Jump to content

Een aantal vragen

Steks
 Share

Recommended Posts

Nou laat ik dan maar gelijk beginnen, mischien dat dit weer wat leven in de brouwerij brengt. :unsure:

Ik wil binnenkort een lowbudget speakertje en versterkertje bouwen, dit om aan te sluiten op mijn computer en wat kennis en ervaring op tedoen. Ik zit te denken om iets van een 8cm breedbandertje in een gepoort kastje te zetten en deze door een goedkoop zelfbouwversterketje aan testuren, de voeding van die versterker wil ik in eerste instantie vanuit mijn computer trekken. Lukt dit uiteindelijk echt niet, dan zal ik er een voeding voor kopen/maken.

wat zijn dan u mijn vragen?

Als eerste wil ik een simulatie programmatje voor de kast en het eventuele correctie filter. Mij werd hiervoor winisd van learteam aangeraden maar downloaden lukt niet omdat hun site niet te bereiken is. Weet iemand een andere optie?

Ten tweede kent iemand een winkel in de omgeving van Rotterdam waar je componenten of een bouwpakket kan kopen van een leuk verstekertje? Of anders een Nederlandse online-shop (en dan niet Conrad, en ga nou niet gelijk mekkeren dat Conrad niet Nederlands is :P )

En ten derde heeft iemand nog nuttige adviezen?

Btw ik zit niet stil met het ontwerpen van een neuwe behuizing voor mijn 801's maar eerst dit deon lijkt mijn niet onverstandig, toch? :wacko:

Hoi Steks,

Er is voor jou een zeer interessant topic op het hifi.nl forum: http://forum.hifi.nl/index.php?act=ST&f=28&t=10855

Verder zijn er van allerlei leuke versterkerontwerpjes te koop. Kijk eens op http://www.velleman.be. Bijna alle zaakjes voor elektronica onderdelen verkopen deze kits. Via de Velleman site kun je zelf een winkel zoeken die het dichtst bij je in de buurt zit. Ik heb zelf dit eindversterkertje http://www.velleman.be/common/product.Aspx?id=9184 geprobeerd en was erg tevreden. Hier hoef je alleen nog maar een ringkerntrafootje, kastje, netschakelaar, zekeringhouder met zekering, stekker voor het netsnoer en in- en uitgangsconnectors bij te kopen. Het versterkertje maakt gebruik van een IC dat vaak in TV's wordt gebruikt, zeer betrouwbaar.

Groet, Jeroen

Bedankt jeroen, die draad op hifi hd ik al gezien en ook al wat in gepost, maar door een ander topic ben ik het hier voor mezelf nog maar eens begonnen.

Maar bedankt voor die site van velleman die was ik nog niet t egen gekomen en dat versterkertje, das is ongeveer wel wat ik zoek ja.

Steks, bij deze een winkel in Rotterdam:

DIL

Of deze voor on-line bestellen:

BMM

Voor een breedbandertje kan je ook je licht eens opsteken bij Speaker & Co in Rotterdam, ze hebben zelfs een kant-en-klaar ontwerp voor je als het moet.

Dil verkoopt iig de kits/ontwerpjes van Elektuur

Misschien eens op de Elektuur site neuzen: http://www.elektuur.nl/

Kan me bv herinneren dat ze een keer een actief PC speakertje met soepwoefer hadden (januari 2003)

http://elektuur.o4s.com/Elektuur/NL/Produc...dc?OpenDocument

http://elektuur.o4s.com/Elektuur/NL/Produc...fa?OpenDocument

Hallo Steks,

Die Velleman kitjes vind ik zelf eigenlijk maar zo zo en een beetje duur voor wat het biedt. Zo'n gainkloontje is zeker aan te raden, klinkt gewoon erg goed. Die kun je "point to point' bedraden, dus zonder printje. Wil je toch op een printje bouwen dan zijn er op DiyAudio.com zat mensen te vinden die een printje gemaakt hebben en ook verkopen (o.a. BrianGT). Snuffel eens rond in het Chip Amp gedeelte daar. Aan voeden uit je PC zou ik niet beginnen, je bespaart je een hoop ellende door zelf een aparte voeding te maken. Ga ook niet voor een te klein versterkertje, ook voor je PC is minstens 2x10W best wel prettig en zeker als je elektronisch nog gaat equalisen.

;)

Ik heb trouwens nog wat versterkertjes liggen. Eentje is gebaseerd op 2 gebrugde TDA1518Q (autoradio eindtrapjes, 22W). Die heb ik jaren geleden in een Kadettje gebruikt, samen met een walk- en discman, omdat eoa jolige eikel mijn autoradio gejat had. En ik heb nog een versterkertje gebouwd om m'n (niet actieve) PC-speakers op m'n werk van sap te voorzien. De ingebouwde SB 128PCI kon dat niet. Toen heb ik een versterkertje gebouwd met 2 stuks LM383 (7W). Wat mij betreft mag je de laatste wel hebben. Die ligt nu toch werkeloos op m'n werk. Laat maar wat weten. ;)

Mensen, bedankt daar kan wel wat mee, ga zodra ik tijd heb ff een kijkje nemen bij DIL. Sodejuu, ik weet niet waar je wont, maar het kan natuurlijk nooit kwaad om een voorbeeldje in handente hebben dus ik zou hem graag eens opkomen halen.

Mensen, bedankt daar kan wel wat mee, ga zodra ik tijd heb ff een kijkje nemen bij DIL. Sodejuu, ik weet niet waar je wont, maar het kan natuurlijk nooit kwaad om een voorbeeldje in handente hebben dus ik zou hem graag eens opkomen halen.

PM of mail je adres maar, dan stuur ik 'm wel op.

Het is niet dat je niet welkom bent, maar ik woon nogal uit de richting ;) Of je moet er een paar uur rijden en een kapitaal aan benzinegeld voor over hebben :blink:

Bedankt Sodejuu, ik zie hem wel verschijnen.

Vandaag had ikopeens door dat ik nog een flnke voeding heb die ik niet gebruik. Het gaat om een voeding in een aparte behuizing van mijn voorversteker. Daar zou ik graag wat mee willen doen. Aangezien ik mijn vv toch passief gebruik de komende tijd heb ik deze over. De volgende info heb ik van de voeding.

Hij bestaat uit een 80VA transformator van het merk Transdutor Theo Ireland, en er zitten 6 condensatoren in van CEF, 2 van 4700uF en 4 van 33000uF. Hij is voorzien van een XLR aansluiting die volgens mij 35V levert. Er staat nml boven -35V en +35V.

Ik weet niet wat ik hier allemaal mee zou kunnen doen, maar hier kan ik toch wel een leuk versterkertje van maken denk ik zo.

Wat zegt bijv. het voltage? Dit is toch bepalend voor de versterker die ik er voor kan maken?

Plus en min 35V en 80VA. Dat betekent dat je maximaal ongeveer 1A uit dat ding kan halen. Niet bepaald gigantisch voor een eindtrap :( . Voor een voorversterker is dit echter meer dan genoeg. Die +/- 35V is wel tamelijk hoog, naar mijn idee. Je kan de +35V gebruiken voor het dingetje dat ik vandaag verstuurd heb ;)

Ok, bedankt, hopenlijk kom ik eruit, zo niet dan stuur ik je nog wel een PM met wat vragen.

Moet toch maar eens ergens wat literatuur op duikelen denk ik om er wat meer over teweten te komen. Ik had ff die voeding open geschroefd en dat zag er veel robuuster uit dan menig voeding van een eindtrap, had dus wel wat meer verwacht, jammer maar helaas.

• 2 weeks later...

Het versterkertje van Sodejuu heb ik inmiddels en het klinkt niet verkeerd.

Eerst wil ik nu een luidsprekertje maken, ik heb een leuke breedbander gevonden hiervoor, de visaton FR 10 4, maar ik zit ook nog te denken aan een tweeweg systeempje met een visaton W 100 S 4 en een leuk tweetertje bijv de magnat T 15, deze heb ik namelijk nog liggen.

Zou een simpel tweeweg systeem veel beter klinken of niet? Het geld is niet het belanrijkst. Dit is gewoon een leuk beginnetje om binnen te komen in de zelbouw wereld. Maar ik denk dat een losse tweeter toch een betere hoogweergave heeft dan een goedkope breedbander.

En dan heb ik nog een vraag of de basreflex poort, in WINISD kan je deze wel laten bereken, maar dan voor maar een beperkt aantal diameters. Kan iemand mij de formule geven om zelf de lengte en diameter te berekenen als ik de de afstelfrequentie weet?

• 2 weeks later...

Ik denk dat je met de W100 S en een losse tweeter wat betere resultaten kan krijgen dan de breedbander.

Wat betreft WinISD en poorten....er staan wat standaard waardes in dat lijstje, maar je kan ook "handmatig"een waarde invullen...Probeer maar eens.