carl Posted 23 mei 2004 Report Share Posted 23 mei 2004 Hallo, In de brievenrubriek van de HVT las ik dat iemand een tweede versterker naast zijn versterker aansloot en zo met 4 luidsprekers vier kanaals kon luisteren. Is zoiets serieus te nemen?? Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 mei 2004 Report Share Posted 23 mei 2004 Een soort surround dus, maar dan in "dubbel-stereo"? Tja, je kan het doen, maar het lijkt me niet helemaal de bedoeling van stereoweergave... Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 23 mei 2004 Report Share Posted 23 mei 2004 Wanneer je een dvd speler met 5.1 uitgang hebt is dit zeker te doen. De front uitgangen gaan naar versterker 1 met daarop aangesloten de hoofdluidsprekers. De rear uitgangen gaan naar versterker 2 met daarop aangesloten de achterluidsprekers. De center kun je naar de tv doorlussen die daardoor alleen het center geluid weergeeft, maar je kunt ook nog een versterker aansluiten met een centerluidspreker. Een soort surrogaat surround met de onvermijdelijke klankverschillen (wanneer verschillende merken versterkers en luidsprekers gebruikt worden) en vermoeilijkte instellmogelijkheden. Maar zeker mogelijk Grtn MJ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 23 mei 2004 Report Share Posted 23 mei 2004 Wanneer je een dvd speler met 5.1 uitgang hebt is dit zeker te doen. De front uitgangen gaan naar versterker 1 met daarop aangesloten de hoofdluidsprekers. De rear uitgangen gaan naar versterker 2 met daarop aangesloten de achterluidsprekers. De center kun je naar de tv doorlussen die daardoor alleen het center geluid weergeeft, maar je kunt ook nog een versterker aansluiten met een centerluidspreker. Een soort surrogaat surround met de onvermijdelijke klankverschillen (wanneer verschillende merken versterkers en luidsprekers gebruikt worden) en vermoeilijkte instellmogelijkheden. Maar zeker mogelijk Grtn MJ Belangrijk is dan wel dat de ingangsspanning van de versterkers te regelen moet zijn OF de uitgangen van de DVD-speler regelbaar moeten zijn. Het laatste is zelden of nooit het geval. Ik ken helaas geen enkele stand-alone speler die dit kan. wel zijn er spelers waarvan de oytput in zijn geheel regelbaar is, maar ook dat alleen op digitaal niveau of enkel stereo (dus Fr en Fl) Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 23 mei 2004 Report Share Posted 23 mei 2004 Wanneer je een dvd speler met 5.1 uitgang hebt is dit zeker te doen. De front uitgangen gaan naar versterker 1 met daarop aangesloten de hoofdluidsprekers. De rear uitgangen gaan naar versterker 2 met daarop aangesloten de achterluidsprekers. De center kun je naar de tv doorlussen die daardoor alleen het center geluid weergeeft, maar je kunt ook nog een versterker aansluiten met een centerluidspreker. Een soort surrogaat surround met de onvermijdelijke klankverschillen (wanneer verschillende merken versterkers en luidsprekers gebruikt worden) en vermoeilijkte instellmogelijkheden. Maar zeker mogelijk Grtn MJ Belangrijk is dan wel dat de ingangsspanning van de versterkers te regelen moet zijn OF de uitgangen van de DVD-speler regelbaar moeten zijn. Het laatste is zelden of nooit het geval. Ik ken helaas geen enkele stand-alone speler die dit kan. wel zijn er spelers waarvan de oytput in zijn geheel regelbaar is, maar ook dat alleen op digitaal niveau of enkel stereo (dus Fr en Fl) Zou het niet met de volumeregeling kunnen (en balans). Grtn mJ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 25 mei 2004 Report Share Posted 25 mei 2004 Ik snap de bezwaren niet. Er is toch geen verschil tussen een setup met twee identieke tweekanaals versterkers en een setup met een vierkanaalsversterker? Regelbare ingangsspanning heb je nergens voor nodig, want je hebt toch een volumeregeling op elke versterker? Zelfs met twee niet identieke versterkers kan het, alleen moet je dan inderdaad rekening houden met een verschil in karakteristiek. Maar het bezwaar is niet groter dan bij het gebruik van verschillende front en rear luidsprekers; iets wat zeer veel voorkomt. Nogmaals; wat is het probleem? Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 25 mei 2004 Report Share Posted 25 mei 2004 Bovendien, de titel van het topic klopt niet, want het is wel degelijke echte surround, via 4 discrete kanalen. Voor 5.1 zou je drie versterkers kunnen gebruiken, of twee versterkers met je TV als center (moeilijk) en een actieve sub. Ik heb al veel beschrijvingen gezien van zo'n systeem, werden daar al die Koda's niet voor aangeschaft? Je moet natuurlijk wel een losse decoder hebben of een DVD-speler met ingebouwde decoder. Maar die zijn er bij de vleet, voor weinig. Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
wijkstra Posted 25 mei 2004 Report Share Posted 25 mei 2004 Beste carl Het is wel serieus te nemen,want ik werk zelf ook zo. Het is een goeie oplossing om home cinema gescheiden te houden van je [gewone] audio set. Voor front gebruik ik de gewone audio set,Marantz pm 7200 met acoustic energy aesprit 309 speakers. Voor rear gebruik ik een sony versterker met jamo speakers [satalietjes met een passieve sub] En ik heb er een actieve subwoofer bij van heco. Een center speaker gebruik ik niet,dus het is gewoon 4.1 Ik stuur het aan met een sony dvd speler met 5.1 decoder. Het enigste nadeel is dat je met meerdere afstandbedieningen moet werken,want ik kan het volume niet regelen met de dvd speler. Groetjes Wijkstra Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts