seoman Posted 19 mei 2004 Report Share Posted 19 mei 2004 Hoe wil je iets beschermen als je niet weet wat er gebeurd? Oscillatie? Over belasting? Zo ja welke grens pak je dan? Stromen hoger dan 30A? Dan fikken de emmiter weerstanden uit misschien niet meteen maar wel na een dag. Ben benieuwd naar het commentaar van Musical fidelity. Het plak en knip werk is wellicht voor later. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 19 mei 2004 Report Share Posted 19 mei 2004 Beste Simon, Ik begrijp de reaktie,maar kijk,het gaat om langdurige kortsluiting, dus niet in de orde v. mS,maar secondes of langer. Het 2e bijkomend probleem hierbij is niet zozeer de grootte v/d stroom,dit kan ik heel snel vaststellen a/d hand v/e meetopstelling,maar de warmte dissipatie v/d emitter weerstanden,als hierdoor konstant een grote stroom moet lopen. Dan loopt er pure d.c. door de weerstanden.Als de kortsluitvastheid van jou amp op 30 A zou liggen,wat ik zwaar betwijfel, dan fikken de emmitter weerstanden meteen d'r uit,en jou eindtorren,ook al heb je 4 stuks per kanaal,en ik schat de voedingsspanning van jou amp op laten we zeggen + en _60 volt,dus 120 V totaal, zouden dus weet ik hoelang continu 3600 watt moeten dissiperen,als de emitter weerstanden nog leven. Het is niet zozeer de dc-offset spanning alleen die gedetekteerd moet worden, maar ook als de muziek (allemaal mooie sinusjes) als die op laten we zeggen 40V max top-top waarde mag bereiken,deze sinusjes beginnen te "clippen" en er dus een gelijkspanningscomponent op de boven en onderkant v/d sinus komt te staan, de bev. aktief wordt,en toch zorgen dat er altijd een kleine belasting op de versterker staat,b.v. 100 ohm, anders kan de eindtrap zonder belasting ook gaan oscilleren. En over bescherming tegen oscillaties,hier is ook een oplossing voor. Ik zal hierop niet ingaan,want dan moet je echt meer over electronishe shakelingen weten. Maar als je toch interesse hebt, kun je me ook mailen Met vr Groet, Jerry. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 20 mei 2004 Report Share Posted 20 mei 2004 Hoi s.o.t.a jerry Precies dat zei ik. kortsluit vast is leuk voor een tijdje. Maar een langdurige overbelasting is veel gevaarlijker. Ik zou niet weten waarom er geen 30A mag lopen. De fets moeten met hun lage weerstand dat toch wel kunnen trekken. Men schijnt 't gemeten te hebben. Maar dat zal een korte meting geweest zijn. Ik geloof je meteen dat alles wel te beveiligen is en je mag het hear rustig vertellen er zijn er wel meer die kaas gegeten hebben van elektronica. Maar daar gaat 't mij niet om Wat is er gebeurd. Dat wil ik weten. Ik heb laatst een XA50 ingezet om een harddiskkop te laten bewegen op muziek. Mag ik dit soort experimenten wel doen? Hoe kortsluitvast zijn deze versterkers? Groteen SImon Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 20 mei 2004 Report Share Posted 20 mei 2004 Beste Simon, Gelijk heb je dat er meer mensen zijn die ook kaas hebben gegeten van electronica,sommige zelfs meer dan mij,en zijn misschien ook slim genoeg om meestal niet te reageren op sommige topics,maar een afwachtende houding aannemen.Ik reageer echt alleen als ik denk dat ik iemand misschien kan helpen. Verder vind ik het ook gewoon leuk om kontakt te hebben met mede-audio en muziek liefhebbers, op deze site, jong en oud. Maar goed,jou amp kan inderdaad heel hoge stromen leveren die bedoeld zijn voor muziekweergave,dus een sprongsgewijze toename v/h ene moment op 't andere,(dynamiek)en hoe sneller hij die kan leveren in die momenten aan de belasting,hoe (theoretisch) beter de versterker is, hopen we.Beter "klinken is iets anders.En ik geloof meteen dat jouw versterker 30A kan leveren voor de muziekweergave. Jouw versterker is een dc-versterker,dus een electromotor aansturen,dc of wissel, zou eigenlijk niet een probleem moeten zijn,een 50W amp kan in de praktijk makkelijk 20V effectief leveren,(dit kun je met dc vergelijken),Ik neem aan dat jou harddisk motor 12V is ? dus heb je een "reserve"van 8v,komt nog bij dat jou motor een hogere inwendige weerstand heeft dan 8ohm als ie draait,dus je kan laten we zeggen een soort "remweerstand" van ongeveer 3,3 ohm in serie zetten met de aansluiting v/d motor, om eventuele te grote inschakelpiekstromen te voorkomen. Het enigste wat er verandert is dat je de amp ietsje meer moet aansturen,om de motor even snel te laten draaien. Als ik iets over de motor niet goed heb,laat me dan weten,b.v.de werkspanning en het stroomverbruik. Met vr. Groet, Jerry. , Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 20 mei 2004 Report Share Posted 20 mei 2004 De "motor" is lineair dwz een aantal windingen tussen twee magneten. Net als bij de oude laser kop van philips cd spelers. De weerstand zou 6Ohm moeten zijn maar de batterij van mijn meter is leeg dus die waarde vertouw ik niet. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 20 mei 2004 Report Share Posted 20 mei 2004 makkelijke belasting Simon. Opgenomen vermogen is heel laag,en de stroom niet zo hoog. Gewoon die weerstand tussen doen,en verhoog 'm tot 4,7ohm,dan weet je zeker dat je amp bij een evt. inwendige sluiting v/d motor niet de geest geeft. Gr, Jerry. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 29 mei 2004 Author Report Share Posted 29 mei 2004 Ik ben weer bij de audiodealer geweest waar mijn Mf x-a200 is en gerepareerd. Er bleken weerstanden, eindtransistoren en Hf filtering te zijn vervangen. Ze wilden mijn andere x-a200 ook even hebben om te testen op de beide quad esl-63's. Een Quad expert gaat er dan aan meten en kijken wat er gebeurd. Ze gaan voor mij vragen bij Transtec wat het reparatie en controle verleden is van deze Quad's. Naar zij nu weten (en ze zijn de leverancier aan de klant die ze destijds kocht) zijn ze regelmatig voor onderhoud geweest. Ik en zij hebben ook besproken dat het een goed paar luidsprekers moeten zijn die van eigenaar verwisselen dus als er grote problemen blijken te zijn dan gaan we samen bekijken wat er gedaan moet worden. Ik moet dus nog even geduld hebben met het mijn audio walhalla maar er zit weer schot in de zaak. nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 30 mei 2004 Author Report Share Posted 30 mei 2004 voor de Quad esl-63 behandeling na de behandeling nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 30 mei 2004 Report Share Posted 30 mei 2004 voor de Quad esl-63 behandeling na de behandeling nando Beste Nando, Ik hoop voor jou dat je jezelf vergist hebt Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 31 mei 2004 Report Share Posted 31 mei 2004 Beste Nando, die drie weerstanden die daar zijn uitgebrand zijn dus niet de source weerstanden (als je M-fets hebt,anders emitt. r') ,maar maken deel uit van een lrc kring,waarvan de bekende spoeltje(kan soms ook gewoon een draadlink zijn met een ferriet buisje eroverheen geschoven,of stukje dikke printbaan in de vorm v/e platte spoel)in serie staat met de ls uitgang,en daarachter paralell over de ls de rc kring,die 3 r's staan // aan elkaar,dus toaal 5ohm in serie met denk ik die blauwe cond. daar achter de spoel.(meestal waarde tussen 0,047-0,22uF 100-200V). Dit om deels hf-ontstoring en tegen-emk v/d ls te onderdrukken. Wat ik probeer te zeggen is,dat de versterker dus aardig wat hf vermogen heeft zitten genereren,zij het door instabiliteit of combinatie van te luid afspelen met de elektrostaat. Die grote groene jongens daar links en rechts,die zijn de weerstanden waar we 't over hadden. En die zagen er nog goed uit,je zou bijna denken dat de eindtorren en/of drivers niet defekt waren.Of je hebt een verrekt goeie en snelle "clamp"protection,(ik zie geen relais)die jou ls en amp. moet beveiligen,of de torren waren "open",maar dan speelt ie niet,of zachtjes en vervormd. Daarom vroeg ik als de amp nog speelde,zo ja,dan was de schade alleen maar 3 weerstanden vervangen.Maar goed, je hebt garantie. Ben benieuwd wat de bevindingen zijn v/d mensen die je andere MF op de Esl-63 moeten onderzoeken.De MF lijkt mij een goeie Amp. Alvast sterkte,we horen 't nog wel. Met vriendelijke Groet,(sorry van de vorige afkortingen beste Ruud) Jerry. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 31 mei 2004 Author Report Share Posted 31 mei 2004 Voor en na de behandeling wil zeggen -> de Quad behandeling! Ik heb de kapotte Mf nog niet terug dus kan niet vertellen hoe het er nu uit ziet binnenin. Het lijkt erop dat het allemaal het hoogfrequent genereren te maken heeft. Wat ik nu van de td van de winkel hoorde en van iemand die zelf veel electrostaten bouwt. Dit zou dan kunnen komen door speling in de vliezen van de Quad die dan uiteindelijk ervoor zorgt dat de versterker in een sneeuwbal effect meer stroom laat leveren. Wat er allemaal vervangen is aan de MF: -hf filtering -3 weerstanden -4 transistoren De td heeft ook nog tests gedaan met de mono eindtrap en die leken nu goed te zijn. Met enig ontzag vertelde de verkoper dat hij max 600 watt trekt uit het stroomnetwerk. Ook stond er dat hij max zo'n 280 watt aan 8 ohm levert. nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 1 juni 2004 Author Report Share Posted 1 juni 2004 Ja erg he? En dan te bedenken dat ik ze nog steeds wil hebben... ik moet wel gek zijn?!?!? nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 3 juni 2004 Author Report Share Posted 3 juni 2004 Zo begint het meer op een discussie met mijzelf te maar ik heb weer een nieuwtje. Boelman & Co belden dat ze een afspraak willen maken om de x-a200's en de esl-63 af te leveren (alsof de service nog niet genoeg was komen ze het nog brengen ook). Ze hebben de x-a200's (gerepareerd) en de esl-63, dagen aan het spelen gezet en hebben de boel doorgemeten. Daarbij kwam geen enkele vreemde bevinding naar voren en na contact met Transtec bleek het ook niet zinvol om ze daar heen te brengen. Dit weekend dus lekker muziek luisteren!!!! nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 3 juni 2004 Report Share Posted 3 juni 2004 Dat wordt vast genieten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 3 juni 2004 Author Report Share Posted 3 juni 2004 Daar ga ik wel vanuit want het kost me genoeg. Ik vertel later wel hoeveel genieten het wordt. nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 juni 2004 Report Share Posted 3 juni 2004 Hahaha... Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 3 juni 2004 Report Share Posted 3 juni 2004 Veel plezier met de thuiskomst van je blokje mono. Maar de oorzaak hebben ze dus niet gevonden? Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 4 juni 2004 Author Report Share Posted 4 juni 2004 Na de reparatie van de x-a200 is alles goed. Dus het moet dan wel de x-a200 geweest zijn. Het vermoeden is dat die al wat rot was voor ik de esl aansloot (misschien al vanaf begin) en dat de Quad net de druppel was (het andere kanaal had immers ook niets) nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 5 juni 2004 Author Report Share Posted 5 juni 2004 Nou de eindtonnen en de esl zijn thuis, betaald en al. Er wat meteen iets wat mij opviel (waat ik dan weer pissig over wordt) want het geluid trekt naar 1 luidspreker alsof je naar 1,5 luidspreker zit te luisteren. Ik heb wat experimentjes gedaan met mijn set en het kon alleen nog liggen aan de luidsprekers of de voorversterker. Dus ik weer contact met Boelman waar ik ook moest zijn voor andere dingen. Heb het verteld en later belden ze me op dat dit waarschijnlijk de voorversterker is die als hij niet ver staat open gedraaid het ene kanaal wat harder speelt dan de andere. Dit schijnt vrij veel voor te komen bij versterkers uit die tijd. Ze hebben het met hun technicus overlegt en hij had wel een makkelijk in te bouwen modificatie voor niet al te veel geld (vooral uurloon). Nu is mijn x-pre dus weer weg... ik blijf bezig maar het gaat helemaal goed komen dat weer ik zeker. Nu speel ik met een oude Rotel voorversterker die ik in mijn werkkamer/slaapkamer set als hoofdtelefoonversterker gebruik. Het klinkt allemaal geweldig alleen heb ik wel een standaard nodig voor de esl, Boelman stelde nog voor om eens te proberen de esl een paar graden achterover te kantelen wat ik binnenkort uit ga proberen. Ik kan over de service van Boelman weinig op of aanmerken, echt goed! Nu ik een Quad heb besloot ik ook maar het Quad boek "the closest approach" te kopen (waarbij Boelman me dus weer gematst heeft). nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 juni 2004 Report Share Posted 6 juni 2004 Die modificatie bestaat waarschijnlijk uit het verzwakken van de lijningangen. Dan moet je de voorversterker harder zetten en heb je het probleem niet meer. Ik heb zelf een relaisgestuurde voorversterker een en al perfectie. Ook mijn Quad 34 heeft op dit gebied nooit problemen gehad. Wel mijn Quad 33. Groet, Carl PS De closest approach is natuurlijk een heel erg leuk boek. Een typisch voorbeeld van hoe die Britten bedrijven om zeep hielpen Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 7 juni 2004 Author Report Share Posted 7 juni 2004 Carl, Ze zetten ergens een weerstand in de x-pre en daardoor moet inderdaad de volumeknop verder worden opengedraaid. Ik heb het boek nog niet gelezen maar wat bedoelen je met "bedrijven om zeep helpen"? nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts