joopus Posted 20 mei 2004 Report Share Posted 20 mei 2004 mijn speakers hebben net zoals andere conventionele speakers een db van 89. nu weet ik waar dat om gaat. maarrrrrrrrrr uit welk opzicht word dit gemeten, heeft het met de kast te maken of etc????????????????? hoe word dit gemeten.? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 mei 2004 Report Share Posted 20 mei 2004 Ik neem aan in een (dode?) ruimte met een microfoon 1 meter voor de luidspreker geplaatst en dan met een testtoon (vast iets van 1 kHz of zo) van OF 2,83V OF zo gekozen dat je luidspreker 1W verwerkt. 2,83V is zo gekozen omdat dat neerkomt op 1W in een load van 8Ohm... Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 20 mei 2004 Author Report Share Posted 20 mei 2004 dank je henrie.... kun je het mij ietje pietsje simpeler uitleggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 mei 2004 Report Share Posted 20 mei 2004 dank je henrie....kun je het mij ietje pietsje simpeler uitleggen. Ehh... misschien? Meestal wordt de gevoeligheid of het rendement gegeven. Eerst gevoeligheid: daarbij wordt een bepaalde spanning (testtoon dus; meestal 2,83V) aan de luidspreker gevoerd. Dan wordt er, in de dode ruimte waar de test plaatsvindt, op 1 meter voor de speaker een meetmicrofoon neergezet en daarmee wordt de geluidsdruk gemeten. Die is dan bijvoorbeeld 89dB. Rendement is bijna hetzelfde, maar daarbij wordt de testtoon zo afgeregeld dat de speaker een spanning krijgt, die in combinatie met z'n impedantie, een vermogen van 1W oplevert. Ofwel, de spanning/testtoon wordt zover opgedraaid, totdat de speaker 1W verwerkt. Vervolgens wordt weer de geluidsdruk op 1 meter voor de speaker gemeten. Deze is dan weer 89dB. In geval van gevoeligheid wordt er gesproken van 89dB/2,83V/1m, wat dus wil zeggen: de speaker geeft een geluidsdruk van 89dB op 1 meter afstand als je er 2,83V aan spanning over zet. In geval van rendement wordt er gesproken van 89dB/1W/1m, wat dus wil zeggen: de speaker geeft een geluidsdruk van 89dB op 1 meter afstand als je er 1W aan vermogen in stopt. Nou is het zo dat bij een impedantie van 8Ohm, 2,83V overeenkomt met 1W. Dus stop je in een speaker van 8Ohm een spanning van 2,83V, dan verwerkt ie 1W. Het rendement is dan dus gelijk aan de gevoeligheid. Als je echter 2,83V stopt in een speaker met een impedantie van 4Ohm, dan verwerkt ie op dat moment niet 1W, maar 2W. Dan zijn rendement en gevoeligheid niet direct met elkaar te vergelijken. Je moet voor het rendement dan namelijk eerst terug rekenen naar 1W. Dat doe je zo: Stel dat de 4Ohm's speaker een gevoeligheid heeft van 89dB/2,83V/1m. Dan is het rendement (dat bij 1W wordt gegeven) niet 89dB, maar 86dB. Het verschil is 3dB, omdat het vermogen gehalveerd moet worden (van 2W, naar 1W). En voor elke halvering van vermogen, moet je van de geluidsdruk 3dB aftrekken (en uiteraard voor elke verdubbeling van vermogen moet je 3dB bij de geluidsdruk optellen). Dus deze luidspreker heeft een gevoeligheid van 89dB/2,83V/1m en een rendement van 86dB/1W/1m (of natuurlijk 89dB/2W/1m, om het ff overzichtelijk te maken )... Snap je het nog? Ik hoop het wel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 mei 2004 Report Share Posted 20 mei 2004 Nog 1 dingetje: naar mijn mening zegt gevoeligheid het meest (al is dat dus al dan niet direct te vergelijken met het rendement). Je versterker levert namelijk een bepaalde spanning en daarbij levert ie (als het goed is) het gevraagde vermogen. Niet andersom. Die spanning staat er namelijk ook als je je versterker niet belast (dus de speakers niet hebt aangesloten). Maar hij levert dan geen vermogen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 20 mei 2004 Author Report Share Posted 20 mei 2004 geweldig bedankt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 20 mei 2004 Report Share Posted 20 mei 2004 geweldig bedankt. en , klinkt het nu beter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 21 mei 2004 Report Share Posted 21 mei 2004 geweldig bedankt. en , klinkt het nu beter Iets weten heeft niets met klinken te maken! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 mei 2004 Report Share Posted 21 mei 2004 geweldig bedankt. en , klinkt het nu beter Iets weten heeft niets met klinken te maken! Jawel maar niet iedereen heeft dat door. Zo vinden de meeste mensen bloemen ook veel mooier als ze de naam ervan weten ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 23 mei 2004 Report Share Posted 23 mei 2004 geweldig bedankt. en , klinkt het nu beter Iets weten heeft niets met klinken te maken! Jawel maar niet iedereen heeft dat door. Zo vinden de meeste mensen bloemen ook veel mooier als ze de naam ervan weten ... Ook een naam heeft niets met mooi te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts