FaasW Posted 16 mei 2004 Report Share Posted 16 mei 2004 Hallo, ben op zoek naar een nieuwe set magnepan's en aangezien ik geen nieuwe kan aanschaffen zal het dus een gebruikte set moeten zijn. Heb de volgende type's te koop aangeboden gekregen : MG IIa, SMGc, MG1.4 en MG 1.5/QR. Heeft iemand ervaring met die speakers, en wat zijn de voor-en nadelen ? Heb ooit eens ergens gelezen over een type (ik dacht de 1.4) die een dip in het middengebied heeft, dat er met filtering niet uit te halen is alvast bedankt voor alle info groet Faas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hififreak Posted 16 mei 2004 Report Share Posted 16 mei 2004 Dag, Welke versterker mag de Maggies aan gaan sturen? Groeten, Hififreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
FaasW Posted 16 mei 2004 Author Report Share Posted 16 mei 2004 de magnepans worden aangestuurd door Van Medevoort MA 110 wil deze later voor een zwaardere versterker inruilen, maar probeer het eerst met deze MA 110 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 16 mei 2004 Report Share Posted 16 mei 2004 de magnepans worden aangestuurd door Van Medevoort MA 110wil deze later voor een zwaardere versterker inruilen, maar probeer het eerst met deze MA 110 In dat geval wordt de keuze makkelijker. Dan zou ik gaan voor de SMG-C van Magnepan. Deze is 't kleinst en gemakkelijkst aan te sturen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hififreak Posted 16 mei 2004 Report Share Posted 16 mei 2004 Amen, Groeten, Hififreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 16 mei 2004 Report Share Posted 16 mei 2004 Stuur even een mailtje naar Ron Lindeman. Die heeft verschillende magenepans van verschillende grootte. Hij kan je vast op weg helpen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 17 mei 2004 Report Share Posted 17 mei 2004 Stuur even een mailtje naar Ron Lindeman. Die heeft verschillende magenepans van verschillende grootte. Hij kan je vast op weg helpen.. Bedankt voor de referentie Kermit. Ik vraag me echter af of FaasW erg veel zal doen met eventuele tips... Zie dit topic Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 17 mei 2004 Report Share Posted 17 mei 2004 Inderdaad, da's waar ook. Hoe staat het met je 'Magnepan MGI improved', Faas? Is die niet meer te repareren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
FaasW Posted 17 mei 2004 Author Report Share Posted 17 mei 2004 Heren, Ik heb de MG I imp. inderaad onder handen genomen. De info van Ron over MUG heb ik trer harte genomen en daar eea opgedoken. Volgende heb ik gedaan; eerst met aceton de tweeterdraden verwijderd, deze waren al gedeeltelijk zo verv vergaan dat ze niet meer zichtbaar waren. Toen heb ik tussen de basdraden de oude lijm verwijderd, en daarbij kwamen deze draden ook los zodat ik besloot ook die volledig los te maken en te verwijderen. Resultaat een 'lege' MGI imp. De mylar folie was hier en daar toch beschadigd door zowel kleine als grote gaten. Via MUG gelezen dat je die met mylar-plakband kunt repareren. Deze via een watersporthandel besteld, en de gaten gedicht. Toen heb ik basis van een stuk van 'Alex' van MUG geprobeerd de basdraden weet terug te plaatsen. Alex gebruikt daarvoor een accu die ervoor moet zorgen dat door de toevoeging van stroom op de draad er een magnetisch veld ontstaat, waardoor de draden door de magneten worden vastgehouden, waar je later de lijm op kunt aanbrengen (lijm : miloxane van Magnepan).Die lijm had ik samen met een tweeterkit bij Magnepan gekocht. Helaas het aanbrengen van de basdraden lukte me niet, de draden waren door de oude lijm niet erg goed verwerkbaar en bovendien ook toch wel gedeeltelijk vergaan ze braken erg snel. Gevolg ik heb bij McMaster in de USA nieuwe draad besteld (aluminium 25''), en ga het opnieuw proberen. Echter in de tussentijd wil ik wel graag andere gebruikte magnepans aanschaffen (voor het geval dat het me NIET gaat lukken de MGI imp. te repareren) en vandaar de vraag aan het forum om me daarin te adviseren. Zeker omdat ik ergens op het forum iets gelezen had over een bepaald type dat een dip in de frequentie-karakterastiek heeft. Dus graag hoor ik wat de ervaringen zijn. Ik zal het forum in ieder geval op de hoogte houden van mijn vorderingen met de MGI imp. alvast bedankt voor alle info. Faas Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 mei 2004 Report Share Posted 17 mei 2004 (...) de tweeterdraden verwijderd, deze waren al gedeeltelijk zo vergaan dat ze niet meer zichtbaar waren. Toen heb ik tussen de basdraden de oude lijm verwijderd, en daarbij kwamen deze draden ook los zodat ik besloot ook die volledig los te maken en te verwijderen. Resultaat een 'lege' MGI imp. De mylar folie was hier en daar toch beschadigd door zowel kleine als grote gaten. (...) Beste Ron, Een geval van spontane zelfontbinding? Dit geval van autodetiorisatie gaat m.i. wel heel erg ver: zelfs voor een maggie! Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn geweest? Aceton- en/of thinnerdampen in huis? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een versterker zoiets kan aanrichten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 17 mei 2004 Report Share Posted 17 mei 2004 (...) de tweeterdraden verwijderd, deze waren al gedeeltelijk zo vergaan dat ze niet meer zichtbaar waren. Toen heb ik tussen de basdraden de oude lijm verwijderd, en daarbij kwamen deze draden ook los zodat ik besloot ook die volledig los te maken en te verwijderen. Resultaat een 'lege' MGI imp. De mylar folie was hier en daar toch beschadigd door zowel kleine als grote gaten. (...) Beste Ron, Een geval van spontane zelfontbinding? Dit geval van autodetiorisatie gaat m.i. wel heel erg ver: zelfs voor een maggie! Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn geweest? Aceton- en/of thinnerdampen in huis? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een versterker zoiets kan aanrichten... Chemische reactie, wie zal het zeggen Om de bas draden bij het verlijmen in toom te houden geloof ik niet zo in magnetisme. Je kunt er een lastrafo achter hangen maar toch zul je niet het gewenste reultaat bereiken. Het is beter de geleiders op hun plaats houden door middel van mechanische kracht: druk. Ik heb een stukje hout gebruikt, omwikkeld met huishoudfolie. Deze elastische folie hecht niet aan de Miloxane of 3M77 lijm. Voor wat betreft de keuze voor een andere set Magnepans: ze klinken allemaal anders. Behalve de 1.5 heb ik de door jou genoemde types niet gehoord. Je zult toch zelf proefondervindelijk moeten vaststellen of ze je bekoren. Zelf vind ik dat bijv. de 2.5R een dip vertoont in de overgang van laag naar hoog. Ergens rond de 1000 Hz, het crossovergebied van deze tweeweg weergever. Jim Winey, Mr. Magnepan, is echter van mening dat de 2.5R het beste is dat ie ooit heeft gemaakt. Luisteren dus, in je eigen omgeving. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FaasW Posted 19 mei 2004 Author Report Share Posted 19 mei 2004 Bedankt voor de informatie, heb vandaag de draad voor het basgedeelte uit de USA ontvangen en geprobeerd deze met de accu erop aangesloten te bevestigen en ik moet je gelijk geven dat was geen succes Vraag is nu of je direct de Miloxane kunt bevestigen en dat de draad dmv de druk(hout met huishoudfolie)kunt bevestigen, of heb je de 3Mlijm nodig. Ook vraag ik me af of je eerste de eerste draad kunt verlijmen en dan later het 2e gedeelte daarnaast kunt leggen en dan dat verlijmen. Heeft dat effect voor het geluid, omdat er dan al lijm tussen de mylar en de draad ligt Ben benieuwd of er nog meer forumleden zijn die al eens een Magnepan van nieuwe draad hebben voorzien Heeft er touwens nog iemand magnepans te koop Hoor het graag Faas Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 19 mei 2004 Report Share Posted 19 mei 2004 Bedankt voor de informatie, heb vandaag de draad voor het basgedeelte uit de USA ontvangen en geprobeerd deze met de accu erop aangesloten te bevestigen en ik moet je gelijk geven dat was geen succes Vraag is nu of je direct de Miloxane kunt bevestigen en dat de draad dmv de druk(hout met huishoudfolie)kunt bevestigen, of heb je de 3Mlijm nodig. Ook vraag ik me af of je eerste de eerste draad kunt verlijmen en dan later het 2e gedeelte daarnaast kunt leggen en dan dat verlijmen. Heeft dat effect voor het geluid, omdat er dan al lijm tussen de mylar en de draad ligt Ben benieuwd of er nog meer forumleden zijn die al eens een Magnepan van nieuwe draad hebben voorzien Heeft er touwens nog iemand magnepans te koop Hoor het graag Faas Wat bedoel je met: eerst de eerste draad en dan de tweede? Bedoel je de woofer en mid/hoogdraad, of bedoel je de eerste, tweede, derde etc. baan van de basdraad? Ik neem aan het laatste, omdat je alleen de basdraad hebt ontvangen. Ik heb niet met miloxane gewerkt, maar ik zou eerst een proefstukje doen om te zien hoe dit spul zich in de open lucht gedraagt. Wat is de drogings- en verwerkingstijd, blijft het pekken etc.? Het lijmen van de rechte stukken is niet zo'n probleem, maar het maken van de bochtjes wel. Je moet die bochtjes onder druk verlijmen want anders komen ze omhoog. Ik zou baan voor baan werken en niet in een keer het hele membraan sprayen of insmeren. Tenzij je heel snel kunt werken... Succes... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 mei 2004 Report Share Posted 19 mei 2004 Als je onder druk moet verlijmen, heb je kans dat je drukmiddel (plaatje board of zo) vast komt te zitten aan je kunstwerk. En dat zal vast niet mooi klinken, zo. Er zijn tegenwoordig vellen teflon te koop: die worden gebruikt voor bakplaten, taartvormen e.d. Daar hecht geen enkele lijm aan. (Veel te glad.) Misschien een goed idee om een velletje teflon er tussen te leggen, bij het lijmen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
FaasW Posted 20 mei 2004 Author Report Share Posted 20 mei 2004 Wat ik nog even bij het verlijmen bedoel net 2e rij is het volgende; op de foto (die volgt nog ) zie je dat er in de 12 rijen die de bas/mid draden van boven naar beneden maken er 2 draden naast elkaar lopen. Bij het uitleggen van de draad moet je eerst 12 rijen van 1 enkele draad maken, en dan aan het einde van de 12 rij, naast de eerste draad, een 2e naastleggen, en weer die 12 rijen leggen. In de praktijk is dat dus maar 1 stuk draad, en niet 2 aparate draden. Hierbij vraag is me wel af of indien je dat met 2 aparte stukken zou doen dit enige invloed op het geluid zou hebben. Terugkomend was de vraag dus, zou je als je de eerste 12 rijen enkel hebt verlijmd er later de 2e draad naast kunnen lijmen, en wat zou de invloed zijn aangezien de draad dan niet rechtsreeks op de mylar maar op de lijm ligt. Daarnaast nog graag een lijmtip, welke lijm zou je het beste kunnen gebruiken om de draden als eerste vast te zetten. Miloxane werkt niet. Er wordt een 3M77 genoemd maar die zou, in de nieuwe samenstelling, ook de mylar kunnen beschadigen. Hoor graag, Faas Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 20 mei 2004 Report Share Posted 20 mei 2004 Ik heb het nog even nagezocht, maar de miloxane is een UV-coating die moet worden aangebracht nadat de draden zijn aangebracht. Ben je bekend met deze uitleg over reparatie en lijmen van draden: MUG Link to comment Share on other sites More sharing options...
FaasW Posted 23 mei 2004 Author Report Share Posted 23 mei 2004 De MGI spelen weer, ik heb de bas en midden draad gelijmd op de mylar, alleende keuze van lijm, een polyurethane lijm is, zoals blijkt uit een proef, wel de defenitieve lijm geworden, want ik denk niet dat ik de draden er nu nog af krijg. ik heb ook de tweeter draad geplaatst. Alleen nu moet ik alle draden nog zo zien te verbinden dat alles weer speelt. Ik krijg de bas/mid wel aan het spelen maar de tweeter nog niet. Ik wil graag gaan biwiren dus nu is de vraag kan iemand me vertellen welke draden ik procies moet verbinden met welke onderdelen van de filter. Deze bestaat uit een rode spoel, een zwarte staaf (weerstand ) en de zekering. Er komen dus 2 draden van de tweeter en 2 van de basmid. Indien iemand me kan helpen hoor ik het graag Krijg binnenkort een digitale camera om wat foto's te maken. Kan trouwens ook nergens een aanwijzing vinden hoe ik die dan moet plaatsen Faas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 23 mei 2004 Report Share Posted 23 mei 2004 Krijg binnenkort een digitale camera om wat foto's te maken. Kan trouwens ooknergens een aanwijzing vinden hoe ik die dan moet plaatsen Op dit forum kun je (helaas) alleen foto's plaatsen van een website. Je zal dus zelf een website moeten hebben/maken. Btw, hier nog een oude foto van mijn Magnepannetjes, toen ik nog bij m'n ouders woonde. (rond 1989) Ik had ze toen in een (te) kleine slaapkamer staan van zo'n 2x3 meter, en toch klonk dat al verassend goed! (met Audio-Analyse PA60 Klasse-A versterker, Nakamichi CDP-2 CD-speler, en Van den Hul CS122 kabel) Mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 23 mei 2004 Report Share Posted 23 mei 2004 Zij dat de SMGa's Alco? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 23 mei 2004 Report Share Posted 23 mei 2004 Zij dat de SMGa's Alco? Yep Zee, dat waren de SMGa's. Die waren trouwens ook nog vrij gemakkelijk aan te sturen. (rond de 90db rendement) Link to comment Share on other sites More sharing options...
FaasW Posted 21 juni 2004 Author Report Share Posted 21 juni 2004 Hoi, het heeft even geduurd maar hier de laatse informatie over het voorzien van nieuwe bedrading op de Magnepan MG1 improved. Op basis van de aangereikte verwijzingen naar MUG ben ik op zoek gegaan naar een polyurethanelijm, en kwam daarbij uit op de gelige konstruktielijm van bison kit. Een andere lijm heb ik niet kunnen vinden. De pogingen om op basis van een trafo te werken waarmee je de draden van electriciteit voorziet en zo een magnetisch veld maakt op de magnepan, werkte ook niet . Ben met de lijm als volgt te werk gegaan. De lijm uitgesmeert met en spatel iets laten drogen en de enkele draad eropgeplakt. Ik kan je wel zeggen dat dit een hels karwei is. De draad is weerspannig en krult telkens op. Na veel 5en en 6en is het toch gelukt, maar het resultaat was beroevend. de 2e draad heb ik niet meer geprobeerd. M.a.w. het projekt is dus mislukt, weg magnepan mg1 imporved . Als iemand nog een oude set heeft staan, eventueel een losse, dan wil ik die graag overnemen voor een redelijke prijs, kan ik de set weer compleet maken. Heb intussen een paar MG 1.4 gekocht, maar daarvan valt het hoog me wat tegen ,heeft iemand 1.4's en kan daar iets aan getweaked worden ??? Niet dat ik er te veel aan wil experimenten hoor, ik heb m'n les geleerd Faas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 22 juni 2004 Report Share Posted 22 juni 2004 Hoi,het heeft even geduurd maar hier de laatse informatie over het voorzien van nieuwe bedrading op de Magnepan MG1 improved. Op basis van de aangereikte verwijzingen naar MUG ben ik op zoek gegaan naar een polyurethanelijm, en kwam daarbij uit op de gelige konstruktielijm van bison kit. Een andere lijm heb ik niet kunnen vinden. De pogingen om op basis van een trafo te werken waarmee je de draden van electriciteit voorziet en zo een magnetisch veld maakt op de magnepan, werkte ook niet . Ben met de lijm als volgt te werk gegaan. De lijm uitgesmeert met en spatel iets laten drogen en de enkele draad eropgeplakt. Ik kan je wel zeggen dat dit een hels karwei is. De draad is weerspannig en krult telkens op. Na veel 5en en 6en is het toch gelukt, maar het resultaat was beroevend. de 2e draad heb ik niet meer geprobeerd. M.a.w. het projekt is dus mislukt, weg magnepan mg1 imporved . Als iemand nog een oude set heeft staan, eventueel een losse, dan wil ik die graag overnemen voor een redelijke prijs, kan ik de set weer compleet maken. Heb intussen een paar MG 1.4 gekocht, maar daarvan valt het hoog me wat tegen ,heeft iemand 1.4's en kan daar iets aan getweaked worden ??? Niet dat ik er te veel aan wil experimenten hoor, ik heb m'n les geleerd Faas Dus als ik het goed begrijp heb je een stel goede magnepans...proberen te modificeren ofzo ....aijjj das verdomd jammer dat het misgelopen is..misschien eens kijken op 2de hands.nl of marktplaats...kom je geregeld een stel maggies tegen Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 juni 2004 Report Share Posted 25 juni 2004 (...) Dus als ik het goed begrijp heb je een stel goede magnepans...proberen te modificeren ofzo ....aijjj das verdomd jammer dat het misgelopen is..misschien eens kijken op 2de hands.nl of marktplaats...kom je geregeld een stel maggies tegen Kijk maar mooi uit! Best mogelijk dat die dingen (wellicht zelfs door een bekende van ons?) zijn "gerepareerd" (draadjes provisorisch vastgekleefd met 3M-lijmspray?) en als "zo goed als nieuw" voor "een zacht prijsje" te koop worden aangeboden (hoewel hij ze eigenlijk liever niet kwijt wil, want hij had er nog plannen mee)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 26 juni 2004 Report Share Posted 26 juni 2004 Ja dat is gewoon een kwestie van je ogen en oren eens goed de kost tegeven, als je gaat luisteren. Al is het provisorisch gelijmd is ectra dan zie je dit toch zeker wel. Iemand diezelf met een stel electrostaten draait, al een geruime tijd valt dit soort oneffenheden wel op Tenminste dat mag ik wel aannemen Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 26 juni 2004 Report Share Posted 26 juni 2004 Beste Muziekfreak, Allereerst: magnepans zijn geen elektrostaten. Ten tweede: over het plakwerk wordt nog een coating gespoten. Ten derde: goed luisteren? Op basis van een grondige hoortest het juiste oordeel vellen? Schei uit, zeg! Dat is te veel gevraagd. Als men dat k Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts