luxmanL81 Posted 25 mei 2004 Author Report Share Posted 25 mei 2004 lotus omega is gewoon opel of is lotus nu opel het heft iedergeval heel v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 mei 2004 Report Share Posted 25 mei 2004 lotus omega is gewoon opel Dacht het niet. Hij heeft het uiterlijk van een Opel Omega, maar technisch is ie meer Lotus dan een Opel Speedster een Opel is (juist ja... )... Motor, wielophanging, vering/demping, versnellingsbak (uit een Corvette ZR1!) enz. zijn allemaal door Lotus aangepast. En met succes! Ik las laatst deze anekdote van ene John Barker, een autojournalist van (destijds, in 1991) Performance Car: Go figure The first acceleration run wasn't very good. The big saloon was only as quick to 60mph as a Ferrari Testarossa. The next one was just right - sidestepping the clutch at 2800rpm, feeling the rear Goodyears slip momentarily before the twin-turbo motor's fearsome 419lb ft of torque was converted wholly into forward motion. Nought to sixty? 4,8sec. 0-100mph? 10,6. This was January 1991 and I was figuring the Lotus Carlton (Engelse versie van de Lotus Omega) for Performace Car magazine. We knew the Carlton was going to be quick, but this surpassed our expectations. Its in-gear acceleration figures once the turbos spooled-up simply demolished the supercar opposition of the day. Over our benchmark 50-70mph in fifth it was more than half a second quicker than Lotus's own Esprit Turbo SE. From 80-100mph only the 455bhp Lamborghini Countach QV could keep up, though we were yet to figure the then-new Diablo. Of all the other cars on sale in early 1991, only the Ferrari F40 was quicker. Dit stond in een vergelijk tussen de BMW M5, de Audi RS6 en de Jaguar S-type R in oktober 2002. Ze hadden hierbij de Lotus Carton/Omega erbij gehaald om te kijken of die nog steeds in staat zou zijn om deze nieuwe supersaloons bij te houden. En geloof het of niet, zowel de Audi als de Jaguar waren beide langzamer in rechte lijn. Ondanks dat ze meer vermogen hebben (de Jag heeft 400pk, de Audi 444 en de Lotus 'slechts' 377). De Lotus is wel wat lichter (maar nog altijd ruim 1600kg). En ook wat topsnelheid betreft is de Lotus sneller, omdat die geen begrenzer heeft. Ik vind het een zeer indrukwekkende auto. En ik hou bovendien wel 'wolven in schaapskleren'. Al is een 'echte' Lotus natuurlijk ook hartstikke gaaf. Met een superlicht autootje als de Elise maar met een klein motortje (1.8 liter, net genoeg voor de gemiddelde middenklasser) lekker de grote jongens eruit rijden op de sprint en in bochten. Alleen qua topsnelheid verliest ie het, maar ja, hoe vaak haal je dat nou...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 26 mei 2004 Report Share Posted 26 mei 2004 Beste Henrie, Om nog effe off-topic te blijven :bij ons in de turbo-club heeft er een zo een ding,een donkergrijze.Ronald heet ie.Vorig jaar samen allemaal op de rollen-testbank geweest,de L-omega van hem had 486 peekatjes en 590 Nm koppel ! De winnaar v/ d test !Ik had "slechts" 279p.k. en 380 Nm.met m'n Mits. Maar als je een keer mee wil ,op een club meeting voor een ritje met Ronald,laat me weten.....Gr, Jerry. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 26 mei 2004 Report Share Posted 26 mei 2004 Beste Henrie, Om nog effe off-topic te blijven :bij ons in de turbo-club heeft er een zo een ding,een donkergrijze.Ronald heet ie.Vorig jaar samen allemaal op de rollen-testbank geweest,de L-omega van hem had 486 peekatjes en 590 Nm koppel ! De winnaar v/ d test !Ik had "slechts" 279p.k. en 380 Nm.met m'n Mits. Maar als je een keer mee wil ,op een club meeting voor een ritje met Ronald,laat me weten.....Gr, Jerry. Goh, daar overval je me een beetje mee. Maar het zou wel heel gaaf zijn Btw. die Ronald heeft z'n Omega wel flink opgevoerd dan zeker? Standaard heeft ie namelijk 377pk en dit zijn er toch ff 109 meer... Ook de trekkracht is wat hoger dacht ik, al lag die af fabriek ook al ruim over de 500Nm, dat weet ik wel (ik weet niet het preciese getal zo uit m'n hoofd). Begrijp ik trouwens goed dat jij een Mitsubishi Evo hebt? Zo ja, welke? Gezien vermogen en trekkracht is ie (nog?) standaard, of niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 26 mei 2004 Report Share Posted 26 mei 2004 Nee,ik heb helaas geen Evo,er zijn wel 3 evo-5 ,2 evo -6 en 2 evo -2 in de club. Kijk effe op Mitsubishiclubnederland.nl en dan op "projekten". Kun je m'n 270 pk sterke (en ouwe,'83) Starion zien.Ook m'n ouwe Lancer 2000 turbo.Heeft nog op zandvoort gereden dat ding,nr.35. De motorblok heb ik samen met nog een paar jongens ingebouwd. Tuning doen weook) Gr. Jerry Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 26 mei 2004 Report Share Posted 26 mei 2004 He, geen plaatjes rippen uit Autovisie he Van der Goorberg tegen (Tom?) Coronel kan ik me nog herinneren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 26 mei 2004 Report Share Posted 26 mei 2004 Gaaf man,die evo-6. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 26 mei 2004 Report Share Posted 26 mei 2004 Gaaf man,die evo-6. Dat wel ja. Al vind ik de Evo 7 en 8 mooier om te zien. Wel minder spectaculair, maar ook mooier gestileerd... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 3 juni 2004 Report Share Posted 3 juni 2004 Om even offtopic door te gaan. Heeft iemand ervaring met chip tunen? Ik zou wel iets meer PK's willen maar ik heb geen zin in zo'n vreselijke uitlaat waar je een hoop auto's mee hoord rijden. Ik heb zelf een peugeot 106 GTi en ik vind het onzin om deze te laten klinken als een echte auto, vooral Honda CRX rijders hebben vaak dat probleem. Hoor je een auto aan komen rijden kijk je om is het zo'n lullige CRX of zo'n klein europees kreng. Dus kan iemand mij helpen met meer PK's maar geen lawaai. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 3 juni 2004 Report Share Posted 3 juni 2004 en nog wat anders Laten ze v/d Goorberg op een 600CC motor tegen een evo rijden die volgens mij nog getuned was ook (kan mij vergissen) Had die je jongen een echte motor gegeven een R1, GSXR1000 of een 998 etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Subwoofah Posted 3 juni 2004 Report Share Posted 3 juni 2004 Om even offtopic door te gaan. Heeft iemand ervaring met chip tunen? Ik zou wel iets meer PK's willen maar ik heb geen zin in zo'n vreselijke uitlaat waar je een hoop auto's mee hoord rijden. Ik heb zelf een peugeot 106 GTi en ik vind het onzin om deze te laten klinken als een echte auto, vooral Honda CRX rijders hebben vaak dat probleem. Hoor je een auto aan komen rijden kijk je om is het zo'n lullige CRX of zo'n klein europees kreng. Dus kan iemand mij helpen met meer PK's maar geen lawaai. Als je gaat chiptunen zal je er ook voor moeten zorgen de motor beter kan ademen. Dat doe je met sportluchtfilter, sportuitlaat/spruitstuk....nokkenas, grotere kleppen dat gaat helaas altijd gepaard met meer lawaai. Benzine in je motor krijgen is het probleem niet, lucht daar gaat het om! Schroef er gewoon een NOS kitje in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 juni 2004 Report Share Posted 3 juni 2004 Extra lucht in de motor krijgen kan ook met behulp van een turbo Maar ook dat geeft meer herrie (het gesis van overtollige lucht uit de waste gate)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Subwoofah Posted 3 juni 2004 Report Share Posted 3 juni 2004 Inderdaad Henrie, een blowertje erop is ook leuk Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 3 juni 2004 Report Share Posted 3 juni 2004 Een wagen met veel PK's hoeft niet altijd veel lawaai te maken, had ooit met iemand staan praten met een Ford Sierra Cosworth en die was flink getuned maar aan de buitenkant zag je dat niet en hoorde je daar nix van. Zo hoort het ook vindt ik, het mooiste vind ik auto's die er niet snel uitzien maar het wel zijn Audi RS2, Ford siera cosworth sedan, Saab 9000 Aero etc. Een turbo lijkt mij ook wel leuk maar niet voor mijn auto maar voor mijn motor een PK of 200 uit 1100 cc maar daar moet ik nog even voor doorsparen maar dat is een PK/liter verhouding wat veel sportwagens niet halen. Nu heeft mijn motor maar 125 Pk op de weg, hoeveel dat op de krukas is weet ik niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 juni 2004 Report Share Posted 3 juni 2004 Inderdaad Henrie, een blowertje erop is ook leuk Hehe... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 3 juni 2004 Report Share Posted 3 juni 2004 Om even offtopic door te gaan. Heeft iemand ervaring met chip tunen? Ik zou wel iets meer PK's willen maar ik heb geen zin in zo'n vreselijke uitlaat waar je een hoop auto's mee hoord rijden. Ik heb zelf een peugeot 106 GTi en ik vind het onzin om deze te laten klinken als een echte auto, vooral Honda CRX rijders hebben vaak dat probleem. Hoor je een auto aan komen rijden kijk je om is het zo'n lullige CRX of zo'n klein europees kreng. Dus kan iemand mij helpen met meer PK's maar geen lawaai. Zip Tuning. Kijk op www.tt-c.nl, daar kun je alles lezen. Of nog beter, www.ziptuning.nl. Dan heb je meteen de koe bij de horens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 3 juni 2004 Report Share Posted 3 juni 2004 Om even offtopic door te gaan. Heeft iemand ervaring met chip tunen? Ik zou wel iets meer PK's willen maar ik heb geen zin in zo'n vreselijke uitlaat waar je een hoop auto's mee hoord rijden. Ik heb zelf een peugeot 106 GTi en ik vind het onzin om deze te laten klinken als een echte auto, vooral Honda CRX rijders hebben vaak dat probleem. Hoor je een auto aan komen rijden kijk je om is het zo'n lullige CRX of zo'n klein europees kreng. Dus kan iemand mij helpen met meer PK's maar geen lawaai. Als je gaat chiptunen zal je er ook voor moeten zorgen de motor beter kan ademen. Dat doe je met sportluchtfilter, sportuitlaat/spruitstuk....nokkenas, grotere kleppen dat gaat helaas altijd gepaard met meer lawaai. Benzine in je motor krijgen is het probleem niet, lucht daar gaat het om! Schroef er gewoon een NOS kitje in Niet chiptunen, ziptunen is in dit geval beter. Lees de zaken er maar op na. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 3 juni 2004 Report Share Posted 3 juni 2004 Extra lucht in de motor krijgen kan ook met behulp van een turbo Maar ook dat geeft meer herrie (het gesis van overtollige lucht uit de waste gate)... Een turbo dempt juist het uitlaat geluid. Gesis en gefluit hoor je door slechte isolatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 juni 2004 Report Share Posted 3 juni 2004 Extra lucht in de motor krijgen kan ook met behulp van een turbo Maar ook dat geeft meer herrie (het gesis van overtollige lucht uit de waste gate)... Een turbo dempt juist het uitlaat geluid. Gesis en gefluit hoor je door slechte isolatie. Dat dan waarschijnlijk bewust niet is aangebracht om het sissen te kunnen horen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 3 juni 2004 Report Share Posted 3 juni 2004 Een wagen met veel PK's hoeft niet altijd veel lawaai te maken, had ooit met iemand staan praten met een Ford Sierra Cosworth en die was flink getuned maar aan de buitenkant zag je dat niet en hoorde je daar nix van. Zo hoort het ook vindt ik, het mooiste vind ik auto's die er niet snel uitzien maar het wel zijn Audi RS2, Ford siera cosworth sedan, Saab 9000 Aero etc. Een turbo lijkt mij ook wel leuk maar niet voor mijn auto maar voor mijn motor een PK of 200 uit 1100 cc maar daar moet ik nog even voor doorsparen maar dat is een PK/liter verhouding wat veel sportwagens niet halen. Nu heeft mijn motor maar 125 Pk op de weg, hoeveel dat op de krukas is weet ik niet. Tel daar zo'n 20% bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Subwoofah Posted 3 juni 2004 Report Share Posted 3 juni 2004 Om even offtopic door te gaan. Heeft iemand ervaring met chip tunen? Ik zou wel iets meer PK's willen maar ik heb geen zin in zo'n vreselijke uitlaat waar je een hoop auto's mee hoord rijden. Ik heb zelf een peugeot 106 GTi en ik vind het onzin om deze te laten klinken als een echte auto, vooral Honda CRX rijders hebben vaak dat probleem. Hoor je een auto aan komen rijden kijk je om is het zo'n lullige CRX of zo'n klein europees kreng. Dus kan iemand mij helpen met meer PK's maar geen lawaai. Als je gaat chiptunen zal je er ook voor moeten zorgen de motor beter kan ademen. Dat doe je met sportluchtfilter, sportuitlaat/spruitstuk....nokkenas, grotere kleppen dat gaat helaas altijd gepaard met meer lawaai. Benzine in je motor krijgen is het probleem niet, lucht daar gaat het om! Schroef er gewoon een NOS kitje in Niet chiptunen, ziptunen is in dit geval beter. Lees de zaken er maar op na. Ik hoef niet meer te tunen hoor, heb mijn Corvette met 420 pk al lang klaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 3 juni 2004 Report Share Posted 3 juni 2004 Mooie CD-speler. Dat is een keer wat anders dan die standaard dozen. Is dat de nieuwe Krell KPS Omega met snaaraandrijving en verticale puck? Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Subwoofah Posted 3 juni 2004 Report Share Posted 3 juni 2004 Idd Edwin ! en een geluidje dat tie maakt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 3 juni 2004 Report Share Posted 3 juni 2004 Idd Edwin ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Subwoofah Posted 3 juni 2004 Report Share Posted 3 juni 2004 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now