Jump to content

CD speler met extreem goede Bas

Hans Gaulhofer
 Share

Recommended Posts

Sebastiaan de Vries heeft ons duidelijk gemaakt dat de Oude loopwerken van Sony echt super zijn. De basweergave is afgrond diep.

Iedre cd speler zou toch een perfecte bas moeten kunnen produceren?

Mits er naar een goede DAC wordt gebruikt.

Als de Dac het signaal reclockt moet de jitter geen probleem zijn mits de clock van de DAC jitter vrij is.

Kennelijk geeft een goed loopwerk een dieper digitaal laag dan een gewoon loopwerk.

De nuchtere Hollander lijkt dit flauwekul.

Wie geeft raad?

Groeten,

Hans

Ik heb meerdere cdspelers gehad die met name een goed laag hebben, het zijn allemaal verschillende loopwerken van o.a. Teac (VRDS), Pioneer (stable platter) en Philips (cdm pro 2).

Vergeet ook niet hoe het loopwerk met de dac wordt gekoppeld, Wadia besteedt daar veel aandacht aan en ook mijn Northstar is 'niet slecht' :rolleyes:

Al deze loopwerken zijn redelijk zwaar gebouwd en er wordt uiteraard een mooie dac gebruikt, dit i.c.m. met een goede uitgangstrap.

Dat laatste telt m.i. net zo zwaar mee voor een kwalitatief goede weergave.

Weinig jitter is mooi meegenomen, maar niet zaligmakend, luister maar hoe bijv. de Northstar combi presteert (deze is wel gereclocked).

Overigens heb ik nog niet gehoord hoe de Northstar met een zeer goede clock klinkt, op termijn is dat zeker en optie voor mij.

Ik heb ook de indruk dat een stabiele temperatuur goed is voor een kristal, de Northstar wordt en blijft vrij warm, ook in de standby stand.

Andr

Beste Andre,

Een goede koppeling tussen loopwerk en Dac?

Hoe bedoel je .

Zit het in de bekabeling of in de electronica?

Goede uitgangstrap snap ik ook.

Maar wat is de invloed van een zwaar loopwerk?

Weinig resononties van de CD zelf?

Niet alles is natuurlijk te verklaren

Groeten,

Hans

Een zwaar loopwerk zorgt voor mechanische stabiliteit, maar als je het echt goed wilt doen, dan moet de behuizing waar hij in zit ook zwaar zijn en niet zo slap als de standaard Pioneer kasten van de goedkope spelers.

Je kunt natuurlijk een steen op zo'n Pioneer cdspeler leggen, dat scheelt wellicht iets :)

De Wadia's met stable platter loopwerk hebben een heel andere digitale koppeling met de dac dan die Pioneer gebruikt.

Met alleen een Pioneer cdspeler ben je er dus nog niet.

Andr

Het maffe van een SPM is dat je bij een SPM de bodemplaat moet verstevigen. Bij een normaal loopwerk werkt een steen erop legen wel. Bij een SPM dus niet. De frictie die een kast kan maken is wel een puunt.Het is belangrijk deze zo klein mogelijk te houden. Door een SPM van beneden te verstevingen lukt dat bij een SPM dus ook. Om die reden is bij de AVM CD1 dan ook een superzware stevige bodemplaat ingezet.

Verder is een normaal SPM niet trillingsvrij. Het plateau bestaat immers uit een blikken plaatje. Deze vervangen door een stabiele schijf, zoals die 10mm dikke polycarbonaatschijf in de AVM werkt ook positief. Een 4 mm dikke alu schijf zou het SPM al meer richting VRDS-loopwerk kunnen brengen.

In zoverre is de mechanica aanpasbaar. De rest moet idd in de electronica gezocht worden. E

Vol proppen met bitumen. Het draaiplateau verzwaard (geen succes). Betere condensatoren erin, maar toen ben ik maar gestopt want het geluid bleef onder de maat. Ik heb nu een sony 505es :)

Beste Hans,

Er zijn veel factoren die een loopwerk maken of breken. Een van de redenen dat de Sony's zo goed klonken, was vanwege de stroom gestuurde borsteloze motoren. Dit maakt de uitlezing nauwkeuriger, stoort de voedignslijn minder en geeft de servo een makkelijker leven. Echter de digitale uitgangen van Sony stellen niet veel voor. Dat wordt subliem wanneer je herklokking toepast met bijv. een XO-3 met eigen supply :)

Moderne loopwerk ontwerpers kijken er weer anders tegenaan. zei zien een loopwerk nu als ondergschikt, en dat kan tegenwoordig goedkoop prul zijn. De stream wordt zwaar gebufferd en een paar honder keer herlezen en gerangschikt. Elke vorm van jitter of uitlezingsfouten worden zo weggepoets. Valt wat voor te zeggen, maar naar mijn inziens, Wat niet foutief wordt gelezen hoeft ook niet weggepoetst te worden. Voorkomen is beter dan genezen. Zoals altijd ligt de waarheid tussen beide in het midden.

Teac met zijn nieuwe Esoteric lijn heeft het beste van beide werelden. Ram buffer en extreem goed loopwerk.

Northstar heeft volgens mij in het loopwerk een VCXO en de XO in de dac. Het loopwerk draait in de I2S setting sync aan de dac. Dit is de manier om jitter tot een minumum te beperken.

Om terug te komen betreft loopwerken met goed laag, Ik denk hoe lager de jitter, dus hoe ebter de voeding en loopwerk etc. Hoe beter het laag (en als gevolg daarvan de rest).

Groeten,

Bas

Heb ik daarom de ouwe sony cee dee speler nog ! de CDP-579

dat ding klinkt inderdaad warmer en geeft een goed laag weer

en is al 13 jaar dadelijks on the run ...............

de Sony is nie so maar een ding hoor !!!

Bas,

De internet Guru heeft gesproken.

Dank u.

Wie heeft er nog een borstelloze gelijkstroommotor liggen?

:D

Dus, wat zijn de lessen voor een tweaker?

1) Rust het loopwerk uit met een Tent Clock.

Bij voorkeur en X03 voor gebruik van externe DAC

2) Zet hier een Tent voeding bij

Ik heb op de website van Guido ee stukje gelezen over supply decoupling etc.

http://www.tentlabs.com/Info/Articles/Supply_decoupling.pdf

Hier komt de eenvoudige tweaker tot het besef dat sommige zaken beter aan een deskundige kunnen worden overgelaten.

3) Vervang de motor door een borstelloze gelijkstroommotor

Dit zal praktisch ontuitvoerbaar zijn.

4) Geef de servo's van de besturing van de laser ook een volledig gescheiden voeding.

5) Verbeter de aanwezige voeding.

Zwaardere bufferelco's in de voeding ( verdubbelen kan meestal zonder problemen)

Diodes vervangen is niet zonder risico's. Niet doen als je er geen verstand van hebt.

Hans

• 2 weeks later...
Northstar heeft volgens mij in het loopwerk een VCXO en de XO in de dac. Het loopwerk draait in de I2S setting sync aan de dac. Dit is de manier om jitter tot een minumum te beperken.

Hoi Bas.

Heb je inmiddels al een modificatie gedaan bij een Northstar combi?

• 2 weeks later...

Beste Blue Eyes en andere,

Ik meen me te herinneren dat jij me laatst nog een mail had gestuurd. De laatste week hebbenw eontzettend veel gedonder gehad met de webserver. Alle mails verdwenen steeds. Het lijkt nu opgelost maar helemaal zeker is dat niet. Bijdeze dus mijn excuses en vraag iedereen die ons gemaild heeft dat nog een keer te doen.

Groeten,

bas

Ik had je een reactie gevraagd op de Sphinx Project 32. In welke verhouding staat deze tov mijn Rotel. De Sphinx werd voor 1290 euro aangeboden. Maar is helaas verkocht.

Ik kan je een (voor de Sphinx PJ32 niet zo gunstige) beschrijving aanbevelen in deze recensie van John Picoso en mij.

Hoe de Sphinx PJ32 zich tot de Rotel verhoudt weet ik niet, want die heb ik nog nooit beluisterd, en zeker niet de gemodificeerde versie.

In deze recensie leek de PJ32 een over het paard getilde cdspeler in vergelijking met een recentere speler.

Er kan echter iets in de set niet goed gezeten hebben, zoals een verkeerd gekozen netsnoer, maar dat is bij deze recensie niet getest.

Wel heb ik eerder een ander netsnoer aan deze PJ32 gehangen en toen bleek hij een stuk levendiger en opener te klinken dan met het originele netsnoer.

Misschien kun je eens met Audiopaul (als hij tijd en zin heeft :unsure: ) een vergelijkende test organiseren, hij heeft de PJ32 staan en is er tevreden mee.

Andr

Beste Blue Eyes,

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik de PJ32 helemaal neit ken qua klank. Ik kan er dus niets zinnigs over zeggen. Ik vind wel dat de PJ32 otnzettend mooi gebouwd is (op het loopwerk na).

Het engie advies wat ik je kan geven is luisteren. en neem desnoods je Rotel mee naar de eigenaar om daar te vergelijken.

Groeten,

Bas

De adviezen zijn uitstekend, luisteren inderdaad. Echter de Sphinx was reeds verkocht ;) .

Audiopaul had ik idd een mailtje gestuurd ;)

O ja, topic ging over de bass toch? Welnu net weer even genoten van een lekker stukje muziek, met veel meer strakkere bass, dankzij de MOD.

Als je een strak laag wilt hebben en de rest van het geluid ook subliem moet klinken ga dan maar eens luisteren naar de nieuwe Bow ZZ-8 die later dit jaar uitkomt.

-CDpro2 loopwerk direct gemonteerd op massief messing blok en daaronder ontkoppeld met een spike naar het audio rack

-stabiele puck die draagt op de rand van de cd om mechanische trillingen tegen te gaan en voor een gelijkmatig rotatiegedrag zorgt

-Stabiel chassis van 16kg!!!!!!

-ultrastabiele low jitter digitale klokunit

-lage uitgangsimpedantie

-revolutionaire laagimpedante voedingslijnen

-I2S gekoppeld loopwerk met DAC

De verhalen over goedkope loopwerken die met een groot buffergeheugen fouten oplapt zijn natuurlijk klinkklare onzin; wat je aan detail kwijtraakt met een goedkoop loopwerk dat kan de nageschakelde electronica nooit meer terugbrengen..............

Als je een strak laag wilt hebben en de rest van het geluid ook subliem moet klinken ga dan maar eens luisteren naar de nieuwe Bow ZZ-8 die later dit jaar uitkomt.

-CDpro2 loopwerk direct gemonteerd op massief messing blok en daaronder ontkoppeld met een spike naar het audio rack

-stabiele puck die draagt op de rand van de cd om mechanische trillingen tegen te gaan en voor een gelijkmatig rotatiegedrag zorgt

-Stabiel chassis van 16kg!!!!!!

-ultrastabiele low jitter digitale klokunit

-lage uitgangsimpedantie

-revolutionaire laagimpedante voedingslijnen

-I2S gekoppeld loopwerk met DAC

De verhalen over goedkope loopwerken die met een groot buffergeheugen fouten oplapt zijn natuurlijk klinkklare onzin; wat je aan detail kwijtraakt met een goedkoop loopwerk dat kan de nageschakelde electronica nooit meer terugbrengen..............

Zal wel een duur speeltje zijn......... ga je jouw oude Bow inruilen?

Hoe ONTkoppel je met een spike? :confused::blink::huh:

Het zijn rubberen spikes :lol:

Andr