsverschil zeker, heel mooie eindbakjes (eigelijk meer "eindpijpen" ) En dan de Array's.... Het was leuk deze eens naast veel duurdere en een goedkoper versterker te kunnen beluisteren. Ik ben natuurlijk bevooroordeeld, maar zal toch proberen zo goed mogelijk uit te leggen wat de verschillen zijn. Ik vind de Array's instrumenten weergeven op een manier die heel dicht bij de Audionote ligt. Hij klinkt opener dan beide andere transistorversterkers, Het laag heeft hij duidelijk het best onder controle van de vergeleken versterkers. Tot zo ver de positieve klanken. Dan, waar hij wat achter bleef. Ik mijn oren klonk de Array wat feller dan de andere versterker, dit komt niet altijd te goede aan het klankbeeld. Omdat de versterker enorm neutraal klinkt komt veel muziek wat steriel over. Zeker als je dat vergelijkt met de Audionote. Op de Cd die ik had gekozen (niet zonder reden... ) vond ik de Array duidelijk de sterkste van de vier. De klankkleur van instrumenten was in dit muziekstukje zo duidelijk aanwezig, dat deze bijna tastbaar waren. Voor alle vier versterkers valt dus wat te zeggen. Ik denk dat iedereen best gelukkig kan zijn met zijn versterker. Ik weet dat er veel slechtere zijn... Al met al, een heel leuke en vooral gezellige middag, die zoals gewoonlijk te kort was. Ik wil hierbij alle aparatuursjouwers nog hartelijk bedanken. Een opmerking was om dit vergelijk nog eens met andere luidsprekers in een andere acoustiek te doen. Hier ben ik zeker te porren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 mei 2004 Report Share Posted 15 mei 2004 Mooi dat het een leuke middag was Ik had mijn B&W CDM-1 reeds aangeboden om als "monitor" dienst te doen, dacht ik . Misschien iets voor de volgende keer Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 15 mei 2004 Author Report Share Posted 15 mei 2004 Mooi dat het een leuke middag was Da's volgens mij ook het belangrijkste Even een vraagje: in een ander topic heeft Ruud gevraagd of er rekening is gehouden met de spanningsverschillen in uitgang van (toen) de ceedeespeler. Is hier nu ook rekening mee gehouden Of doet dat er bij VV => EV niet toe we hebben voor de aanvang van elke versterker een 2khz toon opgezet en met een db meter afgesteld zodat iedere versterker even hard klonk . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 15 mei 2004 Report Share Posted 15 mei 2004 Mooi dat het een leuke middag was Da's volgens mij ook het belangrijkste Even een vraagje: in een ander topic heeft Ruud gevraagd of er rekening is gehouden met de spanningsverschillen in uitgang van (toen) de ceedeespeler. Is hier nu ook rekening mee gehouden Of doet dat er bij VV => EV niet toe we hebben voor de aanvang van elke versterker een 2khz toon opgezet en met een db meter afgesteld zodat iedere versterker even hard klonk . Is dat hetzelfde Wanneer je een VV zachter zet krijgt de EV minder signaal. Hiermee kun je in elk geval de volumes gelijk zetten. Volgens mij zijn er dan verder geen aanpassingsproblemen. De toon was overigens 1000 Hz en we hebben alle versterkers op exact 77 dB ingesteld. We hebben geluisterd met een niveau tussen 80 en 85 dB. Muziek ging kennelijk 3 - 7 dB harder dan het testsignaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 15 mei 2004 Report Share Posted 15 mei 2004 Anderen stelden het leven met deze MF Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 15 mei 2004 Report Share Posted 15 mei 2004 zo nu ben ik aan de beurt. allereerst wil ik hierbij hans(en chris ) bedanken voor de gast vrijheid. zoals gewoonlijk was andre' weer te laat hij zou dus om 12uur bij mij zijn omdat ik niet de auto bezit om mijn amps in te vervoeren. om 1 uur bij hans te zijn aangekomen was er dus al een sessie bezig,altijd leuk om ergens op tijd te zijn de luistersessies zijn voor mij dus ook blind uitgevoerd. en aangezien ik het wel kan vinden met kraus zijn ervaring ga ik dit zelfde verhaal dus niet helemaal oprakelen. maar elke transistor versterker die ik vandaag gehoord heb,kan ik dus wel mee leven (ook die van jou kraus) allen in mijn oren waren er tussen de transistor amp wel aardig wat nuancen verschillen. de ARRAY is beter gecontroleerd in het laag (maar elke verandering is niet altijd een verbetering) want soms kon de array wel te mooi proberen over te komen wat ik zelf vond dat dit niet lukte,maar dit is wel een versterker die de puntjes wat meer op de i zetten dan de andere trans amps. de MF XA200 ik denk zelf dat deze amp helemaal nog zo slecht niet is,want de potentie zat er wel in maar misschien kwam het niet uit de verf met deze luidsprekers,en toch had deze amp iets wat mij wel kon bekoren. niet helemaal gecontroleerd maar wel een soort roze klank. de AUDIO NOTE P4 (16 watt) heerlijk ik werd gelijk weer gepakt door de sound,dit is een versterker die je aanzet tot het mee swingen op de muziek. maar toch heb ik hier een minpunt over, het laag had deze amp toch wel een beetje probleempjes mee (dit komt zeker door de luidsprekers) verder wil ik alleen maar kwijt dat deze amp heeft gezongen vandaag. de MF A370 geen slechte bak,maar oh wat een verkeerde volgorde na het luisteren van de audio note's. het was voor mij gelijk moeilijk om weer terug te schakelen en het is niet helemaal eerlijk als ik hierover iets ga zeggen wat straks niet zou kloppen. want ik vond deze daarna gelijk te dun klinken,ik zeg niet dat dit zo is maar de MF A370 had wat mij betreft toch beter na de ARRAY's mogen spelen. verder was het een geslaagde dag ,die mij reuze mee gevallen is want ik was toch echt wel een beetje bang dat de luidsprekers een groot probleem zouden zijn. verder wil ik hierbij ook andre' bedanken voor de goede service en snelle rit,gelukkig had je een routekaart bij je ik vind dat we deze sessie zeker nog eens over moeten doen maar dan zonder die i....i Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 15 mei 2004 Report Share Posted 15 mei 2004 Tja, ik zal ook eens een paar duiten in het zakje doen Om te beginnen (verkleinde) plaatjes van de setup: Om te beginnen alle deelnemers bedankt voor de inzet en de gezellige dag, dit soort testen zorgt altijd weer voor nieuwe inzichten en ervaringen en je leert de forummers beter kennen Ik waardeer het zeer dat Chris van Liempd aanwezig is bij zo'n sessie, want hoe vaak kun je nu met een ontwerper van een bepaald merk je bevindingen delen? Aan de andere kant is het een mooie mogelijkheid om een versterker te vergelijken met andere modellen De Northstar heb ik met alle plezier weer meegenomen, gelukkig weegt hij niet zoveel als een Audio note amp Als eerste wil ik Kraus een hart onder de riem steken, ik vind het bewonderenswaardig om versterkers uit een wat lagere (prijs)klasse naast een aantal 'toppers' te zetten, zeker met dit soort speakers Ik heb de XA200's bij Kraus thuis gehoord op monitor speakers en dan is het toch een heel ander verhaal. Slecht deden de monoblokjes het zeker niet, je kon wel horen dat het niet echt klikte met de R90's, die toch een vrij zware belasting vormen. Bij rustige passages was er eigenlijk geen vuiltje aan de lucht, maar een groot orkest of heftige stukken waren wat teveel van het goede. Het laag was op bepaalde momenten goed onder controle, maar bij teveel drukte ging het mis, alsof de voeding tekort kwam. Een beetje donkere klank is meestal een indicatie van een te zware belasting, met de monitors is hier geen sprake van. De Array versterker stond z'n mannetje, het laag is er hoorbaar op vooruit gegaan en de klank is mooi helder en transparant, om niet te zeggen snel. Toch is er iets wat ik niet goed kan benoemen, een stukje rhythm and pace zou welkom zijn, ergens blijft dat wat achter. Een versterker die 'alles' laat horen, zou ook heel goed pakkend moeten kunnen klinken, maar hoe je dit zou moeten aanpakken kan ik niet zeggen, misschien zou hij toch iets meer moeten uitklinken De MF van Erik is een brok vermogen, je hoort het gemak eraf stralen, maar echt vloeiend doet hij z'n werk niet. Klankmatig heb ik me een paar keer zitten afvragen welk instrument nu speelde, de Array is hier duidelijker in. Ik vind de presentatie vrij 'vlak', met name de klassieke stukken hadden een goede dieptewerking en dat was bij de Mf iets minder goed hoorbaar. De Audionote monoblokken hadden veruit de meeste noten op hun zang, de ruimtelijke afbeelding en de separatie van de instrumenten was verbluffend, zo erg zelfs dat ik me het klassieke nummer in de test liet wegvoeren Nou ja, het volgende nummer speelde aansluitend zonder pauze door Het laag was opzich heel mooi, maar we hadden niet veel harder moeten spelen, want we waren wel de grenzen aan het verkennen Toch moet ik ook opmerken dat het 'mooi maken' van de Audio Note eigenlijk vervorming is, de aangename klank zorgt echter dat je dit snel accepteert. Gelukkig hoorde ik niet het 'fase draaien' bij stemmen, iets wat ik bij buizenversterkers nog al eens hoor. Ik vernam dat deze sessie bij iemand anders herhaald gaat worden, ik ben benieuwd bij wie dat is, ik ben er graag weer bij Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 16 mei 2004 Report Share Posted 16 mei 2004 Aanvankelijk zou ik deze middag niet aanwezig zijn, omdat ik andere sociale verplichtingen had, maar ik had wel toegezegd even langs te wippen. Dat werd uiteindelijk ruim 2 uur. Toen Hans mij even na half 3 binnen liet vertelde hij dat ze net begonnen waren: het eerste nummer stond net op de eerste versterker te spelen. Dus ik ben stilletje een plaatsje gaan zoeken en ik ben gaan luisteren. De gebruikte apparatuur kende ik niet op de MF A370 van Erik na. En de gebruikte muziekfragmenten kende op Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 16 mei 2004 Report Share Posted 16 mei 2004 Bij deze dan heet van de naald toch maar mijn verslag: Verslag buis, A, AB vergelijking Kermit, Telefunken en ikzelf hebben blind geluisterd door tijdens het wisselen van de kabels even de mooie tuin van Hans in te gaan (heerlijk weer ook nog) en omdat alle versterkers gewoon aanstonden, kon je zien niet zien welke op dat moment de vier gekozen tracks afspeelde. Voor wat betreft de keuze van de muziek: die was vrij willekeurig en wat spontaan en misschien niet de meest gelukkige maar met andere fragmenten waren de resultaten precies hetzelfde geweest en dus goed genoeg om een indruk te krijgen van de kwaliteiten van de verschillende versterkers. Ondanks het blind luisteren had ik na de eerste sessie eigenlijk al geen twijfel meer over welke versterker aan het werk was. Tijdens de eerste sessie maakte ik me nog enigszins zorgen over mijn gehoor omdat ik geen enkel verschil hoorde met het luisteren naar de set van Hans toen ik al wat eerder gearriveerd was. Bij de tweede sessie herkende ik de XA200 meteen (en vermoedde ik al bij de eerste ronde de Arrays gehoord te hebben) en bij sessie nr. III twijfelde ik geen moment meer aan het luisteren naar de buizenbakken. Nr IV was een eitje dus. Naast het Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 16 mei 2004 Report Share Posted 16 mei 2004 Kun je nagaan hoe die AN kunnen klinken op een paar tube friendly speakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 16 mei 2004 Report Share Posted 16 mei 2004 ik vind het sowieso door alle jongens prima en duidelijk gerencenseerd..... bravo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 16 mei 2004 Report Share Posted 16 mei 2004 Ik heb dankbaar gebruik gemaakt van deze sessie om de aangepaste R90's te beluisteren, vergeleken met mijn R90's is de homogeniteit flink verbeterd en is met name het laag-midden een stuk duidelijker/schoner dan bij mij. Ik heb het idee dat deze filteraanpassing meer effekt sorteert dan de aangebrachte lood-bitumen in de speakers, want ook die wijzigigng heb ik vergeleken met mijn R90's, echter was dit lastig te beoordelen. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 16 mei 2004 Report Share Posted 16 mei 2004 wie weet neem ik mijn jadis nog eens mee. die is 2x 45 watt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 mei 2004 Report Share Posted 16 mei 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 mei 2004 Report Share Posted 16 mei 2004 M.b.t. de Array's. Ik heb met Chris vandaag nog gesproken over zijn ervaringen gistermiddag. Letterlijk zei hij "afgelopen woensdag klonk het veel homogener". Ik was het daar wel mee eens. Komende week gaat het (prototype) van de Quarts S MKII weer op de testbank. Het zou kunnen zijn dat er een instelling is verlopen. Ook ga ik nog een experimeteren met m'n netbekabeling. De Array was n.l. de enige versterker die via het met afgeschermde kabel aangesloten filterblok was aangesloten. De rest rechtstreeks op het stekkerblok van Kraus. Mischien heeft Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 16 mei 2004 Report Share Posted 16 mei 2004 Aanvankelijk zou ik deze middag niet aanwezig zijn, omdat ik andere sociale verplichtingen had, maar ik had wel toegezegd even langs te wippen. Dat werd uiteindelijk ruim 2 uur. Toen Hans mij even na half 3 binnen liet vertelde hij dat ze net begonnen waren: het eerste nummer stond net op de eerste versterker te spelen. Dus ik ben stilletje een plaatsje gaan zoeken en ik ben gaan luisteren. De gebruikte apparatuur kende ik niet op de MF A370 van Erik na. En de gebruikte muziekfragmenten kende op Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 16 mei 2004 Report Share Posted 16 mei 2004 Zo te zien zit ik ook aardig op een lijn met Bas, ik heb bij Kraus met de Chario monitors heel 'andere' (gemodificeerde) XA200's gehoord, positief anders uiteraard Wat mij nu opvalt, is dat het stekkerblok met rubber netsnoer de mooiste resultaten gaf en dat (waarschijnlijk) het filter met afgeschermd netsnoer de Array versterker parten speelde, net als bij Kraus thuis, toen hij nog met filter en Lapp netsnoer speelde. Dus Kraus, je mag nog steeds heel tevreden zijn met je versterkers, je kunt alleen beter geen R90's kopen Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 16 mei 2004 Report Share Posted 16 mei 2004 Hee jongens, was het nou een versterker vergelijking of een snoeren vergelijking? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 16 mei 2004 Report Share Posted 16 mei 2004 Hee jongens, was het nou een versterker vergelijking of een snoeren vergelijking? Heb jij wel eens een versterker zonder netsnoer zien werken? Zo ja dan zat er een accu in, zo nee, dan kun je wel stellen: garbage in, garbage out! Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 16 mei 2004 Report Share Posted 16 mei 2004 Beste allemaal, Allemaal goeie en duidelijke recensies ! Proficiaat. Vooral Kermit, hij geeft ook duidelijk aan hoe de performer achter de muziek staat, en in welke verhouding! Als ik een vraagje mag stellen,hoe zat 't met de "galm"in de muziek ? Meestal is die altijd meer of minder aanwezig in de mz. opname. Eerlijk gezegd, ik ken de muziek die jullie speelden niet,vandaar ook m'n vraag. Sommige versterkers kunnen dit vaak versluieren. Met vr Gr, Jerry. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 16 mei 2004 Report Share Posted 16 mei 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 16 mei 2004 Report Share Posted 16 mei 2004 E Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 16 mei 2004 Report Share Posted 16 mei 2004 E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 16 mei 2004 Report Share Posted 16 mei 2004 Beste Jerry Galm is een wat weerbarstig begrip. Ik praat liever over ruimte. Dat kun je ook in de beschrijvingen van de muziekstukken terugvinden. Er zijn nogal wat moderne opnames die eigenlijk zonder akoustiek zijn opgenomen. In de mixing fase worden alle partijen netjes van links naar rechts verdeeld en er wordt galm aan toegevoegd. Dat geeft een illusie van ruimtelijkheid die er niet is. In feite zit je dan naar een verzameling mono-signalen te luisteren. Met een goede set is dat zonder veel moeite op gehoor vast te stellen. Een heel duidelijk voorbeeld is bijvoorbeeld de CD cvan Laura Fygi, die een jaar of twee geleden is uitgekomen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts