erik klijnsmit Posted 17 mei 2004 Report Share Posted 17 mei 2004 Nou ja dan heb ik het niet goed begrepen, jammer dan. nando beste nando , ik begrijp er ook niet veel van , maar , en buizen vereterker is net een omgekeerde esl . een buizen versterker geeft veel spanning en weing stroom . een esl vraagt veel spanning en weinig stroom . dus zetten ze achter een buizenversterker een trafo die de hoge spanning omzet naar een lage die wel stroom kan leveren en bij een esl zetten ze ook een trafo ervoor , die de stroom van de versterker omzet in een hoge spanning . dus vandaar dat sommige esl's wel eens aangestuurd werden met een buizenversterker rechtstreeks op de statoren . helemaal zonder trafo's dus . anders zou je eerst buis -trafo -trafo -esl krijgen . Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 17 mei 2004 Author Report Share Posted 17 mei 2004 Dank je, Erik. Ik heb dus spanning en stroom omgewisseld. Maar goed dat ik niet een versterker bouw want dat zou dan niet goed zijn gekomen. nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 17 mei 2004 Report Share Posted 17 mei 2004 Dank je, Erik.Ik heb dus spanning en stroom omgewisseld. Maar goed dat ik niet een versterker bouw want dat zou dan niet goed zijn gekomen. nando Beste Nando, Nou dat valt denk ik wel mee. Zeker met betrekking tot zelfbouw buizen versterkers zijn er fraaie kits te koop met complete bouwbeschrijving etc. Werkt net als technisch lego. Ik heb bijv. erg goede berichten gehoord over de zelfbouw buizenamp van Menno van der veen, te vinden op www.amplimo.nl Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 17 mei 2004 Report Share Posted 17 mei 2004 Kun je niet tegen een grapje? dat is dan jammer voor jou. Als ik daar zin in heb zal ik ze toch blijven maken. Groeten, Bas ik heb nog een probleem met mijn of een cd-speler, ik hoop dat je dan minder grappig bent als ik je mailt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 17 mei 2004 Report Share Posted 17 mei 2004 Kun je niet tegen een grapje? dat is dan jammer voor jou. Als ik daar zin in heb zal ik ze toch blijven maken. Groeten, Bas ik heb nog een probleem met mijn of een cd-speler, ik hoop dat je dan minder grappig bent als ik je mailt. Beste Telefunken, Oh zo bedoel je . Ik kom op het forum in mijn vrije tijd als "Sebastiaan de Vries" en niet als "Sound Evolution". Dit betekend dus dat je de mening en (flauwe) grappen leest van Sebastiaan de Vries, zoals je die al 4 jaar leest. Dus ik zie mijn postings graag los van mijn bedrijf. Uiteraard betrek ik mijn bedrijf er weleens bij. Simpelweg omdat het mijn kindje is, en ik het kindje soms een beetje wil voeden. Echter is "Sound Evolution" nooit de hoofdreden waarom ik hear post. Ik post hear trouwens al veel langer dan mijn bedrijf oud is. En zelfs al zou ik posten in naam van mijn bedrijf, dan nog zeg ik wat ik denk. Mensen die bij ons willen komen met hun apparatuur zijn van harte welkom. Echter ga ik niet hielen likken, of mijn grappen of mening aanpassen om mensen te lokken. Klanten die niet tegen mijn mening of mijn persoon kunnen moeten daarom vooral ook niet komen Ik ben mezelf ook binnen soundevolution. Dit slaat zeker niet op jou Telefunken maar ik zeg het in het algemeen zodat meteen duidelijk is hoe het zit, en vooral dat ik hier niet post om zieltjes voor mijn bedrijf te winnen. Ik zit hier puur voor ontspanning. Wanneer ik dingen zeggen namesn Sound Evolution doe ik dat uit enthousiasme en trots, maar zeker niet om mensen te lokken. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 17 mei 2004 Report Share Posted 17 mei 2004 Kun je niet tegen een grapje? dat is dan jammer voor jou. Als ik daar zin in heb zal ik ze toch blijven maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 17 mei 2004 Report Share Posted 17 mei 2004 Beste Telefunken, Gelijk heb je. Zakelijk ben ik serieus. Als persoon niet altijd. Ik vind dat hifi en muziek maar al te vaak te serieus wordt genomen (ook door mij). Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 18 mei 2004 Author Report Share Posted 18 mei 2004 Weer stapje verder. Ik heb Transtec gebeld (@Kermit: Joost was er niet, Martin wel) en Martin zegt dat het aan de versterker moet liggen omdat een Quad geen moeilijke belasting vormt. Ook zei hij als een esl-63 niet goed is dan klinkt hij voor geen meter, schor of spat en vonkt. Dat klinken doet hij goed, dus zijn verhaal kan op zich kloppen. Oke nu naar de winkel met mijn verhaal. Eens kijken of ze het aandurven om deze Quads op een van hun versterkers aan te sluiten nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 18 mei 2004 Author Report Share Posted 18 mei 2004 Eindversterker en Quad's zijn bij de winkel worden nagekeken, gerepareerd eventueel door de importeur. De Quads zijn van mij mits ze goed zijn bevonden. Ik heb in de tussentijd een stel Translator (impact 30) luidsprekers en een Lecson Quattra geintegreerde versterker te leen gekregen. nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 18 mei 2004 Report Share Posted 18 mei 2004 Eindversterker en Quad's zijn bij de winkel worden nagekeken, gerepareerd eventueel door de importeur.De Quads zijn van mij mits ze goed zijn bevonden. Ik heb in de tussentijd een stel Translator (impact 30) luidsprekers en een Lecson Quattra geintegreerde versterker te leen gekregen. nando Beste Nando, Ik kan me niet voorstellen dat de Mf X-A200's de ESl niet aan kunnen sturen. Bij mij hebben ze een dag aan zeer zware belastingen aan een dummyload gehangen. Aan 4 ohm wisten ze de stroom (dus het vermogen in wattage) nagenoeg te verdubbellen. Wel kan het zo zijn dat de X-A200's niet goed tegen capacitieve belastingen kunnen. Waarschijnlijk als de emittor weerstanden vervangen zijn is ie weer helemaal goed. Sterkte ermee! Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 19 mei 2004 Report Share Posted 19 mei 2004 Eindversterker en Quad's zijn bij de winkel worden nagekeken, gerepareerd eventueel door de importeur.De Quads zijn van mij mits ze goed zijn bevonden. Ik heb in de tussentijd een stel Translator (impact 30) luidsprekers en een Lecson Quattra geintegreerde versterker te leen gekregen. nando Beste Nando, Ik kan me niet voorstellen dat de Mf X-A200's de ESl niet aan kunnen sturen. Bij mij hebben ze een dag aan zeer zware belastingen aan een dummyload gehangen. Aan 4 ohm wisten ze de stroom (dus het vermogen in wattage) nagenoeg te verdubbellen. Wel kan het zo zijn dat de X-A200's niet goed tegen capacitieve belastingen kunnen. Waarschijnlijk als de emittor weerstanden vervangen zijn is ie weer helemaal goed. Sterkte ermee! Groeten, Bas Ook de X-A 200 heeft een importeur met technische dienst.Misschien ook wel telefoon. S-M. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 19 mei 2004 Author Report Share Posted 19 mei 2004 Altijd goed om te horen, Sebastiaan dat het wel moet kunnen, anders zou ik over de combinatie hard moeten nadenken en dat wil ik niet. Ik wil de Quad op mijn set hebben. Sebastiaan, wat zijn capacitieve belastingen precies? De x-a200 wordt door de technische dienst van de winkel nagekeken en als zij het niet kunnen vinden en repareren gaat de ton naar de importeur. Elende is dat het in het laatste geval veel langer gaat duren. nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 19 mei 2004 Report Share Posted 19 mei 2004 Beste Nando, Dit is de reden waarom ik jou toen voorgesteld had om een weerstand van 0,47 ohm in serie met de luidsprekeraansluiting te plaatsen, b.v. tussen een v/d l.s. klemmen of inlets,en de l.s. kabel. Misschien helpt dit,want dan zit je voor de impedantie-aanpassing en de triac beveiliging v/d l.s. ,dus mochten een van deze twee raar beginnen te doen,je versterker even de kans krijgt om dit te laten horen op de l.s, (het geluid een beetje vervormd klinkt ),maar normaal gesproken moet de Quad zelf dit laten horen door z'n eigen "soft-clipping" protection. Om een heel lang verhaal kort en begrijpelijk te maken,een cap.bel. is bijna elke electrostatische l.s., behalve actieve types,deze hebben al een ingebouwde amp. En op de testbank kun je jouw versterker ook capacitief belasten met een gesimuleerde r-c netwerkje i.p.v. een pure weerstandsbelasting,en dan kijken hoe die reageert.Dit zegt meestal iets meer over de stabiliteit v/d amp. Maar goed, Bas wil dit misschien een keer voor je doen,voordat je de Quads weer aansluit.Normaal is de Quad echt geen probleem,inwendig zitten ook 2 weerstanden van 1,5 ohm in serie ,eentje op elke v/d twee wikkelingen v/d audio-trafo.Groetjes, Jerry. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 19 mei 2004 Author Report Share Posted 19 mei 2004 Ik denk dat als ik de Quad's terug krijg dat ik ze gewoon ga aansluiten en kijken of ze weer raar gaan doen. Ik hoor dat de vorige eigenaar een kleinere versterker erop had en dat ging blijkbaar jaren goed. Kan het zo zijn dat dit doorbranden kan komen door kortsluiting in de (bijv luidspreker) kabels? nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 19 mei 2004 Report Share Posted 19 mei 2004 Nando Ik had je een PB gestuurd. Joost van Transtec is bekend met dit specifieke probleem. Ik kan je alleen maar adviseren om die MF niet aan te sluiten op de ESL63's tot je hem gesproken hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 19 mei 2004 Report Share Posted 19 mei 2004 Nou en of,beste Nando ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 19 mei 2004 Author Report Share Posted 19 mei 2004 NandoIk had je een PB gestuurd. Joost van Transtec is bekend met dit specifieke probleem. Ik kan je alleen maar adviseren om die MF niet aan te sluiten op de ESL63's tot je hem gesproken hebt. Oke Kermit zal ik niet doen. (kan ik overigens ook helemaal neit want ik heb de quads niet en maar 1 MF xa200). Ik had je Pb gezien en een poging gedaan om te bellen maar de computer sloeg spontaan uit om 15:50 en ik heb hun telefoonnummer niet opgeschreven (waarom heb je anders internet. Zoals je kan begrijpen moest de computer eerst opstarten en daarbij de harde schijf controleren bla bla... dus belde toen ze al gesloten waren... grrr... nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 19 mei 2004 Report Share Posted 19 mei 2004 Beste Nando, ER zit toch een l.s.-beveiliging in je versterker hoop ik ?Weet je wel , meestal zo'n relais die je als je de versterker net aanzet, na een paar seconden hoort "klikken',uitzonderingen daargelaten.Zo niet, laat 't me dan weten. Gr, Jerry. - Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 19 mei 2004 Report Share Posted 19 mei 2004 Beste Nando, ER zit toch een l.s.-beveiliging in je versterker hoop ik ?Weet je wel , meestal zo'n relais die je als je de versterker net aanzet, na een paar seconden hoort "klikken',uitzonderingen daargelaten.Zo niet, laat 't me dan weten. Gr, Jerry. - De xa 200 heeft geen uitgangs relais. Hij geeft ook zo'n ouderwetse plop als je hem aanzet. En hij ramt de zekeringen regelmatig kapot tijdens inschakelen. Hoezo high e(i)nd(e) Ik ben deze draad met argusogen aan 't lezen. Ik heb ze ook. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 19 mei 2004 Author Report Share Posted 19 mei 2004 Ja klopt, seoman, hij plopt bij aanzetten. Mijn Marantz Pm80II klikt wel bij aanzetten (staat 150 km verderop) Ik heb het afgelopen jaar wel 2 keer de stoppen moeten vervangen maar dat was niet direct het gevolg van de xa200 denk ik want op dat moment hadden we nogal veel apparaten aan staan. Ons huis is namelijk gezegend met slechts 4 groepen waarvan 1 voor de keuken en kamer... ja erg verstandig was dat. (huur huis) nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 19 mei 2004 Report Share Posted 19 mei 2004 Beste Nando en Seoman, Wij weten allemaal natuurlijk dat elke schakelkontakt tussen een audiosignaal vermeden moet worden,maar soms moet je ook zorgen voor de veiligheid v/d apparatuur. In dit geval lijkt het mij ook verstandig om extern een soort beveiliging aan te brengen op de l.s. uitgang,de voeding hiervan kan d.m.v. een kleine net-adaptor voorzien worden. Hiermee bescherm je de amp. en de l.s.,en je fabr.gar. vervalt niet.(anders kunnen ze nu ook zeggen: eigen schuld,je hebt zelf de amp opgeblazen). Zo'n ding in mekaar zetten is helemaal niet duur,de relais zal het meeste kosten,afhankelijk v/h gebruikte type. Als hobbyist denk ik tot.kosten 35 euro, of misschien zijn er hele goeie bouwpakketen van velleman of conrad ? Als je er niet uitkomt,wil ik wel helpen. Jerry. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 19 mei 2004 Report Share Posted 19 mei 2004 Bij mij klappen de stoppen er uit want 1 ik woon in een studentenhuis. (teveel gebruikers op 1 groep) 2 beiden versterkers tegelijk inschakelen. Daar heb ik geen last meer van door m'n softstarter. Ook de plop is verleden tijd. Ik heb altijd begrepen dat de xa's korst sluit vast zijn. Maar blijkbaar is 1,5 Ohm niet kortsluiting genoeg om zich zelf te beschermen. Een meting aan de LS klemmen is alleen voor de luidsprekers interessant. Hier is duidelijk iets anders aan de hand dan een simpele dc offset Groeten SImon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 mei 2004 Report Share Posted 19 mei 2004 Wij weten allemaal natuurlijk dat elke schakelkontakt tussen een audiosignaal vermeden moet worden,maar soms moet je ook zorgen voor de veiligheid v/d apparatuur. Dat kan volgens de high end-wetten wel zo zijn, maar ik ben blij dat mijn versterker toch relais heeft waarmee de uitgang wordt bediend (ik hoor idd ook een klik na een seconde of 5 na het inschakelen). De ingangen zijn trouwens ook met relais geschakeld. Ook ideaal, want zo kan ik met een gerust hart interlinks uit m'n versterker trekken terwijl ie aanstaat, zonder dat ik bang moet zijn dat er iets kapot gaat. Overigens doe ik voor de zekerheid toch nog altijd m'n versterker uit als ik een interlink verwissel (wat trouwens bijna nooit gebeurd)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 mei 2004 Report Share Posted 19 mei 2004 Ik heb altijd begrepen dat de xa's korst sluit vast zijn.Maar blijkbaar is 1,5 Ohm niet kortsluiting genoeg om zich zelf te beschermen. 1,5 Ohm is idd nog lang geen (echte) kortsluiting... Het is natuurlijk wel weinig als belasting voor een versterker en de meeste trekken dat waarschijnlijk niet, maar een kortsluiting is het niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 19 mei 2004 Report Share Posted 19 mei 2004 Beste Simon, We kunnen ook een externe "kortsluitbev."aanbrengen. Groeten, Jerry. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts