Kermit Posted 20 mei 2004 Report Share Posted 20 mei 2004 Vorige week jeb ik 'uit de achtertuin van Hans' een Denon DCD 1560 gescoord. Je kent dat wel: een loodzware 20-bitter met een heel gunstige prijs per kilo! Ik gehoord dat je die wel eens moet bijregelen (MSB?). Weet iemand hoe dat moet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 mei 2004 Report Share Posted 20 mei 2004 Daar zit waarschijnlijk een ouder type BB converter in. Die hadden idd twee afregelpotmetertjes voor de laatste 2 LSB's. Als ze niet afgeregeld zijn is ie altijd nog 18 bit Om dat goed af te regelen heb je een test-CD nodig met een heel laag en constant signaal en een oscilloscoop. Of nodig zo iemand uit die altijd de minste geringste verandering direct en trefzeker hoort, die hoort dan vast ook wel het verschil in die laatste 2 bitjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 20 mei 2004 Report Share Posted 20 mei 2004 daarom is dit forum gewoon nuttig. brav Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 21 mei 2004 Report Share Posted 21 mei 2004 Beste Kermit, Als ik het me goed herriner,heb je ook een vervormingsmeter nodig. Je moet namelijk de laatste restjes residu ruis die je hebt op 0db niveau a.h.w. zonder "cross-over" vervorming zien af te regelen,dit is op een normale scoop bijna niet te zien.De gebruikte sign. op 0db niv:440 en 1kHz. Cd en scoop geen probleem,verv.meter heb ik helaas niet. Misschien kan iemand anders eentje tijdelijk "lenen" ? Kunnen we 't misschien met z'n allen oplossen en een gezellige koffieklets van maken? Met vriendelijke groet,Jerry. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 21 mei 2004 Author Report Share Posted 21 mei 2004 Ben ik altijd voor te porren. Een beetje luisteren, een beetje kletsen, een beetje barbecuen... Lijkt me wel mooi om eens te zien wat zo'n 10 jaar oude multibitter doet in vergelijking met mijn ultra-moderne Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 mei 2004 Report Share Posted 21 mei 2004 Beste Jerry, Weet niet hoe dat in die Denon zit maar vaak werden twee van die converters parallel gebruikt, heb je vier afregelpunten. Dat lukt je echt niet zonder goede scoop. Overigens een test CD met een -60dB 1 KHz driehoek of sinus testsignaal is met een wav progje niet zo'n probleem om te maken. Eigenlijk heb je een CD nodig met een signaal van precies 4 bits (16 niveaus = -72dB ) nodig om dat een beetje goed te doen. Schroef hem eens open Kermit en kijk eens wat voor DA converters er eigenlijk inzitten. Ga dan niet aan die potmetertjes draaien want het is helemaal niet gezegd dat ze opnieuw afgeregeld moeten worden. Op het gehoor afregelen is er echt niet bij. Zo'n test CD kan ik wel voor je branden John maar ik zou eerst zo eens een tijdje naar die Denon luisteren. Zo'n multibitter kan verrassend goed klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 21 mei 2004 Report Share Posted 21 mei 2004 Hoe doet de Denon het in vergelijking met je Quad Kermit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 21 mei 2004 Author Report Share Posted 21 mei 2004 Ik heb natuurlijk even snel die twee naast elkaar gezet en de eerste indruk is dat de Denon helderder is en toch een beetje de verfijning mist van de Quad. Maar het is maar een eerste indruk. Ik wil pas echt gaan luisteren als ik zeker weet dat de Denon optimaal is. En daaar heb ik de hulp van andere forummers bij nodig, dat is mij inmiddels wel duidelijk. Ik heb scoop noch vervormingsmeter... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 21 mei 2004 Report Share Posted 21 mei 2004 Mijn eerste (nieuwe) cdspeler was een Denon dcd1560. Het is een mooie cdspeler met een degelijk ogend loopwerk. De dcd1560 zet alles op een vaste plek in de diepte, het laag is vrij wollig en het hoog sprankelt niet echt. Zelfs met een andere dac blijf je deze eigenschappen horen, een knap staaltje vind ik In de jaren dat ik met de dcd1560 heb gespeeld heeft hij me nooit in de steek gelaten, mechanisch is hij erg degelijk gebouwd. Leuke extra'tje is het kunnen spelen van een track vanaf bijv. 2:00 precies, ik heb dat bij weinig cdspelers gezien. Echter toen ik hem kon vergelijken met een Wadia 6 was de keus snel gemaakt en niet alleen vanwege het uiterlijk Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 21 mei 2004 Author Report Share Posted 21 mei 2004 Hee, wat grappig dat dat jouw eerste serieuze speler was. Mijn eerste was een CD104 van Philips, daarna kwam de DCD800 (Philips was net na de garantie kapotgegaan), en die werd weer opgevolgd door de DCD1420. En toen kwam de Sony X777ES die ik 10 jaar gehad heb... Ik vond die Denon's wel iets hebben, dus toen ik een speler voor mijn werkkamer zocht, heb ik deze gekocht. Voor een heel lief prijsje ook nog. En hij ziet er gaaf en netjes uit, afstandsbediening, boekje, dropveter en glasvezelkabel er bij..... Wat wil je nog meer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 21 mei 2004 Report Share Posted 21 mei 2004 heb ik deze gekocht. Voor een heel lief prijsje ook nog. En hij ziet er gaaf en netjes uit, afstandsbediening, boekje, dropveter en glasvezelkabel er bij..... Wat wil je nog meer? de dropveters zaten er ook bij (shit jij heb ook altijd mazzel) laat ik nou ook zo'n soort speler hebben (dcd 1290) op zolder,deze klinkt leuk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 21 mei 2004 Report Share Posted 21 mei 2004 Beste Pjotr, Ik heb 'm gevonden, ouwe test cd met een 1k sin. -60 db,oplopend in stapjes van 1db. Hiermee kunnen we alvast iets doen ? En ik weet ook niet welk type BB conv. erin zit.Wel 1 voor elk kanaal denk ik.Misschien heeft Kermit 'm al opengemaakt en gekeken? Groeten, Jerry. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 21 mei 2004 Author Report Share Posted 21 mei 2004 Nee, ik heb hem nog niet opebgemaakt. Ik zal het dit weekend eens doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts