Jump to content

Oren die horen

A90
 Share

Recommended Posts

Nu we qua inhoud van Hear toch al een probleem schijnen te hebben volgens sommigen qua content zou ik hier eens een topic willen plaatsen over oren en horen.

Het valt mij op dat er vrij weinig over wordt geschreven (ook in de audio bladen) over oren, horen en de zaken die daar invloed op hebben.

Zo was ik van de week meer dan flink verkouden, zo erg zelfs dat het kraakte en piepte bij niezen en snuiten. Het heeft mijn zin om muziek te luisteren wel beinvloed omdat ik daar even geen behoefte aan had maar ook omdat het toch niet klonk. :(

Hoe zit het nou eigelijk met onze kleine schelp vrienden. Wat gebeurd er tijdens een verkoudheid en welke (eventuele) schade loop je daar mee op? Hoe gaan jullie om met je horen. Regelmatig uitspuiten als het weer eens vol zit ? :huh: Hebben jullie zowiso nog een goed gehoor en hoe weet je dat dan ? Ga je, naarmate je ouder wordt, muziek bijstellen ? bv. meer hoge tonen omdat je daar een stuk van mist ?

Hoe gaan bijvoorbeeld (met het meeste respect overigens) speaker bouwers als Klaas en concullega Gerbrand hier mee om ? ook bij hun zullen de jaren gaan tellen en zal het vermogen om goed en zo ojectief mogelijk geluid waar te nemen achteruit gaan. Zou bijvoorbeeld die welbekende meneer van Quad (was het niet Walker?) nog wel hebben kunnen horen hoe het allemaal klonk ? :blink:

Ik hoor sinds een paar dagen weer redelijk en het gaat met de dag beter. Ik heb ook de indruk dat ik in de morgen geen muziek zou moeten luisteren. Het klinkt dan voor geen meter ondanks dat de apparatuur altijd aanstaat, dat kan het dus niet zijn. Het beste s'avonds na 10 uur : ^_^ :

Ben benieuwd naar jullie mening

Michael

Wat betreft de leeftijd en het compenseren van het verlies aan hoge tonen denk ik dat alles relatief is.

In de werkelijkheid ervaar je immers ook minder hoge tonen, de luidspreker moet bij voorkeur de werkelijkheid benaderen dus zal evenveel hoge tonen weergeven als je in de werkelijkheid ervaart.

Beethoven was zelfs doof toen hij zijn beste muziek scheef (zijn er ook nog blinde schilders?).

Leuk onderwerp en ben het met je eens dat hier over ook eens wat meer over gesproken mag worden. :)

Alhoewel hifi.nl wel eens een artikel heeft geplaats over dit soort onderwerpen. :rolleyes:

Ik heb toevallig weer last van een bijna verstopte oor, heb ik in de zoveel tijd. Vanwege kleine gehoorgangen.

Meestal ga ik dan naar de dokter toe om ze uit te spuiten, maar nu gebruik ik Earex om overtollige oorsmeer weg te halen. Mocht dat niet meer helpen, dan ga ik naar de dokter.

Ik heb in het verleden wel eens paar keer een hoortest gedaan en ben er goed vanaf gekomen. Dus ik hoop dat het nog steeds goed is. Ben 22 jaar, moet goed zijn.

Over de werking van de oren bij verkoudheid, weet ik niks van af.

Verder over het ontwerpen van luidsprekers zal je gehoor heel veel van invloed zijn. Vooral als je heel veel je eigen gehoor gebruikt maakt bij het bouwen.

Luidsprekers zouden dan door meerdere personen getest moeten worden.

De meeste bouwers zullen hiermee wel rekening houden, hopelijk. ;)

Hallo

Als je verkouden bent zwellen de slijmvliezen op in neus en keelholten en dan kan de buis van Eustachius tijdelijk vernauwd, zoniet afgesloten raken met als gevolg geen druk kompensatie tussen het trommevlies aan de binnen en buiten zijde er van, daar is deze buis namelijk voor, wat weer tot gevolg kan hebben dat het vlies als een barometer van, ik dacht, "Bourdon"? kan gaan werken op verschillen in luchtdruk om ons heen. Dit heeft dan weer tot gevolg dat het vlies soms wat strakker komt te staan en dan is het wat minder gevoelig voor trillingen. En dan hoor je ook slechter tijdens zo' n verkoudheid. Klote allemaal, dus niet op tochtige hoekjes staan e.d.

Blijf genieten.

Fr@nks

Guest C J

Als ik dit allemaal zo lees, heb ik gelukkig tot nu toe nix te klagen. Nu wil ik niet zeggen dat ik alles subliem zou kunnen horen maar, last van mijn oren, nee, gelukkig nooit gehad, ook niet met een verkoudheid. :lol::D

Maar wat ik nu toch wel even kwijt wil is het volgende. Hoe is het mogelijk dat er toch zo gediscussieerd kan worden over luisteren, luistersessies en allerlei kritieken t.a.v. luidsprekers, versterkers e.d.? Terwijl in feite bij de meerderheid de oren gewoonweg niet goed meer zijn, of zwaar op hun retour. :angry::(:blink:

Nou, kom op met jullie kommentaar, misschien kunnen we een record vestigen. ;)

Guest C J
Maar wat ik nu toch wel even kwijt wil is het volgende. Hoe is het mogelijk dat er toch zo gediscussieerd kan worden over luisteren, luistersessies en allerlei kritieken t.a.v. luidsprekers, versterkers e.d.? Terwijl in feite bij de meerderheid de oren gewoonweg niet goed meer zijn, of zwaar op hun retour. :angry:

Je gehoor neemt inderdaad af als je ouder wordt. De vraag is of dat zo'n probleem is gezien het feit dat muziekinstrumenten natuurlijk niet allemaal tot de uiterste (gehoors)grens gaan. Ik heb wel eens gelezen dat je boven een bepaalde leeftijd bijvoorbeeld de uiterste aanslag van een piano mist. De vraag is of die ene aanslag zo ongelooflijk vaak wordt gebruikt bij muziek. Ik ben zelf iets boven de 50 en hoor nog steeds kleine subtiele verschillen in mijn installatie. Ik heb soms last van verkoudheden/allergie en dan kan bas irriteren. De poort van de speakers een beetje dempen is dan voldoende.

Groet,

Carl

Wordt hier niet geheel voorbij gegaan aan het gegeven dat we eigenlijk met ons brein luisteren, dat de oren slechts een receptoren duo is, dat samenwerkt met allerlei andere delen van ons lichaam om geluid om te zetten naar signalen voor het brein ?

In de praktijk - winkel dus - heb ik vele malen kunnen constateren dat ondanks aantoonbare gebreken aan het gehoor mensen feilloos verschillen aan kunnen geven tussen diverse componenten, zelfs als deze zich in de regionen van de oorafwijkingen afspelen.

Horen lijkt dus vele malen gecompliceerder te zijn dan met een gehoortest aan te geven is.

Kortgeleden heb ik me eens afgevraagd wat er zou gebeuren als ik het streepje tussen high en endaudio eens niet gebruikte en kwam ik op de site highendaudio.com.

Naast een aantal aardige stukken over luisteren, vond ik hier ook een verwijzing naar de site van een dove muzikante, in dit kader bijzonder aan te bevelen.

:blink:

Idd Jerry, de pianostemmer van het concertgebouw in A'dam van 20 jaar geleden heeft tot op hoge leeftijd zijn werk gedaan. Er was gewoon geen betere te vinden. Heb hem bezig gezien om een grote concert Steinway als een B

Guest C J
Maar wat ik nu toch wel even kwijt wil is het volgende. Hoe is het mogelijk dat er toch zo gediscussieerd kan worden over luisteren, luistersessies en allerlei kritieken t.a.v. luidsprekers, versterkers e.d.? Terwijl in feite bij de meerderheid de oren gewoonweg niet goed meer zijn, of zwaar op hun retour. :angry:

(...) Hoe gaan bijvoorbeeld (met het meeste respect overigens) speaker bouwers als Klaas en concullega Gerbrand hier mee om ? ook bij hun zullen de jaren gaan tellen en zal het vermogen om goed en zo ojectief mogelijk geluid waar te nemen achteruit gaan. (...)

Beste Michael,

Zoals Richard al opmerkte: de weergave van de luidsprekers kan altijd nog worden vergeleken met "de werkelijkheid"... ook al lijkt die "werkelijkheid" nu niet meer zo te klinken als vele jaren geleden.

Gehoorgestoorden zijn vaak zeer bewuste - en daardoor ook kritische - beoordelaars van luidsprekers.

Wist je trouwens dat heel veel musici gehoorgestoord zijn? Zowel popmusici als klassieke collega's staan te vaak bloot aan te hoge geluidsdruk, waardoor midden-hoog en hoog het voortijdig laten afweten.

Natuurlijk is het prachtig wanneer een luidspreker een groot en vlak toonbereik heeft, maar dat is niet de meest essenti

Wellicht ten overvloede, maar lees mijn postings over 'Gehoorschade' nog maar eens. Het artikel over gehoorschade, kan ik eenieder desgewenst mailen.

Oorvrienden!

Inderdaad moeten de oren beschouwd worden als integraal onderdeel van het muziekgenietsysteem: samen met de hifi-installatie en de luisterruimte.

Ze verdienen inderdaad aandacht... en onderhoud.

Het reinigen van gehoorgangen en trommelvliezen komt daarbij allereerst in aanmerking.

Het voorkomen van drukverschillen tussen de mond/keelholte en het middenoor (door de buis van Eustachius vrij te houden van slijmproppen en ontstekingen) is ook zoiets.

Het gevaar is echter, dat er onoordeelkundig met oren en keel gefriekt en getwiekt zou kunnen worden.

Ik zie ze al verschijnen: de ear drum enhancement kits met allerlei chirurgisch gereedschap erbij... Sprays, wattenstokjes, oorreinigings-accessoires voor de minitool...

Beschadiging (perforatie) van het trommelvlies is het grootste risico bij het schoonmaken van het buitenoor (gehoorgang + trommelvlies).

Ook bestaat de kans dat oorsmeer door het wattenstokje wordt verzameld, opgeschoven en samengedrukt v

Guest C J
Er is hear iemand, wie weet ik zo niet direct, die als handtekenig heeft: Wie met andermans oren luistert, bedriegt zichzelf. ;)

Hier ben ik het geen 100, maar 200% mee eens....!!! :blink::rolleyes::lol:

Da's Ruud :) en om op zeker te gaan is dat ook zo. Je hoort mij niet zeggen dat je op andermans oren een keuze moet maken. 'T helpt evenwel w

Guest C J
Wellicht ten overvloede, maar lees mijn postings over 'Gehoorschade' nog maar eens. Het artikel over gehoorschade, kan ik eenieder desgewenst mailen.

Nou, mailen dan maar. :rolleyes:

Hans, de rede hiervoor is dat de oorschelp net als een deel van de neus uit kraakbeen bestaat. Kraakbeen bezit integenstelling tot bot geen groeischijven en zal net als haar en nagels altijd blijven groeien, dit om de slijtage van het kraakbeen in gewrichten tegen tegaan.

Het is inderdaad onbegrijpelijk dat het oog bij het minste of geringste zonnestraaltje/sneeuwval al beschermd wordt en de oortjes de schadelijke bombardementen van de lawaaiige buitenwereld ongedempt moeten ondergaan.

Bij mij is het net andersom. Bij (luide) concerten heb ik oordopjes in maar een zonnebril heb ik nooit op. Ik vind dat vreselijk irritant, zo'n ding op m'n neus. Al is het bij felle zon opzich wel fijn om het licht wat te dempen natuurlijk...

Hans, jij bent van '49, dan moet je zelf toch al wel gezien hebben dat je neus is blijven door groeien?  ;)

Ben ik mooi klaar mee. Van mij had ie al lang mogen stoppen met groeien...

Moet je die van Pinokkio zien :blink::o;)

Pinokio%2007.gif

Guest C J

Ik heb je mail ontvangen Manus. :rolleyes: Bedankt voor de moeite. :P

Ik heb je mail ontvangen Manus. :rolleyes: Bedankt voor de moeite. :P

Graag gedaan!

(...) Ik gebruik daarvoor een monddouche met een instelbaar spuitmondje. Het spuitmondje wordt ingesteld op de "douche" stand: een aantal zachte, pulserende straaltjes.

(Pas op: er zijn ook niet-instelbare spuitmondjes met maar

Guest C J
(...) Ik gebruik daarvoor een monddouche met een instelbaar spuitmondje. Het spuitmondje wordt ingesteld op de "douche" stand: een aantal zachte, pulserende straaltjes.

(Pas op: er zijn ook niet-instelbare spuitmondjes met maar