Jump to content

Tweak of the fridge

Hans Gaulhofer
 Share

Recommended Posts

Heden de koelkast getweakt.

De koelkast ( het is geen Krell) veroorzaakte een hinderlijke schakelklik op de audio installatie.

Dit is nu verholpen door een X2 condensator en en varistor parallel te schakelen met de fase en de nul.

Ik heb het in de koelkast ingeboud. Het zou ook in de wandkontaktdoos kunnen.

Resultaat: geen klikken meer en de Sancerre goed koud.

Hans

Gezien het enthousiasme waarmee gereageert wordt hierbij nog wat extra informatie:

Gisteravond juist op het moment dat wij naar bed wilden gaan werd mijn oor onaangenaam getroffen door een felle schakelklil via de audioinstallatie.

:confused:

Even later bleek de stop van de bijkeuken te zijn doorgeslagen.

Snel even de varistor en condensator verwijdert.

Nieuw stop en alles werk weer oke.

Varistor geeft nog een zeer hoge weerstand.

De Varistor was een S10K550 RU ( omgekeerde R)

De type aanduiding is denk ik van Siemens, maar wat het betekend ?

Joost mag het weten.

Afijn , mijn vrouw was weer heel blij met mij.

Het kan toch niet altijd goed gaan.

KIjk maar naar de gebroeders Lindberg.

Vaderdag nadert met rasse schreden.

:D

Hans

Je zou de condensator over de thermostaat moeten zetten. (schakelcontact)

Dan wordt de vlam beter onderdrukt.

Eigenlijk moet je een RC netwerk maken van een 100 Ohm weerstand met een 0,1

Gezien het enthousiasme waarmee gereageert wordt hierbij nog wat extra informatie:

Gisteravond juist op het moment dat wij naar bed wilden gaan werd mijn oor onaangenaam getroffen door een felle schakelklil via de audioinstallatie.

:confused:

Even later bleek de stop van de bijkeuken te zijn doorgeslagen.

Snel even de varistor en condensator verwijdert.

Nieuw stop en alles werk weer oke.

Varistor geeft nog een zeer hoge weerstand.

De Varistor was een S10K550 RU ( omgekeerde R)

De type aanduiding is denk ik van Siemens, maar wat het betekend ?

Joost mag het weten.

Afijn , mijn vrouw was weer heel blij met mij.

Het kan toch niet altijd goed gaan.

KIjk maar naar de gebroeders Lindberg.

Vaderdag nadert met rasse schreden.

:D

Hans

Hans.....

dat jouw vrouw nog bij jouw wil wonen.... :rolleyes:

Heb je wel eens aan een simpel netfilter voor de koelkast gedacht.....

;)

Het fabeltje dat de spanning en stroom uitfase lopen, en dus geen vermogen opgewekt wordt, geldt alleen in de theorieboeken.

Als je lukraak een waarde parallel aan het net hangt zou ie wel eens heel heet kunnen worden. Exploderen is trouwens ook een optie.

De waarde van de condensator maakt niet zoveel uit.

De kans dat ie sneuvelt blijft groot.

Hoe lager de capaciteit des te eerder hij het opgewekte vermogen kan verstoken.

Bij snubbering of andere parallele filters zijn de waarde zo afgestemd dat alleen hoge frequenties kortgesloten worden.

Dus bij de 50Hz doen die nagenoeg niets en nemen nagenoeg geen vermogen op.

De 100Khz - 100Mhz echter worden wel gefiltert.

Verder geeft de weerstand in een snubber netwerk een extra spanningsdeler zodat de pieken niet direct de condensator opblazen.

O ja nog wat

Effe graven in mijn grijze massa.

Het schakelpunt van een 16A automaat is gestelt op 1 minuut lang 24A.

Bij kleinere overstromen loopt 't in de uren.

Je snapt dat zo'n Ctje die stromen nooit zolang zal overleven.

Groeten Simon

O ja nog wat

Groeten Simon

Ja, dat snap ik, maar het idee van die condensator was toch juist dat ie filterde. Dus dat ie hoge frequenties doorlaat maar de gewone 50Hz netfrequentie niet. Dan dissipeert ie dus weinig vermogen (zoals jij al zei) en wordt ie dus ook niet warm...

O ja nog wat

Groeten Simon

Ja, dat snap ik, maar het idee van die condensator was toch juist dat ie filterde. Dus dat ie hoge frequenties doorlaat maar de gewone 50Hz netfrequentie niet. Dan dissipeert ie dus weinig vermogen (zoals jij al zei) en wordt ie dus ook niet warm...

Het ging me daar over brandgevaar

Waarom zou de automaat bij Hans geklapt zijn?

Niet van wege het filteren.

Stel de leidings weerstand voor het gemak op 1Ohm dat zou bij een 1

Varistor:

Waar de 10 voostaat is me nooit duidelijk geweest.

Die 10 staat voor de diameter in mm. Zo'n 10 mm exemplaar is veel te klein voor dit soort toepassingen en is binnen de kortste keren aan gort.

Zou hiervoor toch eens een groter exemplaar proberen, minstens 25 mm. Maar of zelfs die groot genoeg zijn? Beste is idd een RC snubber over de contacten van de thermostaat.

;)

[dat jouw vrouw nog bij jouw wil wonen.... :rolleyes:

Hoi Hans,

Hoe weet je dat.

;)

Hierbi nog wat info over de gebrukte condensator.

Deze ia afkomstig uit een regelaar van een halogeenlamp .

Waarde 0,068 UF 250 V X2

Dit type x2 zou toch explosievrij of niet brandgevaarlijk moeten zijn?

Ik zal me bij de locale installateur eens laten voorlichten over en RC Snubberfilter

Even googelen bracht mij bij BREEM.NL

Snubber, snubber circuit

Een snubber-circuit is bedoeld om de nadelige effecten van snelle transienten te onderdrukken.

Snubbers worden veelvuldig toegepast bij schakelende voedingen en verwante elektronica, zoals licht dimmers, o.m. om te voldoen aan EMC eisen.

In audio eindversterkers wordt nogal eens een circuitje in de luidsprekerleiding opgenomen dat moet bewerkstelligen dat de versterker bij zeer hoge frequenties niet meer "in de luidspreker kabel kijkt" maar belast is met een goed gedefinieerde impedantie. Dit voorkomt o.m. instabiliteit bij lange luidspreker kabels.

?????????? Nooit van gehoord?

Wie heeft er ervaring met Snubber circuit in de eindversterker?

Hans

Volgens mij past de elektuur dat regelmatig toe bij hun versterker ontwerpen.

Bij dil.nl kun je een snubber kopen voor 2.05

Bji de power amp gebruiken ze een 8.2 Ohm 5W weerstand in serie met een 82nF condensator.

Hier word echter niet gesprokken van een snubber maar van een Boucherot netwerk.

Wel wordt het zelfde effect beoogt.

De LFA 150 en de LFA 50 oa wordt 't ook toegepast. Echter met andere waardes.

4.7Ohm 5w en 120nF

De verklaring voor deze keuze van komponenten ontbreekt :(

Groeten Simon

Zobel network

(n.) A Zobel network is used in an audio amplifier to dampen high frequency oscillations that might occur in the absence of loads at high frequencies. The network limits the rising impedance of a loudspeaker due to the speaker coil inductance. It is also referred to as a Boucherot cell. Some loudspeaker crossover designs include Zobel networks wired across the high frequency driver to compensate for the rise in impedance at high frequencies due to the inductance of the voice coil. The goal is to try to keep the load seen by the crossover circuitry as resistive as possible.

Bji de power amp gebruiken ze een 8.2 Ohm 5W weerstand in serie met een 82nF condensator.

Hier word echter niet gesprokken van een snubber maar van een Boucherot netwerk.

Uh heb wat voor versterker heb jij? Een met klapperende en vonkende relais ofzo in de speakerleiding? Heb ooit wel eens een vonkbrug in een versterker zien zitten. Maar dat was een 50W buizenversterker en die vonkbrug moest hem beschermen tegen onbelast aansluiten.

;)

Uh heb wat voor versterker heb jij? Een met klapperende en vonkende relais ofzo in de speakerleiding? Heb ooit wel eens een vonkbrug in een versterker zien zitten. Maar dat was een 50W buizenversterker en die vonkbrug moest hem beschermen tegen onbelast aansluiten.

;)

Ho! Miscommunicatie!!

Ik reageer op het stukje van breem.nl waar een 'snubber' zou worden toegepast om de versterker ook bij hoge frequenties te belasten.

Groeten Simon

Ach ja die Breem sleept er ook alles bij :D. Dat er nou condensatoren en weerstanden in een versterker zitten wil nog niet zeggen dat het daarmee ook een koelkast is uhhh .... ????

Dat RC netwerk in de speakeruitgang dient voor frequentiecompensatie om de versterker stabiel te houden, lijkt mij toch iets heel anders dan schakelgedender onderdrukken. Breem redeneert weer van h

:) Klopt,en ook nog in serie met de ls aansluiting v/d amp. (knooppunt v/d eindtorren) een spoeltje van geemailleerd koperdraad (voor liefhebbers zilver of goud :D ) van zo'n 4,7-20 uH met parallel eroverheen een weerstand van

5-10 ohm,liefst geen draadgewonden type.

Samen met de rest voorkomt dit idd storingen van buitenaf in de ls kabels

bv hf radio sign gsm?,hoge flat,en van binnenuit (instabiliteit v/d amp).

Sorry,een beetje off-topic,maar toch leuk dat we mekaar kunnen helpen om verschillende dingen te begrijpen, al zijn we 't over een tijdje missch weer vergeten.

Gr, Jerry.

:) Klopt,en ook nog in serie met de ls aansluiting v/d amp. (knooppunt v/d eindtorren) een spoeltje van geemailleerd koperdraad (voor liefhebbers zilver of goud :D ) van zo'n 4,7-20 uH met parallel eroverheen een weerstand van

5-10 ohm,liefst geen draadgewonden type.

Samen met de rest voorkomt dit idd storingen van buitenaf in de ls kabels

bv hf radio sign gsm?,hoge flat,en van binnenuit (instabiliteit v/d amp).

Sorry,een beetje off-topic,maar toch leuk dat we mekaar kunnen helpen om verschillende dingen te begrijpen, al zijn we 't over een tijdje missch weer vergeten.

Gr, Jerry.

Dit lijkt op een schakeling uit PA toepassingen.

Ik kan me haast niet voorstellen dat het geluid ook schoner wordt.

Beter lijkt het mij om HF instraling te voorkomen door bv. een getwiste LS kabel te gbruiken.

Het wordt wel een off topic . Het ging hier om een koelkast. ;)

Toch bedankt voor de reactie

Misschien is het ook mogelijk om een Transient Voltage Suppression Diode (TVS) te gebruiken?

:D Helaas Hans,er zit zo'n spoeltje in elke high-end audio amp,zelfs

de goedkope huis en tuin app.Maak eentje een keer open.En met getwiste draden

kun je een hardnekkige hf signaal niet nivelleren.'t blijft een soort antenne

die ls kabels. Twist zelf een paar kabels en sluit ,m aan op de antenne van bv

een draagbaar radio,nadat je de telescoop ant. helemaal ingedrukt hebt.

Je radio gaat harder spelen.

Gr, Jerry :(

Dat zo'n RC combinatie + spoeltje HF storing ondredrukt is mooi meegenomen maar is niet het doel ervan. Het is onderdeel van het gehele ontwerp van de versterker en heeft als doel een stabiele versterker te krijgen met diverse belastingen.

Bij sommige versterkers wordt het idd weggelaten. De stabilteit moet dan elders in het ontwerp gezocht worden. Dat lukt maar moeizaam en stelt weer hoge eisen aan de belasting. Bij een beetje verkeerde belasting staat zo'n versterker dan vrolijk te oscilleren en dat lijkt mij ook niet de bedoeling.

Terug naar de koelkast, TVS dioden zijn zeker niet geschikt om netpieken te onderdrukken. Ze kunnen nog minder hebben dan zo'n varistor. Een goed netfilter is de enige oplossing. Wat dacht je van zo'n speciaal netfilter tussen je koelkast dat in de PC shop te krijgen is Hans? Bevat naast een filter ook een paar stevige varistors.

;)

Het is een optie.

Dan kan de magnetron ook op deze doos aangsloten worden.

Ik heb er laatst een in de etalage bkeken.

Voordat ik zoiets koop ( om de prijs hoef je het niet te laten vanaf 20 euro dachyt ik) zou ik het graag even open willen schroeven.

Hans