nando Posted 17 mei 2004 Report Share Posted 17 mei 2004 afgelopen zaterdag heb ik bij mijn vertrouwde audioboer een Quad esl-63 uit 1988 te leen meegenomen om op mijn volledige Musical Fidelity set aan te sluiten. Ik heb de Quad 988 (opvolger van de esl-63) meedere keren gehoord en dat is simpelweg fantastisch. Nu sluit ik dus de boel aan volgens de aanwijzing van de verkoper en controleer de boel nog eens. Aanzetten en luisteren of er niets raars te horen is. Geen probleem en luisteren. Na een tijdje ruik ik wel iets vreemds maar de buren zijn aan het verbouwen en daar rook het ook al eerder nogal raar (verbrand plasic ed). Klinkt allemaal geweldig tijdens een paar uur luisteren. De volgende dag zat me die stank toch niet lekker en voor ik de apparatuur aanzet schroef ik de frontplaat van de x-a200 waar toch duidelijk de stank vandaan kwam... mijn mond viel erg ver open toen ik 3 volledig verkoolde weerstanden zag die ooit goudkleurig zijn geweest... Ik was nogal over de zeik, verdorie een van de beste speakers in huis en sloopt die vervolgens mijn eindversterker... grrrrr. Ik ga morgen naar de winkel waar ik de Quad's heb geleend maar nu zou ik graag van jullie willen weten wat er gebeurd kan zijn en wat er allemaal kapot kan zijn gegaan in de MF x-a200. Kermit in topic: versterker vergelijking. "Omdat Kraus niet ver weg woont zullen we de versterkers vast nog wel eens aan de ESL63's hangen. Of wellicht bij een tweede sessie met dezelfde verzameling versterkers." Nu vraag is me af... kan de x-a200 de Quad wel trekken? nando (pissed off) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 17 mei 2004 Report Share Posted 17 mei 2004 Nando De ESL63 is voor een versterker een hele makkelijke belasting. Ik heb er al verschillende versterkers aangehad en dat is nooit een probleem geweest. Wellicht is hier sprake van een samenloop van omstandigheden. Niettemin zal uitgezocht moeten worden wat er aan de hand is. Je zou eens contact kunnen opnemen met Transtec. Die zullen je zeker uitgebreid te woord staan. Hoe klonk het eigenlijk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 17 mei 2004 Report Share Posted 17 mei 2004 Beste Nando, Het zou kunnen dat de emitter weerstanden of source r's bij power m-fets zijn in-of uitgebrand. Door deze r's lopen ook de tot. strm v/d eindtr, dus kunnen ze bij een amp die onstb wordt als hij een te lage belasting ziet,het verm. niet dissp. Maar als de offset-spanning op de ls-uitgang niet al te hoog is en je dc bev. nog goed funct, dus de amp speelt nog,kun je misschien volstaan met alleen een paar r's vervangen. Deze zijn meestal laagohmig, tussen de 0,1-1ohm. Bij de Quad -63 zit er als ik het me goed herr, een r. van 1,5 ohm met parral.eroverheen een c. van 220 uF. Dus een kleine imp aanp. i.v.m. bep amps. Blijkbaar toch niet enough voor jou amp.Succes, en we horen het nog wel. Met vr Gr, Jerry. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 17 mei 2004 Author Report Share Posted 17 mei 2004 beste s.o.t.a jerry, Ik begrijp wel iets van electronica maar ik begrijp echt helemaal niets wat je schrijft, ik ben niet dusdanig electrotechnisch dat ik een "aha" gevoel heb. Je bedoeld het ongetwijfeld goed maar hier kan ik niets mee. Ik ga overigens ook absoluut niet rommelen in de eindbakken want er zit nog garantie op. Zou je misschien in wat simpeler taal kunnen uitleggen wat je bedoeld? Kermit, Het klonk fantastisch! Het lastige is dat de Quad's breed zijn en ze zo bij mij in de woonkamer niet ver van elkaar af kunnen staan waardoor het stereobeeld wat smal is. Ik denk dat de Quad wel eens een blijvertje kan zijn. Zijn het niet deze dan wel andere electrostaten. Wat betreft het laag waar velen over klagen bij electrostaten.... ik snap niet goed waar jullie het over hebben. Ik heb de Quad 988 op een T+A V10 gehoord en nu de esl-63 op MF electronica. Het laag is zeer goed, goed geproportioneerd en kan de kopjes laten trillen in de kast. Overigens is 1 van de beide x-a200's kapot de andere niet. nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 17 mei 2004 Report Share Posted 17 mei 2004 Beste Nando, Wat ik bedoel is dat het mee kan vallen,als alleen de weerstanden defekt zijn geraakt,en niet ook de eindtransistoren.Maar meestal als deze echt helemaal doorgebrand zijn , is het kwaad al geschied.Maar als er gar. op zit.... Wat ik je wel uit praktijkervaring kan adviseren als je toch de Quad-esl 63 wilt kopen en je versterker wilt behouden,is in serie met de ls aansluiting een goeie induktie-arme vermogensweerstand van 0,47 ohm,10 watt te gebruiken,om zo spontane oscillaties en instabiliteit van je versterker te voorkomen. En maak je niet druk over dempingsfaktor,in alle power amps zitten weerstanden in serie met de eindtr,dus de "grip' op je ls is toch nooit echt optimaal. Je zult wel iets aan hoogweergave moeten inleveren,maar ook hiervoor heb ik een evt. oplossing.Ik hoor 't nog wel hoe 't afloopt. Met vr Gr,Jerry. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 17 mei 2004 Author Report Share Posted 17 mei 2004 Dank je s.o.t.a jerry, Dit kan ik al beter begrijpen. Mocht ik de Quad na reparatie willen hebben, waar moet ik op letten wat betreft de leeftijd (16 jaar oud) en de vliezen. Wanneer moet zo'n dingen worden nagekeken en wat moet er dan eventueel of altijd vervangen worden? Hoe merk je dat het achteruit gaat met deze weergever? nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 17 mei 2004 Report Share Posted 17 mei 2004 Als je een aanschaf overweegt kan ik je maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 17 mei 2004 Report Share Posted 17 mei 2004 Beste Nando, De Quad-esl heb ik nog nooit "vernieuwd" en verouderd direkt naast elkaar kunnen vergelijken.Ophangspanning v/d "vliezen" e.d. heb ik niet zoveel ervaring mee, maar misschien dat Kermit of iemand anders je kunnen helpen.Wat ik wel weet is dat het rendement kan afnemen door de jaren heen,maar beschadiging door vonkoverslag lijkt mij bij dit type Quad niet waarschijnlijk, omdat er een soort "sproeiladings"(ion.v/d zuurstf atm)detector in de electrostaat alsmede een soort "triac" beveiliging op de ls klemmen tegen te hoge audiospanning,dit kan ook een reden zijn waarom je power-amp defekt is geraakt.Ok hiervoor heb ik een oplossing. Met vr Gr.Jerry. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 17 mei 2004 Report Share Posted 17 mei 2004 Beste Nando, Ik zag net dat Kermit je al het beste advies gegeven heeft,vraag ze ook meteen (Transtec) om iets a/d triac-bev te doen,misschien komt ie te snel in,dan "ziet" jou versterker bijna 0,... zoveel ohm,met alle gevolgen van dien. Of je speelt te luid met je amp. Met vr Gr, Jerry Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 mei 2004 Report Share Posted 17 mei 2004 Beste Nando, Wissel de electrostaten even om (links/rechts). Als dan hetzelfde gebeurt met het andere kanaal van je versterker, weet je vrijwel zeker dat het door de electrostaat is gekomen. Beste Kermit, Weet jij of we ergens de impedantiekarakteristiek van dit type kunnen vinden? (Hoezo: "gemakkelijke belasting"? Een elektrostaat heeft typisch een enorm hoge impedantie in het laag, en levert in het hoog bijna kortsluiting op, toch? Is deze wellicht overbrugd?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 17 mei 2004 Author Report Share Posted 17 mei 2004 Ja, grappig spido, mijn sadistische vriendin stelde dat ook al voor... Tja 1 meting is geen meting. Maar ik heb de luidsprekers te leen van de winkel en het lijkt me dat als ze mij die Quad's willen verkopen dat zij voor de checkup moeten zorgen. Of heb ik dat mis? Spido, ik meende ook dat een electrostaat een flinke belasting voor een versterker vormt. nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 17 mei 2004 Report Share Posted 17 mei 2004 Beste Nando, r's m-fet r's tot. strm v/d eindtr, onstb, verm. dissp. ls-uitgang dc bev. funct, r's. herr, r. parral. c. . imp aanp. i.v.m. bep amps. amp. Met vr Gr, Jerry. Beste Jerry, Misschien iets minder afkortingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 17 mei 2004 Report Share Posted 17 mei 2004 Jo Ruud ! Gr, Jerry. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 17 mei 2004 Report Share Posted 17 mei 2004 Ik heb het even nagekeken: de laagste impedantie ligt rond de 10 Khz, maar is daar nog altijd 4 Ohm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 17 mei 2004 Report Share Posted 17 mei 2004 Ik heb het even nagekeken: de laagste impedantie ligt rond de 10 Khz, maar is daar nog altijd 4 Ohm. Bij de Quad -63 zit er als ik het me goed herr, een r. van 1,5 ohm met parral.eroverheen een c. van 220 uF. Dus een kleine imp aanp. i.v.m. bep amps. en nu weet je gelijk waar hij voor dient kermit (die condensator en die weerstand) er uit slopen die boel , die quad 606 trekt het toch makkelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 17 mei 2004 Report Share Posted 17 mei 2004 Daar ben ik veel te ouderwets voor. Wie ben ik om op basis van Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 17 mei 2004 Author Report Share Posted 17 mei 2004 Aan de andere kant Kermit, je kan je ook afvragen waarom het bedrijf van Sebastiaan kan bestaan. Ik ga morgen naar de winkel en ik wil de deal maken dat ik ze koop onder voorwaarde dat mijn MF gerepareerd word en de Quad wordt nagekeken door Transtec... kijken of ze toehappen. nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 mei 2004 Report Share Posted 17 mei 2004 Wat ik altijd van de Quad begrepen heb is, dat het een makkelijke luidspreker is vanwege het impedantieverloop. Vandaar dat de nieuwe Quad buizen het er ook goed op doen. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 17 mei 2004 Report Share Posted 17 mei 2004 Daar ben ik veel te ouderwets voor. Wie ben ik om op basis van Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 17 mei 2004 Author Report Share Posted 17 mei 2004 ...en wat ik heb begrepen is dat een buizenversterker vaak heel goed samen gaat met een electrostaat omdat die tot een lage weerstand gaat en een buizenbak veel stroom kan leveren. nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 17 mei 2004 Report Share Posted 17 mei 2004 een buizenbak veel stroom kan leveren. nando ja ja Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 17 mei 2004 Report Share Posted 17 mei 2004 Als je de netstekker kortsluit wel ja Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 17 mei 2004 Report Share Posted 17 mei 2004 Als je de netstekker kortsluit wel ja Groeten, Bas dit is niet grappig bas , met zulke antwoorden doen we weinig of geen zaken toch Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 17 mei 2004 Report Share Posted 17 mei 2004 Als je de netstekker kortsluit wel ja Groeten, Bas dit is niet grappig bas , met zulke antwoorden doen we weinig of geen zaken toch Beste Telefunken, Kun je niet tegen een grapje? dat is dan jammer voor jou. Als ik daar zin in heb zal ik ze toch blijven maken. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 17 mei 2004 Author Report Share Posted 17 mei 2004 Nou ja dan heb ik het niet goed begrepen, jammer dan. nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts