Jump to content

krell


luxmanL81
 Share

Recommended Posts

lotus omega is gewoon opel

Dacht het niet. Hij heeft het uiterlijk van een Opel Omega, maar technisch is ie meer Lotus dan een Opel Speedster een Opel is (juist ja... ;) )... Motor, wielophanging, vering/demping, versnellingsbak (uit een Corvette ZR1!) enz. zijn allemaal door Lotus aangepast. En met succes!

 

Ik las laatst deze anekdote van ene John Barker, een autojournalist van (destijds, in 1991) Performance Car:

Go figure

The first acceleration run wasn't very good. The big saloon was only as quick to 60mph as a Ferrari Testarossa. The next one was just right - sidestepping the clutch at 2800rpm, feeling the rear Goodyears slip momentarily before the twin-turbo motor's fearsome 419lb ft of torque was converted wholly into forward motion.

Nought to sixty? 4,8sec. 0-100mph? 10,6. This was January 1991 and I was figuring the Lotus Carlton (Engelse versie van de Lotus Omega) for Performace Car magazine.

We knew the Carlton was going to be quick, but this surpassed our expectations. Its in-gear acceleration figures once the turbos spooled-up simply demolished the supercar opposition of the day. Over our benchmark 50-70mph in fifth it was more than half a second quicker than Lotus's own Esprit Turbo SE. From 80-100mph only the 455bhp Lamborghini Countach QV could keep up, though we were yet to figure the then-new Diablo. Of all the other cars on sale in early 1991, only the Ferrari F40 was quicker.

 

Dit stond in een vergelijk tussen de BMW M5, de Audi RS6 en de Jaguar S-type R in oktober 2002. Ze hadden hierbij de Lotus Carton/Omega erbij gehaald om te kijken of die nog steeds in staat zou zijn om deze nieuwe supersaloons bij te houden. En geloof het of niet, zowel de Audi als de Jaguar waren beide langzamer in rechte lijn. Ondanks dat ze meer vermogen hebben (de Jag heeft 400pk, de Audi 444 en de Lotus 'slechts' 377). De Lotus is wel wat lichter (maar nog altijd ruim 1600kg). En ook wat topsnelheid betreft is de Lotus sneller, omdat die geen begrenzer heeft.

 

Ik vind het een zeer indrukwekkende auto. En ik hou bovendien wel 'wolven in schaapskleren'. Al is een 'echte' Lotus natuurlijk ook hartstikke gaaf. Met een superlicht autootje als de Elise maar met een klein motortje (1.8 liter, net genoeg voor de gemiddelde middenklasser) lekker de grote jongens eruit rijden op de sprint en in bochten. Alleen qua topsnelheid verliest ie het, maar ja, hoe vaak haal je dat nou...?

Link to comment
Share on other sites

:) Beste Henrie,

Om nog effe off-topic te blijven :bij ons in de turbo-club heeft er

een zo een ding,een donkergrijze.Ronald heet ie.Vorig jaar samen allemaal op

de rollen-testbank geweest,de L-omega van hem had 486 peekatjes en 590 Nm koppel ! De winnaar v/ d test !Ik had "slechts" 279p.k. en 380 Nm.met m'n Mits.

Maar als je een keer mee wil ,op een club meeting voor een ritje met Ronald,laat me weten.....Gr, Jerry. ;)

Link to comment
Share on other sites

:) Beste Henrie,

                      Om nog effe off-topic te blijven :bij ons in de turbo-club heeft er

een zo een ding,een donkergrijze.Ronald heet ie.Vorig jaar samen allemaal op

de rollen-testbank geweest,de L-omega van hem had 486 peekatjes en 590 Nm koppel ! De winnaar v/ d test !Ik had "slechts" 279p.k. en 380 Nm.met m'n Mits.

Maar als je een keer mee wil ,op een club meeting voor een ritje met Ronald,laat me weten.....Gr, Jerry. ;)

Goh, daar overval je me een beetje mee. Maar het zou wel heel gaaf zijn :oB)

 

Btw. die Ronald heeft z'n Omega wel flink opgevoerd dan zeker? Standaard heeft ie namelijk 377pk en dit zijn er toch ff 109 meer... Ook de trekkracht is wat hoger dacht ik, al lag die af fabriek ook al ruim over de 500Nm, dat weet ik wel (ik weet niet het preciese getal zo uit m'n hoofd).

 

Begrijp ik trouwens goed dat jij een Mitsubishi Evo hebt? Zo ja, welke? Gezien vermogen en trekkracht is ie (nog?) standaard, of niet?

Link to comment
Share on other sites

Nee,ik heb helaas geen Evo,er zijn wel 3 evo-5 ,2 evo -6 en 2 evo -2 in de club.

Kijk effe op Mitsubishiclubnederland.nl en dan op "projekten".

Kun je m'n 270 pk sterke (en ouwe,'83) Starion zien.Ook m'n ouwe Lancer 2000 turbo.Heeft nog op zandvoort gereden dat ding,nr.35.

De motorblok heb ik samen met nog een paar jongens ingebouwd. Tuning doen weook)

Gr. Jerry :)

Link to comment
Share on other sites

Om even offtopic door te gaan. Heeft iemand ervaring met chip tunen? Ik zou wel iets meer PK's willen maar ik heb geen zin in zo'n vreselijke uitlaat waar je een hoop auto's mee hoord rijden.

 

Ik heb zelf een peugeot 106 GTi en ik vind het onzin om deze te laten klinken als een echte auto, vooral Honda CRX rijders hebben vaak dat probleem. Hoor je een auto aan komen rijden kijk je om is het zo'n lullige CRX of zo'n klein europees kreng.

 

Dus kan iemand mij helpen met meer PK's maar geen lawaai.

Link to comment
Share on other sites

en nog wat anders

 

Laten ze v/d Goorberg op een 600CC motor tegen een evo rijden die volgens mij nog getuned was ook (kan mij vergissen) Had die je jongen een echte motor gegeven een R1, GSXR1000 of een 998 etc.

Link to comment
Share on other sites

Om even offtopic door te gaan. Heeft iemand ervaring met chip tunen? Ik zou wel iets meer PK's willen maar ik heb geen zin in zo'n vreselijke uitlaat waar je een hoop auto's mee hoord rijden.

 

Ik heb zelf een peugeot 106 GTi en ik vind het onzin om deze te laten klinken als een echte auto, vooral Honda CRX rijders hebben vaak dat probleem. Hoor je een auto aan komen rijden kijk je om is het zo'n lullige CRX of zo'n klein europees kreng.

 

Dus kan iemand mij helpen met meer PK's maar geen lawaai.

Als je gaat chiptunen zal je er ook voor moeten zorgen de motor beter kan ademen.

Dat doe je met sportluchtfilter, sportuitlaat/spruitstuk....nokkenas, grotere kleppen :) dat gaat helaas altijd gepaard met meer lawaai.

Benzine in je motor krijgen is het probleem niet, lucht daar gaat het om!

Schroef er gewoon een NOS kitje in :P

Link to comment
Share on other sites

Een wagen met veel PK's hoeft niet altijd veel lawaai te maken, had ooit met iemand staan praten met een Ford Sierra Cosworth en die was flink getuned maar aan de buitenkant zag je dat niet en hoorde je daar nix van.

 

Zo hoort het ook vindt ik, het mooiste vind ik auto's die er niet snel uitzien maar het wel zijn Audi RS2, Ford siera cosworth sedan, Saab 9000 Aero etc.

 

Een turbo lijkt mij ook wel leuk maar niet voor mijn auto maar voor mijn motor een PK of 200 uit 1100 cc maar daar moet ik nog even voor doorsparen maar dat is een PK/liter verhouding wat veel sportwagens niet halen.

 

Nu heeft mijn motor maar 125 Pk op de weg, hoeveel dat op de krukas is weet ik niet.

Link to comment
Share on other sites

Guest C J
Om even offtopic door te gaan. Heeft iemand ervaring met chip tunen? Ik zou wel iets meer PK's willen maar ik heb geen zin in zo'n vreselijke uitlaat waar je een hoop auto's mee hoord rijden.

 

Ik heb zelf een peugeot 106 GTi en ik vind het onzin om deze te laten klinken als een echte auto, vooral Honda CRX rijders hebben vaak dat probleem. Hoor je een auto aan komen rijden kijk je om is het zo'n lullige CRX of zo'n klein europees kreng.

 

Dus kan iemand mij helpen met meer PK's maar geen lawaai.

Zip Tuning. Kijk op www.tt-c.nl, daar kun je alles lezen. :rolleyes: Of nog beter, www.ziptuning.nl. Dan heb je meteen de koe bij de horens. :rolleyes:;)<_<

Link to comment
Share on other sites

Guest C J
Om even offtopic door te gaan. Heeft iemand ervaring met chip tunen? Ik zou wel iets meer PK's willen maar ik heb geen zin in zo'n vreselijke uitlaat waar je een hoop auto's mee hoord rijden.

 

Ik heb zelf een peugeot 106 GTi en ik vind het onzin om deze te laten klinken als een echte auto, vooral Honda CRX rijders hebben vaak dat probleem. Hoor je een auto aan komen rijden kijk je om is het zo'n lullige CRX of zo'n klein europees kreng.

 

Dus kan iemand mij helpen met meer PK's maar geen lawaai.

Als je gaat chiptunen zal je er ook voor moeten zorgen de motor beter kan ademen.

Dat doe je met sportluchtfilter, sportuitlaat/spruitstuk....nokkenas, grotere kleppen :) dat gaat helaas altijd gepaard met meer lawaai.

Benzine in je motor krijgen is het probleem niet, lucht daar gaat het om!

Schroef er gewoon een NOS kitje in :P

Niet chiptunen, ziptunen is in dit geval beter. Lees de zaken er maar op na. <_<

Link to comment
Share on other sites

Guest C J
Extra lucht in de motor krijgen kan ook met behulp van een turbo :) Maar ook dat geeft meer herrie (het gesis van overtollige lucht uit de waste gate)...

Een turbo dempt juist het uitlaat geluid. Gesis en gefluit hoor je door slechte isolatie. <_<

Link to comment
Share on other sites

Extra lucht in de motor krijgen kan ook met behulp van een turbo :) Maar ook dat geeft meer herrie (het gesis van overtollige lucht uit de waste gate)...

Een turbo dempt juist het uitlaat geluid. Gesis en gefluit hoor je door slechte isolatie. <_<

Dat dan waarschijnlijk bewust niet is aangebracht om het sissen te kunnen horen... <_<

Link to comment
Share on other sites

Guest C J
Een wagen met veel PK's hoeft niet altijd veel lawaai te maken, had ooit met iemand staan praten met een Ford Sierra Cosworth en die was flink getuned maar aan de buitenkant zag je dat niet en hoorde je daar nix van.

 

Zo hoort het ook vindt ik, het mooiste vind ik auto's die er niet snel uitzien maar het wel zijn Audi RS2, Ford siera cosworth sedan, Saab 9000 Aero etc.

 

Een turbo lijkt mij ook wel leuk maar niet voor mijn auto maar voor mijn motor een PK of 200 uit 1100 cc maar daar moet ik nog even voor doorsparen maar dat is een PK/liter verhouding wat veel sportwagens niet halen.

 

Nu heeft mijn motor maar 125 Pk op de weg, hoeveel dat op de krukas is weet ik niet.

Tel daar zo'n 20% bij. ;)

Link to comment
Share on other sites

Om even offtopic door te gaan. Heeft iemand ervaring met chip tunen? Ik zou wel iets meer PK's willen maar ik heb geen zin in zo'n vreselijke uitlaat waar je een hoop auto's mee hoord rijden.

 

Ik heb zelf een peugeot 106 GTi en ik vind het onzin om deze te laten klinken als een echte auto, vooral Honda CRX rijders hebben vaak dat probleem. Hoor je een auto aan komen rijden kijk je om is het zo'n lullige CRX of zo'n klein europees kreng.

 

Dus kan iemand mij helpen met meer PK's maar geen lawaai.

Als je gaat chiptunen zal je er ook voor moeten zorgen de motor beter kan ademen.

Dat doe je met sportluchtfilter, sportuitlaat/spruitstuk....nokkenas, grotere kleppen :) dat gaat helaas altijd gepaard met meer lawaai.

Benzine in je motor krijgen is het probleem niet, lucht daar gaat het om!

Schroef er gewoon een NOS kitje in :P

Niet chiptunen, ziptunen is in dit geval beter. Lees de zaken er maar op na. <_<

Ik hoef niet meer te tunen hoor, heb mijn Corvette met 420 pk al lang klaar <_<

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...